Головна » Біологія |
Тема: «Розв’язання типових задач з генетики. Дигібрідне схрещування» Мета заняття: Методична: 1) вдосконалювати методику проведення практичного заняття з інтегрування активних та інтерактивних прийомів і методів навчання; Дидактична: 1) виявити рівень знань, умінь, навичок, здібностей студентів з заданої теми; 2) сформувати уміння використовувати отримані теоретичні знання на практиці; 3) залучити до самостійної, творчої співпраці; 4) закріпити знання, уміння, навички. Виховна: 1) виховувати: уважність; 2) мотивувати необхідність отриманих знань; 3) формувати потребу роботи у колективі, бажання допомагати один одному; 4) сприяти формуванню практичних умінь та навичок. Вид заняття: Практичне. Тип заняття: практичне з використанням інноваційних технологій. Форми та методи проведення: Пояснення, бесіда, бліц-опитування, метод вправ, «Закресли зайве слово», «Знайди відповідність», наочний матеріал, конкурс «Вірю не вірю», робота парами. Матеріально-технічне забезпечення та дидактичні засоби: Роздатковий матеріал: - таблиця до вправи (самостійної роботи) «Знайди відповідність» (Додаток Б); - логічні ряди: «Закреслити зайве слово» (Додаток В); - методичні вказівки та задачі для проведення практичної роботи №5 (Додаток Г); - алгоритм розв’язування біологічних задач (Додаток Д); - таблиця «Альтернативні ознаки в людини» (Додаток Е); - питання конкурсу «Вірю- не вірю» (Додаток Ж). - набір зелених та червоних карток. 2. Забезпечення заняття: - завдання на бліц-опитування (Додаток А); - приклад розв’язання задачі (Додаток З); - бланк оцінювання студентів (Додаток І); Міжпредметні зв`язки: Забезпечуючі: ботаніка, зоологія, анатомія Забезпечувані: агрономія, селекція, медицина Література: Основна: 1 Балан П.Г., Вервес Ю.Г., Поліщук В.П.. Біологія, 10,11 класи. - К.: Генеза, 2010,2011р. 2 Біологія. Великий довідник для школярів та абітурієнтів. Тернопіль, Навчальна книга - Богдан, 2001. 3. Кучеренко М.Е., Вервес Ю.Г., Балан П.Г. та ін. Загальна біологія, 10-11 класи. - К.: Генеза, 2001 4. Медична біологія / За ред. В.П.Пішака, Ю.І.Мажори. – Вінниця: Нова книга, 2004.-656 с. 5. Овчинніков О.В. Загальна біологія. Збірник задач і вправ. К.: Генеза, 2000. 6.. Слюсарев А.А., Жукова С.В. Биология. – К.: Наук. думка, 1987. – 415 с. Допоміжна 1.Айала Ф., Кайгер Дж. Современная генетика: В 3-х т. Т.1. Пер. с англ. – М.: Мир, 1987. – 295 с.; Т.2. 1988. – 368 с.; Т.3. 1988. – 335 с 2.Маккьюсик В.А. Наследственные признаки человека / Пер. с англ. – М.: Медицина, 1976. – 683с. 3.Медицинская генетика: Учебник / Н.П. Бочков, А.Ю. Асанов, Н.А. Жученко и др.; Под ред. Н.П. Бочкова. – М.: Мастерство; Высшая школа, 2001. – 192 с. ХІД ЗАНЯТТЯ 1. Організаційний момент. 1.1 Привітання студентів. 1.2 Перевірка присутності студентів на занятті. 1.3 Підготовка аудиторії до заняття. 2. Мотивація. Бесіда за таблицею «Альтернативні ознаки у людини» (додаток Е), що в роздрукованому вигляді роздається учням на парту. Ви бачите, яке різноманіття ознак є в організмі людини (і це лише мала їх частка). Так само і в інших живих організмів є безліч ознак, які вони успадковують від своїх батьків. Закони Менделя допомогають з’ясувати механіхм цього успадкування Спробуємо сьогодні розібратися з цими законами і підтвердити їх на практиці. 3. Повідомлення теми та очікуваних результатів. На цьому занятті ми практично відпрацюємо навички розв’язування генетичних задач з використанням знань законів генетики, термінології та сомволіки за темою: «Дигібрідне схрещування » Основні цілі сьогоднішнього заняття: закріпити основні поняття та символіку теми; Знаєте: Основні генетичні терміни, символи. Наприкінці заняття ви повинні будете вміти: розв’язувати задачі на дигібрідне схрещування, використовуючи статистичний характер законів Менделя, генетичну символіку. 4. Актуалізація опорних знань та контроль вихідного рівня знань за темою «Закономірності спадковості і мінливості ». Для повторення вивченого матеріалу проведемо: 4.1 бліц-опитування. Для цього я пропоную студентам визначення основних генетичних законів Менделя (Додаток А), а вони дають відповідь. За кожну вірну відповідь студент отримує по 0,5 балу. Результати виконаної вправи я заношу в бланк оцінювання (Додаток І) для визначення вихідного рівня знань студентів. 4.2 вправу (логічні ряди) «Закреслити зайве слово». Для цього кожному студенту видається аркуш з завданням для самостійної роботи (Додаток В). У запропонованому мною логічному ряду треба закреслити зайве слово. За кожну вірну відповідь студент отримує по 0,5 балів. Студенти роблять самоперевірку даної вправи. Найбільша кількість балів – 3. Результати виконаної вправи я заношу в бланк оцінювання (Додаток І) для визначення вихідного рівня знань студентів. 4.3 вправу «Доберіть правильне визначення». Для цього кожному студенту видається таблиця з завданням для самостійної роботи (Додаток Б). До запропонованої категорії треба добрати правильне визначення. За кожну вірну відповідь студент отримує по 0,5 бала. Студенти роблять взаємоперевірку даної вправи. Найбільша кількість балів –6. Результати виконаної вправи я заношу в бланк оцінювання (Додаток І) для визначення вихідного рівня знань студентів. 4.4. Рефлексія. Обговорення та аналіз роботи студентів. Результати виконаних вправ були зведені в бланк оцінювання (Додаток І). За рейтингом обираються студенти, які набрали найбільшу кількість балів. Ви згадали матеріал минулої лекції, а зараз виконаємо практичне завдання. 4.5. Гімнастика мозку.(фіз. пауза). Студенти виконують вправи ( додаток К), які сприяють развитку міжпівкулевої спеціализації та міжпівкулевої взаємодії. 5. Виконання практичного завдання. 5.1 Інструктаж. Робота з алгоритмом розв’язування біологічних задач (Додаток Д), методичними вказівками для проведення практичної роботи №5 (Додаток Г); таблицею «Альтернативні ознаки в людини» (додаток Е) 5.2 Виконання студентами завдання. Поточний контроль виконання практичної роботи. Робота студентів за І та П варіантами (Додаток Г). 5.3 Контроль виконання практичної роботи. Взаємоперевірка результатів розв’язання задач іншого варіанту (робота парами). 5.4 Обговорення та аналіз роботи студентів. За результатами виконання практичної роботи обирається автор найбільш цікавої задачі, яка була складена самостійно за допомогою таблиці«Альтернативні ознаки в людини» (додаток Е) 6. Закріплення знань студентів. 6.1 Конкурс «Вірю не вірю» (Додаток Ж) 6.2 Рефлексія. Студенти по черзі висловлюються одним реченням, обираючи початок фрази на екрані: я навчився… 7. Підведення підсумків виконаної роботи. Оцінка та аналіз результатів. Ми з вами закріпили основні поняття та символіку теми «Закономірності спадковості та мінливості». 8. Домашнє завдання. Самостійно скласти задачу на дигібридне схрещування і розв’язати її. Викладач: (Гречишкіна О.В.) Додаток А. Питання для бліц-опитування При схрещуванні гомозиготних особин з варіантами однієї ознаки всі гібриди першого покоління будуть однакові. Це який закон Менделя?
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |