Головна » Фізика |
Мета: Розвивати уявлення учнів про світло та величини, які його характеризують. Дати поняття про основні енергетичні характеристики світла та одиниці їх вимірювання. Аналізуючи досліди, розвивати вміння встановлювати зв’язки між силою світла, відстанню від поверхні до джерела світла, кутом падіння світлових променів та освітленістю. Звернути увагу на практичне використання цього навчального матеріалу. Демонстрації: відповідні слайди прецентації; залежність освітленості від кута падіння променя, сили світла, відстані між освітленою точкою поверхні та джерелом світла; Тип уроку: Комбінований урок. Структура уроку: Актуалізація опорних знань учнів (6 хв.) Зміст і методи навчальної діяльності 1. Актуалізація опорних знань учнів Методом фронтального опитування повторити: Що таке світло? 2. Вивчення нового навчального матеріалу Ви всі знаєте, що без темних окулярів неможливо дивитися на полуденне сонце. Водночас ми можемо довго милуватися зоряним небом, і це не викликає жодних неприємних відчуттів. Чому це так? Відповісти на ці питання нам допоможе фотометрія (від грец. fotos — світло). Фотометрія — розділ оптики, який вивчає способи вимірювання світлової енергії, у якому розглядаються енергетичні характеристики світла в процесах його випромінювання, поширення та взаємодії із середовищем. СВІТЛОВИЙ ПОТІК Світловий потік – це та частина світлової енергії, що визиває зорове відчуття. , де Ф –світловий потік, W- світлова енергія, t- час падіння. За одиницю світлового потоку взято люмен (лм) (від латин.lumen-світло) ОСВІТЛЕНІСТЬ Освітленість - це фізична величина, яка чисельно дорівнює світловому потоку, що падає на одиницю освітленої поверхні , де Е –освітленість, Ф- світловий потік, S- площа поверхні, на яку падає світловий потік. За одиницю освітленості взято люкс (лк) (від латин. lux –світло) НАПРИКЛАД Падіння сонячних променів на поверхню під різними кутами Протягом доби сонячні промені нагрівають Землю нерівномірно. Температура тим вища, чим вище Сонце над горизонтом. Отже, чим більший кут падіння сонячних променів, тим температура вища. Залежність температури від кута падіння сонячних променів Приклад застосування отриманої інформації Розташування зимового саду Від чого залежить освітленість? Із збільшенням відстані до джерела світла площа освітленої поверхні збільшується, а освітленість зменшується Е=І/R2 де І –сила світла джерела, R- відстань від джерела світла до поверхні Це співвідношення було встановлено на початку 17-го століття німецьким фізиком і астрономом Йоганом Кеплером Від чого залежить освітленість? Із збільшенням відстані до джерела світла площа освітленої поверхні збільшується, а освітленість зменшується Приклади Порівняємо освітленість на Землі та на інших планетах. Меркурій – найближча до Сонця. Майже в 3 рази ближча за Землю. Отже освітленість на Меркурії майже в десять разів більша, ніж на Землі. У результаті поверхня Меркурія розжарюється меркуріанським днем до температури понад 400 градусів по Цельсію! А освітленість Плутона, розташованого майже в 40 разів далі від Сонця, ніж Земля, приблизно в 1600 разів менша, ніж освітленість Землі. Сила світла Сила світла - це фізична величина, яка характеризує світіння джерела світла в певному напрямку , де І – сила світла, Ф - світловий потік За одиницю сили світла в системі СІ взято канделу ( кд) (від латин. Candela- свічка) 3. Закріплення вивченого матеріалу 1-й етап: Фронтальна бесіда Учні використовують текст підручника або записи в зошиті, відповідають на запитання: Що характеризує фізична величина “Сила світла”: джерело світла чи поверхню, яка освітлюється? 2-й етап: Розв’язування задач Серед орієнтованого переліку задач учитель обирає той рівень і обсяг, що відповідає рівню підготовки учнів Яку максимальну освітленість дає лампа силою світла 100 кд на відстані 5 м? (Е=4 лк) лк. На якій максимальній відстані побачить космонавт лампу силою світла 10 кд? (R=50 км) 4. Аналіз виконання завдань 5. Завдання додому
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |