Головна » Біологія |
Цілі: сформувати поняття про водорості - найдавнішу групу рослин, їхні характерні ознаки, про особливості середовища життя; розвивати пізнавальні інтереси учнів; розвивати вміння працювати з підручником; здійснювати екологічне виховання. Очікуємо результати. Після цього уроку учні зможуть: розповісти про особливості будови водоростей; перелічити відділи водоростей; Обладнання: таблиця «Водорості», комп’ютер, мультимедійна дошка, підручник «Біологія» 7 клас. Основні терміни: нижчі рослини, водорості, талом, альгологія, хроматофори, фітопланктон, бентосні водорості. Тип уроку: засвоєння нових знань. Етап организаціі, мотивація. а) вивчення нового матеріалу через бесіду з учнями; б) самостійне вивчення екологічних груп водоростей; в) Рефлексія. Закріплення матеріалу, рішення проблеми уроку и визначення домашнього завдання. Етап контрольно -оцінюючий. Хід УРОКУ І. Орієнтація учнів в темі. Мотивація. Добрий день, діти! Посміхнемося сьогоднішньому дню, природі, що за вікном. Рослинний світ готується до зимового сну. Та заснути ми йому не дамо, тому що сьогодні знову будемо говорити про рослини. Тема рослин для нас не нова. Дещо ми вже знаємо. Пригадайте, яка наука вивчає рослинний світ? ( Ботаніка – наука про рослини) А чи задумувалися ви коли не будь, як і де з’явилися рослини на Землі? Відповідь на ці питання ми отримаємо опрацювавши тему… А яку тему ви скажете мені прослухавши вірші вчителя російської мови та зарубіжної літератури нашої гімназії Філіпової С.П. Уважно слухайте, бо в цих віршах майже вся характеристика організмів які ми будемо вивчати. СЛАЙД Всі ми жителі водиці, Нами можна поживиться. Полюбляємо сонця промені, І тому ми автотрофні. Ми зелені, червоненькі, І великі, і маленькі. А ще ми буваємо – Ви знайте віднині – Одноклітинні й багатоклітинні Колоніальні буваємо теж – Немає різновидам краю і меж Хто впізнав нас, дітлахи, Висловіть свої думки. Так, діти. Молодці!!! На протязі 4 уроків ми будемо вивчати тему «Водорості». Тема сьогоднішнього уроку «Загальна характеристика водоростей. Середовище існування». ІІ. Етап ціле покладання. Діти, а дійсно нам необхідні знання про водорості? Може не потрібно детальніше вивчати цей матеріал, ви вже і так багато знаєте? По закінченню сьогоднішнього уроку ви зможете: дати характеристику водоростям; перелічити відділи водоростей; Розкрити поняття: нижчі рослини, водорості, талом, альгологія, хромато- фори, бентосні водорості, фітопланктон. . Нам в цьому допоможуть: таблиця «Водорості», комп’ютер, мультимідійна дошка, підручник «Біологія» 7 клас. зошит з печатною основою і ваша активна робота, яку ви самі оціните в конці уроку. Етап проектування. Я пропоную вам план роботи на уроці, а ви можете з ним погодитись, можете доповнити або викреслити пункт, який ви вважаєте, що нам нема потреби вивчати. СЛАЙД 1. Поява живих організмів на Землі.( розповідь вчителя ) 2. Будова водоростей.( опора на набутий досвід дітей) а) основна структурна одиниця водоростей; б) поділ водоростей за будовою слані. 3. Екологічні групи водоростей.( самостійне вивчення матеріалу) 4. Різноманітність водоростей.( робота з зошитом) У вас є зміни що до плану? Етап организаціі виконання плана діяльності. Перейдемо до виконання нашого плану. Цікаво якими були рослини у давнину, адже 1,5-2 млрд. років тому їх не було взагалі. То з чого починав життя рослинний світ? Нам допоможе пізнати цей шлях «Дерево життя», яке ви побачите у підручнику с.100, мал..58. СЛАЙД Учені вважають, що перші живі організми виникли у водному середовищі приблизно біля 1,5-2 млрд. років тому назад. Це були маленькі організми, які живилися готовими органічними речовинами ( як називаються ці організми), З часом у деяких виробилась здатність до фотосинтезу ( що це за процес?), І після цього виникли одноклітинні зелені водорості, потім багато клітинні Завдяки фотосинтезу вода і атмосфера збагатилися киснем. Умови життя змінилися першими наземними рослинами були риніофіти, с часом вони вимерли, але від них походять мохи, хвощі, плауни і папороті. Коли вони жили панували було тепло і достатньо вологи, клімат змінювався стало сухо і холодно. Папороть, хвощі, плавуни почали вимирати. Давні голонасінні походять від давніх папоротеподібних. Клімат все суворішав, давні голонасінні поступово вимерли, на зміну прийшли сучасні Голонасінні ( яких представників Голонасінних ви знаєте, чому вони голонасінні?) Покритонасінні з’явилися всього 130 млн. років тому. Ось ми з вами і прожили історичний розвиток рослин. І я пропоную вам повернутися до його джерел – до ВОДОРОСТЕЙ. Водорості – найдавніші організми, які належать до Царства [Овал: ЛИСТКИ] РОСЛИНИ Так, водорості відносяться до нижчих рослин. А чому? (тому що їх тіло не має тканин, не поділяється на органи). Їх тіло називається сланню, або таломом. ( це нове поняття, тому зверніть на нього увагу) Основною структурною одиницею будови тіла водоростей є…? ( Клітина). Клітини різноманітні за формою, розміром, але мають таку ж будову як і клітини всіх рослинних організмів. А згадайте цю будову? 1. Клітинна оболонка – захищає клітину від шкідливого впливу зовнішнього середовища, забезпечує їх опору і надає форму. Основним складовим компонентом оболонки є целюлоза 2. Цитоплазма – безбарвна, в’язка рідина. В ній містяться всі органели клітини. Вона об’єднує їх і забезпечує процеси життєдіяльності клітини. 3. Ядро – відповідає за ріст клітини, її розмноження, містить хромосоми – носії спадкової інформації. 4. Вакуоля – заповнена клітинним соком, він є водним розчином органічних і мінеральних речовин. 5. Пластиди. У водоростей пігмент різного кольору: червоний, бурий, але в більшості зелений і міститься в хроматофорах. Талом ( слань) Одноклітинний Багатоклітинний Колоніальний За способом живлення водорості АВТОТРОФНІ ОРГАНІЗМИ. Розмножуються водорості як статевим так і нестатевим способами. Перейдемо до 3 пункту плану. Відкрийте підручник §24 с 102 статтю «Екологічні групи водоростей», самостійно причитайте. Після самостійного ознайомлення і того що ми вивчили, спробуємо відповісти на запитання, які будуть написані на мультимедійній дошці. Пропоную нам працювати методом « Чистої дошки». ¶ Які вам відомі середовища існування водоростей? ¶ Як називається тіло водоростей? ¶ За способом живлення водорості автотрофні чи гетеротрофні? ¶ Наведіть приклади автотрофних організмів. ¶ Назвіть типову будову клітини водоростей. ¶ Як називаються водорості, які заселяють товщу води океанів? ¶ З чого складається морський фітопланктон? ¶ З чого складається прісноводний фітопланктон? ¶ Яку назву мають водорості, що ростуть на дні водойм або різних водних об’єктів? ¶ Як називається наука, що вивчає походження, будову та різноманітність водоростей? ¶ Де знаходиться пігмент водоростей, який їх забарвлює? ¶ За будовою слані водорості бувають…. Молодці! На дошці не залишилося ні одного запитання. Сподіваюся, що всі засвоїли новий матеріал. Водорості поділяють на 10-12 відділів, з яких найвідомішими є Зелені водорості, Діатомові водорості, Бурі водорості, Червоні водорості.( робота з зошитом) Діти, я пропоную вам послухати розповідь Максима. А потім обговоримо почуте. Одного разу коли я відпочивав на морі, я зустрів багато цікавого і незвичайного. Але більше всього мене потішили незвичайні живі організми – водорості.У них були великі міцні корені. На стеблах були розташовані листя, які нагадували листячко кульбаби. Але найцікавішим у водоростей були ніжно-рожеві духмяні квіточки й соковиті невеликі плоди, які були основною їжею для всіх птахів. Вам сподобалася розповідь Максима? Вона правдоподібна? А де помилки? Ми виконали весь план роботи, який собі намітили. Залишилося тільки перевірити ті знання які ви отримали сьогодні. На партах у вас лежать аркуші з завданням виконайте його будь ласка. Поміняйтеся з сусідами роботами, оцініть один одного. Задоволені своїми знаннями і оцінками? Передайте мені ці роботи, я поставлю вам оцінки. Повернемося до термінів, які бажано були засвоїти. Слайд. Пропоную вам ще раз закріпити вивчений матеріал. Попрацюємо в парах…Один учень відновлює половину отриманої інформації, а другий закінчує речення. Наприклад: Чи знаєш ти, що більшість водоростей має водне середовище існування, але… Висновок: Таким чином, сьогодні ми вивчили нижчі рослини ВОДОРОСТІ.Нижчі, тому що вони не мають тканин і не мають органів. Основним середовище життя є вода, але їх можна зустріти і в ґрунті, на каміннях, деревах, шерсті тварин. Основною структурною одиницею є клітина. Водорості поділяються на відділи: Зелені, Золотисті, Діатомові, Жовто-зелені, Бурі, Червоні. Домашнє завдання: Вивчити §24, підготувати повідомлення про Відділи водоростей. Дякую, діти за співпрацю! Бажаю завжди вірити в себе і свої сили!!!
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |