Головна » Економіка |
Тема: Основні макроекономічні показники. Методи розрахунку. Мета: Визначити основні характеристики показників макроекономіки; оволодіти практичними навичками обчислювання показників за різними методами, сформувати уміння аналізувати статистичні дані, порівнювати їх, надавати оцінку, робити відповідні висновки; виховувати економічну обізнаність та культуру. Обладнання: мультимедійне обладнання, картки, таблиці, алгоритм методу « Прес», збірники практичних завдань, статистичні дані. Тип уроку: закріплення і поглиблення знань. Хід уроку. Організаційний момент. Привітання, створення позитивної робочої атмосфери. Озвучення теми і мети заняття. Учитель: Я пропоную проблемне питання: Чому «магічний» п'ятикутник є бажаною, але недосяжною мрією більшості країн світу? Впевнена, що наша робота буде плідною, і наприкінці уроку ми зможемо відповісти на це запитання. Актуалізація опорних знань і умінь. На лекційному занятті ми отримали певні теоретичні знання, тому зараз пропоную актуалізувати їх. Отже, розминка. Перед вами картки з поняттями, які характеризують економіку, ваша задача: визначити, які терміни відносяться до мікроекономіки, а які – до макроекономіки, розподілити їх відповідно на магнітній дошці. Результат роботи учнів: Мікроекономіка Макроекономіка Потреби ВВП Попит ВНП Пропозиція НД Фірма ЧНП Витрати підприємства Інфляція Заробітна плата Безробіття Депозит Експорт Домогосподарство Імпорт Конкуренція Економіка держави Витрати підприємства Міжнародна конкуренція Учитель. Зробіть висновок стосовно різниці між мікроекономікою та макроекономікою? Учні. Мікроекономіка досліджує поведінку окремих економічних одиниць, а макроекономіка – це наука про господарство в цілому, при цьому мікро- і макроекономіка взаємообумовлені і ефективно взаємодіють. Учитель. Добре впорались із завданням, і ми продовжуємо. Згадаймо, які саме поняття макроекономіки мають наступне визначення.(Понятійний диктант.) Збалансованість і пропорційність процесів у масштабах народного господарства – це… Учитель. Давайте перевіримо успішність засвоєння понять. Увага на екран, ви бачите правильні відповіді. Обміняйтесь, будь ласка, виконаними завданнями і оцініть один одного; ціна питання: кожна правильна відповідь – один бал. Результати занесіть у аркуші оцінювання, які ви заповнюєте під час роботи на уроці, я також долучуся до цього приємного процесу і сподіваюсь, що після підрахунку загальної кількості балів і розрахунку середньоарифметичного балу оцінка за роботу на уроці буде високою. КЛЮЧ: 1. рівновага національної економіки. 2. національне багатство. 3. система національного рахівництва. 4. валовий внутрішній продукт. 5. валовий національний продукт. 6. чистий національний продукт. 7. національний дохід. 8. номінальний ВВП. 9. реальний ВВП. 10. дефлятор ВВП. III. Мотивація навчальної діяльності учнів. Учитель. Отже, давайте визначимо, які саме показники є визначальними для характеристики економічного розвитку країни? Учні. ВНП, ВВП, ЧНП, НД. Учитель. Які існують методи розрахунку ВВП? Учні. За витратами, це метод кінцевого використання; за доходами, це розподільчий метод; за доданою вартістю, це виробничий метод. Учитель. Які складові використовуються при обчисленні ВВП за витратами? Запишіть на дошці, будь ласка, формулу розрахунку. Учень записує, пояснює значення. ВВП=C + J + G + Nx C – споживчі витрати; I – інвестиції; G – державні закупівлі без трансфертних платежів; Nx – чистий експорт. Учитель. Що враховується при обчисленні ВВП за доходами? Учень записує на дошці, пояснює значення: ВВП = W + Pr + i + R + A + Tп W – заробітна плата; Pr – прибуток(фізичний капітал); I – дивіденди; A – амортизація; Tп – непрямі податки( не включаються чисті доходи від решти світу). Учитель. Як розраховується чистий національний продукт та національний дохід? Учні. Чистий національний продукт розраховується як різниця між валовим національним продуктом та амортизацією ( ВНП – А ), а національний дохід дорівнює різниці між чистим національним продуктом і непрямими податками на бізнес (ЧНП – Тп ). Учитель. Бачу, що ми з вами готові до виконання практичних завдань. Пропоную виконати наступне: За даними, які ви бачите на екрані, розрахуйте показники умовної країни: ВВП, ВНП, НД, ЧНП. Учитель. Перевіряємо розрахунки, кожна правильно виконана дія оцінюється в один бал, відповідні результати занесіть, будь ласка, до аркуша оцінювання. Учні озвучують послідовність дій, порівнюють власні результати із «ключем» на екрані: 1.НД = 38 931 + 11 076 + 8 436 = 58 443 ум. грош. од. 2.ВНП = 58 443 + 14 702 + 9 430 = 82 575 ум. грош. од. 3.ВВП = 82 575 + (160 – 1 216) = 81 519 ум. грош. од. 4.ЧНП = 82 575 – 14 702 = 67 873 ум. грош. од. Учитель. Обчисліть ВВП(ВНП), створений в умовній країні у поточному році, за методами потоку доходів і потоку витрат, порівняйте отримані данні, зробіть відповідні висновки. Обирайте з наведених на екрані даних лише ті, які вам необхідні. Завдання виконуємо за варіантами, правильно виконане завдання оцінюється у 4 бали. Два учні працюють біля дошки. РОЗРАХУНКИ. Методом потоку витрат: Споживчі витрати 3 883 Державні закупівлі 1013 Валові приватні інвестиції 254 + 534 =788 Чистий експорт: 132 – 189 = - 57 ВВП = 5 627 ум.грош од. Методом потоку доходів: Прибуток: 398 + 170 + 188 + 122 = 878 НД: 3420 + 43 + 291 + 878 = 4632 Чистий ВНП(ВВП): 4632 + 461 = 5093 ВВП = 5093 + 534 = 5627 ум.грош.од. Учень. Використавши дані і зробивши розрахунки за відповідними методами ми отримали однакові результати, що характеризує загальну макроекономічну рівновагу. Учитель. Але, чи існує насправді така бажана макроекономічна рівновага в країнах світу, в тому числі і в Україні? Щоб відповісти на це запитання, наша експертна група отримала випереджальне завдання, провела аналіз змін ВВП України для оцінки загального стану економіки, зробила певні висновки. І зараз я пропоную послухати результати і висновки експертів. Учень. Для проведення аналізу абсолютних і відносних статистичних показників ми скористались даними офіційного сайту Державного комітету статистики України, проаналізували валовий внутрішній продукт України за 1990 – 2010 роки за показниками: номінальний ВВП, відсоток зміни реального ВВП до попереднього року та відсоток зміни реального ВВП до базового 1990 року. Ми визначили певну динаміку ВВП, побудували графік змін реального ВВП відносно базового 1990 року. Статистичні дані у вас на партах, зверніть на них увагу. Подивіться на екран. Учень. Графік наочно демонструє зміни ВВП України за ці роки. Хоча за статистичними даними номінальний ВВП зріс у 13,3 рази з 1996 року по 2010 рік, він не відображує економічного зростання,бо разом із зростанням номінального ВВП зростали і ціни, тому реальний ВВП істотно зменшувався у 1990 – 1999 роках, зростав у 2000 – 2008 роках, зменшувався у 2008 – 2009 роках, у 2010 році знову зріс. Учень. Ми зробили висновок, що в роки зменшення показників реального ВВП в Україні спостерігався спад в економіці, а у 1997 -1999 роках взагалі спостерігається суттєва рецесія. У 2000 – 2008 та у 2010 роках спостерігається пожвавлення економіки, тобто фази економічного циклу змінюються. Учитель. Дякую! Ми всі сподіваємось, що не дивлячись на прояви економічної кризи, яка охопила Європу, українська економіка буде набирати обертів і розвиватися стабільно достатньо високими темпами. Але… Багата і щаслива країна тоді, коли кожен громадянин заможний. Тому важливим виявляється показник ВВП на одну особу населення за паритетом купівельної спроможності. З курсу соціально – економічної географії світу ми знаємо, що цей показник відіграє важливу роль у визначенні рівня економічного розвитку країни. Тому ще одна група провела дослідження саме показника ВВП на душу населення певної групи країн світу. Пропоную послухати висновки. Учень. Ми проаналізували показники ВВП на душу населення певних країн у 2008 та 2009 роках, а також порівняли рівень зростання ВВП у відсотках до попереднього року, зробили наступні висновки. Увага на екран. 1.У 2008 році найбільший показник ВВП на одну особу мали: США, Німеччина, Швеція, найнижчі – Молдова і, нажаль, Україна. 2.Вже у 2008 році Естонія,Італія, Латвія, Швеція зазнали спаду, ми бачимо від'ємні значення. А у 2009 році економічна криза торкнулася Німеччини, США, Угорщини, Молдови і України. 3.Найбільшого спаду у 2009 році зазнали: Естонія - -14,1%, Латвія - -18%, Україна - -15,1%. 4.У 2009 році ВВП на душу населення зменшився у всіх країнах. Учитель. Дякую! Як ви вважаєте, які явища в економіці впливають на макроекономічні показники і рівень розвитку будь-якої країни? Пропоную подумати та озвучити ваші думки за допомогою методу «ПРЕС». Перед вами на екрані алгоритм методу, скористайтесь ним, будь ласка. Учні. Я вважаю, що безробіття негативно впливає на показники ВВП, Тому що порушується макроекономічна рівновага, Наприклад: не працюючи у сферах національного господарства і не отримуючи доходи у вигляді заробітної плати,не сплачуючи відповідні відрахування, частина суспільства не приймає участі у створенні ВВП, Отже, зростає навантаження на витратну частину бюджету, на соціальні виплати, в тому числі на виплати по безробіттю. Я вважаю, що інфляція негативно впливає на макроекономічні показники, Тому що реально знижуються темпи економічного зростання, Наприклад: номінально ВВП збільшується, а реально може і знижуватися, Отже, інфляція порушує макроекономічну рівновагу. Я вважаю, що якщо імпорт переважає над експортом, то це негативно впливає на платіжний баланс, Тому що реально країна втрачає власні валютні запаси, стає імпортозалежною, Наприклад: купуючи газ переважно у Росії (частка реверсної закупівлі з Німеччини дуже мала), ми повністю залежимо від захмарних цін, Отже, треба шукати альтернативні шляхи вирішення проблеми енергозалежності, а це, в свою чергу, допоможе певною мірою врівноважити макроекономічні показники. Я вважаю, що ідеальної макроекономічної рівноваги не буває, Тому що економічні процеси розвиваються динамічно і не завжди пропорційно, Наприклад: після економічного буму наступає спад, який може призвести до рецесії та кризи, розвиток економіки завжди циклічний, Отже, кожна країна повинна намагатися досягти відповідності і пропорційності показників макроекономіки для ії більш сталого розвитку. Учитель. Дякую! Ваші думки дуже слушні. Дійсно економічні проблеми, про які ви говорите, є визначальними в макроекономічній сфері будь-якої держави. IV. Рефлексія. Учитель. Я пропоную ще раз визначити наступне, повернувшись до «магічного» п'ятикутника. Що означає стійке зростання? Учні. Приріст ВВП 4 – 6%. Учитель. Забезпечення повної зайнятості? Учні. Робочі місця для всіх працездатних. Учитель. Стабільний рівень цін? Учні. Мінімальний рівень інфляції. Учитель. Бездефіцитний бюджет? Учні. Доходи повинні дорівнювати витратам. Учні. Країна повинна проводити активну зовнішню політику. Учитель. Отже, подумайте, чи відповіли ми на запитання, яке поставили на початку уроку, чи досягли мети уроку? Учні. Так. Частково. Певною мірою. Учитель. Поки що для більшості країн світу «магічний» п'ятикутник є недосяжною мрією. Чи вірите ви в те, що наша країна найближчим часом бути мати стан макроекономічної рівноваги? Учні. Так, бо Україна має достатній для цього потенціал. Учитель. Я також сподіваюсь. І хочу зазначити, що вже дуже скоро ви будите активними учасниками розбудови економічних реформ, від вас залежить майбутнє країни. V. Підсумки уроку. Учитель. Дякую всім за роботу на уроці. Ваші аркуші оцінювання доповню і я, за середнім балом кожен отримує оцінку. Домашнє завдання ви бачите на екрані, виконуємо практичні вправи за варіантами.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |