Головна » Біологія |
Тема: Відділ Покритонасінні - панівна група рослин. Клас Дводольні Мета: Узагальнити знання учнів, отримані під час вивчення тем: « Характеристика родин класу Дводольні», здійснити контроль знань з цих тем; удосконалювати вміння і навички роботи з роздатковим матеріалом (гербарієм), картками для визначення рослин; розвивати самостійність, увагу, кмітливість, спостережливість, вміння порівнювати, робити висновки, розвивати в учнів пізнавальний інтерес, виховувати бережливе ставлення до природи, здійснювати екологічну освіту та виховання, формувати культуру спілкування, залучати учнів до роботи з літературними та іншими інформативними джерелами. Обладнання: таблиці з теми: «Покритонасінні», гербарії представників родин класу Дводольні, ілюстрації до завдання «Склади родину в ілюстраціях», презентації. Основні поняття: родини Капустяні, Бобові, Пасльонові, Айстрові, Розові Тип уроку: контролю й корекції знань, умінь і навичок. Структура уроку І. Організаційний етап. Повідомлення теми та мети уроку. II. Узагальнення знань. Вчитель: Сьогодні ми з вами проводимо перший із двох уроків узагальнення знань за темою «Характеристика родин відділу Покритонасінні. Клас Дводольні». Яку мету ставимо перед собою на узагальнюючих уроках? / Узагальнити, систематизувати, проконтролювати та поглибити знання з вивчених тем./ До нашого уроку я просила вас підібрати епіграф, в основу якого покласти речення «Якби рослини могли говорити». Можна використовувати малюнок, вірш і т. ін. Наводжу приклади епіграфів, які підібрали учні. / Коротко йде пояснення, чому саме ці слова і малюнки ви обрали до епіграфа/. Учні виставили 6 балів за епіграф в листок оцінювання / пункт епіграф/. Вчитель: А зараз переходимо до виконання практичного завдання уроку. Експерти груп беруть на власний вибір закритий конверт із завданням, яке включає: 1.Тестові завдання (О. Кулініч. Тестовий контроль знань з біології у 7-8 класах). 2. Доповни формулу квітки родини. 3.Виберіть зайве. 4.Продовжіть речення. За вірно виконані тестові завдання і завдання « виберіть зайве» кожен учень групи отримує 6 балів, а за вірну відповідь на завдання № 2,4 - 6 балів на групу. / Йде виконання практичної частини уроку/. Гра «Калейдоскоп квіткових рослин» Необхідно добрати до кожної літери запропонованого вчителем слова назву рослини із вивчених родин, вказавши родину рослини. Час виконання - 5 хвилин. Правильна відповідь - 0, 25 бала. К - капуста (Хрестоцвіті), квасоля (Бобові), кульбаба (Айстрові), конюшина (Бобові), калган (Розові). А - арахіс (Бобові), абрикос (Розові), айстра (Айстрові), астрагал (Бобові), айва (Розові), акація (Бобові). Р - редька (Хрестоцвіті), ромашка (Айстрові), рапс (Хрестоцвіті), редиска (Хрестоцвіті). Т- Тютюн (Пасльонові),талабан (Хрестоцвіті), томат (Пасльонові), термопсис (Бобові). О- ожина (Розові), осот (Айстрові). П-перець (Пасльонові), петунія (Пасльонові), паслін (Пасльонові), персик (Розові), перстач Розові). Л - люпин (Бобові), люцерна (Бобові), лядвинець (Бобові). Я - яблуня (Розові) Вірна відповідь 0,25 бали. Гра «Біологічна ромашка». Вчитель: До якої родини належить ромашка аптечна? На пелюстках ромашки записані літери в безпорядку щодо назви рослини. Напишіть рослини, які сховалися за переплутаними літерами. 1.Виняш - вишня (Розові) 2.Шинапиш - шипшина (Розові) 3.Цигрики - грицики (Капустяні) 4.Сиред - редис (Капустяні) 5. Ясовалк - квасоля (Бобові) 6.Хісара - арахіс (Бобові) 7.Доланабе - беладона (Пасльонові) 8.Сапінл- паслін (Пасльонові) 9.Рокамаш — ромашка (Айстрові) 10.Сонякишн - соняшник (Айстрові). За кожну вірну відповідь група отримує 2,5 бала в колонку «Робота на уроці». Гра « Вгадай рослину». Необхідно за описом вгадати рослину і дати їй морфобіологічний аналіз і систематичне положення. Яка група швидше вгадає, та буде мати більше часу на виконання завдання. На слайдах презентації демонструється вірна відповідь в разі, якщо група вірно вгадала назву рослини. 1.У садівника - чарівника було улюблене деревце, яким він пишався понад усе. Але Північний вітер, злий і заздрісний, захотів знищити його, та не знав як воно виглядає, окрім весною, бо саме весною воно нагадувало біле простирадло. Чарівник дізнався про наміри вітру і зробив деревце спочатку зеленим, потім оздобив простирадло червоними ґудзиками, восени жовтою хустинкою, а зимою вкрив білою ковдрою. Ні з чим залишився Північний вітер. Значення - в плодах є калій, магній, фосфор, мідь, залізо, різні кислоти: лимонна, яблучна, є цукор. Плоди вживають у свіжому виді. Отримують із них сік, компот, варення, джем, вино. Є різні сорти - Володимирська, Любська та ін.. Систематичне положення вишні кислої Імперія - Клітинні Надцарство - Еукаріоти Царство - Рослини Підцарство - Багатоклітинні Відділ - Покритонасінні або Квіткові Клас - Дводольні Порядок - Розоцвіті Родина - Розові Рід - Слива Підрід - вишня Вид - Вишня кисла або звичайна Картопля Морфобіологічний аналіз Коренева система - стрижнева Стебло - прямостояче, трав’янисте Жилкування листків - сітчасте Листкорозміщення - почергове, листки складні Квітка - двостатева, правильна, оцвітина подвійна Ч (5) П (5)Т5М 1 Плід - соковитий, ягода Суцвіття - завійка Значення - найважливіша продовольча, технічна, харчова культура, містить багато вітамінів, мікроелементів, мідь, нікель, кобальт, містить від 80% - 85% крохмалю, білок 1,5% - 2%. Бульби використовують в медицині, як харчовий продукт, сік картоплі - при гастритах, гіпертонії і т. ін. Систематичне положення картоплі: Імперія - Клітинні Надцарство - Еукаріоти Царство - Рослини Підцарство - Багатоклітинні Відділ - Покритонасінні або Квіткові Клас - Дводольні Порядок - Пасльоноцвіті Родина - Пасльонові Рід - Паслін Вид – Картопля Капуста городня Морфобіологічний аналіз Коренева система - стрижнева Стебло - прямостояче Жилкування листків - сітчасте, листки черешкові Листкорозміщення - прикоренева розетка Квітка - двостатева, правильна, оцвітина подвійна Ч 4 П 4Т4+2М 1 Плід - сухий, стручок Суцвіття - китиця Значення - овочева рослина, містить противиразкові компоненти, використовується для лікування шлунково - кишкового тракту, в косметиці. Є різні сорти. Систематичне положення капусти городньої Імперія - Клітинні Надцарство - Еукаріоти Царство - Рослини Підцарство - Багатоклітинні Відділ - Покритонасінні або Квіткові Клас - Дводольні Порядок - Капустоцвіті Родина - Капустяні Рід - Капуста Вид - Капуста городня Горох посівний Морфобіологічний аналіз Коренева система - стрижнева з бульбочками Стебло - лазяче, в’юнке, трав’янисте Жилкування листків - сітчасте, листки складні з великими прилистками, перисті Листкорозміщення - почергове Квітка - двостатева, неправильна, оцвітина подвійна Ч (5) П 1+2+(2)Т(9)+ М 1 Плід - сухий, біб Суцвіття - китиця Значення - це білковий скарб, білку - 5,4г. на 100 г. продукту, вуглеводів у гороху цукровому - 14,5 г. на 100 г. продукту, жиру - 0,4г. на 100г. продукту. Горох - об’єкт досліджень. Використовується при ожирінні, малокрів’ї, хворобах серця. Систематичне положення гороху посівного: Імперія - Клітинні Надцарство - Еукаріоти Царство - Рослини Підцарство - Багатоклітинні Відділ - Покритонасінні або Квіткові Клас - Дводольні Порядок - Бобоцвіті Родина - Бобові Рід - Горох Вид - Горох посівний Соняшник звичайний Морфобіологічний аналіз Коренева система - стрижнева Стебло - прямостояче з зубчастою серцевиною Жилкування листків - сітчасте, листки черешкові Листкорозміщення - почергове Квітка - двох типів - трубчаста Ч 0 П (5)Т(5)М 1, несправжньоязичкова- Ч о П (3)Т0М о Плід - сухий, сімянка з шкірястим оплоднем Суцвіття -кошик Значення - перше місце серед олійних культур, 30-35% олії містять насіння. Ядра - 50-60%. Систематичне положення соняшнику звичайного: Імперія - Клітинні Надцарство - Еукаріоти Царство - Рослини Підцарство - Багатоклітинні Відділ - Покритонасінні або Квіткові Клас - Дводольні Порядок - Айстроцвіті Родина - Айстрові Рід - Соняшник Вид - Соняшник звичайний Гра « Пазли». На столах є ілюстрації. Відберіть ті, які стосуються родини Розові та Пасльонові. Яка частина рослини зображена на ілюстрації? Завдання можна представити і на слайдах. Наступне завдання - визначення рослин. На столах учнів є гербарії і картки для визначення рослин. (Гербарії родин Капустяні і Розові). Гра « Відгадай загадку». Групи задають іншим раніш заготовлені загадки. Наприклад: « І печуть мене, і варять, І їдять мене, і хвалять, Бо я добра» (Картопля) Помідорові - брат, Але носить чорний халат (Паслін чорний) Хто ховає під кущі Наші супи та борщі? (Картопля) Без рук, без ніг, А по тичині в’ється. (Горох) Без рук, без ніг, А пнеться на батіг (Квасоля) Підсумок уроку підводить вчитель. Потім «Час похвали» 1.«А я на уроці... 2.«Я добре... 3.«Я був впевнений, але... 4.«Ми дружньо...і т.д. Домашнє завдання. Знайти загадки про родини класу Однодольні, повторити морфобіологічний аналіз цих родин скласти кросворд до теми, створити презентації: «Клас Однодольні. Улюблена рослина» - 7 слайдів. Урок закінчено Вправа «Визнач рослину» Завдання 1.Розгляньте рослину. Визначте родину, до якої вона належить. 2.Ознайомтеся з правилами роботи з карткою для визначення рослин. Правила роботи з карткою для визначення рослин Розпочинайте читати картку (табл. 1) з рядка, позначеного цифрою 1(теза). Після цього прочитайте те, що написано за знаком 0(антитеза) на наступному рядку. Те, що йде за цифрою 1 і знаком 0, належить до 1-го ступеня. Подивіться на рослину, яку ви тримаєте перед собою, і подумайте, які ознаки їй притаманні більше: ті, що вказані цифрою 1, чи ті, що йдуть за знаком 0. Цифри з правого боку картки показують, на який ступінь переходити, якщо ознаки підійшли до рослини, яку визначаєте. Наприклад, рослині властиві ознаки, показані в рядку за цифрою 1, тоді переходьте на наступний ступінь — під цифрою 2. Потім прочитайте ознаки за цифрою 2 і за знаком 0, подивіться на рослину і з'ясуйте, які з них більше притаманні. Так ви поступово підійдете до назви рослини. 3.З'ясуйте назву рослини. Таблиця 1 Картка для визначення рослин родини Капустяні
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |