Головна » Фізика |
Мета: навчальна: повторити та узагальнити знання учнів з теми; формувати вміння розв’язувати якісні та розрахункові задачі, планувати та проводити досліди; розвивальна: розвивати інтерес до фізики шляхом активації їхньої пізнавальної діяльності; формувати навички колективної праці; виховна: виховувати наполегливість, кмітливість, ерудицію, винахідливість та цікавість до фізики. Тип уроку: Урок узагальнення та систематизації знань. Форма уроку: урок-змагання. Обладнання: підручник, комп’ютерний комплекс, презентація*, картки з завданнями, манометр рідинний, всмоктувальний насос.
Епіграф: Знання без застосування – хмари без дощу! Східна мудрість. План уроку 1. Організаційний момент. 2. Мотивація уроку. 3. Конкурси: Конкурс «Бліц-повторення». 3. Підсумок уроку. 4. Домашнє завдання. Хід уроку. 1. Організаціцйний момент. Перед початком уроку клас ділиться на дві рівносильні команди. В кожній команді обирається капітан. Кожний капітан протягом уроку збирає жетони за результат кожного конкурсу. Вкінці всіх конкурсів капітани команд підраховують жетони своєї команди та оголошують результат. 2. Мотивація уроку. Дорогі діти! Перед початком урок хочу, щоб ви звернули увагу на епіграф теми. Ми до нього повернемося в кінці урок. Сьогодні наш урок пройде у формі змагання і головна його мета відтворити тему «Тиск твердих тіл, рідині газів». Підготуватись до тематичної контрольної роботи. Нагадую, що дана тема повинна висвітлити фізичні поняття, знання законів та формул, уміння застосувати знання на практиці. Ви пройдете 6 конкурсів. За кожний правильно виконаний конкурс отримаєте певну кількість жетонів, які фіксуватиме капітан вашої команди. Переможе та команда, яка назбирає більшу кількість жетонів. Перед початком змагань я пропоную поглянути, з яким настроє ви прийшли на урок: стривожений, байдужний, радісно захоплений. (Діти піднімають смайлики). І саме головне, що не має байдужих. А чому є стривожені зараз спробуємо розібратися. Отже, переходимо до конкурсів.
3. Конкурси: 1) Конкурс «Бліц-повторення». Кожній команді пропонується по п'ять питань на які потрібно відповідати дуже швидко. Відповідає будь-який учасник команди, якщо не має правильної негайної відповіді, я відповідаю сама. Інша команда слідкує за відповідями суперника. Кожна правильна відповідь на питання - 1 жетон в скарбничку команди.
Питання 1-й команді «Юні мислителі»: 1. Одиниці виміру тиску в системі СІ... (Па) 2. Чи залежить тиск рідини на дно посудини від площі дна? (ні) 3. Чому дорівнює нормальний атмосферний тиск в мм. рт. ст.? (760) 4. З якої глибини приблизно може підняти воду водяний насос? (10 м) 5. Атмосферний тиск залежить від погоди. А ще від чого? ( від висоти над Землею) Чи є зауваження до відповідей команди суперника? Добре. Відповідає друга команда. Інша команда слідкує за відповідями суперника.
Питання 2-й команді «Нащадки Торрічеллі»: 1. Одиниці вимірювання атмосферного тиску… (мм.рт.ст.) 2. Чи діють водяні насоси в безповітряному просторі? (ні) 3. Чому дорівнює нормальний атмосферний тиск в Па? (101 325 Па) 4. Скільки Па в 1 кПа? (1000) 5. Що є причиною тиску газів на дно і стінки посудини? ( удари молекул) Чи є зауваження до відповідей команди суперника? І так ми подивились як ви можете працювати індивідуально, а зараз подивимось, як ви працюєте в команді.
2) Конкурс «Міцний горішок». Я пропоную вам подумати та відпости на деякі запитання. (Групам вручається по 1 картці з 1 „якісною” задачею, на яку треба дати ґрунтовну відповідь). Повна відповідь на питання – 2 жетони, неповна – 1 жетон.
1-й команді «Юні мислителі»: Якщо з дрібнокаліберної гвинтівки вистрілити у варене яйце, то в ньому з‘являється отвір, якщо ж вистрилити в сире, воно розлетиться. Чому? Відповідь: Зварене яйце – тверде тіло. Тверді тіла передають тиск лише в напрямку дії сили – утвориться отвір. У сирого яйця всередині знаходиться рідина, тому тиск у рідинах передається у всі напрямки однаково - сире яйце розлетиться.
2-й команді «Нащадки Торрічеллі»: Чому вареники через деякий час після того, як їх кинули в окріп, спливають на поверхню? Відповідь: Під дією високої температури тісло розбухає, об’єм його збільшується, отже, зростає і виштовхувальна сила.
А тепер переходимо до більш серйозної роботи, але спочатку необхідно згадати формули. 3) Конкурс «Формулознавців». Кожна команда отримує аркуш з 3-ма формулами, в яких пропущені фізичні величини. Необхідно вставити пропущену фізичну величину та назвати рівняння. За кожну правильно розгадану формулу – 1 жетон. 1-й команді «Юні мислителі»: Відповідь: 2-й команді «Нащадки Торрічеллі»: Відповідь: 4) Конкурс «Мислителів». Один з членів команди роз’язує задачу біля дошки. Правильна розв’язана задача – 2 жетони.
1-й команді «Юні мислителі»: Манометр, приєднаний на водонапірній станції до труби, якою подається вода в бак башти, показує тиск 2273 мм.рт.ст. Яка висота води в башті? (Від. 30,91 м)
2-й команді «Нащадки Торрічеллі»: На тіло, що занурено у воду, діє архімедова сила 12 кН. Який об’єм має тіло? (Від.1,22м3)
А поки представник від команди виконують завдання біля дошки, решті учнів пропонується наступне завдання.
5) Конкурс «Приладознавці». Складіть паспорт приладу (манометр рідинний, насос всмоктувальний). Повна відповідь – 2 жетони, неповна – 1 жетон. Паспорт приладу 1-шої команди «Юні мислителі»: 1. Назва приладу. манометр рідинний 2. Призначення приладу. вимірювання малих тиску або різниці тисків 3. Будова приладу. дерев’яний корпус, шкала, U-подібна скляна трубка. До одної з верхніх частин трубки приєднано гумову трубку з коробочкою, затягнутою з одного боку гумовою плівкою. 4. Застосування. в лабораторних умовах, також широко застосовуються на фармацевтиптичних фабриках і заводах, де необхідно дотримуватись умов виробництва та зберігання лікарських препаратів. Паспорт приладу 2-гої команди «Нащадки Торрічеллі»: 1. Назва приладу. всмоктувальний насос 2. Призначення приладу. для качання рідини (лише з глибини 10м) 3. Будова приладу. циліндр, поршень. У нижній частині циліндра і в самому поршні встановлено клапани, які відкриваються тільки вгору. 4. Застосування. в усіх галузях народного господарства в системах водо- і теплопостачання, водовідливу, переміщення гідросумішей твердих сипких матеріалів (в т. ч. вугілля, породи та відходів збагачення), нафти та нафтопродуктів тощо.
І так, ми підійшли до найголовнішого, уміння систематизувати матеріал, виділяти головне. 6) Конкурс «Ти мені – я тобі». Завчасно вдома кожною командою підготовано відеофрагменти дослідів Зняті власноруч). Команда суперник переглянувши відеофрагмент повинна відповісти на питання досліду. Повна і обґрунтована відповідь– 2 жетони, неповна – 1 жетон. 2-й команді «Нащадки Торрічеллі»: Дослід «Монета, тарілка та банка». Обладнання: тарілка, банка, зафарбована вода, монета, запалена свічка. Дайте відповідь на питання: 1. Чому вода потрапляє до банки? (Тиск газу під час його охолодження зменшується, а зовні залишається атмосферним. Вода під дією сили різниці тисків потрапить до банки.) 2. Який тиск буде мати газ у банці після того, як він охолоне? (Тиск газу в банці дорівнюватиме різниці атмосферного тиску і тиску водяного стовпа у банці.) 3. Що станеться, якщо на банку покласти шматочок льоду? (Газ охолоне, що спричинить зменшення тиску. До банки потраплятимуть бульбашки повітря.)
1-й команді «Юні мислителі»: Дослід «Магдебурзькі півкулі». Обладнання: дві склянки, посудина з водою, паперове кільце, свічка, сірники. Дайте відповідь на питання: 1. Чому склянки «склеюються»? (Як тільки свічка загасла, гази починають охолоджуватись. Тиск усередині склянок зменшується. Зовні атмосферний тиск не змінюється. Сила різниці тисків міцно притискає склянки одна до одної.) 2. Навіщо потрібне вологе паперове кільце? (Вологе паперове кільце необхідне для того, щоб атмосферне повітря не потрапило у склянки.) 3. Для чого у досліді використовують свічку? (Свічка повинна прогріти повітря і утворити гарячі гази.)
3. Підсумок уроку. Я знову прошу вас звернутися до епіграфу уроку «Знання без застосування – хмари без дощу!». Як ви це зрозуміли? Отже, чи потрібні вам знання з даної теми в майбутньому? Пригадайте, який був у вас настрій на початку уроку. Чи змінився він? (Діти піднімають один з «смайликів» - обличчя з різними посмішками, який показує з яким настроєм ви залишаєте кабінет: стривожений, байдужний, радісно захоплений.)
Капітани підраховують кількість жетонів. Потім оголошуємо переможців.
4. Домашнє завдання: Підготуватися до контрольної роботи, повторити §23-32, розв. рівень А: №172, 192, 246, рівень Б: №197. Додаткове завдання: Написати твір на тему «Тиск в моєму житті» у формі вірша, казки або фантастичної розповіді на аркуші формату А4.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |