Головна » Біологія

Стать та гендер. Гендерні проблеми в сучасному суспільстві

Тема: Стать та гендер. Гендерні проблеми в сучасному суспільстві.

Мета: Розкрити відмінність між поняттями біологічна стать та соціальна стать. Ознайомити учнів з концепцією гендерної рівності. Вирішення гендерних проблем шляхом обговорення конкретних проблем в сучасному суспільстві. Навчити дітей вільно висловлювати свою думку.

Тип уроку: урок-тренінг.

Обладнання: плакати, вислови відомих людей, комп’ютер, мультимедійний проектор.

Міжпредметні зв’язки:  з соціології, медициною, історією.

Структура уроку

1. Активізація пізнавальної діяльності учнів.

Як можна охарактеризувати чоловічу та жіночу стать?
Генотип:

♀                                                               ♂

        22А+ХХ                                               22А+ХУ

Фенотип:

Первинні та вторинні статеві ознаки.

Що таке статевий диморфізм?

Церебральна (диференціація характеристик відповідних ділянок кори головного мозку).
Чи можна вважати що біологічна та соціальна стать одне і теж поняття?

2. Основна частина уроку.

Інформаційний блок.

Поняття “гендер” – з латинської – рід. В сучасній соціології “гендер” – поняття протилежне до поняття біологічна стать. Біологічна стать “видається ” людині ще до народження, а гендер це поведінковий комплекс, властивих чоловіку та жінці і гендер може змінюватися в ході історичного розвитку суспільства.
Історія гендерних досліджень. Маргарет Рід – досліджувала спосіб життя племен аборигенів Африки:

партнерські відносини;
 домінували чоловіки;
 домінували жінки.

В 1955 році сексолог Джон Мані запозичив термін “гендер” з англійської граматики при вивченні транссексуальності, щоб розграничити стать біологічну і соціальну.

Вчені виявили, що біологічна стать мало впливає на соціальну роль чоловіка та жінки.

В результаті з’явилось визначення “гендер”, як сукупність соціальних і культурних норм, ролей якими суспільство наділяє людей в залежності від їх біологічної статі.

Гендер – це соціальна модель людини в залежності від його статі.      

3. Стать чи гендер?

Тренувальна вправа.

 Жінки народжують дітей?                    (стать)
 Дівчатка ніжні, а хлопці грубі.              (гендер)

  У чоловіків коротке волосся, у жінок – довге.         (гендер)

Жінки вигодовують дітей груддю, а чоловіки з пляшечки  (стать)
Жінки отримують 68% від заробітної плати чоловікі          (гендер)
У чоловіків в 14 років відбувається мутація голосу (стать).

4. Гендерні стереотипи.

ситуація:

Мороз. Без шапки двоє людей.

Я не вдягну шапку, тому що зіпсую зачіску - Хто з них чоловік? Хто жінка?

- Які соціальні ролі виконують чоловіки і жінки?

- Які жіночі та чоловічі професії ви знаєте?

Групи стереотипів:

професійні;
сімейні;
Фемінності (жіночності) та чоловічності.

5. Тренінг      (Практична частина)

Принципи тренінга.

Позитивність.
Критика думки, а не людини.
Говорити коротко і не перебивати.
Добровільність.
Персоніфікація.
Чутливість до різноманіття думок.
Ваші очікування від уроку.

Ціна стереотипу      (Тренувальна вправа)

Клас ділиться на три групи.

Група. Завдання: «Чоловік сильна стать, а жінка слабка стать».

Група. Завдання: «Жінка – берегиня сімейного вогнища, а чоловік здобувач засобів для існування».
Група. Завдання: «Жінки можуть вільно виявляти свої емоції, а чоловіки можуть тримати всі емоції в собі».

Виступи учнів по кожній проблемній темі та вільне обговорення.

Гендерні проблеми в світі та в нашій країні:

Обмежений доступ жінок до влади і власності.
Жінка працює на 4-6 год. більше ніж чоловік. Домашня робота оцінюється як не продуктивна.
Проблема насильства в сім’ї та суспільстві:

в’язниці переповнені чоловіками (90% всіх ув’язнених чоловіки);
“дідівщина” в армії;
Припинення професійної діяльності чоловіків. (закриття шахт, заводів);
збільшення чисельності чоловіків залежних від тютюну, алкоголю, наркотиків, азартних ігор;
безплідність подружніх пар (40-50% безплідність чоловіків);
2/3 жертв суїцидів серед чоловіків;
Туберкульоз, СНІД, серцево-судинні захворювання, цукровий діабет (в основному це хвороби чоловіків);
велика смертність чоловіків репродуктивного віку (28-46 років).

Вирішення проблем:

Залучення до державного управління жінок.
Працевлаштування чоловіків.
Виховувати з дитинства повагу однієї статі до іншої.
Залучення до виховання дітей чоловіків (досвід Швеції – 2 місяці декретної відпустки у чоловіків).
Змінити стереотипні відношення чоловіка і жінки.
Розвивати емоційність хлопчиків, співчування, вміння виявляти свою любов.

6. Підсумок уроку:

Чи збулися ваші очікування?

(відповіді учнів).

Висновок: гендерні відносини повинні вирішуватися як на рівні сім’ї так і на державному рівні.


Теги: Шапран Л.Л., стать, гендер
Навчальний предмет: Біологія
Переглядів/завантажень: 1809/224


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar