Головна » Фізика |
Мета: Ознайомити учнів з природними й штучними джерелами й приймачами світла. Розглянути закон прямолінійного поширення світла. Розвивати вміння пояснювати природу Сонячних і Місячних затемнень. Обладнання: Електрична лампа, лазерна указка, оптична лава, таблиці „Сонячні та Місячні затемнення”. Хід уроку І. Актуалізація опорних знань учнів. Близько 90% інформації ми отримуємо через зір. Із зав’язаними очима, навіть у знайомій кімнаті, людина відчуває себе зовсім безпорадно. Люди з давніх давен намагалися пояснити природу світла і світлових явищ. Пояснити ці питання нам допоможе новий розділ: „Оптика”. Оптика – це наука про світло. ІІ. Вивчення нового матеріалу: а) Джерела світла – це тіла, що випромінюють світло. – Які приклади джерел світла ви можете навести? Які з них природні, а які штучні? Демонстрація кількох джерел світла. б) Природні і штучні джерела світла. в) Приймачі світла – це тіла в яких під дією світла відбуваються певні зміни. – Які природні приймачі світла ви знаєте? – Які штучні приймачі світла вам відомі? г) Світловий промінь – це лінія, вздовж якої поширюється світло. – Що ж ми називаємо світловим пучком? Демонстрація: лазерна указка. д) Закон прямолінійного поширення світла: В однорідному прозорому середовищі світло поширюється рівномірно і прямолінійно. Свідчення цього закону є утворення тіні і напівтіні. Демонстрація: утворення тіні і напівтіні. Треба звернути увагу учнів на те, що світло поширюється в прозорих середовищах, з сталою швидкістю. Можна дати значення с= 3 108м/с – швидкість поширення світла у вакуумі. е) Пояснення Сонячних затемнень (таблиця з астрономії). є) Пояснення Місячного затемнення (таблиця з астрономії). ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу: Розв’язування задач № 14.7, 14.13, 14.14, 14.10, 14.18. (Збірник задач з фізики 8 клас, Л.Е.Генденштейн, І.М.Гельфгат, Л.А.Кирик) IV. Підсумок уроку V. Домашнє завдання: вивчити § 20 розв’язати задачу № 14.8, 14.9 (Збірник задач з фізики 8 клас, Л.Е.Генденштейн, І.М.Гельфгат, Л.А.Кирик) Підготувати реферат „Сонячні і Місячні затемнення”(по бажанню)
Урок 2 (18) Тема: Відбивання світла. Закони відбивання. допомогою плоского дзеркала Мета: формування уявлень про відбивання світла та закони відбивання, Тип уроку: комбінований урок. Обладнання: прилад для демонстрації законів оптики, плоскі дзеркала, Хід уроку І. Актуалізація знань учнів Бесіда за питаннями Які джерела світла вам відомі? ІІ. Вивчення нового матеріалу - Як „поводитиметься” світловий промінь, який падає на поверхню якогось тіла? Скоріше за все учні у своїх відповідях найчастіше згадуватимуть відбивання світла. Запропонуємо демонстраційний дослід. На приладі для демонстрації законів оптики встановлюємо плоске дзеркало та спостерігаємо відбивання вузького пучка світла. Потім на поверхню дзеркала кладемо по черзі смуги білого та чорного паперу. - Чим відрізнялися три ситуації, які ви спостерігали? Після обговорення з учнями можна перейти до висновків та опрацювання інформації про відбивання світла. Відбивання світла від гладенької поверхні є дзеркальним (вузький пучок світла після відбивання залишається вузьким). Відбивання світла від шорсткої поверхні є розсіяним (вузький пучок світла після відбивання розсіюється в різних напрямах). Білий папір відбиває практично стільки ж світла, скільки відбиває дзеркало. Проте характер відбивання в цих випадках суттєво відрізняється. А от чорний папір відбиває лише кілька відсотків світла, що падає на нього. Кращим прикладом дзеркальної поверхні в природі є поверхня спокійної води. А відбивання світла від переважної більшості тіл є розсіяним. Саме завдяки розсіяному відбиванню світла ми можемо бачити одне одного, бачити будівлі, дерева, тварин... - А які об'єкти на нічному небі ми можемо бачити завдяки розсіяному відбиванню світла? Після обговорення доходимо висновку, що це Місяць, планети, а тепер ще й штучні супутники Землі. Повернувшись до приладу для демонстрації законів оптики, робимо спробу спостерігати відбитий вузький пучок світла на білому аркуші, який утворює певний кут з площиною оптичного диска. Потім звертаємо увагу учнів на те, як змінюється напрям відбитого пучка внаслідок зміни напряму пучка, що падає на дзеркало. Після обговорення результатів демонстраційних дослідів формулюємо закони відбивання. Закони відбивання Промінь падаючий і промінь відбитий лежать в одній площині з перпендикуляром до поверхні в точці відбивання.
Плоске дзеркало Коли ми дивимось у дзеркало або на поверхню спокійної води, ми бачимо не просто відбите світло (як при погляді на освітлений білий аркуш). Ми бачимо зображення свого обличчя або якихось предметів! Як утворюються ці зображення? Перш за все треба розібратися: за якої умови пучок променів, що потрапляє до наших очей, викликає уявлення про світну точку? Відповідь проста: треба, щоб продовження цих променів перетинались в одній точці (див. рисунок). Тоді саме в цій точці ми побачимо світну точку. Побудуємо хід довільного променя, що вийшов з точки А та зазнав відбивання від плоского дзеркала. Використовуючи закони відбивання світла, можна довести: продовження відбитого променя обов'язково пройде через точку А1, яка розташована в «задзеркаллі» симетрично до точки А відносно площини дзеркала (див. рисунок).
Отже, коли пучок відбитих від дзеркала променів потрапляє нам в очі, ми сприймаємо ці промені як такі, що вийшли з точки А1. Таким чином, у точці А1 ми бачимо зображення точки А, як показано та рисунку.
Зображення, утворені перетинанням продовжень променів, називають уявними. Скоро ви познайомитесь і з іншим типом зображень: дійсними зображеннями, які утворені перетинанням самих променів. З безлічі таких точок складається зображення будь-якого предмета, що перебуває перед дзеркалом. - Зображення предмета в плоскому дзеркалі є уявним. Його розмір дорівнює розміру предмета, зображення розташоване симетрично до предмета відносно плоскості дзеркала. ІІІ. Узагальнення та закріплення вивченого матеріалу Бесіда за питаннями Задача 7.5. Згадаємо дослід на початку сьогоднішнього уроку. Які тіла майже не відбивають світла? Задача 7.16. Чому пучок світла від ліхтарика добре видно в запиленому повітрі? IV.Виконання лабораторної роботи № 9 Тема: Вивчення законів відбивання світла за допомогою плоского дзеркала Мета: перевірити виконання законів відбивання світла. Прилади і матеріали: плоске дзеркало на підставці, транспортир, лінійка, аркуш паперу, картон або пластина пінопласту, шпильки, скріпки. Короткі теоретичні відомості Вам уже відомі закони відбивання світла. Знання першого закону відбивання і закону прямолінійного поширення світла допоможуть вам креслити рисунки в роботі. А виконання другого закону ми саме й перевірятимемо. ХІД РОБОТИ 1. Вивчення законів відбивання світла. Закріпіть аркуш паперу на картоні або пінопласті за допомогою скріпок або шпильок, щоб він не зрушився під час експерименту. Поставте дзеркало так, щоб його площина була вертикальною (перпендикулярною до площини аркушу паперу). Відмітьте олівцем положення дзеркала та не зрушуйте його з місця під час досліду. Увіткніть шпильки 1 і 2 так, як показано на рисунку. Тепер у дзеркалі можна побачити зображення шпильки 2'. Увіткніть шпильку 3 так, щоб вона лежала на продовженні прямої, що проходить через точки 1 і 2'. Відмітьте олівцем положення шпильок, поставте точки 1, 2 і 3. Тепер можна забрати шпильки та дзеркало і з'єднати точки 2 і 1 прямою — це й буде падаючий промінь. Точки 1 і 3 лежать на відбитому промені. З точки 1 проведіть перпендикуляр до площини дзеркала. Відмітьте на рисунку кути падіння та відбивання. Виміряйте їх за допомогою транспортира. Запишіть отримані результати в таблицю.
Повторять експеримент ще двічі, змінюючи кут падіння променя на дзеркало. Отримані результати також занесіть до таблиці. 2. Дайте відповіді на контрольні запитання. 1) Чому зображення у плоскому дзеркалі називають уявним? Які особливості зображення, отриманого за допомогою плоского дзеркала? ______________________________________________________________________________________ 2) Як ви гадаєте: що заважало вам отримати точні результати? ______________________________________________________________________________________ 3) Зробіть висновок за виконаною роботою. ______________________________________________________________________________________ Домашнє завдання: прочитати теоретичний матеріал за підручником; вивчити матеріал за конспектом; задачі № 7.10, 7.12 розв’язати.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |