Головна » Біологія

Відділ Покритонасінні - панівна група рослин. Клас Дводольні

Тема: Відділ Покритонасінні - панівна група рослин. Клас Дводольні

Мета: Узагальнити знання учнів, отримані під час вивчення тем: « Характеристика родин класу Дводольні», здійснити контроль знань з цих тем; удосконалювати вміння і навички роботи з роздатковим матеріалом (гербарієм), картками для визначення рослин; розвивати самостійність, увагу, кмітливість, спостережливість, вміння порівнювати, робити висновки, розвивати в учнів пізнавальний інтерес, виховувати бережливе ставлення до природи, здійснювати екологічну освіту та виховання, формувати культуру спілкування, залучати учнів до роботи з літературними та іншими інформативними джерелами.

Обладнання: таблиці з теми: «Покритонасінні», гербарії представників родин класу Дводольні, ілюстрації до завдання «Склади родину в ілюстраціях», презентації.

Основні поняття: родини Капустяні, Бобові, Пасльонові, Айстрові, Розові

Тип уроку: контролю й корекції знань, умінь і навичок.

Структура уроку

І. Організаційний етап.

Повідомлення теми та мети уроку.
Нагадування учням правил уроку.
Підпис листка оцінювання.

II. Узагальнення знань.

Вчитель: Сьогодні ми з вами проводимо перший із двох уроків узагальнення знань за темою «Характеристика родин відділу Покритонасінні. Клас Дводольні».

Яку мету ставимо перед собою на узагальнюючих уроках?

/ Узагальнити, систематизувати, проконтролювати та поглибити знання з вивчених тем./

До нашого уроку я просила вас підібрати епіграф, в основу якого покласти речення «Якби рослини могли говорити». Можна використовувати малюнок, вірш і т. ін.

Наводжу приклади епіграфів, які підібрали учні.

/ Коротко йде пояснення, чому саме ці слова і малюнки ви обрали до епіграфа/. Учні виставили 6 балів за епіграф в листок оцінювання / пункт епіграф/.

Вчитель:       А зараз переходимо до виконання практичного завдання уроку. Експерти груп беруть на власний вибір закритий конверт із завданням, яке включає:

1.Тестові    завдання (О. Кулініч. Тестовий контроль знань з біології у 7-8 класах).

2. Доповни формулу квітки родини.

3.Виберіть зайве.

4.Продовжіть речення.

За вірно виконані тестові завдання і завдання « виберіть зайве» кожен учень групи отримує 6 балів, а за вірну відповідь на завдання № 2,4 - 6 балів на групу.

/ Йде виконання практичної частини уроку/.

Гра «Калейдоскоп квіткових рослин»

Необхідно добрати до кожної літери запропонованого вчителем слова назву рослини із вивчених родин, вказавши родину рослини.                                        Час виконання - 5 хвилин. Правильна відповідь - 0, 25 бала.

К - капуста (Хрестоцвіті), квасоля (Бобові), кульбаба (Айстрові), конюшина (Бобові), калган (Розові).

А - арахіс (Бобові), абрикос (Розові), айстра (Айстрові), астрагал (Бобові), айва (Розові), акація (Бобові).

Р - редька (Хрестоцвіті), ромашка (Айстрові), рапс (Хрестоцвіті), редиска (Хрестоцвіті).

Т- Тютюн (Пасльонові),талабан   (Хрестоцвіті), томат (Пасльонові), термопсис (Бобові).

О- ожина (Розові), осот (Айстрові).

П-перець (Пасльонові), петунія (Пасльонові), паслін (Пасльонові), персик (Розові), перстач Розові).

Л - люпин (Бобові), люцерна (Бобові), лядвинець (Бобові).

Я - яблуня (Розові)

Вірна відповідь 0,25 бали.

Гра «Біологічна ромашка».

Вчитель: До якої родини належить ромашка аптечна?

На пелюстках ромашки записані літери в безпорядку щодо назви рослини. Напишіть рослини, які сховалися за переплутаними літерами.

1.Виняш - вишня (Розові)

2.Шинапиш - шипшина (Розові)

3.Цигрики - грицики (Капустяні)

4.Сиред - редис (Капустяні)

5. Ясовалк - квасоля (Бобові)

6.Хісара - арахіс (Бобові)

7.Доланабе - беладона (Пасльонові)

8.Сапінл- паслін (Пасльонові)

9.Рокамаш — ромашка (Айстрові)

10.Сонякишн - соняшник (Айстрові).

За кожну вірну відповідь група отримує 2,5 бала в колонку «Робота на уроці».                                                                

Гра « Вгадай рослину».

Необхідно за описом вгадати рослину і дати їй морфобіологічний аналіз і систематичне положення. Яка група швидше вгадає, та буде мати більше часу на виконання завдання. На слайдах презентації демонструється вірна відповідь в разі, якщо група вірно вгадала назву рослини.

1.У садівника - чарівника було улюблене деревце, яким він пишався понад усе. Але Північний вітер, злий і заздрісний, захотів знищити його, та не знав як воно виглядає, окрім весною, бо саме весною воно нагадувало біле простирадло. Чарівник дізнався про наміри вітру і зробив деревце спочатку зеленим, потім оздобив простирадло червоними ґудзиками, восени жовтою хустинкою, а зимою вкрив білою ковдрою.          Ні з чим залишився Північний вітер.                                                                                        

Значення - в плодах є калій, магній, фосфор, мідь, залізо, різні кислоти: лимонна, яблучна, є цукор. Плоди вживають у свіжому виді. Отримують із них сік, компот, варення, джем, вино. Є різні сорти - Володимирська, Любська та ін..

Систематичне положення вишні кислої

Імперія - Клітинні

Надцарство - Еукаріоти

Царство - Рослини

Підцарство - Багатоклітинні

Відділ - Покритонасінні або Квіткові

Клас - Дводольні

Порядок - Розоцвіті

Родина - Розові

Рід - Слива

Підрід - вишня

Вид - Вишня кисла або звичайна

Картопля

Морфобіологічний аналіз

Коренева система - стрижнева

Стебло - прямостояче, трав’янисте

Жилкування листків - сітчасте

Листкорозміщення - почергове, листки складні

Квітка - двостатева, правильна, оцвітина подвійна Ч (5) П (5)Т5М 1

Плід - соковитий, ягода             Суцвіття - завійка

Значення - найважливіша продовольча, технічна, харчова культура, містить багато вітамінів, мікроелементів, мідь, нікель, кобальт, містить від 80% - 85% крохмалю, білок 1,5% - 2%. Бульби використовують в медицині, як харчовий продукт, сік картоплі - при гастритах, гіпертонії і т. ін.

Систематичне положення картоплі:

Імперія - Клітинні

Надцарство - Еукаріоти

Царство - Рослини

Підцарство - Багатоклітинні

Відділ - Покритонасінні або Квіткові

Клас - Дводольні

Порядок - Пасльоноцвіті

Родина - Пасльонові

Рід - Паслін

Вид – Картопля

Капуста городня

Морфобіологічний аналіз

Коренева система - стрижнева               Стебло - прямостояче

Жилкування листків - сітчасте, листки черешкові        Листкорозміщення - прикоренева розетка

Квітка - двостатева, правильна, оцвітина подвійна Ч 4 П 4Т4+2М 1          Плід - сухий, стручок     Суцвіття - китиця

Значення - овочева рослина, містить противиразкові компоненти, використо­вується для лікування шлунково - кишкового тракту, в косметиці. Є різні сорти.

Систематичне положення капусти городньої

Імперія - Клітинні

Надцарство - Еукаріоти

Царство - Рослини

Підцарство - Багатоклітинні

Відділ - Покритонасінні або Квіткові

Клас - Дводольні

Порядок - Капустоцвіті

Родина - Капустяні

Рід - Капуста

Вид - Капуста городня

Горох посівний

Морфобіологічний аналіз

Коренева система - стрижнева з бульбочками                                                              Стебло - лазяче, в’юнке, трав’янисте

Жилкування листків - сітчасте, листки складні з великими прилистками, перисті

Листкорозміщення - почергове

Квітка - двостатева, неправильна, оцвітина подвійна Ч (5) П 1+2+(2)Т(9)+ М 1 Плід - сухий, біб                                                                                                  Суцвіття - китиця

Значення - це білковий скарб, білку - 5,4г. на 100 г. продукту, вуглеводів у гороху цукровому - 14,5 г. на 100 г. продукту, жиру - 0,4г. на 100г. продукту. Горох - об’єкт досліджень. Використовується при ожирінні, малокрів’ї, хворобах серця.

Систематичне положення гороху посівного:

Імперія - Клітинні

Надцарство - Еукаріоти

Царство - Рослини

Підцарство - Багатоклітинні

Відділ - Покритонасінні або Квіткові

Клас - Дводольні

Порядок - Бобоцвіті

Родина - Бобові

Рід - Горох

Вид - Горох посівний

Соняшник звичайний

Морфобіологічний аналіз

Коренева система - стрижнева                                                                                  Стебло - прямостояче з зубчастою серцевиною                                                    Жилкування листків - сітчасте, листки черешкові                          Листкорозміщення - почергове

Квітка - двох типів - трубчаста Ч 0 П (5)Т(5)М 1, несправжньоязичкова-                        Ч о П (3)Т0М о                                                                                                                   Плід - сухий, сімянка з шкірястим оплоднем                                                      Суцвіття -кошик

Значення - перше місце серед олійних культур, 30-35% олії містять насіння. Ядра - 50-60%.

Систематичне положення соняшнику звичайного:

Імперія - Клітинні

Надцарство - Еукаріоти

Царство - Рослини

Підцарство - Багатоклітинні

Відділ - Покритонасінні або Квіткові

Клас - Дводольні

Порядок - Айстроцвіті

Родина - Айстрові

Рід - Соняшник

Вид - Соняшник звичайний

Гра « Пазли».

На столах є ілюстрації. Відберіть ті, які стосуються родини Розові та Пасльонові. Яка частина рослини зображена на ілюстрації? Завдання можна представити і на слайдах. 

Наступне завдання - визначення рослин.

На столах учнів є гербарії і картки для визначення рослин. (Гербарії родин Капустяні і Розові). 

Гра « Відгадай загадку».

Групи задають іншим раніш заготовлені загадки. Наприклад:

« І печуть мене, і варять,

І їдять мене, і хвалять,

Бо я добра»                (Картопля)

Помідорові - брат,

Але носить чорний халат

(Паслін чорний)

Хто ховає під кущі     Наші супи та борщі?

(Картопля)

Без рук, без ніг,

А по тичині в’ється.

(Горох)

Без рук, без ніг,

А пнеться на батіг

(Квасоля)

Підсумок уроку підводить вчитель.          Потім

«Час похвали»

1.«А я на уроці...

2.«Я добре...

3.«Я був впевнений, але...

4.«Ми дружньо...і т.д.

Домашнє завдання.

Знайти загадки про родини класу Однодольні, повторити морфобіологічний аналіз цих родин скласти кросворд до теми, створити презентації: «Клас Однодольні. Улюблена рослина» - 7 слайдів.

Урок закінчено

Вправа «Визнач рослину»

Завдання

1.Розгляньте рослину. Визначте родину, до якої вона належить.

2.Ознайомтеся з правилами роботи з карткою для визначення рослин.

Правила роботи з карткою для визначення рослин

Розпочинайте читати картку (табл. 1) з рядка, позначеного цифрою 1(теза). Після цього прочитайте те, що написано за знаком 0(антитеза) на наступному рядку. Те, що йде за цифрою 1 і знаком 0, належить до 1-го ступеня.

Подивіться на рослину, яку ви тримаєте перед собою, і подумайте, які ознаки їй притаманні більше: ті, що вказані цифрою 1, чи ті, що йдуть за знаком 0. Цифри з правого боку картки показують, на який ступінь переходити, якщо ознаки підійшли до рослини, яку визначаєте. Наприклад, рослині властиві ознаки, показані в рядку за цифрою 1, тоді переходьте на наступний ступінь — під цифрою 2.

Потім прочитайте ознаки за цифрою 2 і за знаком 0, подивіться на рослину

і з'ясуйте, які з них більше притаманні. Так ви поступово підійдете до назви рослини.

3.З'ясуйте назву рослини.

Таблиця 1

Картка для визначення рослин родини Капустяні


Теги: Мащенко І.І., Дводольні, покритонасінні
Навчальний предмет: Біологія
Переглядів/завантажень: 2641/266


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar