Головна » Біологія |
МЕТА: сформувати поняття про генетику як науку, що вивчає спадковість і мінливість організмів; почати формувати знання про основні генетичні закономірності успадкування ознак; розкрити основні генетичні поняття; розкрити набір методів генетичних досліджень; розкрити сформульовані Г.Менделем закони успадкування ознак (три закони). Виховувати бережливе ставлення до живих організмів планети та гордість за досягнення в галузі розвитку генетичної науки. Основні поняття та терміни: ген, алельні гени, домінантна і рецесивна ознаки, генотип, фенотип, гомозигота, гетерозигота, генетика, генофонд, гібрид, гібридологічний метод, схрещування, генеалогічний метод, популяційно-статистичний метод, цитогенетичний метод, близнюковий метод, біохімічний метод, закони успадкування ознак, рекомбінація, моногібридне схрещування, дигібридне схрещування, решітка Пеннета. Концепція заняття: спираючись на наявні знання у студентів про спадковість та мінливість, підвести до розуміння основних генетичних понять. Розповісти про те, як виникла наука генетика, що є її предметом, які методи вона використовує для вивчення явищ спадковості й мінливості і яке місце посідає в системі біологічних наук. Міжпредметні зв ́язки: історія, медицина. Обладнання: підручники, малюнки, таблиці генетичної символіки, законів Г. Менделя, комп’ютер, проектор. ТИП ЗАНЯТТЯ: засвоєння нових знань. ХІД ЗАНЯТТЯ І. Організація студентів до заняття ІІ. Актуалізація опорних знань Бесіда Які властивості живих організмів ви знаєте? ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності Прослухайте розповідь і визначте мету заняття: Отже, сьогодні на занятті ми будемо говорити про генетику як науку, методи генетичних досліджень, досягнення Г. Менделя. Ці знання ви зможете використати у своїй професійній діяльності при вивченні курсу « Я і Україна» теми « Рослини- живі організми», « Тварини- живі організми». ІV. Повідомлення теми і мети заняття Слайд 1 V. Осмислення та усвідомлення нового навчального матеріалу План Основні генетичні поняття. Слайд 7 1. Кожна наука має свій предмет і методи його вивчення. Генетика- не виняток. Що ж є предметом вивчення науки генетики?( вивчає гени, спадковість і мінливість організмів, передачу ознак від покоління до покоління, розмноження організмів, вплив середовища й генотипу на організми). Отже, генетика вивчає процеси зберігання, передачі, реалізації та зміни спадкової інформації на всіх рівнях організації живого. Пригадайте рівні організації живого. На кожному з них є генетична проблематика і генетичні науки: молекулярний рівень- молекулярна генетика; Отже, генетика – це наука про закономірності спадковості та мінливості організмів.( запишіть в конспект) Назву « ген» запропонував англійський вчений У. Бетсон у 1906 році. Новий етап у розвитку генетики пов’язаний з ім’ям Томаса Моргана та його учнів. Підсумком їх досліджень стало створення хромосомної теорії спадковості, яка вплинула на подальший розвиток біології в цілому. Головні завдання сучасної генетики: механізми зберігання і передачі генетичної інформації від батьків потомству; Елементарною одиницею спадковості є ген. Ген- це ділянка молекули нуклеїнової кислоти, що визначає спадкові ознаки організмів. Він кодує первинну структуру молекул поліпептиду, білка, певного типу РНК або ж взаємодіє з білком. Алельні гени- це гени, що перебувають у різних станах, але займають одне й те саме місце (локус) в хромосомах однієї пари та визначають різні стани певної ознаки. Алельні гени можуть бути домінантними і рецесивними. Алель, який в присутності іншої завжди проявляється у формі кодованого ним стану ознаки, називають домінантним, а той, що не проявляється- рецесивним. Сукупність генетичної інформації, закодованої в генах клітини або організму, називають генотипом. Унаслідок взаємодії генотипу з чинниками довкілля формують фенотип- сукупність усіх ознак і властивостей організму. Спадковість- це властивість живих організмів передавати свої ознаки і особливості онтогенезу потомкам, забезпечуючи спадкоємність поколінь організмів. Мінливість- здатність живих організмів набувати нових ознак та їх станів у процесі індивідуального розвитку. 2. У вирішенні теоретичних і практичних генетичних проблем залежно від рівня організації живої матерії учені застосовують відповідні методи досліджень: Слайд 9 - гібридологічний метод- полягає у схрещуванні організмів, які відрізняються за певними станами однієї чи кількох спадкових ознак. Нащадків, одержаних від такого схрещування, називають гібридами. Гібридизація лежить в основі гібридологічного аналізу- дослідження характеру успадкування станів ознак за допомогою системи схрещувань; - генеалогічний метод полягає у вивченні родоводів організмів; - популяційно- статистичний- дає можливість вивчати частоти зустрічальності алелей у популяціях організмів, а також генетичної структури популяцій; - цитогенетичний- ґрунтується на дослідженні особливостей хромосомного набору ( каріотипу) організмів; - біохімічний виконується для діагностики спадкових захворювань; - близнюковий – вивчення однояйцевих близнят, з’ясовуючи роль чинників довкілля у формуванні фенотипу особин; Робота з біографією вченого Обговорення: Де навчався Г. Мендель? ( відеофрагмент). Чисті лінії- це генотипно однорідні нащадки однієї особини, гомозиготні за більшістю генів й отримані у результаті самозапліднення або самозапилення. Гомозиготною- називають диплоїдну або поліплоїдну клітину, гомологічні хромосоми якої містять різні алелі певного гена. Гетерозиготною називають диплоїдну або поліплоїдну клітину, гомологічні хромосоми якої містять різні алелі певного гена. Застосовуючи гібридологічний метод, Мендель виділяв одну, дві і більше ознак і простежував їх у фенотипах кількох поколінь. Робота з таблицею генетичної символіки. Для запису результатів схрещування у генетиці використовують спеціальні символи. (Р(парентс- батьки), F( філіала-діти), Закон “чистоти гамет”: кожен організм дістає один ген від матері, другий від батька: Отже, висновок такий: кожна з гамет не може одночасно нести 2 алельних гени. - гомозигота - АА – за домінантною ознакою, 4. Робота з таблицею «Закони Г. Менделя» Моногібридне схрещування: у фенотипі гібридів першого покоління завжди проявляється один із двох станів ознак – домінантний. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________відеофрагмент__________________________________________________________________ У подальшому Мендель схрестив гібриди першого покоління. Їх нащадки дали 8023 насінини, з яких 6022 мали жовтий колір, а 2001- зелений. Отже, знову з’явились насінини зеленого кольору. Ця закономірність дістала назву закону розщеплення: при схрещуванні гібридів першого покоління між собою серед їх нащадків спостерігалось явище розщеплення ознак: у фенотипі чверті гібридів ІІ покоління проявився рецесивний, а?- домінантний стан ознаки. _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________відеофрагмент_________________________________________________________________ У подальших дослідах Мендель використав рослини, які відрізняються двома, чи більшою кількістю ознак. Він схрестив між собою чисті лінії гороху посівного, особини яких відповідно мали гладеньке жовте та зморшкувате зелене насіння (закон незалежного комбінування- кожна пара ознак успадковується незалежно від інших пар). Робота з підручником.с. 45 мал.32, табл. 6 с. 46 ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ відеофрагмент VІ. Узагальнення та систематизація знань студентів На мультимедійній дошці написані основні генетичні поняття, але без визначень. • Ген-…….. VІІ. Підсумок заняття. Оцінювання роботи студентів. VІІІ. Домашнє завдання. Опрацювати конспект. Слайд 32
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |