Головна » Географія |
Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про паливні ресурси та їх зв'язок з геологічною будовою; виявити закономірності розташування родовищ корисних копалин України за допомогою карт атласу; сформувати знання про паливні корисні копалини, їх господарську оцінку, основні шляхи раціонального використання й охорони Обладнання: підручники, презентація, таблиці, ОІС, атласи, колекції корисних копалин І. Організаційний момент ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Вчитель. Усім доброго дня! На початку нашого уроку хочу побажати всім присутнім здоров’я, терпіння, порозуміння. І хочу, щоб кожен із вас отримав на уроці задоволення від розумової праці. Ми продовжуємо вивчати природу своєї незалежної держави України, свого краю, в якому ми живемо. Кожен повинен знати, любити, шанувати і вивчати природу України. ІІІ. Актуалізація опорних знань На сьогоднішньому уроці ви дізнаєтесь багато нового і цікавого, але перш ніж іти далі маємо пригадати матеріал вивчений на попередніх уроках, довівши своїми відповідями, що ви є справжніми знавцями природи України.. Запрошую сміливця прийняти участь у грі інтелектуалів «Що? Де? Коли» (робота біля карти) що означають ці цифри? (2061, 515, 1545) розмістіть їх на карті. А інших учнів запрошую взяти участь у географічному кросі (слайди №3-22) ( відповіді записуються в зошит, перевіряється під час опитування окремого учня). Молодці! Слайд № 23 - Сьогодні ми з вами вивчатимемо тему: Мінерально-сировинні ресурси України. Паливні корисні копалини. На уроці познайомимось з особливостями розташування корисних копалин на території України, розглянемо закономірності поширення паливних корисних копалин. Будемо вчитись давати їм оцінку. Під час нашого уроку ми з вами будемо створювати міні - підручник з теми «Паливні корисні копалини» яким ви зможете користуватися під час підготовки домашнього завдання або подарувати майбутнім восьмикласникам, а ще може стати вам у нагоді під час підготовки до ДПА в 9 класі. З багатьох виявлених видів корисних копалин Україна здатна не тільки задовольнити внутрішні потреби, але і створити значний експортний потенціал. Сьогодні Україна переживає економічну кризу, тому терміни розвідки і введення в експлуатацію більшості об'єктів стримується недостатнім фінансуванням геологорозвідувальних робіт. Займаючи площу 0,4% від світової суші (603,7 тис. км2 ), Україна в 90-х роках виробляла до 5 % корисних копалин від загального світового видобутку. За теперішнього часу в надрах України виявлено біля 20 тис. родовищ корисних копалин, з яких більш 7500 родовищ по 90 видам мінеральної сировини мають промислове значення. Промисловістю освоєне 3350 родовищ, що містять від 40 до 75% розвіданих запасів різноманітних видів корисних копалин. В Україні значними обсягами ведеться видобуток кам'яного вугілля (2% від світового видобутку), залізних (4%), марганцевих руд (10%) і т.д. Останнім часом виділяють нову самостійну групу техногенних родовищ, тобто утворених в результаті видобутку корисних копалин (відвали, насипи). Корисні речовини техногенних родовищ, завдяки розвитку техніки, можуть бути використані додатково. ІУ. Активізація пізнавальної діяльності Під час вивчення теми сьогоднішнього уроку вам знадобляться знання, які ви отримали під час вивчення теми «Літосфера». Тож пригадайте та дайте відповідь на питання Вчитель. Що таке мінерал? ( Мінерал - це природні утворення, які складаються з однієї речовини) - Що таке гірська порода? (Гірська порода - це поєднання кількох мінералів чи скупчення одного у великій кількості в земній корі) - Пригадайте як розрізняються гірські породи за утворенням (магматичні, метаморфічні, осадові) - що таке корисні копалини? (корисні копалини – це гірські породи та мінерали, які людина використовує або може використати в своїй діяльності для задоволення своїх потреб) - давайте пригадаємо класифікацію корисних копалин. Корисні копалини Паливні Металеві Неметалеві Хімічна будівельна сировина сировина кам'яне вугілля залізна руда кам'яна сіль вапняк буре вугілля марганцева руда калійна сіль вапняк торф мідна руда фосфорит глина нафта поліметалева руда сірка пісок природний газ олов'яна руда - У яких агрегатних станах вони перебувають? (рідкому, твердому, газоподібному) - Що вплинуло на розміщення корисних копалин? (геологічна будова; особливості тектонічної будови території.) Вчитель Молодці з завданням справилися. А тепер згадайте, який існує взаємозв'язок між геологічною будовою території та корисними копалинами. Рудні корисні копалини — частіше метаморфічного та магматичного походження — в щитах платформ; горючі — осадового — в осадовому чохлі (плити, западини); нерудні — осадового, метаморфічного і магматичного — повсюдно, в областях складчастостей. робота з атласом Проблемне питання. Використовуючи знання з попередніх уроків географії, використовуючи карту тектонічну будову, скажіть, чи є на Україні передумови для утворення паливних ресурсів? Доведіть це. Паливні корисні копалини переважно пов'язані з тектонічними западинами, бо саме там умови найбільш сприятливі для їх утворення. Вчитель. Наведіть приклад западин на території України. (Донецько-Дніпровська западина; Причорноморська западина; Прикарпатський прогин) В Україні виявлено великі поклади паливних ресурсів, а саме вугілля, нафти, газу, горючих сланців. Наявність паливних і рудних ресурсів – основа економіки країни, можливість створення її енергетичної та промислової бази. Сьогодні ми глибше розглянемо наявність паливних ресурсів на території України, дамо їм характеристику. Для того, щоб швидше виконати поставлені перед нами завдання об’єднаємося в групи. Кожна група буде вивчати окремий вид паливних корисних копалин. За допомогою тексту підручника, картосхем і карт атласу, а також моїх консультацій вам потрібно буде дати характеристику паливним корисним копалинам. - перша група буде вивчати вугільні басейни України. Проблемне питання. Де на території України знаходяться вугільні басейни? Які види вугілля мають промислове значення? Які умови призвели до того, що на Україні сформувались басейни кам'яного вугілля. Яке значення вугілля для економіки держави? - друга група буде досліджувати нафтогазоносні запаси України Проблемне питання. В яких місцях імовірно поширення нафти та газу? Коли і де розпочали видобувати нафту на території України? Як людина використовує нафту? третя група досліджуватиме наявність на території нашої держави торфу та горючих сланців. Проблемне питання. Де розташовуються родовища торфу та горючих сланців? Як людина використовує торф та горючі сланці? Вчитель Діти, погляньте уважно на картинку (слайд № 28 ) . Що ви бачите? Лише творчі люди і діти бачать тут посмішку. Я Вам бажаю творчих успіхів при виконанні поставлених перед вами завдань. Після виконання завдання,на яке вам дається 5-7 хвилин, ви повинні будити прозвітувати про результати своєї роботи, не забувайтеся робити записи ( учні працюють в групах. Після виконання самостійної роботи учні звітують про результати своєї роботи) Виступи учнів - На території України знаходяться Донецький, Львівсько-Волинський кам’яновугільні басейни та Дніпровський буровугільний басейни. Ці басейни містять великі запаси вугілля. Характеристика вугільних басейнів України Вчитель А чи знаєте ви, що ……. Значення вугілля залишається надзвичайно великим незважаючи на видобуток нафти та газу. Його використовують як енергетичне паливо на теплових станціях, використовують в металургійній промисловості. Чавун не можна виплавити без вугілля – коксу. Із кам'яновугільної смоли, яка утворюється під час виплавки шляхом хімічної переробки, отримують фарби, синтетичні тканини, ліки, парфуми, вибухові речовини, нафталін. Буре вугілля використовують як паливо, а також як цінна хімічна сировина. Після хімічної обробки з 1 т. бурого вугілля дістають: 60 кг. бензину, 350 кг. дизельного палива, 50 кг парафіну, 100 кг фенолу та ін. Вчитель Праця шахтаря дуже важка та небезпечна. На великій глибині скупчується вибухонебезпечний газ метан, тому на шахтах трапляються вибухи. Нам слід цінувати й поважати працю шахтарів, вчитися раціонально використовувати вугілля. Ціни на це паливо у світі постійно зростають. Вчитель Звернімося до характеристики рідких і газоподібних паливних ресурсів. Виступи учнів. У 1775 р розпочалося видобування нафти, а у 1913 р газу Вчитель – Запаси і видобуток нафти і газу на території України не забезпечують її потреб. Тому кількість позначених на картах родовищ, здебільшого вже відпрацьованих, не відповідає дійсному стану речей. Ресурси майже повністю вичерпані. У Дніпровсько-Донецькій западині газ і нафта видобуваються з великих глибин, тому їхні пошуки і розробка дуже складні. Найперспективнішою є Причорноморська провінція, але складні умови видобутку паливних корисних копалин в акваторіях потребують нових технологій, які в Україні недостатньо освоєні. Вчитель До паливних корисних копалин також відносять горючі сланці і торф. Виступи учнів. Родовища торфу в Україні сформувались в антропогенні. Вони найбільш поширені (понад 2500 невеликих родовищ) у північній частині України. Найбільші родовища розташовані у Волинські, Рівненській та Чернігівській областях. Учитель. Як людина використовує торф? (Торф – тверде горюче паливо, використовується на електростанціях, як добриво, газ для автомобілів, підстилка для худоби, торфоперегнійні горшки, лікувальні ванни. Торф малокалорійне паливо, проте його добування в порівнянні з іншими видами значно дешевше.) Учитель. До паливних ресурсів відносять горючі сланці. Прогнозові запаси 3,7 млрд.т., Горючі сланці залягають широкою смугою вздовж усіх Українських Карпат, в окремих місцях товщина покладів сягає 1,5 км. На рівнинній частині України найбільші родовища горючих сланців розташовані на межі двох областей – Кіровоградської та Черкаської. Тут наявні більше 10 пластів горючих сланців потужністю від 1 до 25м. Горючі сланці можуть бути паливом для хімічних виробництв Перегонка сланців дозволяє отримати такі цінні продукти, як смола (близько 4%), газ. ЛЕГЕНДА Повідомлення учня Давно колись на Черкащині поселилися втікачі-гайдамаки. Якось один пічник зліпив піч козакові Оверкові. Натопив Оверко нову піч раз, вдруге... Дивиться, щось неладне з нею діється — вже й хмизу не кладе, а з печі все вогнем пашить. Почала жінка кочергою жар рівняти, але тут усі боки і стеля теж вогнем взялися. Од переляку молитися почала. Злякався і хазяїн, потім став міркувати, де глину брав. Згадав Оверко, де глини накопав. Пішов знову По ту глину. Приніс додому клунок і на сухому гілляччі почав її палити та всім людям вогнище з дивовижної глини показувати. Так люди дізналися про «горючу глину». «Хвилинка-цікавинка» Учитель. Чи є паливні корисні копалини в нашій області? (у межах області є незначні запаси паливних корисних копали: бурого вугілля, природного газ, але великого значення в економіці вони не мають) Учитель. ми з вами ознайомились з основними паливними корисними копалинами і знаємо, що в житті людини вони відіграють велике значення. З кожним роком людство збільшує їх використання. Лише за останні 30 років було видобуто більше мінеральних ресурсів, ніж за всю попередню історію людства. об'єм світового видобутку корисних копалин став подвоювати кожні 15-20 років. Учитель. А тепер подумайте, як це відображається на стані сучасної природи? (Надмірний розвиток гірничодобувної промисловості став причиною порушенням природної рівноваги в природі; порушивши процес самоочищення, що призвело до важких наслідків ( масове захворювання дітей на гіпоплазію – захворювання зубів, збільшення серцево-судинних захворювань, захворювання верхніх дихальних шляхів). У воді виявлені надлишки купруму, ферему, алюмінію, стронцію і навіть берилію, який є одним з найшкідливіших токсичних елементів. І таких прикладів можна навести безліч) Учитель. давайте поміркуємо, чи є вихід із такого становища. Ви – завтрашній день нашої держави, її майбутнє, вам доведеться вирішувати ці проблеми. Як досягти гармонії між людиною і природою? Ваші пропозиції та пропозиції ваших рідних, знайомих ми заслухаємо на наступному уроці. VІ. Закріплення нових знань (на розсуд вчителя) Проведення «експрес-тесту» Укажіть зайве слово 0,5 б - 2 бали а) Вугілля, нафта, золото, торф. б) Карпатський, Львівсько-Волинський, Причорноморсько-Кримський. в) Дніпровсько-Денецький, Дніпровський, Донецький. г) Пісок, крейда, горючі сланці, вапняк. Прийом «Вірю — не вірю» 0,5 б - 3 бали Чи вірите ви, що Донецький кам'яновугільний басейн більший за Львівсько-Волинський за площею і загальними запасами? (Вірю) Питання «Нас запитують…» 1. Чи можна загасити нафту, що горить, водою? Ні, оскільки нафта легша за воду. 2. Які 4 нафтопродукти необхідні, щоб міг рухатися автомобіль або автобус? Бензин, змащувальне масло, гума, покришки коліс 3. Який продукт нафти захищає наш одяг від пошкодження моллю? Нафталін. 4. Коли ви розгортаєте цукерочку, ви стикаєтеся з одним з продуктів нафти. Яким? Цукерки завертають в папір, просочений парафіном. Парафін - продукт нафти. Бесіда по 1 балу - Якими корисними копалинами Україна забезпечена добре? - Яких корисних копалин Україні не вистачає? Або розв’язування кросворду VIІ. Підсумок уроку • 3 паливних ресурсів Україна найкраще забезпечена кам'яним вугіллям; • нових технологій та коштів потребує розробка нафти й газу; • усі ресурси країни треба використовувати раціонально, комплексно, оскільки вони обмежені й належать до невідновлюваних ресурсів. VIІI. Оцінювання роботи на уроці та коментар Сподіваюсь, що ви отримали задоволення від нашої сьогоднішньої співпраці, а будь-яка праця повинна бути нагороджена. Прошу вас підрахуйте бали, які ви отримали на уроці і підніміть руки, ті, хто отримав бали достатнього і високого рівня. Дякую всім за плідні роботу. Домашнє завдання Опрацювати текст підручника ст. 88-93 виконати завд. 7 Написати есе «Як досягти гармонії між людиною і природою?» Завдання. Нанести на тектонічну карту України родовища паливних корисних копалин.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |