Головна » Географія

Атмосферні опади - 2

Мета уроку: сформувати поняття про види опадів; на основі раніше набутих знань встановити взаємозв’язки між температурою повітря, його вологістю та опадами; ознайомити школярів з прийомами роботи з приладами для вимірювання кількості опадів; розвивати вміння аналізувати, узагальнювати й обробляти теоретичні і практичні знання,увагу,пам'ять; виховувати цікавість до предмета,доброзичливість по відношенню до своїх товаришів.

Обладнання: атласи,підручник,фізична карта півкуль.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

I. Актуалізація опорних знань і вмінь

 І. Географічний диктант

Нижній шар атмосфери…(тропосфера)
Великі об’єми повітря з певними властивостями температурою, вологістю, прозорістю… (вітер)
Повітряна оболонка Землі (атмосфера)
Стан нижнього шару атмосфери  в даній місцевості і в певний час (погода)
Постійні вітри (пасати)
Прилад для вимірювання  атмосферного тиску (барометр)
Склад атмосфери (78% азот, 21% кисень, 1% інши гази)
Різниця між найвищою і найнижчою температурами називають (амплітуда коливання температури)
Прилад для вимірювання вологості повітря (гігрометр)
 Прилад для визначення напрямку вітру (флюгер)
Одиниця вимірювання атмосферного тиску. який тиск вважається нормальним.(мм.рт.ст., 760 мм.рт.ст.))
 Як змінюється температура з висотою? (на 1 км т-ра знижується на 6*

ІІ. Розв’язання задач

II. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів

Учитель. Кількість вологи в атмосфері відіграє величезну роль для життя на Землі. Послухайте вірш С. Михалкова «Море і туча»

вірш С. Михалкова «Море и Туча».

 Говорило Море Туче,

 Той, что ливень пролила:

 — Эй, ты Туча! Что ж ты, лучше

 Места выбрать не могла?

 Отвечала Морю Туча:

 — Я у всех морей в долгу!

 И сегодня выпал случай:

 Расплатилась чем могу!

 — Діти, про яке явище природи говориться в цьому вірші? (Про кругообіг води в природі)

 Отже, хмари є джерелом води.

 Багато природних процесів і явищ впливає на життя людини. З деякими ми сьогодні з вами ознайомимося. А з якими саме - ви скажете нам, прослухавши музичні записи. Отже, ваше завдання –  відповісти на запитання: «Про які природні явища йтиметься у піснях?»

(Прослуховування музичних записів )

1. О.Сєров «Роса»,

2. В. Маркін «Сереневый туман»

3.  ДДТ «Дождь»

4.  «Пламя» «Снег»

5. «Здравствуй песня» «Синий иней»

Без сумніву, спекотного літнього дня приємно потрапити під теплий дощ, а взимку по снігу залюбки покататися на лижах чи санках. Рано-вранці - помилуватися росою на траві чи памороззю на деревах. Водночас град чи туман сприймаються без радості. Усе це - атмосферні опади.

Атмосферні опади - вода,що випадає з хмар чи безпосередньо з повітря,у рідкому чи твердому стані.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Поняття про атмосферні опади

Атмосферні опади — це вода, що випадає з хмар або безпосередньо з повітря в рідкому чи твердому стані. Кількість опадів залежить від вологості повітря: чи більша вологість, тим ймовірніше випадання  опадів. Під час дощу, наприклад, вологість повітря перевищує 90%.

Різновиди  опадів

Дощ, сніг, град випадають безпосередньо з хмар. Найдрібніші крапельки води, що містяться у хмарах, за певних умов зливаються, поступово збільшуючись. Такі опади ми відносимо до тих, що випадають безпосередньо із хмар. А ось роса, іній, туман утворюються в результаті стикання охолодженої земної поверхні і теплого повітря. Це є приземні опади.

До рідких опадів належать дощ, роса, туман, до твердих — сніг, град, іній, паморозь, ожеледь, ожеледиця.

За тривалістю  опади є: обложні (тривалі), зливові (сильні короткочасні), мрячні (маленькі крапельки води)

Літературна хвилинка загадки про опади

1.Мене часто кличуть,ждуть,а покажусь – ховатися почнуть.( дощ)

2.Шумить у полі, у саду,лопоче і гуде.

3. Нікуди з дому я не йду,тому,що він іде. (Дощ)

4. Біле,як сорочка,пухнасте,як квочка,крил не має,а гарно літає.( сніг)

5. В небі хмара пролетіла,білий пух порозсипала,а він на землю міцно ліг,називають його …..( сніг)

6. Розсипався горошок на сімдесят доріжок,ніхто не підбере.( град)

7. Зоря-зірниця,красна дівиця,по небу гуляла,плакала-ридала.Місяць бачив- не підняв.Сонце встало і зібрало. (роса)

Характеристика видів опадів

Дощ. Найдрібніші крапельки води, що містяться у хмарах, за певних умов зливаються одна з одною,поступово збільшуючись. Хмара темнішає, збільшені крапельки води не можуть більше утримуватися  в повітрі  і падають на землю. Іде дощ.

За тривалістю є різні дощі. Але особливу увагу ми звернемо на зливи, а чому,  ви повинні відповісти, переглянувши  відео кліп.

(Перегляд ролика «Зливи»)

Роса спостерігається літньої ночі в ясну погоду, коли повітря стикається з охолодженою земною поверхнею й залишає на ній вологу.

Туман виникає біля поверхні охолодженої землі, тобто за умов зниження температури повітря. У холодному повітрі водяна пара конденсується в дрібні завислі крапельки води. Ось чому туман буває вранці, коли поверхня землі ще не встигла прогрітися. Туман, що піднявся від поверхні землі, є хмарою.

Якщо хмари складаються з кристаликів льоду, то утворюються сніжинки і йде сніг.  Сніжинки являють собою крижані кристалики, що утворюються в результаті злипання одного з іншим. Якщо сніжинки пролітають через краплинки води –  то утворюється сніжна  крупа.

 Яку роль відіграє у природі сніговий покрив? 

Град - це крупинки снігу, покриті кірочкою льоду.  Чому він буває тільки влітку? Виявляється, град випадає з купчастих хмар, які з теплим повітрям піднялися на висоту 10 км. Він утворюється у хмарах під час висхідних потоків повітря теплої пори року. Крапельки води за цих умов, потрапляючи на велику висоту, замерзають, і на них шарами нарощуються водяні кристали. Падаючи, вони додатково насичуються переохолодженою вологою і збільшуються в розмірах. Величина градинок буває від міліметра до розмірів курячого яйця. Град завдає великої шкоди: знищує посіви, ламає гілки фруктових дерев, пошкоджує дахи будинків, іноді навіть гинуть дрібні тварини.

Якщо  в холодну пору року підвищується температура, то тепле і вологе повітря може утворити на поверхні  предметів крижаний наліт якщо це супроводжується поступовим зниженням температури повітря, то на ґрунті утворюється ожеледь. Зазвичай ожеледь спричиняє холодний дощ. При сильному вітрі і низьких температурах крапельки води намерзають на предмети – так утворюється ожеледиця.

Ранньої весни і пізньої осені, у ясну безхмарну ніч, утворюється  іній. Це тонкий шар крижаних кристаликів, які осаджуються на поверхні ґрунту, траву і наземні предмети. 

У тиху морозну погоду утворюється  паморозь – тверді опади у вигляді кристаликів льоду.

Прилади для вимірювання опадів

Для вимірювання кількості опадів на метеорологічних станціях використовують опадомір та снігомірну рейку.

Опадомір – це циліндричне металеве відро діаметром до 20 см. До опадоміру вставлена діафрагма, яка не дає випаровуватися волозі. Воду виливають два рази на добу (о 7 та 19 год.) у спеціальну вимірювальну склянку з поділками.  Опадомір встановлюється на висоті 2 м..  Тверді опади перед вимірюванням розморожують. Товщину снігу вимірюють снігомірною рейкою.

На метеорологічних станціях кількість опадів вимірюється двічі на добу

(о 7-й та 19-й год).

Товщину снігового покриву вимірюють  снігомірною рейкою.

 Далі  вчитель  підводить  учнів до розуміння  того, що в певних районах земної кулі  щороку  випадає  приблизно  однакова  кількість  опадів.

Так, у Київській  області щороку випадає, 500–600 мм опадів, у пустелях — 100–150 мм на рік, на екваторі — від 1500 до 2000 мм.

А є на нашій планеті місце, де людина під дощем лишається сухою. Таке явище спостерігається в пустелях, де повітря надзвичайно сухе і має дуже низьку вологість. Дощ тут випадає рідко, але навіть тоді, коли буває, краплі, поки летять до землі, перетворюються на пару. Вони ніби насичують повітря водяною парою. У деяких районах африканської пустелі Сахара в середньому буває менше 1 мм опадів на рік.

Закономірності  розподілу опадів

(Розгляд впливу кліматотвірних чинників на розподіл опадів)

«Мозковий штурм»

Робота з картами атласу

 Кліматична карта

1.Визначити на кожному материку райони, де випадає найбільше кількість опадів.

Від чого залежить кількість сонячного світла, що надходить на земну поверхню?

-         Яка є закономірність між кутом падіння сонячних променів та кількістю  світла і тепла, що отримує поверхня?

-         В яких районах Землі відбувається інтенсивніше випаровування?

Висновок:  чим менший кут падіння сонячних променів, тим менша температура і менша кількість опадів.

2.У яких одиницях визначають кількість опадів?

3.Як на картах позначають кількість опадів?

4.Назвіть райони з найменшою кількістю опадів на Землі?

Пригадаємо …

Що позначають на картах:

- Ізобари - лінії однакового тиску.

- Ізобати – лінії однакових глибин морів,океанів.

-Ізотерми- лінії однакових температурю

-Горизонталі- лінії однакової висоти місцевості.

Цікаві факти про опади

У північній півкулі маса сезонного снігу становить 13,500млрд.т.

1944 р.у Москві випав сніг діаметром 10см,у Сибіру – 40 см.(для утворення такого снігу потрібна погода без вітру)

Град маса-100 гр  до 400 гр.

Тропічний ураган за виливає 150 мм/д (1 мм опадів=1 л на 1м?)

Мокре  місце- щороку 10 м опадів на Гавайські острови.

Дощ на замовлення. У Китаї в провінції Юньань Від сильного вигуку починається дощ( чим сильніше вигук,тим сильний дощ)Пояснення- в горах Гаолінг є група озер,які перенасичують повітря вологою,що любе коливання викликає утворення дощових крапель.

VІ. Узагальнення знань і вмінь учнів.

1.     Атмосферні опади – це   вода ______________________

2.     Для вимірювання опадів використовують ____________

3.     Опади, що безпосередньо утворюються із повітря – це _______________________-

4.     Опади, що випадають із хмар – це ________________________________

5.     Чому тумани бувають тільки вранці?

VІІ. Підсумок уроку.

-         вода в рідкому або твердому стані, що випадає на земну поверхню, називається атмосферними опадами;

-         опади випадають із хмар або конденсуються із приземного повітря;

-         кількість опадів вимірюють за допомогою опадоміра, а висоту снігового покриву – за допомогою снігової рейки;

-         розподіл опадів на земній кулі залежить від  географічної широти місцевості, постійних і змінних вітрів, висоти місцевості над рівнем моря, холодних і теплих течій біля узбережжя материка.

VІІІ. Домашнє завдання. 

-         Опрацювати  §25, питання в кінці

-         скласти «шпаргалку» по темі уроку.


Теги: Пейчева Н.М., опади
Навчальний предмет: Географія
Переглядів/завантажень: 984/237


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar