Розробка уроку «Взаємодія тіл» із фізики в 7-му класі
Мета уроку: Освітня: з'ясувати зміст поняття енергії, понять потенціальної та кінетичної енергії, закон збереження механічної енергії. Виховна: розвивати науковий світогляд учнів, розкривати перспективи використання енергії в науці, техніці та побуті. Розвивальна: розвивати творчі здібності учнів, прищеплювати навички інтелектуальної праці
Демонстрації, матеріальне забезпечення уроку
Потенціальна енергія піднятого над Землею тіла та деформованої пружини, кінетична енергія кульки, що скочується по похилому жолобу з різної висоти. Перетворення енергії під час коливань маятника та тягарця на пружині
[Слайд1] Структура й основний зміст уроку
І Етап орієнтації.
II. Етап визначення мети.
III. Етап проектування. Обговорення плану наступної роботи.
Актуалізація опорних знань: метод «Мікрофон»
Чому в фізиці використовують поняття взаємодії?
Що відбувається з тілом, якщо на нього не діють інші тіла?
[Слайд2] Що є мірою взаємодії тіл?
Що свідчить про існування сили тяжіння?
Як взаємодіють заряджені тіла?
Наведіть приклади магнітної взаємодії.
Чому у фізиці використовують поняття взаємодії?
Які тіла взаємодіють під час падіння каменя?
Що розуміють у фізиці під словом «сила»?
Що називається силою?
Які два роди електричних зарядів існують у природі?
Як їх називають?
Як взаємодіють однойменно заряджені?
Як взаємодіють різнойменно заряджені?
[Слайд3] Які тіла називають постійними магнітами?
Які з відомих вам речовин притягаються магнітом?
IV. Етап організації виконання плану діяльності
Що таке енергія?
[Слайд4] Види механічної енергії. Повна механічна енергія.
потенціальна енергія тіла, піднятого над землею,
енергія деформованого тіла,
кінетична енергія.
[Слайд5] Одиниці енергії. [W] = Дж
V. Етап контрольно-оціночний.
Запитання:
Тіло підняли над столом. Чим відрізняється потенціальна енергія тіла відносно стола і підлоги, на якій стоїть стіл?( так)
[Слайд6] Які перетворення енергії відбуваються під час падіння тіл?(пот у кін, кін у внутр)
Які види механічної енергії мас літак, що летить?(пот і кін)
Що таке енергія? (у перекладі з грецької слово енергія означає «дія, діяльність». Енергія — це кількісна міра руху і взаємодії.)
Які види енергії існують? (існують такі види енергії: механічна, теплова, атомна, електромагнітна.)
Чим визначаються потенціальна і кінетична енергії тіл? (потенціальна енергія визначається взаємним положенням взаємодіючих тіл або їх частин. Кінетична енергія - це енергія, яку має тіло внаслідок свого руху.)
Як формулюється закон збереження і перетворення енергії?(Сума потенціальної і кінетичної енергії ізольованого тіла у будь-який момент залишається постійною, або енергія не зникає безслідно і не утворюється з нічого, а перетворюється з одного виду в інший.)
[Слайд7] Якісні задачі:
Яким молотком – дерев'яним чи металевим – можна забити цвях за меншу кількість ударів? Чому?
На столі лежать алюмінієвий і свинцевий бруски однакового об'єму. Який із цих брусків має більшу потенціальну енергію відносно підлоги?
[Слайд8] Які перетворення енергії відбуваються під час руху м'яча, кинутого вертикально вгору? Опором повітря знехтувати.
Після удару об стіну напрям швидкості тенісного м'яча змінився, але числове значення швидкості залишилося незмінним. Чи змінилася кінетична енергія м'яча?
[Слайд9] Домашнє завдання § 5, § 6, (п.2,4) Опрацювати навчальний матеріал про енергію та її види. Підготуватися до тематичного оцінювання за темою «Починаємо вивчати фізику»