Головна » Фізика

Застосування фотоефекту

Мета уроку. Вивчити будову та принципи дії вакуумного і напівпровідникового фотоелементів; висвітлити практичне застосування фотоефекту в техніці для автоматизації виробничих процесів. 

Сформувати вміння застосовувати набуті знання на практиці; розвивати спостережливість, логічне мислення, вміння робити висновки та узагальнення.                                                       

Розвивати інтерес  до роботи з додатковою літературою.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання:Відеофрагменти фільму «Будова та дія фотоелементів», вакуумний фотоелемент, портрет М. Планка, Г. Герца.

Хід уроку.

І. Оргмомент.

ІІ. Контроль знань.

1.Назвіть дату народження квантової теорії ї автора гіпотези (14грудня 1900р., німецький фізик Макс Планк).

2.Яку гіпотезу висунув Планк? (Світло випромінюється та поглинається речовиною не безперервно, а окремими порціями – квантами).

3.Якою формулою визначається енергія кванта?

4.Назвіть рік відкриття фотоефекту і його автора (1887р.- Генріх Герц, але перші експериментні дослідження виконав О.Г.Столєтов).

5.Яке явище називають фотоефектом?

6.Назвіть закони фотоефекту.

ІІІ. Демонстрації відеофрагментів фільму «Будова та дія фотоелементів».

ІV. Кросворд:

Запитання до кросворду

Частинка світла.
Вчений, який сформулював закони фотоефекту
Червона межа фотоефекту визначається лише матеріалом освітлювального електрода і не залежить від його освітленості – це … закон фотоефекту
Е = hν, де ν - … коливань в електромагнітній світловій хвилі.
Найбільша довжина хвилі, за якої ще можна спостерігати фотоефект, називається … межею фотоефекту.
У 1905 році Ейнштейн створив теорію …
Сила фотоструму насичення прямо пропорційна падаючому на катод світловому потоку – це … закон фотоефекту.
h = 6,63*10-34Дж*с – це стала …
У фоторезисторах використовується лише явище … фотоефекту

 

Відповіді до кросворду                        

[*]    1. Фотон

[*]    2. Столєтов

[*]    3. Третій

[*]    4. Частота

[*]    5. Червоною.

[*]    6. Фотоефекту

[*]    7. Перший

[*]    8. Планка

[*]    9. Внутрішнього

Ключове слово

      По горизонталі:

явище виривання електронів з речовини під дією випромінювання - фотоефект

V. Вивчення нового матеріалу.

В науці і техніці широко застосовується явище фотоефекту, оскільки воно дає змогу здійснити безпосереднє перетворення енергії світла на електричну енергію. Спеціальні прилади, в основу принципу дії яких покладено явище фотоефекту, називають  фотоелементами. Фотоелементи реєструють або вимірюють світловий потік.

Зовнішній фотоефект – випускання електронів із поверхні металів під дією світла. Переваги фотоелементів: безінерційність, фотострум пропорційний світловому потоку. Недоліки фотоелементів: слабкий струм, мала чутливість до довгохвильового випромінювання, складність у виготовленні, не використовується в колах змінного струму. Зовнішній фотоефект застосовується в техніці:

а) кіно й телебачення;

б) фототелеграф, фототелефон;

в) фотометрія;

г) керування виробничим процесом.

Внутрішній фотоефект – зміна концетрації носіїв струму в речовині та як наслідок зміна електропровідності даної речовини під дією світла. Явище внутрішнього фотоефекту використовується в фоторезисторах. Фоторезистор – це прилад, опір якого залежить від освітленості. Напівпровідникові фотоелементи створюють ЕРС і безпосередньо перетворюють енергію випромінювання на енергію електричного струму. Внутрішній фотоефект застосовується в техніці:

а) при автоматичному керуванні електричними колами;

б) у колах змінного струму;

в) у фотоекспонометрах;

г) у сонячних батареях;

д) при оптичному запису і відтворенні звуку.

VI. Повідомлення учнів (інтерактивний метод «Навчаючись-вчу»)

Вакуумний фотоелемент складається із скляної колби, частина внутрішньої поверхні якої (катод) вкрита тонким шаром речовини з малою роботою виходу. Анод – дротяна петля або диск – уловлює фотоелектрони, які вилітають з освітленого катода. У результаті цього в електричному колі виникає струм, що приводить у дію реле (див. рис.1).

Рис.1

Фотореле різної конструкції дають змогу автоматично керувати пристроями й обладнанням, оскільки фотоелемент миттю реагує на дію світла або його зміну. Фотореле застосовується в автоматах, які пропускають пасажирів у метро, а також у приладах, що забезпечують релейний захист заводських установок і технологічних ліній (див. рис.2).

                                                            Рис.2

У напівпровідниках під дією світла спостерігається внутрішній фотоефект, що зумовлюється появою в них електронів і дірок, тобто підвищенням провідності. Це явище використовують для фотоопорів – приладів, опір яких залежить від освітлення їхньої поверхності. Фотоопори широко застосовуються в науці і техніці. Напівпровідникові вентильні фотоелементи можуть бути джерелами електричного струму, в яких світлова енергія безпосередньо перетворюється в енергію електричного струму. На цьому принципі, наприклад, грунтується дія фотоекспонометрів і сонячних батарей (див. рис.3).

                                                                                                     Рис.3

VII. Закріплення вивченого матеріалу.

Якісні запитання (робота в групах).

Чому за частот менших від червоної межі фотоефект не спостерігається?
Виберіть з переліку явищ те, у якому виявляються квантові властивості світла: а) дисперсія світла, б) інтерференція світла, в) заломлення світла, г) фотоефект.
Виберіть логічну пару:

Розв'язування задач.

Визначте енергію кванта видимого світла з довжиною хвилі видимого світла 500 нм.
Робота виходу електронів з калію дорівнює 2,25 еВ. З якою швидкістю вилітають електрони з калію, якщо його освітили монохромотичним світлом з довжиною хвилі 365 нм?

VIII. Підбиття підсумків уроку.

IX. Домашнє завдання.

Вивчити 68                                                                             

Повторити 11                                                                         

Розв'язати задачу.                                                                           

Робота виходу фотоелектронів з металу становить 2,4 еВ. Обчисліть червону межу фотоефекту.                                  

Додаткове завдання: розширити знання з питання застосування явища фотоефекту.

 

Використані джерела:

Засєкіна Т.М., Засєкін Д.О. Фізика: підручник для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. (академічний рівень, профільний рівень) - Харків: Сиция, 2011.
Кирик Л.А. Уроки фізики, 11 кл. – Харків: Ранок-НТ, 2005.
Євлахова О.М., Бондаренко М.В., Фізика. 11 кл. – Харків: Видавнича група «Основа», 2011. (Серія «Мій конспект»)
Інтернет-джерела.


Теги: фото, Бєлякова Л.М.
Навчальний предмет: Фізика
Переглядів/завантажень: 2519/278


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar