Головна » Географія

Атмосферні опади

Мета уроку: сформувати поняття про види опадів; на основі рані­ше набутих знань встановити вза­ємозв’язки між температурою по­вітря, його вологістю та опадами; ознайомити школярів з прийома­ми роботи з приладами для вимірю­вання кількості опадів; розвивати вміння аналізувати, узагальнювати й обробляти теоретичні і практич­ні знання,увагу,пам'ять; виховувати цікавість до предмета,доброзичливість по відношенню до своїх товаришів.

Обладнання: атласи,підручник,фізична карта півкуль.

Тип уроку: комбінований.

                               ХІД УРОКУ

I. Актуалізація опорних знань і вмінь

1. Чим відрізняється насичене во­дяною парою повітря від нена­сиченого?

2. Чи може бути в повітрі, темпера­тура якого 20 °С, 20 г води?

3. Що спільного в утворенні тума­ну і хмар?

4.Чи може 1 м3 повітря за темпера­тури –20 °С містить 10 г водяної пари?

5. У першому пункті спостережен­ня в 1 м3 повітря за температури 20 °С міститься

16 г води. В дру­гому пункті при тій самій темпе­ратурі в 1 м3 міститься 12 г води. В якому пункті повітря сухіше?

6.Над пустинею в момент спосте­реження в 1 м3 повітря за тем­ператури 30 °С було 28 г води, а в 1 м3 повітря над тундрою за температури 10 °С — 9 г води. В якому пункті повітря сухіше?

7. Чому влітку калюжі висихають дуже швидко, а восени — повіль­но, хоч води в них може бути од­накова кількість?

8. Що станеться з вологою, яка є в повітрі, якщо температура повітря, уже насиченого водя­ною парою, знизиться? Як це можна помітити?

9. Чому, коли відчиняти двері або квартиру взимку, у повітрі утво­рюється туман (клуби пари), а влітку ми цього не спостеріаємо?

10. В яких умовах відбувається виді­лення водяної пари з повітря на місцевості?

11. Що являють собою туман і хма­ри? З якої причини вони вини­кають?

12. Які види хмар ви знаєте?

13. Яке значення має хмарність уліт­ку, взимку, вдень, вночі?

II. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів

Учитель. Кількість вологи в ат­мосфері відіграє величезну роль для життя на Землі. Як наслідок тового кругообігу води волога, що є наявна в атмосфері, у вигляді опа­дів випадає на земну поверхню, жи­вить ріки та озера. Від кількості ви­падання опадів залежить життя рос­лин, тварин, людей. Ось чому при характеристиці клімату певної те­риторії обов’язково враховують ве­личину атмосферних опадів. Саме різновиди опадів та їх особливості ми й розглянємо сьогодні на уроці.

IIІ. Формування нових знань

     вірш С. Михалкова «Море и Туча».

Говорило Море Туче,

Той, что ливень пролила:

— Эй, ты Туча! Что ж ты, лучше

Места выбрать не могла?

Отвечала Морю Туча:

— Я у всех морей в долгу!

И сегодня выпал случай:

Расплатилась чем могу!

— Діти, про яке явище природи го­вориться в цьому вірші? (Про круго­обіг води в природі)

Отже, хмари є джерелом води: вони утворюються з води, яка випарову­ється із суходолу й океанів та повер­тається назад у вигляді опадів. Без опадів не було б річок, озер, пріс­ної води. Опади очищують забруд­нення повітря від домішок. А що ж таке атмосферні опади?

      Учні актуалізують свої знання про атмосферні опади, отримані в кур­сі природознавства; відтворюють знання про кругообіг води, під ке­рівництвом учителя заповнюють таблицю.

Атмосферні опади-вода,що випадає з хмар чи безпосередньо з повітря,у рідкому чи твердому стані.

                                         Розподіл опадів за порами року

Атмосферні опади

Рідкі: дощ, мряка, роса

Тверді: град, сніг, іній

Газоподібні: туман                  

   Характер випадання опадів

Залежить від температури повітря,вологості,видів хмар,швидкості вітру:

Обложні-дуже тривалі
Зливові-сильні короткочасні
Мряка- маленькі крапельки оди

  Літературна хвилинка  загадки про опади

1.Мене часто кличуть,ждуть,а покажусь – ховатися почнуть.( дощ)

2.Шумить у полі, у саду,лопоче і гуде.

    Нікуди з дому я не йду,тому,що він іде. (Дощ)

3.Біле,як сорочка,пухнасте,як квочка,крил не має,а гарно літає.( сніг)

4.В небі хмара пролетіла,білий пух порозсипала,а він на землю міцно ліг,називають його …..( сніг)

5.Розсипався горошок на сімдесят доріжок,ніхто не підбере.( град)

6.зоря-зірниця,красна дівиця,по небу гуляла,плакала-ридала.Місяць бачив- не підняв.Сонце встало і зібрало. (роса)

            Характеристика основних видів атмосферних опадів

                                      Умови утворення

ДОЩ

Крапельки вологи,зливаючись між собою,стають важчими,більшими,вони не можуть утриматись в атмосфері і падають на землю.Розміри крапель-від 0,1 – 7 мм.Під час дощу вологість повітря становить понад 90 %.

СНІГ

Якщо температура в хмарі нижча від 0? С, уній утворюються кристалики льоду,падає сніг.

ГРАД

У разі низької температури  (-10? С -  -15?С) у купчасто-дощових хмарах дощові краплі замерзають,перетворюючись на градинки.Якщо вони,падаючи вниз,не встигають розтанути,випадає град.

ГРОЗА.Випадання дощу часто супроводжується грозами.Велику кількість грозових днів зареєстровано на острові Ява (до 322 дні).Над пустелями грози бувають рідко.Так у Египті гроза буває лише раз на 200 років.

РОСА. Увечері після заходу Сонця земля  і рослини  швидко охолоджується  і повітря біля самої землі,охолоджуючись,не може утримувати стільки пари,скільки утримувало  вдень.Надмірна кількість водяної пари перетворюється на краплини роси.

ІНІЙ.Якщо ґрунт охолоджується яв ночі до мінусової температури,випадає іній.

шкода, яку завдає сільському господарству ви­падання граду.

     «Надовго запам’ятають жителі ро­сійського міста Воронежа і навко­лишніх сіл день 14 серпня 1961 року. Ранок був жаркий. Близько тре­тьої години дня з’явилась свинцева хмара. Вона швидко закрила небо. Стало темно, як під час сонячно­го затемнення, а потім ринула зли­ва нечуваної сили. По дахах і вікнах заторохтів град, спочатку розміром з квасолю, а потім все більший. Було багато граду вагою до 300 г.

   Градини розміром з кулак випали 29 червня 1904 року над Москвою. 9 червня 1926 року в районі Одеси випали градини завбільшки з вели­ке яблуко. Вони попробивали за­лізні дахи, поранили тварин. Деякі градини, що випали в Індії 11 трав­ня 1929р., мали діаметр 13 см і ва­жили близько кілограма.

Тепер вчені розробляють методи боротьби з градом.

    У градові хмари запускають раке­ти або стріляють із зеніток, що від­служили свій бойовий вік. Снаряди начиняють хімічними речовинами. За короткий час величезна хмара, готова скинути на поля, сади, вино­градники спустошливу лавину гра­ду, проливає лагідний дощ або сіє дрібну льодяну крупу».

                         Прилади для вимірювання опадів,снігу

Для ви­мірювання кількості опадів вико­ристовують прилад, що називаєть­ся опадомір. Опадомір являє собою циліндричне металеве відро діаме­тром 20 см. До опадоміру встанов­лена діаграфма, що запобігає ви­паровуванню води. Нижче за ді­аграфму розташований носик для виливання води в спеціальну ви­мірювальну склянку з поділками. Опадомір встановлюють на стовпі заввишки 2 м.

   Опадоміром вимірюють шар води, яка випала на земну поверхню. На­приклад, якщо в опадомірі після дощу лишився 1 мм опадів, зна­чить, у районі метеостанції, якби вода не випарувалась та не просо­чилася в землю, утворився б шар води в 1 мм.

На метеорологічних станціях кіль­кість опадів вимірюється двічі на добу (о 7-й та 19-й год).

Товщину снігового покриву вимі­рюють снігомірною рейкою.

Далі вчитель підводить учнів до ро­зуміння того, що в певних районах земної кулі щороку випадає при­близно однакова кількість опадів. Так, у Київській області щороку ви­падає, 500–600 мм опадів, у пусте­лях — 100–150 мм на рік, на еква­торі — від 1500 до 2000 мм.

     А є на нашій планеті місце, де лю­дина під дощем лишається сухою. Таке явище спостерігається в пус­телях, де повітря надзвичайно сухе і має дуже низьку вологість. Дощ тут випадає рідко, але навіть тоді, коли буває, краплі, поки летять до зем­лі, перетворюються на пару. Вони ніби насичують повітря водяною парою. У деяких районах африкан­ської пустелі Сахара в середньому буває менше 1 мм опадів на рік.

                        Робота з картами атласу                                 

              Кліматична карта

1.Визначити на кожному материку райони,де випадає найбільше кількість опадів.

2.У яких одиницях визначають кількість опадів?

3.Як на картах позначають кількість опадів?

4.Назвіть райони з найменшою кількістю опадів на Землі?

Ізогієти- лінії однакової кількості атмосферних опадів.

   Пригадаємо  

Що позначають на картах:

-ізобари????- лінії однакового тиску.

- ізобати – лінії однакових глибин морів,океанів.

-ізотерми-  лінії однакових температурю

-горизонталі- лінії однакової висоти місцевості.

                              Цікаві факти про опади

У північній півкулі маса сезонного снігу становить 13,500млрд.т.
1944 р.у Москві випав сніг діаметром 10см,у Сибіру – 40 см.(для утворення такого снігу потрібна погода без вітру)
Град маса-100 гр до 400 гр.
Тропічний ураган за виливає  150 мм/д (1 мм опадів=1 л на 1м?)
Мокре місце- щороку 10 м опадів на Гавайські острови.
Дощ на замовлення. У Китаї в провінції Юньань Від сильного вигуку починається дощ( чим сильніше вигук,тим сильний дощ)Пояснення- в горах Гаолінг є група озер,які перенасичують повітря вологою,що любе коливання викликає утворення дощових крапель.

ІV.Закріпленн нового матеріалу

1) За якої умови з хмар випадає сніг і град?

2) Чому іноді випадає взимку дощ, а влітку — сніг?

3) Які основні причини утворення туману?

4) Чому туман при нагріванні зем­ної поверхні зникає, а хмари — ні?

5) Чому над незамерзаючою ділян­кою ріки в сильні морози клу­биться туман?

6) Що таке град?

7) Як утворюється град?

8) Чому град випадає тільки в теплу пору року?

Д/З оправ.§35,пр..р. стор.155,скласти кросворд  «Опади»,повт.§7


Теги: опади, Дегтяренко А.О.
Навчальний предмет: Географія
Переглядів/завантажень: 1659/231


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar