Головна » Біологія |
Мета уроку: Розглянути теоретичні основи та практичні способи профілактики ВІЛ-інфекції/СНІДу; ознайомити учнів з розповсюдженням ВІЛ/СНІД в Україні; Обладнання: комп’ютер, слайди презентації «ВІЛ/СНІД». Базові поняття: неклітинні форми життя, віруси, вірус імунодефіциту людини, синдром набутого імунодефіциту, імунна система, шляхи передачі, наркоманія, захворювання, що передаються статевим шляхом. Хід уроку: 1. Організаційний етап. 2. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів (тест) I.Виберіть правильну відповідь.(4-6 балів) 1. Неклітинними формами життя є: а) прокаріоти; б) еукаріоти; в) віруси. 2. Вперше віруси були відкриті: а) у XVIII ст.; б) у XIX ст.; в) у XX ст. 3. Життєвий цикл вірусів складається з кількості фаз: а) 2; б) 3; в) 4. 4. Розмноження вірусів відбувається: а) у клітині хазяїна; б) незалежно від клітин хазяїна; в) на поверхні клітини хазяїна. 5. Оболонка вірусів складається: а) з білків; б) з вуглеводів; в) з ліпідів. 6. Віруси містять: а) тільки РНК; б) тільки ДНК; в) ДНК або РНК. 7.Тип інфекції, коли вірусні частинки не виходять у довкілля з інфікованих клітин: а) гостра; б) хронічна; в) прихована. 8.У рослин інфекції поширюються: а) лімфою; б)провідними тканинами; в) коренем. 9. Специфічні для кожного вірусу захисні білки організму хазяїна: а) імуноглобуліни; б) інтерферони; в) гормони. 10. Тайговий енцефаліт передається: а) кровосисними комахами; б) кліщами; в) повітряно-крапельним шляхом. 11. Комплекс процесів, які відбуваються під час взаємодії збудника (вірусів) і організму хазяїна, називається: а) інфекцією; б)інвазією; в) вакцинацією. 12. Ізоляція хворих організмів від здорових – це: А) інвазія; б) інфекція; в) карантин. II. Вставте пропущені слова. ( 2 бали) Бактеріофаги -__________, які уражають _____________. У вірусів є лише ______ вид нуклеїнової кислоти ДНК або _____. Віруси – форми життя, які складають окреме ______ органічного світу. Віруси проникають в організм з їжею, через шкіру, _______ або _______ шляхами. Прикладами вірусних хвороб можна назвати _______, ________ та ін. III. Про яку хворобу йдеться? (3 бали) Назва Характеристика хвороби 1.Інфекційні хвороби, які викликають порушення в роботі печінки. 2. Хвороби викликають підвищення температури тіла, головний біль та захворювання верхніх дихальних шляхів. 3. Збудник розвивається на шкірі, викликаючи появу рубців. 4.Хвороба проявляється у вигляді пухирцеподібних висипань на шкірі, губах, сечостатевих органах. 5. Хвороба, яка руйнує імунну систему людини. 6.Захворювання нервової системи. Збудник передається через слину або під час контакту з хворою твариною. Дмитро Дичек «Зупиніть СНІД» Їй усього сімнадцять років, Йому було б двадцять чотири. Але для них життя – це спокій … Це спокій власної квартири. У них тепер немає долі, Життя їх – хроніка часів. СНІД доїдає їх поволі. Їм залишилось кілька днів. Але не смерть лякає пару, Болюча вічная розлука, Що через цю хворобу-скнару, Зв'язала їх коханню руки! ( повідомлення теми і мети уроку) Проблемне питання: Як захистити себе від ВІЛ/Сніду? III. Вивчення нового матеріалу. Як відомо, ВІЛ/СНІД – одна з найважчих проблем, з якою зіткнулося людство у XX столітті і з якою ми ввійшли у XXI ст. Про вірус імунодефіциту людини світ дізнався у 1981 році. З того часу було висунуто багато гіпотез щодо походження цього вірусу, та жодна з них не отримала наукового підтвердження. У наш час інфікованість людей вірусом імунодефіциту надзвичайно поширилась у всьому світі. Щороку ВІЛ- епідемія забирає мільйони людських життів. ( повідомлення учня про розвиток хвороби в Україні) Що означають слова ВІЛ і СНІД? (мозковий штурм) В- вірус (збудник хвороб) І- імунодефіциту (відсутність захисної реакції системи організму) Л- людини С – синдром (ряд ознак симптомів, що вказують на наявність якоїсь хвороби) Н- набутого (такий, що з явився протягом життя, а не від народження) І – імунного (стосується імунної системи) Д – дефіциту (брак чого-небудь, у даному випадку реакції імунної системи організму на наявність вірусів) (повідомлення учня про вірус імунодефіциту людини) Щоб запобігти інфікуванню треба знати, шляхи передачі ВІЛ Робота в групах: Iгр. ВІЛ передається… IIгр. ВІЛ не передається… (захист робот) IV.Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів Впр. «Можливі причини інфікування» - Чому дана причина може призвести до інфікування ВІЛ? (кожному одна причина) Тиск друзів щодо потреби мати досвід у статевих стосунках Висновок: ВІЛ можливо уникнути. Потрібно знати шляхи передачі та усвідомлювати причини інфікування. Розминка «Ураган» Ведучий попереджає, що, якщо учасники почують слово „ураган” у будь-якому контексті, вони повинні пересісти на інше місце. Ведучий вигадує будь-яку історію. Ось, наприклад, таку: Попередній день був сонячним і тихим. Світило сонечко, дув легенький вітерець. Ніщо не віщувало змін. Хоча прогнозували дощі, сильні пориви вітру і навіть можливість урагану. Та хіба думаєш про ураган, коли на вулиці усе спокійно. Приємний легіт обвіває обличчя, тріпоче листочками. „Який ураган?” – думаєш ти знову. Але ураган прийшов! Налетів зненацька. Ураган завжди приходить раптово – ось такий він, ураган. Спочатку настає мить якоїсь абсолютної тиші. Потім сильнішим стає вітер. Швидкість його збільшується. Починається ураган. Ураган підкорює собі все навколо. Але як швидко ураган прийшов, так і несподівано десь пішов далі, ламаючи все навкруги. Гра „Ураган” закінчилась. А чи немає урагану у ваших думках, відчуттях, почуваннях? Впр. «Як захистити себе від СНІД?» ( робота в парах) Приймати правильні рішення щодо свого здоров’ я В16 років важко повірити в те, що тобі може загрожувати смертельна хвороба. Найчастіше молодим людям здається, що хворіють та вмирають тільки старі. Але з ВІЛ – інфекцією все інакше. СНІД – одна з гострих проблем, з якою сьогодні зіштовхуються ваші однолітки всього світу. Щоб ви їм сказали, щоб попередити захворювання? Впр. «Звернення до людей» (прикріпити до плакату) Ми з вами знаємо, що до будь-якої проблеми можна виразити своє відношення різними засобами: словом, діями, рухами, тощо. Якщо ви не байдужі до проблеми ВІЛ /Сніду, я пропоную вам прикріпити червону стрічку. Ця стрічка як символ розуміння Сніду була запропонована навесні 1991 року художником Франком Муру, який мешкав в маленькому містечку штату Нью-Йорк. Офіційно проект «Червона стрічка» почато 2 червня 2000 року. Червона стрічка - символ співчуття, підтримки і сподівання на майбутнє без ВІЛ- інфекції. V.Домашнє завдання Прочитати стор.195-197(підручник); Творче завдання: інформацію про СНІД оформити у вигляді листівки або презентації;
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |