Головна » Фізика

Робота й енергія

Мета  уроку:

навчальна: систематизувати, закріпити та узагальнити знання з теми, перевірити рівень засвоєння вивченого матеріалу;

розвивальна: розвивати логічне мислення, установити міжпредметні зв’язки між фізикою, історією, математикою, українською літературою, біологією, розвивати практичні навички дослідницької діяльності, уміння аналізувати та робити висновки;

виховна: виховувати чесність, вміння співпрацювати, поважати іншу точку зору, доводячи свою.

Очікувані результати:

Учень (учениця):

називає види механiчної енергiї, одиницi роботи, потужностi, енергiї, простi механiзми;

наводить приклади використання машин i механiзмiв, перетворення одного виду механiчної енергiї в iнший;

формулює закон збереження механiчної енергiї, “золоте правило” механiки;

записує формули роботи, потужностi, кiнетичної енергiї, потенцiальної енергiї тiла, пiднятого над поверхнею Землi;

може описати перетворення кiнетичної енергiї в потенцiальну i навпаки; вміє користуватися простими механiзмами (важiль, блок, похила площина);

може розв’язувати задачi, застосовуючи формули роботи, потужностi, кiнетичної та потенцiальної енергiї, закон збереження механiчної енергiї.

Форми роботи: розминка: «Розсипані слова»,  групова робота, інтерактивне експрес – опитування, метод «Так або ні», експериментальні задачі, конкурс «Хто цей вчений?», «Поетична хвилинка», метод «Дерево рішень».

Девіз уроку:

«Найголовніша формула успіху – знання та мислення».

 Теодор Рузвельт

Обладнання: картки самоконтролю, дидактичні матеріали, плакат «дерево рішень»,  дерев’яні бруски, динамометри, лінійки, пляшка з водою, похила площина.

                   План уроку

Оголошення теми та очікуваних навчальних результатів.
Розминка: «Розсипані слова».
Актуалізація опорних знань. Робота в групах.
Інтерактивне експрес – опитування. Метод «Так або ні».
Розв’язування задач (робота в групах).
Експериментальні задачі.
Конкурс «Хто цей вчений?»
«Поетична хвилинка».
Закріплення уроку. Метод «Дерево рішень».
Домашнє завдання.

«Не плануючи свою діяльність, ми плануємо власну поразку»

Франклін

Оголошення теми та очікуваних навчальних результатів.
Розминка: «Розсипані слова».

На дошці написані слова «формула», «знання та мислення», «успіху», «найголовніша», «це». З них необхідно скласти фразу, яка є гаслом уроку. «Найголовніша формула успіху – знання та мислення».

     Учитель бажає учням завжди бути успішними як у навчанні, так і в житті, а основа цього – знання і уміння мислити.

     Пояснюється зміст діяльності учнів на уроці (учні працюють в рівносильних групах, ведуть облік своїх навчальних досягнень в балах на індивідуальних картках  - «картках самоконтролю»).

     Повідомляється про очікування вчителя від роботи учнів на уроці.

     З’ясовується очікування учнів від уроку (їх оголошують самі учні).

     Учитель інструктує учнів про мету вправ, про правила змагання, про послідовність дій і кількість часу на виконання завдань.

Актуалізація опорних знань. Робота в групах.

     Учитель пропонує заповнити учням таблицю складанням логічного ланцюжка.

     Заповнивши таблицю, учні вивішують на дошці заповнені плакати і коментують свої відповіді. Результати своєї діяльності вчитель пропонує учням вписати чесно і самостійно в картку самоконтролю, яка лежить в кожного на парті, заздалегідь підготовлена.

Інтерактивне експрес – опитування. Метод «Так або ні».

«Слова «так» і «ні» дуже короткі, але потребують певних роздумів». Піфагор.

     (Результати учні знову самостійно вписують в картку самоконтролю)

Чи виконується механічна робота коли хлопчик тягне за собою санчата? (Так).
Чи виконує роботу сила тяжіння, що діє на камінь, коли він лежить на землі? (Ні).
Чи має кінетичну енергію дівчинка, яка дивиться у дзеркало? (Ні).
Чи змінюється потенціальна енергія ліфта під час його руху вгору відносно землі? (Так).
Нерухомий блок не дає виграшу в силі, але змінює напрям дії сили. (Так).
Під час руху стріли, випущеної з лука вертикально вгору, відбувається перетворення кінетичної енергії в потенціальну. (Ні).

Розв’язування задач (робота в групах).

«Практика народжується з міцного поєднання фізики та математики»

Ф. Бекон.

Задача 1. Яку потужність розвиває людина, якщо вона за 5 хв виконує роботу в 21 кДж?

Задача 2. Тіло піднімають похилою площиною, виконуючи корисну роботу 180 кДж. Знайдіть повну роботу, якщо ККД похилої площини становить 90 %?

Задача 3. Кінь рівномірно тягне воза зі швидкістю 0,8 м/с, розвиваючи силу 500 Н. Яку роботу виконує кінь за 1 год?

(Розв’язки задач учні коментують біля дошки і знову оцінюють свої досягнення).

Експериментальні задачі.

Визначити роботу, яка виконується при переміщенні бруска на 50 см.     (Є лінійка, брусок, динамометр).
Визначити потужність, яку розвиває людина, піднімаючи пляшку з водою з підлоги на парту. (Є лінійка, пляшка з водою).
Визначити ККД похилої площини. (Є лінійка, брусок, динамометр, похила площина).

(Троє бажаючих учнів біля дошки проводять експеримент і обчислення результатів вимірювань. За цей час з рештою учнів проводять наступний етап уроку, додаткові бали виставляють лише окремі учні, які відгадають прізвища вчених)

 

Конкурс «Хто цей вчений?»

Перший російський вчений, академік, поет, історик. «Він був першим нашим університетом». (Ломоносов)
Російський вчений, визначний «майстер чемоданних справ», творець періодичної системи хімічних елементів? (Менделєєв)
Англійський фізик та математик, відомий тим, що за легендою один з найвідоміших законів відкрив після того, як на нього впало яблуко? (Ньютон)
Давньогрецький вчений, встановив правило важеля. Йому за легендою належить відомий всім вигук «Еврика!» (Архімед)
Автор нової моделі атомного ядра. Той, кого учні з любов’ю називали «крокодилом»
Англійський фізик. Обґрунтував на дослідах закон збереження енергії. На честь нього названа одиниця вимірювання роботи. (Джоуль)

«Поетична хвилинка».

     (Діти декламують вірші, підготовлені заздалегідь вдома)

 

Механічна робота

Є цікаві в людей справи –

Школа, дім, читальні зали,

Референдуми, уроки…

У житті це є робота.

Нас у фізиці цікавлять

Не вагомі бізнес-справи,

А фізичні величини,

Їх поява і причини.

А – позначимо роботу.

F – це сила, e – це шлях.

F і e перемножені

 

Рівні А – це результат.

Спеціальна одиниця,

Один «джоуль» - «ньютон» на «метр».

Названа на честь англійця,

Що дослідив тепло процес.

Нагадаємо умови

Механічної роботи:

Сила й шлях,

Пройдений тілом,

Це є підсумок уроку.

 

Прості механізми

 

Важіль, блок, коловорот,

Клин і гвинт,

І площина похила,

Пристрої, що без турбот,

Змінюють величину

І напрям сили.

Не із серії чудес

Й не чаклун керує ними,

Пояснив їх Архімед

І назвав простими.

Він тоді уже казав

І довів на ділі,

Якщо «відстань» програєш,

Виграєш у «силі».

Записав свій постулат

І заявив без паніки,

Правило оце для нас

«Золоте» в механіці.

Ще він якось здивував

Своїх друзів вістю:

«Якби я опору мав,

Землю б зрушив з місця»

 

Похила площина

 

Похилою площиною

Донизу не котись,

А розумом і силою

Здіймайся весь у вись.

Хоч ми душею лірики

І про казкове мріємо,

Та користь всім від фізики

Прекрасно розуміємо.

Механіку шануємо

І силу поважаємо,

Бо саме їм завдячуємо

Тим, що в житті маємо.

 

Закріплення уроку. Метод «Дерево рішень»

     (Учитель підводить підсумки уроку, чи були досягнуті цілі уроку, збирає в дітей картки самоконтролю для виставлення оцінок за роботу на уроці.

     Учні записують на картках, озвучують і приклеюють на плакат «Дерево рішень» свої вислови, враження від уроку, які повинні розпочинатися такими словами: я можу…, я знаю…, я розумію…, я вмію…, я навчився…)

 Домашнє завдання.

Скласти кросворди з ключовими словами «робота», «потужність», «енергія».
Підготуватись до контрольної роботи.

 

Додаток. Картка самоконтролю.

 

Література

Божинова Ф.Я. 9 клас: Комплексний зошит для контролю знань.- Х.: Видавництво «Ранок», 2010.- 64 с.
Блудов М.И. Беседы по физике М.: Просвещение, 1972.


Теги: енергія, робота, Батенчук Н.П.
Навчальний предмет: Фізика
Переглядів/завантажень: 882/160


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar