Головна » Історія України

Київська Русь наприкінці Х - у першій половині ХІ ст.

Мета уроку: повторити та узагальнити матеріал, вивчений учнями з даної теми, підготуватися  до тематичного оцінювання;

   розвивати в учнів уміння аналізувати, узагальнювати історичні факти, складати розповідь про історичні події, працювати з історичною картою; удосконалювати навички роботи в групах;

  виховувати в учнів інтерес до історії свого народу.

Обладнання: підручник, історична карта, картки з текстами завдань, історичний атлас з історії України  для 7-го класу, різнорівневі завдання.

Тип уроку: урок узагальнення.

Форма проведення: урок – гра.

Організаційний момент

      Ми з вами пройшли довгий шлях з історії Київської держави. Сьогодні почнемо подорож у зворотний бік і підемо „ Стежинкою Київської Русі ”, на якій князі – правителі цієї держави – залишили завдання для вас, подорожуючих учнів.

Назви турів

Перший тур – Відгадай загадку.

Другий тур – Весела абетка.

Третій тур – Життєпис династії Рюриковичів.

Четвертий тур – Складіть схему.

П’ятий тур – Історична казка.

Шостий тур – Плутослови.

Сьомий тур – Історична карта.

Восьмий тур – Історичний диктант.

Перший тур.  Відгадай загадку.

  Для кожної команди пропонується по дві загатки.

Загадка для першої команди.

Князь відомий на Русі,

Хоч варяг не руський я,

А помер тому, що укусила

(Так гласить легенда)

Хто б ви думали – змія.

 

А я собі смерть знайшов,

      Коли на древлян пішов.

     Вони мене до вершин дерев прив’язали,

          Пустили дерева й мене розідрали.     

 

Загадки для другої команди.

Чоловіче любий, чоловіче милий,

Не піднять тебе з могили,

На жаль не піднять,

Та все ж мушу я повстанців покарать.

Як сказала так і покарала,

Живцем в землю закопала

Старостів від князя Мала.

Правда, кажуть, я їх по іншому провчила,

В лазні чистих їх спалила.

 

Красним сонечком мене народ прозвав,

У казках, легендах і билинах оспівав,

Поділив усю країну я на 8 округів.

На чолі яких поставив я своїх синів.

А крім того, знищив я поганство,

Замість нього запровадив християнство.

Загадки для третьої команди.

І не сміли більш киян тривожить печеніги,

Припинились їх страшні, кривавії набіги.

А на тому місці, де вдалося ворога здолать.

Я велів собор величний збудувать.

 

Як сестрицю рідну звали

Тих братів, що Київ заснували?

Другий тур. Весела абетка.

   Завдання цього конкурсу – повторити основні поняття й терміни з теми.  Учитель вимов-

ляє будь – яку літеру алфавіту, а учні у відповідь називають з цієї літери якийсь історичний термін чи поняття, що починається з цієї літери, після чого говорять, що вони означають. Відповідає та команда, у якої швидше буде готова відповідь. За кожний правильний термін команда отримує 1 бал. Тривалість гри – 5 хв.

    Перша команда   - літера К.

    Друга команда -   літера С.

    Третя команда – літера М.

Третій тур. Життєпис династії Рюриковичів.

   Завдання цього конкурсу – скласти історичний портрет діяча за такими пунктами плану:

а) рік народження; б) місце народження; в) рік смерті; г) роки правління; д) батько; е) мати; є) шлюб; ж) діти; з) титул; и) внутрішня політика; й) зовнішня політика; к) історич –

не  значення діяльності; л) оцінка діяльності сучасниками та нащадками.

      Перша команда – Володимир Великий, друга команда – Ярослав Мудрий, третя команда – Анна, дочка Я. Мудрого.

Четвертий  тур. Складіть схему.

   Для участі в цьому конкурсі запрошуються по одному представнику від кожної команди. Вони мають скласти на дошці схему за певною темою.

   Перша команда - „ Політичний устрій Київської Русі ”.

   Друга команда - „ Соціальна структура  Київської держави ”.

   Третя команда - „ Господарство Київської Русі ”.    

   Завдання виконується 5 – 6 хв. Максимальна оцінка – 6 балів.

П’ятий тур. Історична казка.

    Кожній команді пропонується ілюстрація. Завдання учнів скласти розповідь про розвиток господарства в Київській Русі. Для підготовки завдання надається 2 хв. Від команди виступає один учень, решта мають право на доповнення. Максимальна оцінка  за цей конкурс – 6 балів.

Репродукція для першої команди.                        Репродукція для другої команди.

 

Репродукція для третьої команди.

Шостий тур. Плутослови.

    Розшифрувати та пояснити значення слова. Підготовка – 1 хв. Максимальна оцінка – 6 балів.

Перша команда: А Н В И Р Г;  В Ї И К; А Н О К І.

Друга команда: І Ш О Р Г;  П О К С И П Є; Е Ч І В.

Третя команда: Н О К А З; И Д Р Е М С; С О Н Т Е.

Сьомий тур. Історична карта.

  1.  Завдання для першої команди. Показати на історичній карті столицю Київської Русі.

  2.  Завдання для другої команди. В якому місті приймав обряд Хрещення Володимир Великий? Показати це місто на карті.

 3. Завдання для третьої команди. Показати на карті водний шлях через Київську Русь „ із варяг у греки ”.

Восьмий тур. Історичний диктант.

В якому році було прийнято християнство?
Назвати ім’я „ тестя Європи ”.
Ім’я батька Володимира Великого?
Хто такий Іларіон?
Хто помстився печенігам за смерть князя Святослава?
Ім’я князя, який правив з 1019 по 1054 роки?
Вказати ім’я дочки Ярослава Мудрого, яка стала королевою Угорщини?
Хто автор „ Повісті минулих літ ”?
Які гроші карбували в роки Володимира Великого?

Підсумки уроку

Виставлення оцінок за урок

 

Домашнє завдання.

     Підготуватися до уроку тематичного оцінювання за темою „ Київська Русь наприкінці Х – у першій половині ХІ ст. ”

    Повторити § 6 – 9, с.57 – 98.


Теги: Сліпчук О.А., Київська Русь
Навчальний предмет: Історія України
Переглядів/завантажень: 834/196


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar