Головна » Фізика

За чайним столом у гостях у пані Теплоти

Мета: Узагальнити та систематизувати знання з теми: «Теплові явища», виявити рівень засвоєності понять, формул, графіків.

Розвивати зацікавленість, почуття конкуренції, змагання, престижності. Вчити учнів проявляти позитивні почуття в ситуації перемоги та поразки.

Тип уроку: Урок перевірки знань, умінь та навичок.

Обладнання: Мультимедійний проектор, плакат з  девізом  уроку, картки з формулами, штатив

                          З муфтою і лапкою, сірникова коробка, спирт, спиртівка, фольга, вата, бензин,

мед.спирт, пробірка, тримач, картки – заохочення

Ⅰ. Вступне слово вчителя. Ми сьогодні зібралися на незвичайному уроці. Ми прийшли у гості до пані «Теплоти». На с  гостинно вона зустрічає за традиційною чашкою чаю. Але ми сьогодні, ще будемо змагатися, щоб показати, хто, що вивчив, хто знає більше, а хто можливо про це дізнається лише сьогодні. Отже, у нас сьогодні урок – гра. Ми розіб’ємось на 2 команди (по 1, 2, 3 – команда №1, 4, 5, 6 – команда № 2). Кожен член команди за вірну відповідь буде отримувати ось такі значки   .І яка команда набере більшу кількість значків, та команда і переможе. Зверніть увагу на девіз нашого уроку.

Девіз: Ми змагатися вчимось

            По темі « Теплота»

            Ми взнаємо цікаве щось

            Хоч тема, здається, проста.

Конкурс  №1.Розминка.

Хто швидше дає відповідь, той отримує значок

Який метал розплавиться в долоні?
На що йде більша кількість теплоти. На нагрівання води, чи чавунного котла, якщо їх маси однакові.
Чому питома теплота згоряння сухих дров більша, ніж у сирих тієї ж природи?
Чому компот холодніший в глиняному посуді, ніж у скляному?
Чи закипить вода в середині макарона при 100°С?
Чому в сауні людина витримує температуру більшу за 100°С?
Людина не відчуває прохолоди на повітрі при t=20°С, і замерзає у воді при тій же температурі. Чому?
Чому на Кавказі у спеку п’ють гарячий чай, а не прохолодні напої?

 

Чи прискориться  танення льоду в теплому приміщенні, якщо його накрити кожухом?
У якому відрі вода швидше охолоне: якщо кинути в нього шматок льоду або поставити відро на лід?
Навіть у морозну погоду сніг може танути під сонячними променями. Який сніг танутиме швидше: чистий (за містом)  чи забруднений ( у місті). Чому?
Чому для правильного вимірювання температури повітря, особливо влітку, термометр треба розташовувати в тіні?

Конкурс  №2. «Поясни формулу»

По черзі скласти якомога більше формул з використанням величин: Q, c, m, q, r, t1, t2. Назвати ці теплові процеси

Q=cmΔt; Q= rm; Q=λm; Q= qm;

Q= -cmΔt; Q= -rm; Q= -λm;

Конкурс  №3. Експериментальний

Кожна команда демонструє дослід, а потім по ньому задає питання іншій команді.

Наприклад:

Команда  №1. Взяти однакові кусочки фольги, на них покласти вату, величиною із сірникову головку, капнути на неї по черзі бензин та спирт. Після того коли спирт та бензин повністю вигорять, рукою поторгати фольгу. Яка більше нагріється? Пояснити.

Відповісти на запитання:

Чи однаково нагрілася фольга? Чому?
Яке паливо виділило більшу кількість теплоти?

Команда  №2.Надіти на палець пробірку, тримати денце в полум’ї спиртівки.

Відповісти на запитання:

Почував палець тепло під час нагрівання пробірки?
Однаковою теплопровідністю володіють скло та повітря?

А тепер налити води у пробірку, не наповнюючи, 2 см до краю, нагрівати зверху:

Буде нагріватися вода знизу пробірки?
Гарна чи погана теплопровідність води?

Конкурс  №4. Домашнє завдання.

Команда  №1 підготувала суперникам запитання з теми: « Теплові  явища  на транспорті».

Навіщо зимою на радіатори машин надівають чохли утеплення?
Чому пароплав, що відправляється в тропічні країни фарбують в білий колір?
Чому космічні кораблі фарбують в сріблястий колір?

 

Чому на циліндрах мато циклічних двигунів побудовані такі широкі ребра?

Команда  №2 готувала запитання команді – супернику – з теми: « Теплові явища на будівництві».

В якому будинку тепліше: в дерев’яному, чи цегляному?
Чому будівники використовують пористі матеріали – пористу цеглу,войлок, скловату, пенопласт?
Що роблять будівники, щоб утеплити стелю, підлогу, двері, вікна?
Навіщо між стінами сараю засипають стружку?
Чому будівники стелю будівель засипають сухим шлаком?
Чому батарею опалення розташовують в приміщеннях внизу?

Конкурс  №5. «Явища природи».

Пояснити природні явища, які ви бачите на екрані

Дощ
Хмари
Танення льоду на річці
Випадіння снігу
Туман
Вогнище

Конкурс  №5. Аукціон графіків

Вам необхідно  якомога  більше інформації отримати з  графіка. Інформація приймається по черзі за кожну вірну відповідь значок. Ви повинні назвати, для  яких речовин зображені графіки, як визначити Q  на кожній ділянці і чому дорівнюєQ на всій ділянці графіка?

Конкурс  №6. « Найуважніший» - конкурс капітанів

Зараз я перевірю  вашу  уважність. Ось тут мені учні склали розповідь про теплові явища, але допустили помилки, яка команда їх більше помітить, та й виграла у цьому конкурсі. Тексти будуть передані на друковані на листку, а також  є на екрані

« Я проснулась дуже рано, ще не було 8 годин ранку. Сонце стояло високо і світило мені у вікно. На вулиці було не дуже холодно, але вікна були заморожені. Різні малюнки розмалював Мороз зі сторони вулиці на віконному склі. Розкривши віконце, щоб протерти, я побачила околицю міста, поля. Бо з мого поверху мені добре було їх видно. Там сніг вже розтанув і лише лежав на дахах будинків. Я включила електрочайник, швидко зробила зарядку, вмилася під краном по пояс, і не витершись глибоко вдихнула, і відчула як тепло розлилося по всьому тілу.

        Поснідавши, я вийшла на вулицю. Зустрівшись з подругою і привітавшись, я сказала: « Ну й погодка сьогодні! Сонце таке гарне, хоча t=-2°С.»    А вона мені заперечила: « Ні, сьогодні       t=-4°С.» Ми посперечалися, а потім зрозуміли у чому справа. У мене термометр висить у затишку, в неї – на вітру, от і показує менше.»

 

Слово вчителя: Поки ми змагалися у нас уже все готове до чаю. Ось я тримаю чашки з блюдцями, сахарницю, чайні ложки. Ми поставили самовар, приготувалися пити чай. Але він не кипить, що треба зробити? (Накрити кришкою)! А навіщо, хто пояснить?

Поки самовар закипить, ось в баночці вже вода кипить, ми бачимо бульбашки? Де вони взялися? Що ми спостерігаємо, чому вони змінюються?
А от вже і самовар закипів! Як я про це взнала? ( По звуку)
Вірно, повинні бульбашки лопатися. Зараз я перевірю. Відкрию кришечку, нахилюся і подивлюся. Можна мені так робити? Ні. Чому? Температура така ж як і у води. Чому ж тоді парою можна обпектися швидше ніж кип’ятком? Хто пояснить?
Чайник закипів, ми його відключимо і будемо розливати кип’яток. Але він буде вистигати чи ні? Хто пояснить це явище? (Теплообмін з середовищем, а також випаровування, тому температура буде знижуватись)
А ось ми спостерігаємо пару, при кипінні чайника. А пара – це газ. Відомо, що гази невидимі. Як пояснити, чому ми бачимо пару? ( це туман, краплі води конденсуються на пилинках, на частинках. туман може бути різної густини і ми його бачимо, а пар - невидима)
Ми з вами за допомогою асистентів розлили кип’яток в чашки, тепер  заваримо чай і будемо чаювати. А хто знає, як правильно заварювати чай, бо його смак залежить від того, як він заварений.( Слухаємо відповіді). Відомо, що смак чаю залежить від температури, при якій він заварювався. Чим вище температура, при  якій заварювався чай -  тим він смачніший. Тому спочатку прогріваємо заварник, а потім засипаю чай та заллємо – кип’ятком.
А в якому чайнику краще це зробити? В фарфоровому  чи  металевому? ( Металевий чайник має велику теплопровідність, буде швидко нагріватися і передавати тепло середовищу, а фарфоровий – буде повільно нагріватися і тому добре буде зберігати тепло)
Отже, розливаємо заварку в чашки та стакани і опустимо чайну ложечку. Навіщо ми це зробили?
А що раніше потрібно наливати в чашку: кип’яток чи заварку? Як ви вважаєте температури їх одинакові?
Тепер насипаємо цукор і перемішаємо? Яке явище спостерігається?
Зверніть увагу, що я налила чай по вінця чашки, куди ж мені насипати цукор? Я обережно насиплю 1 ложечку цукру, потім другу і не проллю ні краплі. Чому? ( Молекули цукру розчиняючись заповнюють проміжки між молекулами води, і роблять речовину густішою.)
От і все! П’ємо чай, але обережно! Він гарячий, а щоб він швидше остигав, можна переливати його у блюдце, та ще й подмухати на нього. Як пояснити це явище? (Найенергійніші молекули витікають з поверхні рідини, і дмухаючи на нього, ми вітром відганяємо їх, щоб вони не повернулись назад.)

Вчитель:Отже, ми зайшли в гості до «Пані Теплоти», вона гостинно нас привітала і запросила до чайного столу. Ви можете приступити до чає пиття, а я підведу підсумки уроку.

Підсумок  уроку:

Зібрати картки, і визначити, яка команда – переможець. Виставити індивідуальні оцінки.

 

За допомогою картки – смайлика (з одного боку  листка   , з іншого -   ) учні сигналізують про своє ставлення до уроку.

Сподобалося, дізналися багато нового
Не сподобалося

Домашнє   завдання:

Повторити  §21-  §28

Підібрати прикмети, прислів’я, у яких фізичний зміст з  теми: «Теплові явища»


Теги: теплота, Тур Л.О.
Навчальний предмет: Фізика
Переглядів/завантажень: 1108/139


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar