Головна » Біологія |
Навчальні цілі: [*] ознайомити учнів з особливостями будови плодів; [*] показати різноманітність плодів та значення в житті людини; [*] розвивати вміння знаходити подібні й відмінні ознаки плодів; відрізняти їх від коренеплодів та видозмінених пагонів; [*] вивчити лікувальну та практичну (харчову) роль плодів; [*] дотримуватись правил профілактики отруєння плодами і насінням; [*] виховувати любов до природи, бережливе ставлення до рослин. Типи уроку. Формування і засвоєння нових знань, умінь та навичок Методичні прийоми: [*] словесний - робота з словником, підручником, бесіда, розповідь, біологічний диктант, метод “прес”, створення проблемної ситуації. [*] (виконання лабораторної роботи) Обладнання і матеріали: використання комп’ютера та мультимедійної дошки; плоди помідора, огірка, перцю; коренеплоди буряка, моркви; видозмінені пагони – бульби картоплі та цибулини цибулі; колекції сухих та соковитих плодів. Конструктор уроку біології “Плоди” ХІД УРОКУ І. Організаційний момент (привітання, побажання хорошого настрою). ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання Учитель. Подивимося з вами на мапу країни Біологія. (Додаток 1 – слайд 1). Учитель. В якому місті ми зараз побували? Відповідь учнів. Царство рослин. (Додаток 1 – слайд 2) Учитель. Сьогодні у нашій країні Біологія падає дощ, але ми під ним не змокнемо. Тому що це – словниковий дощ. Пригадаємо, які нові терміни ми вивчали на попередніх уроках. Термінологічна робота. (Додаток 1 – слайд 3) Оцінювання Учитель. А зараз ми зіграємо у гру «Кольоровий диктант». (Учні заздалегідь готують сигнальні картки з червоними та зеленими кольорами). Якщо твердження вірне, піднімаємо зелену картку. А якщо ні, то червону. Учитель зачитує твердження: [*] Оцвітина квітки – це чашолистки і пелюстки. [*] Запилення необхідне для утворення насіння. [*] Горох запилює людина, а вільху – комахи. [*] У пилковому зерні міститься яйцеклітина. [*] Насіння пшениці має одну сім’ядолю. [*] У квасолі запліднення не подвійне. [*] Ендосперм – це особлива тканина, де запасаються поживні речовини. [*] Насіння дихає. [*] Шкірка насінини не виконує захисну функцію. [*] Основні частини квітки – це квітконіжка і пелюстки. (Учні коментують правильні та не правильні відповіді після підняття сигнальних карток) Учитель. І так, ми вже знаємо, що для утворення плоду з насінням потрібне запилення. А який ще процес відбувається в квітці, щоб утворився плід з насінням. Відповідь учнів. (Додаток 1 – слайд 4). Запилення]Запліднення]Утворення плоду з насінням І так, тема нашого уроку. ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. (Додаток 1 – слайд 5). Девіз уроку. Вчуся для себе ІV. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу Учитель. А почнемо ми нашу тему зі «Струмочка цікавинок», де зображені плоди – коробочки бавовнику, ягоди кави, плоди хлібного дерева. (Додаток 1 – слайд 6). Учитель. Багато предметів одягу зроблені з чистої бавовни. Бавовна – це природне волокно, яке дістають з коробочок бавовнику. Насіння в коробочках бавовнику покрите довгими тонкими волосками. Їх переробляють на пряжу, а з пряжі виготовляють різноманітні текстильні вироби. Каву готують з обсмаженого і розмолотого насіння кавового дерева (кавових бобів). Чим довше обсмажують насіння, тим темнішим і міцнішим виходить з нього напій. Плід кавового дерева – червона або фіолетово-синя ягода. Найбільші плоди має гарбуз. Дуже великі плоди й у хлібного дерева, маса яких досягає 25 кг. Смажені плоди цього дерева за смаком нагадують м’якуш печеного хліба, змішаного з картоплею. (Додаток 1 – слайди 7, 8). Учитель. Люди з давніх-давен вирощують рослини задля плодів. Зернівки жита, пшениці, кукурудзи дають людині хліб, печиво, крупи. З кістянок сливи, черешні, персика отримують джеми, мармелади, соки. З бобових готують овочеві страви, з сім’янок соняшника роблять олію. Ну, а хто ж не любить ласувати цитрусовими, суницями, виноградом, які не тільки смачні, а й багаті вітамінами. Плід – це видозмінена в результаті запліднення квітки. Будова плоду. (Додаток 1 – слайд 9). Складання учнями в зошиті опорної схеми. Учитель. Плід утворюється із зав’язі маточки. Проте іноді в його утворенні можуть брати участь й інші частини квітки. Наприклад, у формуванні запашних солодких плодів суниць бере участь квітколоже. Іноді плоди утворюються без запліднення, тоді в них відсутнє насіння (виноград). Робота з роздатковим матеріалом. Проблемно-пошукове завдання (Вчитель демонструє плоди помідора, огірка, перцю, коренеплоди буряка, моркви, бульби картоплі, цибулини цибулі). Учитель. Виберіть із запропонованих овочів – плоди. (Усні відповіді учнів, самостійне формулювання учнями висновку; записи в зошиті). Проблемне запитання Учитель. Порівняйте плоди помідора і соняшника (учитель демонструє плоди). Чим вони відрізняються? (Усні відповіді учнів). Учитель. Отже, залежно від вмісту води в оплодні плоди поділяються на сухі та соковиті; а за кількістю насінин однонасінні та багатонасінні. (Додаток 1 – слайди 10, 11, 12). Складання учнями схеми в зошиті Демонстрування малюнків з плодами. (Додаток 1 – слайди 13, 14). Я слухаю – і забуваю Я роблю – і пам’ятаю Учитель: Тепер ми відправляємося з вами в «Насіневу лабораторію». Ви отримуєте суміш плодів різних рослин (квасолі, клена, маку, кукурудзи, горіха, яблука, сливи, помідора, пшениці, соняшника). Учні виконують лабораторну робота №10 «Будова і різноманітність плодів» за інструктивними картками в підручнику(ст. 125) і роблять висновки. (Додаток 1 – слайди 15, 16, 17). Учні перевіряють свою таблицю Оцінювання Випереджувальні валеологічні завдання Учитель: Вдома ви мали провести журналістське дослідження. Чим корисні зернівки злаків? Де застосовують плоди яблунь та суниць? Відповіді учнів: [*] Казимир Функ (польський вчений) виділив з оболонки зернівок рису речовину, яка була необхідною для запобігання захворювання на бері-бері (розлади нервової системи) і назвав її вітамін. [*] Вівсяні пластівці мають цілющі властивості при шлунково-кишкових захворюваннях. [*] Зернівки злаків багаті на вітаміни групи В. [*] Плоди яблук містять сполуки фосфору та заліза, які корисні для кровотворення, запобігають швидкій втомлюваності, розладам травлення, випаданню волосся. [*] Людям, схильним до повноти, рекомендують особливі «яблучні дієти», що дають змогу позбутися зайвої ваги! [*] Пектини – це особливі сполуки, які є в яблуках. Вони зв’язують і виводять з організму шкідливі речовини: солі важких металів, радіонукліди. [*] Суниці використовують з ціллю профілактики анемії. Оцінювання Учитель: Тепер ми мандруємо в «Зелену аптеку», де наші фармацевти запропонують способи лікування плодами. Випереджувальні валеологічні завдання [*] Гірчичники – це порошок з насіння гірчиці. Їх застосовують при простудних захворюваннях дихальних шляхів, легень. [*] Плоди глоду застосовують для лікування серцево-судинних захворювань. [*] Плоди малини застосовуються як жарознижувальні та потогінні засоби під час нежитю, грипу. [*] З плодів шипшини виготовляють полівітамінні препарати, які застосовують при гіпертонії, хворобах печінки, жовчного міхура. [*] Плоди квасолі багаті на калій, їх рекомендують при набряках, гіпертонії, захворюваннях суглобів. Оцінювання Завдання 1. Словниковий дощ. (Робота з термінами) Учитель. З літер, що падають у вигляді крапель дощу, складіть і запишіть у порожніх клітинках назви сухих і соковитих плодів. (Додаток 1 – Оцінювання Завдання 2. Гра «Аукціон» Учитель. А зараз ми проведемо аукціон плодів. Ви зможете їх купувати за свої знання. Плід буде продано тому учаснику гри, який назве його вид, особливості будови, рослини, яким він притаманний. (Учитель демонструє плоди маку, соняшника, яблука, горіху. Учні дають їм характеристику) Оцінювання Завдання 3. Чи погоджуєтесь ви з цими твердженнями? Метод «Прес». Учні починають відповіді словами: «Я вважаю, що…», «Тому що…», «Наприклад…». Зразки завдань: Плід соковитий, бо … VI. Підсумок уроку Учитель. Наш урок показав, що у прекрасному рослинному світі все цікаве і потрібне. На уроці ми пройшли багато кроків – кроків до знань. Проте ціллю нашої подорожі є використання отриманих знань у своєму житті, бо Україні потрібні здорові діти, здорова нація. Тож підсумуємо наші знання. Рефлексія: [*] Сьогодні я навчився … [*] Сьогодні я дізнався … [*] Раніше я думав, що… [*] Я зрозумів … VII. Домашнє завдання 1. Опрацювати матеріал підручника §31. 2. Скласти 5 тестів про плоди. 3. Підготувати короткі повідомлення про їстівні та лікарські плоди.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |