Головна » Економіка |
Мета: сформувати поняття «безробіття», «зайнятість», «рівень безробіття»; з’ясувати причини, види та наслідки безробіття; сприяти розумінню економічного змісту природного безробіття; розвивати вміння обчислювати рівень безробіття та пояснювати необхідність державної політики щодо боротьби з безробіттям; виховувати економічне мислення. Обладнання: - мультимедійний проектор, екран, комп’ютер. - програмне забезпечення: Microsoft PowerPoint, Microsoft Word Підготовчий етап: творчі завдання учням (за бажанням, за 1 тиждень). 1. Історія виникнення безробіття. Сутність зайнятості та безробіття. – презентація 2. Види безробіття – презентація 3. Соціально-економічні наслідки безробіття – презентація. ХІД УРОКУ: І. Організаційний момент ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності Кожний із нас мріє жити за умов стабільної економіки, яка забезпечує можливості для успіху й оберігає від неприємних несподіванок. Звісно, нелегко здійснити таку мрію в країні, де відбувається перехід від однієї системи до іншої. Однак і в тих країнах, які ми відносимо до благополучних, стабільність теж залишається мрією. Основними проблемами, із якими стикається більшість країн із ринковою економікою, є безробіття та інфляція. Багато економістів вважають безробіття одним із проявів порушення макроекономічної рівноваги, центральною проблемою сучасної економіки. А статистичні дослідження свідчать, що втрата роботи – психологічна травма, яка за рівнем стресу поступається лише смерті близької людини або тюремному ув’язненню. Сьогодні на уроці ми з вами детальніше розглянемо проблему безробіття та зайнятості, навчимося розрізняти різні види безробіття та обчислювати його рівень, а також охарактеризуємо основні соціально-економічні наслідки цього макроекономічного поняття. ІІІ. Вивчення нового матеріалу з практичним закріпленням. Відомості про виникнення безробіття, його визначення в законодавстві а також кого можна вважати безробітними – про все це розповість нам Каріна, яка підготувала ці відомості у вигляді презентації. ПРЕЗЕНТАЦІЯ №1 Для закріплення розв’яжемо задачу. Задача 1 Чисельність населення країни складає 220 млн. чол., із них 48 млн. – діти у віці до 16 років, а також особи, що знаходяться у спеціальних закладах (психіатричних лікарнях, виправних колоніях тощо), 60 млн. чоловік з тих чи інших причин вибули із складу робочої сили, 9 млн. 200 тис. чоловік – безробітні, 2 млн. чоловік зайняті неповний робочий день. Розрахуйте робочу силу в цій країні. Розв’язання: Робоча сила = 200 млн. чол. – 48 млн.чол. – 60 млн. чол. = 92 млн. чол. Як і більшість економічних понять, безробіття поділяють на види. Цю інформацію підготувала Юлія. ПРЕЗЕНТАЦІЯ №2 Закріпимо: на кожній парті лежить карточка з описом певного виду безробіття. Вашим завдання буде назвати до якого виду належить конкретна ситуація. Рівень безробіття вимірюється шляхом співставлення кількості безробітних з наявною робочою силою: Рівень безробіття уважається важливим, але не безпомилковим показником. Розрахунок рівня безробіття ускладнюється тим, що критерії віднесення окремих осіб до категорії зайнятих чи безробітних є певною мірою умовними. Завищенню рівня безробіття сприяє зайнятість населення у тіньовій економіці. Водночас рівень безробіття може бути заниженим, оскільки цей показник не враховує частково зайнятих (тих, хто працює неповний робочий день, тиждень, знаходиться у неоплачуваних відпустках тощо), а також працівників, які втратили надію знайти роботу і тому не шукають її. Задача 2 Чисельність населення країни складає 220 млн. чол., із них 48 млн. – діти у віці до 16 років, а також особи, що знаходяться у спеціальних закладах (психіатричних лікарнях, виправних колоніях тощо), 60 млн. чоловік з тих чи інших причин вибули із складу робочої сили, 9 млн. 200 тис. чоловік – безробітні, 2 млн. чоловік зайняті неповний робочий день. Розрахуйте рівень безробіття в цій країні. Задача 3 Розрахуйте рівень безробіття, якщо робоча сила в країні становить 26 млн осіб, а безробітні – 2,6 млн осіб. Розв’язання 2,6:26*100%=10% Хоча й існує думка, що безробіття є стимулятором трудової дисциплінованості й активності працюючого населення, однак соціально-економічні втрати від безробіття є настільки значними, що в усьому світі докладається багато зусиль для мінімізації безробіття, і все одно в жодній країні не вдається ліквідувати його повністю. З основними економічно-соціальними наслідками безробіття нас ознайомить Владислав. ПРЕЗЕНТАЦІЯ №3 ІV. Підсумки уроку. Підведемо підсумки сьогоднішнього уроку. 1. Ви, Як майбутні наймані працівники, усвідомили сутність зайнятості та безробіття як закономірних наслідків функціонування ринку праці, навчилися розрізняти види безробіття, корегувати власну поведінку у разі втрати роботи. 2. Як відповідальні громадяни зрозуміли соціально-економічні наслідки безробіття. V. Домашнє завдання. За допомогою Інтернет-ресурсів дізнайтеся про показники безробіття в Україні за останні 10 років, визначені за міжнародною методологією та за даними служби зайнятості.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |