Головна » Біологія |
Тема уроку: Характеристика родин класу Дводольні. Вивчення рослин родини Капустяні та Розоцвіті. Мета уроку: Дати характеристику родин класу Дводольні. Ознайомити учнів з найпоширенішими представниками родин Капустяні та Розоцвіті, їх значенням у природі та житті людини. Розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення( уміння аналізувати, узагальнювати і систематизувати), формувати бережливе ставлення до рослин як об’єктів живої природи. Концепція уроку: розглянути особливості будови і життєдіяльності рослин родин Капустяні та Розоцвіті; Основні поняття: клас Дводольні, родини Капустяні(Хрестоцвіті), Розоцвіті(Розові), формула квітки, життєві форми, прості та складні листки, суцвіття, плід( стручок, стручечок, яблуко, сунична, кістянка, коробочка, листівка, багато кістянка). Обладнання: Мультимедійний проектор, кошики із зразками рослин родин що вивчаються. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Хід уроку. І. Організація класу. ІІ. Перевірка домашнього завдання. Слайд2 1.Насіння формують: а)квіткові рослини б)мохи в)хвощі г)хвойні 2.Запліднення незалежне від води мають: а)мохи б)папороті в)покритонасінні г)голонасінні 3.Покритонасінні відрізняються від папоротеподібних тим що: а)серед них є дерева, кущі, трави б)мають подвійне запліднення в)утворюють насіння г)утворюють спори 4.Покритонасінні відрізняються від голонасінних: а)здатністю утворювати насіння б)здатністю до подвійного запліднення в)наявністю квітки г) наявністю вегетативних органів 5.Дводольні рослини мають: а)камбій б)стрижневу кореневу систему в)підземне кореневище г) мичкувату кореневу систему 6.В однодольних рослин є: а) камбій б)стрижнева коренева система в) мичкувата к.с. г)прості листки ІІІ. Взаємоперевірка учнями виконаних робіт. Слайд 3( відповіді до тестів). IV. Актуалізація і корекція опорних знань.(бесіда) 1)Які рослини ми почали вивчати на минулому уроці? 2)Чим покритонасінні рослини відрізняються від голонасінних? 3)Яку ще назву мають покритонасінні та чому? 4)На які класи поділяють квіткові рослини? V. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності. Сьогодні на уроці ми познайомимось з двома родинами класу Дводольні, дізнаємось особливості їх будови, ознайомимось з їх різноманітністю, значенням. Слайд 4 В кінці уроку сподіваюсь ви дасте відповідь питання: Чому родини,які ми вивчали отримали такі назви? Що спільного і відмінного у рослин даних родин? VI. Сприймання і усвідомлення учнями фактичного матеріалу.( 10 хвилин) (Розповідь з елементами бесіди). Слайд5 1.Загальна характеристика рослин родини Капустяні. Родина Капустяні (або Хрестоцвіті) об’єднує 3000 видів у 350 родів; Розглянемо будову на прикладі капусти. Слайд 6 Дайте відповідь на питання: 1)Яку будову має квітка? Ч? П? М?Т? 2)Який тип суцвіття? Китиця 3)Як називається плід у Хрестоцвітих? Стручок або стручечок 4)Які листки? Прості, розташовані почергово 2.Значення рослин родини Капустяні в природі та житті людини. Самостійна робота учнів з підручником ст..192. Прочитати останній абзац і дати відповідь на питання: Яка роль Капустяних у природі та житті людини? а) Овочеві рослини (слайд 7)- капуста, редис, редька, турнепс, хрін. б) Декоративні рослини (слайд 8) –левкой. в) Олійні культури (слайд 9)-гірчиця, ріпак. г) Використовують у медицині (слайд 10)-гірчиця, хрін, редька, капуста. д) Бур’яни (слайд 11)- грицики, гикавка, талабан. 3.Доповіді учнів про представників родини. Зразок повідомлення. Капуста.( слайд 12) Капуста відома з давніх-давен. Уже в ізборнику Святослава, датованому 11 століттям, згадують капусту. Слово «капуста» походить від кельтського «кап»- голова. Олександр Македонський наказував годувати своїх воїнів капустою, і це давало їм сили, хоробрості, витривалості. Адже капуста містить багато вітамінів, зокрема вітаміну С, мінеральних елементів( К, Р, Fe) Зараз відомо багато видів капусти: білоголовкова, червоноголовкова, кольрабі, проколі, брюссельська, савойська, пекінська, цвітна. Капуста білоголовкова( або як ще ми називаємо городня) посідає 1 місце в овочівництві нашої країни. 4.Загальна характеристика рослин родини Розоцвіті.( слайд 13) Згадайте, які дерева цвітуть навесні в українських селах: вишні, яблуні, груші, абрикоси, сливи, черемха та інші. Це все представники родини Розоцвіті. Родина розові ( або Розоцвіті).(слайд 14) налічує 3000 видів, які об’єднані у 100 родів; Розгляньте слайди і дайте відповіді на питання: 1)Яку будову має квітка? Ч? П? М?Т? ( слайд 15) 2)Які типи суцвіть зустрічаються? ( слайд 16)- зонтик, щиток, китиця. 3)Які плоди у Розових? (слайд 17) –соковиті(кістянка, яблуко, сунична), сухі (горішки, сім’янки, коробочки). Бувають прості і збірні ( збірна кістянка). 4)Які види листків зустрічаються? (слайд 18)- прості та складні. 5)Які життєві форми? (слайд 19)- дерева, кущі, трави. 5. Значення Розоцвітих у природі та житті людини. А)Цінні плодово-ягідні культури ( слайд 20) – слива, айва, груша, вишня, абрикос, яблуня та інші. Б)Лікарські рослини (слайд 21) - шипшина, глід, малина, суниці. В)Декоративні культури (слайд 22)-троянда, декоративна горобина. 6.Доповіді учнів про представників родини Розоцвіті. Зразок повідомлення. Троянда.( слайд 23) Троянду ще називають королевою квітів за її неперевершену красу. Як декоративна рослина троянда є однією з найдавніших культур. У середній Азії її почали вирощувати ще 4000 років тому. І донині Персію називають країною троянд. Троянда була культовою священною культурою в Давньому Римі. Але троянду цінують не лише за її красиві квітки, а й за трояндову олію – найважливіший продукт для парфумерії, яку одержують з пелюсток троянди дамської. Для одержання 1 кг олії треба 3 тонни пелюсток. Не дивно, що 1 грам олії коштує дорожче, ніж 1 грам золота. В Україні велику колекцію троянд зібрано в Нікітському ботанічному саду. VII. Узагальнення і систематизація знань. Самостійна робота в зошиті Завдання: Позначити ознаки характерні для родини Розоцвіті буквою «р», а для родини Капустяні буквою «к». Віночок складається з 5 пелюсток 2. Дайте відповідь на питання: Чому родини, які ми вивчали отримали такі назви? За якими ознаками можна відрізнити рослини родини розоцвіті і капустяні? Відгадайте загадки і вкажіть рослину і родину, до якої вона належить Сидить баба на грядках, вся закутана в хустках. (Капуста) Маленькі плоди, мов сережки, повисли. Червоні – солодкі, зелені – ще кислі. (Вишні) Як зростав – у землю ліз. Хто дістав – утерсь від сліз. (Хрін) На деревах пожовтіли солоденькі кульки спілі. Діти люблять їх, ще й оси. Ці смачненькі … (Абрикоси) Кругла, та не дівка. З хвостиком, та не миша. (Редька) У зеленому лісочку, під мережаним листочком Червоніє невеличка, спіла і смачна … (Суничка) 4.Завдання для двох учнів добровольців. Кожен учень одержує кошик із набором рослин, і повинен визначити до якої родини належать ці рослини, і яка серед них зайва? І кошик –капустина, редька, буряк, хрін. ( родина Капустяні) ІІ кошик – яблуко, груша, шипшина, мандарин. (родини Розоцвіті) VIII. Підведення підсумків уроку. Закінчити речення: Сьогодні на уроці я……………………. IX. Домашнє завдання. (слайд 24) Опрацювати параграф 48, 49. Підготувати повідомлення про представників родин Бобові, Пасльонові.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |