Головна » Біологія

Ротова порожнина та її гігієна. Будова зубів

Тема. Ротова порожнина та її гігієна. Будова зубів

Цілі уроку:

-          Ознайомити учнів з будовою зубів, встановити їх роль у травленні, розповісти про заходи профілактики хвороб зубів. Розглянути особливості гігієни ротової порожнини.

-          Розвивати пізнавальну активність учнів, логічне мислення, основи наукової діяльності.

-          Виховувати основи гігієни людини.

Обладнання й матеріали: таблиця «Органи травлення», набір «Зуби», модель будови зуба.

Базові поняття й терміни: ротова порожнина, зуби, різці, ікла й корінні зуби, коронка, шийка й корінь зуба, емаль, дентин, цемент, пульпа, молочні й постійні зуби, зуби мудрості, карієс, зубні пасти та їх використання.

Концепція уроку

Ознайомити учнів з будовою зубів, їх основними типами; показати, що різці, ікла й корінні зуби виконують різні функції під час обробки їжі; звернути увагу на речовини, з яких складаються зуби, особливо на їх міцність і зносостійкість; розповісти про розвиток

зубів; зазначити, що необхідність зміни молочних зубів на постійні зумовлена ростом кісток черепа, що призводить до збільшення відстані між молочними зубами; звернути увагу на захворювання зубів і, особливо, на заходи їх профілактики.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Питання для бесіди

1. Назвіть основні частини травного каналу.

2. Назвіть оболонки травного каналу.

3. Які методи дослідження травлення запропонував І. П. Павлов?

III. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя

У людини послідовно розвиваються два типи зубів — молочні (20 зубів) і постійні (32 зуби).

Типи зубів людини:

1) різці (мають один корінь, ними відкушують їжу);

2) ікла (мають один корінь, ними відкушують їжу);

3) малі кутні (мають декілька коренів, ними роздрібнюють їжу);

4) великі кутні (мають декілька коренів, ними роздрібнюють їжу).

Молочні зуби представлені тільки різцями, іклами й малими кутніми зубами.

Зовнішня будова зуба: коронка, шийка, корінь.

Основні частини зуба:

- емаль (покриває зверху коронку зуба);

- дентин (розташований під емаллю, утворює велику частину коронки, шийки й кореня);

- цемент (покриває шийку й корінь зуба);

- пульпа (заповнює порожнину зуба).

Повідомлення учнів

Перевірка якості зубної пасти. Вплив зубної пасти на організм.

Карієс — найбільш поширене захворювання зубів.

Заходи профілактики карієсу:

1) полощіть ротову порожнину після їжі теплою водою;

2) не вживайте різні види їжі з контрастними температурами один за одним;

3) не розкушуйте дуже тверду їжу (горіхи, кістки тощо);

4) двічі на день (уранці й увечері) чистіть зуби;

5) щорічно проходьте обстеження у стоматолога;

6) своєчасно лікуйте хворі зуби.

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Питання до учнів

Відомо, що надлишкове споживання солодощів, поганий догляд за зубами, особливо несвоєчасне видалення залишків їжі, що містять багато вуглеводів, сприяє розвитку карієсу.

 1. Поясніть хімізм руйнування зубної емалі, що є однією з серйозних причин карієсу. Чи можете ви запропонувати такий спосіб захисту зубів, який дозволить любителям солодощів споживати їх без обмеження?

ü    Глюкоза, що входить до складу багатьох солодощів, легко піддається процесу молочнокислого бродіння:

С6Н12О6 → 2CН3-CHOH-COOH.

Тому залишки солодкої їжі в порожнині рота перетворюються на молочну кислоту, яка і розчиняє зубну емаль.

Любителям солодощів потрібно полоскати рот розчином питної соди після кожного прийому їжі.

2. Яка кількість натрій монофторфосфату (Na2PО3F) міститься в тюбику зубної пасти вагою 75 г, якщо на упаковці зазначено: «Уміст активного Флуору — 0,15 %»? Стоматологи рекомендують для профілактики карієсу щорічно споживати у вигляді зубної пасти приблизно 1,5 г активного Флуору, тобто фторид-йона, здатного дисоціювати і вступати в реакції йонного обміну із зубною емаллю. Скільки тюбиків зубної пасти потрібно використати протягом року, щоб забезпечити цю норму?

У 75 г пасти міститься (75 * 0,15): 100 = 0,11 (г) активного Флуору. Відповідно до норми, потрібно використати за рік 1,5:0,11 = 13,6 тюбиків зубної пасти, тобто приблизно по 1 тюбику за місяць.

Деякі старі люди не визнають ніяких зубних паст і чистять зуби тільки милом. У багатьох із них зуби добре збереглися.

3. Як це можна пояснити з погляду хімії?

ü    До складу будь-якої зубної пасти, навіть найсучаснішої, входять миючі й піноутворюючі речовини, найчастіше натрієва сіль лаурилсульфатної кислоти. їхня дія є аналогічною до дії мила, а перевага полягає у тому, що вони не мають неприємного запаху й смаку мила. Тому й за допомогою мила можна непогано очистити зуби.

Крім того, усі зубні пасти містять абразивні речовини, що забезпечують механічне очищення зубів, але при цьому сприяють стиранню зубної емалі. Мило позбавлене цього недоліку. Тому, незважаючи на те, що цей спосіб чищення зубів здається дивним, можна визнати його тим, що цілком задовольняє вимоги гігієни. А якщо ми звернемося до старих рецептів зубної пасти, то побачимо, що мило було їхнім обов'язковим компонентом.

Ось один зі стародавніх рецептів: гарне нейтральне мило—200 г, гліцерин—300 г, найтонша відфільтрована крейда—500 г.

Незважаючи на виняткову різноманітність зубних паст, до складу кожної з них обов'язково входять речовини, що виконують певні функції: абразиви механічно очищують зуби і полірують їх поверхню, очисні піноутворюючі речовини із високою поверхневою активністю; речовини, що сприяють зв'язуванню та загустінню, чим забезпечується однорідність сполуки та її пластичність.

До складу лікувально-профілактичних паст обов'язково входять речовини з антисептичними властивостями для профілактики запалення ясен і фториди для профілактики карієсу. На тюбику зубної пасти «Pepsodent-plus» зазначено її склад: натрій монофторфосфат, алюміній оксид, натрій лаурилсульфат, титан(ІV) оксид, карбоксиметилцелюлоза, смакові та ароматичні речовини, сахарин, бензойна кислота.

4. Спробуйте пояснити, яку функцію виконує в цій сполуці кожен із компонентів.

ü    Склад та функції зубної пасти «Pepsodent-plus»:

•          абразиви — оксиди Алюмінію (Аl2O3) і Титану (ТіO2);

•          очищаючий піноутворювач — натрій лаурилсульфат;

•          антисептик — бензойна кислота (С6Н5СООН);

•          фторомісткий компонент для профілактики карієсу — натрій монофторфосфат (Na2PO3F);

•                     згущувач — карбоксиметилцелюлоза або її натрієва сіль

 ([(С6H7О2)(ОН)3-x(ОСН2СОONa)x]n).

Усім відоме відчуття оскоми після значного споживання кислих фруктів: зуби стають дуже чутливими до гарячої та холодної їжі. Але це відчуття проходить, якщо зуби двічі на день чистити зубною пастою, що містить Флуор.

5. Як можна пояснити всі ці явища з погляду хімії, якщо знати, що склад зубної емалі є дуже близьким до мінералу гідроксилапатиту (Са5OН(РО4)3)?

ü    Зубна емаль за своїм складом належить до класу основних солей, оскільки містить гідроксогрупу. Усі основні солі легко розчиняються в кислотах, навіть у таких слабких, як яблучна, лимонна, щавлева, що містяться в кислих фруктах. Часткове розчинення емалі робить зуби чутливими до гарячого і холодного. Фторид-йон, що міститься в зубних пастах, заміщує гідроксид-йон у складі зубної емалі:

Са5ОН(РO4)3+Na2PO3F = Са5РО3F+NaOH(PO3).

При цьому утворюється менш розчинний у кислотах кальцій фтор-апатит, і зуби стають менш чутливими до кислот, щоправда, на короткий час, тому процедуру слід повторювати щодня.

Зубну пасту «Оrаl-І» стоматологи спеціально рекомендують тим людям, у яких зубна емаль є особливо чутливою до кислоти. На упаковці зазначено, що до її складу входить гідроксилапатит. Сполук, що містять Флуор, у цій пасті немає.

6. Як можна пояснити її позитивну дію на зубну емаль, чутливу до кислот їжі?

Гідроксилапатит, що входить до складу цієї пасти, за рахунок такого фізичного процесу, як адсорбція, може частково заміщувати природний гідроксилапатит, що руйнується при контакті зубів із кислою їжею.

ü    На жаль, більшість людей чистять зуби недостатньо ретельно, не видаляючи повністю наліт, у якому і розмножуються бактерії. Тому все частіше зубні лікарі проводять у школах уроки з правильного догляду за зубами. Щоб перевірити, наскільки добре почищено зуби, лікар змазує їх спиртовим розчином йоду або яскравим синім розчином такого барвника, як метиленового синього. Якщо зуби почищено добре, то вони не забарвлюються, а якщо небезпечний наліт на зубах видалено не повністю, то вони миттєво набувають коричневого або синього кольорів. Виходить, що обробку зубів щіткою і пастою, а також зубною ниткою й зубочисткою слід повторити. Можливо, і вам уже довелося піддатися цій безпечній, але малоприємній процедурі.

7. Спробуйте пояснити з позиції хімії, чому забарвлюються погано очищені зуби.

ü    М'який зубний наліт складається із залишків їжі, тобто органічних сполук, а також із солей, утворених кальцій - і фосфат-йонами, що є завжди в слині. І йод, і метиленовий синій забарвлюють цей наліт за рахунок фізичних процесів адсорбції, хоча при тривалому контакті можлива взаємодія йоду як окиснювача з органічними речовинами.

Зубна паста «Crest» (виробництва США) містить, як зазначено на упаковці, 0,454 % станум(II) фториду, а зубна паста «FM extra dent» (виробництва Болгарії) містить 0,8 % натрій монофторфосфату (Na2PO3F).

8. Яка із цих паст є більш сильнодіючим засобом для профілактики карієсу?

ü    Ефективність зубних паст щодо профілактики карієсу можна зрівняти за вмістом у них активного Флуору, тобто фторид-йона, здатного взаємодіяти із зубною емаллю.

            Молярна маса SnF2 —157 г/моль, а молярна маса Na2PO3,F — 145 г/моль. Отже, у SnF2 міститься 38 г (24 %) Флуору, а в Na2PO3F — 19 г (13 %).

У100 г зубної пасти «Crest» міститься 0,454 г SnF2, у якому Флуору 38 %,

або  

100

У 100 г зубної пасти «FM extra dent» міститься 0,8 г Na2PО3F, у якому

Флуору    

            Отже, можна зробити висновок, що зубна паста «Crest» буде ефективнішою при профілактиці карієсу, тому що вона містить більше активного Флуору. Не можна не враховувати й антибактеріальну дію солей Стануму.

            За статистикою, карієсом хворіють більше 96 % населення. Один із заходів профілактики — ретельний догляд за зубами. Бажано їх чистити щіткою після кожного прийому їжі. Але є виняток: якщо ви їли кислі ягоди або фрукти, то краще протягом години не чистити зуби, особливо твердою щіткою. Чому?

Хімічний склад зубної емалі є близьким до складу мінералу гідроксилапатиту (Са5ОН(РО4)3). Він належить до основних солей, які легко розчиняються в кислотах, навіть у таких слабких, як яблучна, лимонна та щавлева, що містяться в кислих фруктах. Тому емаль частково пом'якшується, і при чищенні зубів її легко пошкодити. Краще одразу ж після того, як поїли кислі ягоди або фрукти, прополоскати рот розчином питної соди.

            У продаж надходить багато різновидів зубної пасти «Blend-a-med» зі всілякими добавками. Одна з них називається « Blend-a-med-Сода-Бікарбонат». Реклама нас переконує, що ця паста є особливо ефективною для профілактики карієсу.

9. Чи є обґрунтованим це твердження?

Так, є цілком обґрунтованим. NaHC03, що входить до складу пасти, нейтралізує молочну кислоту, чим підвищує ефективність профілактичної дії пасти. До речі, ця ідея не нова: ще кілька десятиліть тому в нашій країні почали випускати зубний порошок «Особливий», що також містить харчову соду.

Самостійна робота учнів

1. Чому в людини спочатку розвиваються молочні зуби, а потім постійні? (До моменту утворення молочних зубів щелепи ще недостатньо великі для розміщення постійних зубів)

2. Навіщо людині потрібні різні типи зубів? (Кожний тип зубів пристосований для виконання певної функції, наприклад, кутні зуби — для жування)

V. Домашнє завдання

1. Які типи зубів є у людини?

2. Скільки молочних зубів розвивається у людини?

3. Скільки постійних зубів розвивається у людини?

4. Які функції виконують різці, ікла й кутні зуби?

Джерела:

1.  Усі уроки біології. 9 клас. — Х.: Вид. група «Основа», 2009. — 287, [1] с. — (Серія «12-річна школа»).

2.  Біологія. 9 клас. Дидактичні матеріали до курсу. Випуск 1. — Х.: Вид. група «Основа», 2009. — 127, [1] с. — (Б-ка журн. «Біологія»; Вип. 6 (78)).

3. Біологія: Підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Т.І. Базанова та ін.. – Х.: Світ дитинства.-296 0с.:іл.§29


Теги: ротова порожнина, зуби, Ходоса В.П.
Навчальний предмет: Біологія
Переглядів/завантажень: 1203/197


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar