Головна » Фізика

Вплив електромагнітних випромінювань на живі організми

Мета уроку:

Систематизувати знання з теми «Електромагнітні випромінювання».
Показати практичне застосування електромагнітних випромінювань.
Виявити  їх негативний  влив на живі організми.
Активізувати пізнавальну активність учнів, розвивати творчі здібності, нахили учнів.
Формувати  правила використання побутових приладів.
Стимулювати підвищення інтересу до навчання.
Формувати  життєві  компетенції.
Виховувати навички колективної роботи, сприяти формуванню світоглядної ідеї пізнаваності явищ і властивостей навколишнього  світу.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань учнів картки на столах( експерт – науковець,експерт – лікар, експерт - біолог,  СМИ, сигнальні картки.)

 

                                      Хід уроку.

І.Організаційний  момент – (1-2 хвилини)

            Учитель перевіряє  готовність класу до уроку, обладнання, відсутніх.

 

ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності.( 2-3 хвилини)

 

       Учитель:        Шановні старшокласники!  Ми з вами вивчаємо  тему «Електромагнітні випромінювання ».  Пізнали, що електромагнітні випромінювання використовуються у науці, виробництві, житті людини.

Ми живемо у   21 столітті,  коли багато використовується у житті побутової техніці, яка працює  на електромагнітних випромінюваннях.

 Сьогодні, у кожному домі є телевізор, холодильник, утюг, мікрохвильова  пічка, комп’ютер тощо.

         Але ми не знаємо, який вплив вони справляють на людину. Якщо  справляють, то якій?  Тому сьогоднішній урок проведемо у вигляді уроку-конференції. До нас прийшли у гості вчені-експерті, які повідомлять про вплив на живі організми електромагнітних випромінювань .

Також на нашої конференції присутні журналісти відомих видавництв, які мають намір поспілкуватися з експертами у цієї області.

 

ІІІ.    Засідання конференції (27 хвилин)

  Ведучий:  Почнемо роботу нашої конференції. Слово надається кореспонденту газети «Донеччина»

            21 століття – століття нових інформаційних технологій. Зростає рівень використання сотових та мобільних телефонів для здійснення зв’язку між людинами, які працюють за допомогою електромагнітних хвиль.

Дж. Максвелл  в кінці 19 століття  повідомив світ про існування електромагнітних коливань та хвиль, але він не міг припустити, що вони  поможуть людині здійснювати зв’язки між собою так швидко.

        Сьогодні, мобільний  та сотовий телефон  є у кожного, без нього наше життя було б набагато гірше. Але  я хочу знати, якій вплив справляє телефон – мобільний чи сотовий – на живі організми і на людину у тому числі?

 

        Найбільш шкідливими є високочастотні випромінювання сантиметрового діапазону. Випромінювання викликає нагрівання, що може привести до змін і навіть пошкоджень тканин організму. Дія електромагнітних полей на організм проявляється на функціональному розладі  центральної нервової системи. Суб’єктивні відчуття – підвищена перевтома, сонливість або порушення сну.

         Під час систематичного випромінювання спостерігається нервово-психічні захворювання, зміни кров’яного тиску, уповільнення пульсу.   Зовнішні ознаки – порідіння волосся, суха шкіра, жовтуватого відтінку, хрипкуватий голос.

       Засоби безпеки:

Багато не розмовляти по мобільному телефону.
Не підносити телефон до голови одразу після натискання кнопки початку набора номеру. В цей момент електромагнітне випромінювання у кілька раз більше, ніж під час розмови.
Небезпечно знаходитись довго поряд з антеною ретранслятора провайдера.
Під час вибору телефону віддавайте перевагу апаратам  з зовнішніми

Кореспондент   газети «Аргументи і факти»   запитання для експерта-лікаря.

     Ми зрозуміли, що мобільні та сотові  телефони дуже небезпечні. Але крім них людина у своєму житті використовує багато побутової техніці, наприклад: холодильник, утюг, мікрохвильова  піч,  телевізор тощо. Що можна сказати про ці прилади? Приносять вони  шкоду  людині чи ні?

Експерт-лікар:

       Найбільш розповсюдженим є низькочастотне (50 Гц) змінне магнітне поле. У разі убування безпеки для здоров’я людини: мікрохвильова піч, електроплита, телевізор, пральна машина, холодильник, електробритва, праска, електрочайник. Якщо їх поставить поряд але близько один до одного, вони будуть створювати сильне електромагнітне поле. Найнебезпечніше місце в квартирі – кухня. Уберегти себе можна найпростішим способом – менше часу проводити на кухні. Купуйте малопотужні прилади, не включайте одночасно кілька електропобутових приладів.

       На даний момент наукою кількісно не доведено прямого зв’язку між рівнем електромагнітних полей та онкологічними та іншими видами захворювань. Однак якісно зв'язок прослідковується : в містах, де люди підлягають дії електромагнітних випромінювань, частіше виявляються захворювання на рак, розлад серцево-судинної та нервової систем.

   Штучні  електромагнітні поля шкідливі для всіх, особливо для вагітних жінок, людей із захворюваннями центральної нервової системи, серцево-судинної системи, гормональними порушеннями, алергетиків. Спеціалісти радять не ставити ліжко ближче 2 метрів до кабельних дротів і ближче 1,5 метра до холодильника. Телевізор випромінює магнітне поле у всіх напрямках, навіть у режимі очікування.  У наступний час в Україні не встановлено допустимі рівні змінного магнітного поля частотою 50 Гц для населення, тому цей вид випромінювання не контролюється в місцях роботи та житла. Як встановлено шведськими вченими, під час підвищення рівня магнітного поля від 0,1 мкТл до 0,4 мкТл ризик розвитку лейкемії у дітей підвищується у 3,6 раза,  у дорослих – у 1,9 раза.

 

Кореспондент газети «Сім”Я» запитання для експерта – біолога.

     Шановний експерт!  Зараз  слово «комп’ютер» знайомо всім: і малюкам, і дорослим. У кожному домі є  комп’ютер,   але не кожний себе уявляє  його вплив  на людину. Тому, будь ласка, повідомте нам про вплив комп’ютерів під час їх використання.

Експерт-біолог:

       Багато користувачів думають, що небезпечність виходить від монітора – це рентгенівське випромінювання. В дійсності рентгенівські, ультрафіолетові, інфрачервоні випромінювання, як правило, не перевищують біологічну небезпечність. Головну небезпечність представляють електромагнітні поля. Рівень їх перевищує біологічну небезпечність. Почуття людини не відчувають електромагнітні поля розсіяного діапазону і користувач не може оцінити їх безпечність.  У користувача, який працює за монітором   2-6 годин на добу, порушення центральної нервової системи відбувається у 4-6 разів частіше.  Навіть під час короткочасної робот

 (45 хвилин) під впливом електромагнітного випромінювання відбуваються значні зміни гормонального стану та змін біоструменів мозку. Особливо це проявляється у жінок. 

 

Кореспондент газети  «Весті» запитання для експерта-науковця.

        Шановний експерт! Ми упізнали, що всі електричні побутові приладі небезпечні для людини. Всі вони створюють магнітні поля, які впливають на живі організми. Повідомте, будь ласка,  про магнітні поля побутової техніці, яка використовується людиною, та її  безпечний рівень.

Експерт-науковець:

            На сьогоднішній час всі побутові приладі створюють магнітні поля, які впливають на організм людини.  Безпечним рівнем створеного магнітного поля вважається рівень магнітної індукції   0,2 мкТл.

        Найбільше використовувані побутові електричні прилади створюють магнітні поля: 

кофе варка – 0,12 мкТл,  фен – 0,1 мкТл,  утюг – 0,3мкТл,

 електрокамін -0,4 мкТл,   пральна машина – 0,4 мкТл,

 мобільний телефон -  0,51 мкТл, комп’ютер – 0,78 мкТл.

     Бачимо, що більшість  розповсюджених побутових  приладів створюють небезпечні магнітні поля, які негативно впливають на людину, тому слід постійно виконувати правила  захисту у своєму житті.

 

Ведучий:  Під час конференції ми  познайомились, що побутові прилади до яких ми звикли у своєму житті, впливають негативно на всі живі організми. Тому слід це пам’ятати і берегти своє здоров’я.

 

ІУ.   Узагальнення та систематизація знань

 

      4.1. Логічна вправа «Сінквейн» (6- 8 хвилин)

           Клас поділено на три групи, учитель пропонує скласти сінквейн з однім  ключовим словом.(Сінквейн – «білий стих», якій складається з п’яти слів: 1 строчка -  заголовок,  в якій виноситься ключове слово у формі іменника; 2 строчка – два прикметника; 3 строчка – три дієслова; 4 строчка – фраза, яка несе визначений смисл; 5 строчка – резюме –підсумок - одне слово - іменник.)

 

        Завдання: скласти  сінквейн.

  І сінквейн -  мобільний телефон (І група)

  ІІ сінквейн – холодильник (ІІ група)

  ІІІ сінквейн – комп’ютер  (ІІІ група)

 

Ведучий надає приклад:   ( Фен та складає сінквейн.)

Приклад:       Фен

                                               Необхідний, потрібний

                                               Сушить, гріє, формує

                                               Робить зачіску

                                               Побутовий прилад                     

 І сінквейн                   Мобільний телефон

                                      Потрібний, зручний

                                      З’єднає, знаходє, допомагає.

                                      Здійснює зв'язок

                                       Прилад

ІІ сінквейн                                                     ІІІ сінквейн       

 холодильник                                                комп’ютер

 незамінний, необхідний                             з’єднувальний, здійсненний

 зберігає,видає, спасає                                зв’язує , шукає, інформує

 зберігає продукти                                        видає інформацію

 побутовий прилад                                       електричний прилад

 

4.2. Інтерактивна вправа  «Метод прес» (5 хвилин)

 

      Учитель:   Наша конференція закінчує свою роботу. Під час конференції ми пізнали якій вплив електромагнітні випромінювання справляють на людину.   Підведемо підсумки. Тепер ми знаємо, що електромагнітні  випромінювання   небезпечні для життя людини. Чому?

  (Учні дають відповіді у вигляді висновку, починаючи зі слів :

«Отже, я вважаю, що…»)

 ( висновок  з того, про що йшла мова на уроці)

 

У. Підведення підсумків, оцінювання роботи учнів.(1 хвилина)

УІ.  Завдання додому: (1 хвилина)

        Підготувати міні-проекти ( використання побутової техніки)


Теги: Шкель Н.Л., електромагнітні хвилі
Навчальний предмет: Фізика
Переглядів/завантажень: 841/159


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar