Головна » Фізика |
Мета : повторити тему , виконуючи практичні завдання,дати учня можливість проявити винахідливість,креативність,розвивати логічне мислення ,вміння застосовувати знання у нестандартних ситуаціях. Тип уроку: урок повторення і поглиблення знань. Обладнання : посудина, кам’яна сіль, склянка ,вода , гайка , аркуш паперу, лійка , свічка , пляшка з широким горлом ,котушка від нитки ,скляна трубка, картки для групової роботи. Методичні поради: для проведення уроку клас ділиться на дві команди. Кожна команда вирішує експериментальні завдання та задачі. За правильну відповідь команда отримує по 2 бали, а за конкурс капітанів – 3 бали. В кінці уроку оголошується команда-переможець.
Хід уроку І.Вступна бесіда та вікторина. - Сьогодні у нас незвичайний урок,а урок - творча лабораторія. До нього ми готувались протягом усього часу,коли вивчали тиск твердих тіл,рідин і газів. Під час сьогоднішнього уроку ви повинні показати свої знання з теми та підтвердити їх лабораторними дослідженнями. Важливою умовою успіху є час,тому вміло використовуйте його. Бажаю вам успіху. - Учасникам команд пропонуються якісні задачі. Запитання 1. Морська вода густіша за річкову. Як змінюється осадка корабля, коли він виходить з річки в море? Запитання 4. Чому мисливські лижі роблять ширшими, ніж спортивні?
ІІ. Експериментальний тур. 1.Завдання для першої команди. 1.Взяти дві однакові посудини: одна з водою, інша з насиченим розчином кам’яної солі .В посудини почергово опустити прив’язану на нитці картоплину. В одній посудині картоплина тоне, а в іншій – плаває. Пояснити явище. Висновок: Питома густина першої рідини - менша,а другої більша . 2.Склянку наповнити наполовину водою. Покласти в неї гайку і закрити аркушем паперу,притримуючи рукою перевернути. Пояснення : Під вагою води і гайки папір легко прогинається. Об’єм повітря збільшується, а його тиск стає меншим від атмосферного. Зовнішній атмосферний тиск може врівноважувати тиск вмістимого склянки. 3.Взявши до рота горловину лійки ,подути на полум’я свічки . Полум’я відхилиться в сторону лійки. Пояснити явище. Пояснення: Навпроти широкої горловини лійки створюється область пониженого тиску , в яку втягується полум’я свічки.
2.Завдання для другої команди. 1.До короткого відрізка свічки прикріпити знизу малий вантаж так,щоб свічка плавала у воді. Запалити плаваючу свічку та запитати : «Як швидко погасне свічка?». Відповідь:Згораючи свічка зменшується у вазі та спливає. 2.В пляшку з широким горлом опустити запалений папір і швидко закрити горло круто звареним,очищеним яйцем. Яйце поступово втягується та провалюється всередину. Пояснити явище? Пояснення: Полум’я нагріває повітря в пляшці. Коли її закривають яйцем повітря в ній охолоджується,тиск його падає і атмосферний тиск заганяє яйце у пляшку. 3.В отвір котушки від ниток вставити скляну трубку і подути в через неї ротом на аркуш паперу. Аркуш прилипне до котушки та триматиметься доти,поки продувається повітря. Пояснити явище. Пояснення: Тиск повітря в трубці менший від атмосферного тиску повітря , тому воно притискає аркуш до котушки.
ІІІ. Конкурс капітанів. 1.Скляна трубка з однієї сторони закрита пластиною і опущена цим кінцем вертикально у воду на глибину 0,68 м . До якої висоти потрібно налити у трубку ртуть або гас ,щоб пластинка відпала? Пластинка відпаде, коли тиск ртуті (або гасу) зверху зрівноважить тиск води на пластинці знизу.
Дано: h= 0,68м p=p1 ƍgh= ƍgh1 h1/h= ƍ/ ƍ1 ƍ=1000кг/м3 h1= ƍh/ ƍ1 ƍ1=13,6 . 10 3 кг/м3 h1=(103.0,68)/13,6 . 103=0,05м ƍ2=0,8 . 103кг/м3 h2=(103 . 0,68) / 0,8 . 103=0,85м
h1-? h2-? [h] = (кг .м3 . м )/ кг. м3 = м
2.Яка вага корабля з вантажем,який має площу поперечного перерізу на рівні ватерлінії 1200 м2 ,коли при переході його з ріки в море глибина осадки зменшилась на 0,15 м? Вага корабля з вантажем рівна вазі витісненої ним води. p= ƍ1 g V1 , де V1 об’єм морської води. Вага витісненої кораблем морської води рівна вазi витісненої кораблем річкової води. Дано: S=1200 м2 ƍ1gV1= ƍ2g(V1+Sh) h=0,15м V1= ƍ2Sh/( ƍ1 – ƍ2) ƍ1=1,03 . 103кг/м3 p= ƍ1g . ƍ2 Sh /( ƍ1 – ƍ2) ƍ2=103кг/м3 p=(1,03 . 10 3 . 9,8 . 103 . 1200 . 0,15) / (1,03.103-103)= g=9,8 м/с2 =60,6 . 106Н=60,6 МН
p - ? [p] =(кг/м3. м/с2.кг/м3.м3)/(кг/м3)= кг . м/с2=Н
IV.Підсумок уроку. Повідомлення домашнього завдання. Учням пропонується виконати домашній експеримент: тонкостінну еластичну пляшку місткістю 1л сполоснути гарячою водою і не гаючись (щоб пляшка не охолола) занурити її шийку в холодну воду,налиту в широку посудину. Якщо поливати поверхню пляшки холодною водою,вода заповнюватиме пляшку ,піднімаючись над рівнем води в широкій посудині . Пояснити спостережуване явище.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |