Головна » Фізика |
МЕТА: навчальна: удосконалити знання учнів про електромагнітні хвилі; практичне застосування електромагнітних хвиль; про принцип дії та будову першого радіоприймача; про фізичний принцип радіотелефонного зв‘язку; ознайомити із властивостями радіохвиль різної довжини; пояснити принцип радіолокації, розглянути застосування радіолокації в народному господарстві й військовій справі; познайомити з історичними фактами, пов‘язаними з винайденням радіо; виховна: виховувати в учнів інтерес до фізики; виховувати почуття працелюбності та наполегливості; формувати науковий світогляд; розвиваюча: розвивати інтерес до науково-популярної літератури та фізики; формувати в учнів різні групи компетенцій: соціальні – бути готовим до самостійного пошуку рішень, прояву ініціативи, бути готовим до громадського життя; ТИП УРОКУ: комбінований. ФОРМА УРОКУ: прес-конференція. ОБЛАДНАННЯ. Фрагмент Оксфордської енциклопедії, комп'ютер. таблиці: 1) О.С.Попов, „Винайдення радіо” 2) Принцип радіотелефонного зв‘язку 3) Радіолокація
Розум полягає не тільки в знанні, але й в умінні застосовувати знання для справи Аристотель
СТРУКТУРА УРОКУ
Організація класу Актуалізація опорних знань учнів
Учитель. На дошці записані прізвища учених та дати наукових досліджень, відкриттів, що пов‘язані з їх іменами. Розкрийте, будь ласка, суть подій.
1831 р.- англійський вчений М. Фарадей відкрив явище електромагнітної індукції. 1865 р. – англійський вчений Дж. Максвел дійшов висновку: металевий провідник, по якоиу тече струм, повинен випромінювати в простір електромагнітні хвилі, які поширюються в просторі. 1887 р. – німецький вчений Г.Герц перший створив і детектував електромагнітні хвилі. Однак його вібратор мав дуже малу чутливість. 1890 р. – французький вчений Е. Бранлі ліквідував недолік в вібраторі Герца, створивши „когерер” – чутливий детектор хвиль. 7 травня 1895 р. – російський вчений О.С. Попов на засіданні Російського фізико-хімічного товариства в Петербурзі продемонстрував дію першого в світі радіоприймача. 24 травня 1895 р. – було передано першу у світі телеграму (на відстань 250 м) 1899р. – на маневрах Чорноморського флоту був встановлений радіо зв‘язок на відстань понад 20 км. 1900 р. – був успішно використаний радіозв‘язок під час рятувальної операції у Фінській затоці. 1901 р. – італійський інженер Г. Маркані встановив радіозв‘язок через Атлантичний океан. Його діяльність відіграла значну роль у розвитку радіо як засобу зв‘язку й була відзначена 1909 році Нобелівською премією. 1913 р. – створення лампового генератора незатухаючих електромагнітних коливань.
3. Повторення вивченого.
За декілька днів до уроку створюються три групи (історики, теоретики, журналісти), які отримують завдання і працюють над їх вирішенням.
Учитель. Вважаю за доцільне надати декілька хвилин учням, що займалися вивченням історії винайдення радіо.
Слово надається історикам.
Учитель. Дякую історикам. Звертаю вашу увагу на таблицю, що висить на дошці. Перед вами портрет О.С. Попова та схематичне зображення його пристрою. Що ж являв собою перший радіоприймач?
Слово надається теоретикам.
(Учень, використовуючи таблицю, розповідає про будову та принцип дії радіоприймача Попова.)
Учитель. Дякую. Теоретики продовжують свій виступ і повідомлять нам про принцип радіотелефонного зв‘язку.
( Учень, використовуючи таблицю, розповідає про принцип радіотелефонного зв‘язку).
Учитель. Сучасні радіоприймачі мало нагадують приймач О.С. Попова, але основні принципи дії ті самі. Про сучасний радіоприймач нам розповість третій учасник теоретичної групи.
( Учень, використовуючи таблицю розповідає про сучасний радіоприймач).
Кожен виступаючий відповідає на питання журналістів.
Учитель. Зараз перегляньте фрагмент Оксфордської енциклопедії про поширення радіохвиль і дайте відповідь на запитання: Як поширюються радіохвилі на декілька тисяч кілометрів навколо Землі? (обговорення фрагмента)
Вивчення нового матеріалу.
Повідомляю тему і мету уроку. Записуємо тему і план уроку в зошит.
ПЛАН. Ідея радіолокації
Учитель. В 30-ті роки ХХст., після вивчення властивості відбивання електромагнітної хвилі, був відкритий метод виявлення і точного визначення положення предметів в просторі (літаків у повітрі, кораблів у морі, закутаних туманом тощо). Цей метод дістав назву РАДІОЛОКАЦІЯ. Про ідею радіолокації нам розповість учень, який вивчав це питання самостійно.
Розповідь учні з використанням таблиці „Радіолокація”
Учитель. Принцип роботи радіолокатора ви вивчите самостійно, прочитавши §48 на ст.126, в зошиті виконайте необхідні записи. (обговорення самостійної діяльності)
Учитель. Визначення відстані здійснюється шляхом вимірювання загального часу проходження радіохвиль до цілі й назад t=2d/c. Оскільки швидкість радіохвиль в атмосфері практично стала(швидкість світла), то d=cl/2v, тобто, вимірявши відстань між піками, можна визначити відстань до об'єкту.
Застосування радіолокатора учні вивчають самостійно, прочитавши §48 ст. 127 і переглянувши фрагмент Оксфордської енциклопедії „Радар”. В зошиті виконують відповідні записи (обговорення самостійної діяльності).
Закріплення знань умінь та навичок.
Які тварини використовують принцип радіолокації?
Самостійна робота 1 варіант - № 995 2 варіант - № 1003 додатково - № 994 (самоперевірка за зразком на дошці)
Підсумок уроку. Оцінювання (учні оцінюють свою роботу самостійно виставляючи бали за кожен вид роботи і сумують їх).
Д/З §48, скласти план до параграфа.
Література. С.У. Гончаренко. Фізика 11// К: Освіта - 2002.
Білориха О.М. учитель фізики Черкаської ЗОШ І-ІІІ ст. № 2 с.Черкаське, Слов´янський р-н, Донецька обл..
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |