Головна » Біологія |
Порушення функцій ендокринної системи Підготувала вчитель біології Токмацької СШ №2 Гомон Я.С. ЕТАП ПЕРЕВІРКИ ЗНАНЬ КОМП’ЮТЕРНЕ ТЕСТУВАННЯ ГРА «ДОПОВНИ РЕЧЕННЯ» ГРА «ЛАНЦЮЖОК» ГРА «ЧЕТВЕРТИЙ ЗАЙВИЙ» ГРА «ДОПОВНИ РЕЧЕННЯ» Гуморальна (ендокринна) регуляція – це координація функцій організму через кров, лімфу, тканеву рідину. Залоза - це орган, функцією якого є виробництво біологічно активної речовини ГРА «ДОПОВНИ РЕЧЕННЯ» Секретами залоз називають специфічні речовини, що виділяються залозами ГРА «ДОПОВНИ РЕЧЕННЯ» Всі залози поділяють на групи: ГРА «ДОПОВНИ РЕЧЕННЯ» Залозами зовнішньої секреції називають ті залози, що мають протоки, через які речовини виділяються в порожнини тіла й органів або на поверхню шкіри. ГРА «ДОПОВНИ РЕЧЕННЯ» Залозами внутрішньої секреції називають ті залози, які не мають протоків та виділяють секрети безпосередньо в кров або лімфу. ГРА «ДОПОВНИ РЕЧЕННЯ» Залозами змішаної секреції називають ті залози, які працюють одночасно і як ендокринні, і як екзокринні. ГРА «ДОПОВНИ РЕЧЕННЯ» Гормонами називають специфічні, біологічно активні речовини, які виробляються залозами внутнрішньої секреції. (від грецьк. Hormao – збуджую до дії) Назви залози внутрішньої секреції 1- гіпофіз 2- щитоподібна залоза 3- підшлункова залоза 4- надниркові залози 5- сім’янники 6- яєчники ГРА «ЧЕТВЕРТИЙ ЗАЙВИЙ» 1) Сльозні, потові, підшлункова, шлункові залози. (підшлункова, всі інші – ЗЗС) 2) Надниркові, сальні, вилочкові залози, гіпофіз. ( сальні, всі інші –ЗВС) 3) Яєчники, сім’янники, підшлункова, кишечні залози. ( кишечні, всі інші – ЗЗмС) ГРА «ЧЕТВЕРТИЙ ЗАЙВИЙ» 1 - впливають на ріст і розвиток організму; 2 - контролюють обмін речовин; 3 - забезпечують гомеостаз; 4 - забезпечують організм вітамінами; 5 - впливають на статеве дозрівання (4, все інше – функції гормонів) ГРА «ЧЕТВЕРТИЙ ЗАЙВИЙ» 1 - діють і на живі, і на мертві клітини; 2 - мають високу біологічну активність; 3 – швидко руйнуються, тому потребують постійного надходження в кров; 4 – відрізняються специфічністю дій (1 - все інше – властивості гормонів) Мета уроку Узагальнити знання про гуморальну регуляцію функцій організму На конкретних прикладах сформувати поняття про гіпер- та гіпофункцію залоз Зробити висновки про шляхи профілактики порушень функцій ендокринної системи Розвивати вміння виконувати проекти із застосуванням ІТ-технологій ІІ. Презентація учнівських проектів ЗВС Гормони Вплив на організм Гіпер- функція Гіпо-функція Гіпофіз Щитоподібна залоза Підшлунко ва залоза Надниркові залози Виділення секрету Недостатнє – гіпофункція залози Надлишкове – гіперфункція залози Консиліум Завдання: - визначити назву хвороби - визначити причини хвороби - призначити лікування Історія хвороби № 1 Хвора Ж. звернулася до лікаря зі скаргами на характерні ознаки: сухість у роті, спрага, збільшення апетиту й при цьому постійне відчуття голоду. Хвора відчувала слабкість, сильно схудла. Аналізи показали збільшення рівня глюкози в крові, в сечі виявлений цукор. Хвороба:_______________ Причина:_______________ Лікування:______________ Історія хвороби № 2 Хворий А, сорока років, звернувся у лікарню зі скаргою на хворобливі зміни зовнішності: збільшувались та росли ніс, губи, язик, вуха, кисті рук, стопи ніг, особливо в ширину. Збільшився і обсяг грудної клітини, деформувався хребет. Хвороба:_______________ Причина:_______________ Лікування:______________ Історія хвороби № 3 Хворий С., який раніше проживав у гірських районах Кавказу, звернувся в лікарню зі скаргою на появу потовщення в області шиї. Це призводило до порушення дихання, ковтання, охриплості голосу: Хвороба:_______________ Причина:_______________ Лікування:______________ Історія хвороби № 4 Хвора К., що проживала у Чорнобильській зоні, звернулась до лікаря зі скаргами на набряки обличчя та кінцівок. Шкіра стала сухою та блідою, знизилась температура тіла та артеріальний тиск, порушився обмін речовин. У її трирічної доньки спостерігається карликовість та кретинізм. Хвороба:_______________ Причина:_______________ Лікування:______________ Історія хвороби № 5 І.Тургєнєв в оповіданні «Живі мощі» змалював симптоми однієї хвороби: «Переді мною лежала людська істота, але що це було таке! Голова зовсім висохла, одноколірна, бронзова – немов ікона старовинного письма. Ніс вузький, як лезо ножа, губ майже не видно – тільки зуби біліють та очі, та з-під хустки вибиваються на лоб рідкі пасма жовтого волосся.» Хвороба:_______________ Причина:_______________ Лікування:______________ Домашнє завдання: 1. Параграф 51,52повт., таблиця в зошиті. 2. Розробіть засоби профілактики ендокринних захворювань.(дост рів) 3. Знайдіть в художніх творах описи хвороб залоз внутрішньої секреції, визначте назви цих захворювань. (вис. рівень)
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |