Головна » Географія |
Мета уроку: сформувати поняття про види опадів; на основі раніше набутих знань встановити взаємозв’язки між температурою повітря, його вологістю та опадами; ознайомити школярів з прийомами роботи з приладами для вимірювання кількості опадів; розвивати вміння аналізувати, узагальнювати й обробляти теоретичні і практичні знання,увагу,пам'ять; виховувати цікавість до предмета,доброзичливість по відношенню до своїх товаришів. Обладнання: атласи,підручник,фізична карта півкуль. Тип уроку: комбінований. ХІД УРОКУ I. Актуалізація опорних знань і вмінь 1. Чим відрізняється насичене водяною парою повітря від ненасиченого? 2. Чи може бути в повітрі, температура якого 20 °С, 20 г води? 3. Що спільного в утворенні туману і хмар? 4.Чи може 1 м3 повітря за температури –20 °С містить 10 г водяної пари? 5. У першому пункті спостереження в 1 м3 повітря за температури 20 °С міститься 16 г води. В другому пункті при тій самій температурі в 1 м3 міститься 12 г води. В якому пункті повітря сухіше? 6.Над пустинею в момент спостереження в 1 м3 повітря за температури 30 °С було 28 г води, а в 1 м3 повітря над тундрою за температури 10 °С — 9 г води. В якому пункті повітря сухіше? 7. Чому влітку калюжі висихають дуже швидко, а восени — повільно, хоч води в них може бути однакова кількість? 8. Що станеться з вологою, яка є в повітрі, якщо температура повітря, уже насиченого водяною парою, знизиться? Як це можна помітити? 9. Чому, коли відчиняти двері або квартиру взимку, у повітрі утворюється туман (клуби пари), а влітку ми цього не спостеріаємо? 10. В яких умовах відбувається виділення водяної пари з повітря на місцевості? 11. Що являють собою туман і хмари? З якої причини вони виникають? 12. Які види хмар ви знаєте? 13. Яке значення має хмарність улітку, взимку, вдень, вночі? II. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів Учитель. Кількість вологи в атмосфері відіграє величезну роль для життя на Землі. Як наслідок тового кругообігу води волога, що є наявна в атмосфері, у вигляді опадів випадає на земну поверхню, живить ріки та озера. Від кількості випадання опадів залежить життя рослин, тварин, людей. Ось чому при характеристиці клімату певної території обов’язково враховують величину атмосферних опадів. Саме різновиди опадів та їх особливості ми й розглянємо сьогодні на уроці. IIІ. Формування нових знань вірш С. Михалкова «Море и Туча». Говорило Море Туче, Той, что ливень пролила: — Эй, ты Туча! Что ж ты, лучше Места выбрать не могла? Отвечала Морю Туча: — Я у всех морей в долгу! И сегодня выпал случай: Расплатилась чем могу! — Діти, про яке явище природи говориться в цьому вірші? (Про кругообіг води в природі) Отже, хмари є джерелом води: вони утворюються з води, яка випаровується із суходолу й океанів та повертається назад у вигляді опадів. Без опадів не було б річок, озер, прісної води. Опади очищують забруднення повітря від домішок. А що ж таке атмосферні опади? Учні актуалізують свої знання про атмосферні опади, отримані в курсі природознавства; відтворюють знання про кругообіг води, під керівництвом учителя заповнюють таблицю. Атмосферні опади-вода,що випадає з хмар чи безпосередньо з повітря,у рідкому чи твердому стані. Розподіл опадів за порами року Атмосферні опади Рідкі: дощ, мряка, роса Тверді: град, сніг, іній Газоподібні: туман Характер випадання опадів Залежить від температури повітря,вологості,видів хмар,швидкості вітру: Обложні-дуже тривалі Літературна хвилинка загадки про опади 1.Мене часто кличуть,ждуть,а покажусь – ховатися почнуть.( дощ) 2.Шумить у полі, у саду,лопоче і гуде. Нікуди з дому я не йду,тому,що він іде. (Дощ) 3.Біле,як сорочка,пухнасте,як квочка,крил не має,а гарно літає.( сніг) 4.В небі хмара пролетіла,білий пух порозсипала,а він на землю міцно ліг,називають його …..( сніг) 5.Розсипався горошок на сімдесят доріжок,ніхто не підбере.( град) 6.зоря-зірниця,красна дівиця,по небу гуляла,плакала-ридала.Місяць бачив- не підняв.Сонце встало і зібрало. (роса) Характеристика основних видів атмосферних опадів Умови утворення ДОЩ Крапельки вологи,зливаючись між собою,стають важчими,більшими,вони не можуть утриматись в атмосфері і падають на землю.Розміри крапель-від 0,1 – 7 мм.Під час дощу вологість повітря становить понад 90 %. СНІГ Якщо температура в хмарі нижча від 0? С, уній утворюються кристалики льоду,падає сніг. ГРАД У разі низької температури (-10? С - -15?С) у купчасто-дощових хмарах дощові краплі замерзають,перетворюючись на градинки.Якщо вони,падаючи вниз,не встигають розтанути,випадає град. ГРОЗА.Випадання дощу часто супроводжується грозами.Велику кількість грозових днів зареєстровано на острові Ява (до 322 дні).Над пустелями грози бувають рідко.Так у Египті гроза буває лише раз на 200 років. РОСА. Увечері після заходу Сонця земля і рослини швидко охолоджується і повітря біля самої землі,охолоджуючись,не може утримувати стільки пари,скільки утримувало вдень.Надмірна кількість водяної пари перетворюється на краплини роси. ІНІЙ.Якщо ґрунт охолоджується яв ночі до мінусової температури,випадає іній. шкода, яку завдає сільському господарству випадання граду. «Надовго запам’ятають жителі російського міста Воронежа і навколишніх сіл день 14 серпня 1961 року. Ранок був жаркий. Близько третьої години дня з’явилась свинцева хмара. Вона швидко закрила небо. Стало темно, як під час сонячного затемнення, а потім ринула злива нечуваної сили. По дахах і вікнах заторохтів град, спочатку розміром з квасолю, а потім все більший. Було багато граду вагою до 300 г. Градини розміром з кулак випали 29 червня 1904 року над Москвою. 9 червня 1926 року в районі Одеси випали градини завбільшки з велике яблуко. Вони попробивали залізні дахи, поранили тварин. Деякі градини, що випали в Індії 11 травня 1929р., мали діаметр 13 см і важили близько кілограма. Тепер вчені розробляють методи боротьби з градом. У градові хмари запускають ракети або стріляють із зеніток, що відслужили свій бойовий вік. Снаряди начиняють хімічними речовинами. За короткий час величезна хмара, готова скинути на поля, сади, виноградники спустошливу лавину граду, проливає лагідний дощ або сіє дрібну льодяну крупу». Прилади для вимірювання опадів,снігу Для вимірювання кількості опадів використовують прилад, що називається опадомір. Опадомір являє собою циліндричне металеве відро діаметром 20 см. До опадоміру встановлена діаграфма, що запобігає випаровуванню води. Нижче за діаграфму розташований носик для виливання води в спеціальну вимірювальну склянку з поділками. Опадомір встановлюють на стовпі заввишки 2 м. Опадоміром вимірюють шар води, яка випала на земну поверхню. Наприклад, якщо в опадомірі після дощу лишився 1 мм опадів, значить, у районі метеостанції, якби вода не випарувалась та не просочилася в землю, утворився б шар води в 1 мм. На метеорологічних станціях кількість опадів вимірюється двічі на добу (о 7-й та 19-й год). Товщину снігового покриву вимірюють снігомірною рейкою. Далі вчитель підводить учнів до розуміння того, що в певних районах земної кулі щороку випадає приблизно однакова кількість опадів. Так, у Київській області щороку випадає, 500–600 мм опадів, у пустелях — 100–150 мм на рік, на екваторі — від 1500 до 2000 мм. А є на нашій планеті місце, де людина під дощем лишається сухою. Таке явище спостерігається в пустелях, де повітря надзвичайно сухе і має дуже низьку вологість. Дощ тут випадає рідко, але навіть тоді, коли буває, краплі, поки летять до землі, перетворюються на пару. Вони ніби насичують повітря водяною парою. У деяких районах африканської пустелі Сахара в середньому буває менше 1 мм опадів на рік. Робота з картами атласу Кліматична карта 1.Визначити на кожному материку райони,де випадає найбільше кількість опадів. 2.У яких одиницях визначають кількість опадів? 3.Як на картах позначають кількість опадів? 4.Назвіть райони з найменшою кількістю опадів на Землі? Ізогієти- лінії однакової кількості атмосферних опадів. Пригадаємо Що позначають на картах: -ізобари????- лінії однакового тиску. - ізобати – лінії однакових глибин морів,океанів. -ізотерми- лінії однакових температурю -горизонталі- лінії однакової висоти місцевості. Цікаві факти про опади У північній півкулі маса сезонного снігу становить 13,500млрд.т. ІV.Закріпленн нового матеріалу 1) За якої умови з хмар випадає сніг і град? 2) Чому іноді випадає взимку дощ, а влітку — сніг? 3) Які основні причини утворення туману? 4) Чому туман при нагріванні земної поверхні зникає, а хмари — ні? 5) Чому над незамерзаючою ділянкою ріки в сильні морози клубиться туман? 6) Що таке град? 7) Як утворюється град? 8) Чому град випадає тільки в теплу пору року? Д/З оправ.§35,пр..р. стор.155,скласти кросворд «Опади»,повт.§7
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |