Головна » Біологія

Плоди, їх будова, різноманітність і значення

Тема. Плоди, їх будова, різноманітність та значення

Мета

Навчальна: ознайомити учнів з функціями плодів;  розглянути будову і різноманітність плодів; обговорити з учнями значення процесу поширення плодів; з’ясувати основні способи поширення плодів.

Розвиваюча: розвиток мислительної діяльності дітей; розвиток логічного мислення; уміння аналізувати,синтезувати,порівнювати; узагальнення; вміння робити висновок; користуватися біологічними термінами; розвиток мови; переказувати біологічний матеріал.

Виховна:формування наукового світогляду; виховувати бережливе ставлення до природи, естетичний смак; вміння працювати в колективі і враховувати думку інших членів колективу.

Тип уроку: комбінований.

Методи роботи: робота в групах з використанням технічних засобів навчання.

Обладнання й матеріали: таблиці «Запліднення у покритонасінних рослин», «Плоди і насіння», «Сухі плоди», «Соковиті плоди», живі зразки плодів, проектор, комп’ютер, екран, робочий зошит, підручник.

Базові поняття й терміни:плід, оплодень(перикарпій), екзо-,мезо-,ендокарпій, одно- та багатонасінні плоди, сухі та соковиті плоди, простий та збірний (складний) плід, супліддя.

Хід уроку:

Організаційний момент;
Повторення вивченого матеріалу:

Біологічний диктант (кожній групі даємо по 3 терміни; правильність відповіді «+»; час на відповідь – 30 секунд):

Квітколоже
Квітка
Подвійнаоцвітина
Суцвіття
Складнісуцвіття
Простісуцвіття
Самозапилення
Штучнезапилення
Перехреснезапилення

Взаємоперевірка  (одна группа дає іншій групі 1 питання; якщо група не дає відповідь на запитання, то позбавляється права задавати запитання іншій групі) – час на відповідь 1 хвилина
Вгадай суцвіття (вчитель показує схеми суцвіть і групи повинні впізнати і назвати їх) – час на відповідь 30 секунд

Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів:

Запитання до учнів (бесіда):

Що таке насінина?
Які частини квітки беруть участь в утворенні насінини?
З яких частин складається зародок?
Які репродуктивні органи рослин ви знаєте?

Повідомлення учнів (випереджуюче навчання).

Вивчення нового матеріалу

Плід – це видозмінена у процесі запліднення квітка. Плід –це утвір, який складається з однієї чи кількох насінин та оплодня. Головна роль у будові плодів належить оплодню або перикарпію (грец. «пери» - навколо і «карпос» - плід).

Перикарпій:

Зовнішній шар – екзокарпій
Середній шар -  мезокарпій
Внутрішній шар – ендокарпій

         Різноманітність плодів

За кількістю насінин:

Однонасінні (соняшник, пшениця)
Багатонасінні (гарбуз, горох, помідор)

Залежно від вмісту води в оплодні (робота з підручником у групах,час виконання – 5 хвилин; один представник із групи, використовуючи презентацію на екрані дає характеристику даним плодам):

Соковиті (70-80 % води) – 1 група

Кістянка (вишня,слива,черешня,персик,глід,мигдаль,кокосова пальма)
Ягода(смородина,помідори,картопля,виноград,баклажан,аґрус,журавлина)
Яблуко ( груша,айва,горобина,яблуня)
Гарбузина (гарбуз,кавун,диня,огірок)
Помаранча (апельсин,мандарин,лимон)
Суничина (суниці,полуниці)
Багатокістянка (малина,ожина)

Сухі розкривні (багатонасінні) – 2 група

Листянка (півонія,магнолія,сокирки)
Біб (квасоля,горох,акація,соя)
Стручок (редька,капуста,гірчиця)
Стручечок (грицики,рижій)
Коробочка (мак,блекота,дзвоники,розрив-трава,герань,ряст,дурман)

Сухі нерозкривні (здебільшого однонасінні) – 3 група

Горіх (ліщина,бук)
Зернівка (жито,пшениця,ячмінь)
Сім’янка  (соняшник,нагідки)
Жолудь (дуб)

Розповсюдження плодів:

Вітром
Водою
Тваринами
Само розкидання

Узагальнення, систематизація і контроль знань і вміньучнів

Виконати тестові завдання (тести, однакові для всіх, виконують одночасно всі групи (10 тестів), потім на екрані комп'ютера демонструють правильну відповідь.
Учні здійснюють перевірку тестів.
Капітан команди відзначає найбільш активних учасників групи й виставляє оцінки.
Виконання лабораторної роботи №10.Будова та різноманітність плодів (робочий зошит, с. 43).

Домашнєз авдання.

Вивчити параграф 20.
Випереджуюче навчання (домашнє повідомлення про ріст та розвиток рослин).

Додаток: презентація


Теги: Захарчук О.І., плід
Навчальний предмет: Біологія
Переглядів/завантажень: 905/216


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar