Головна » Біологія |
Мета навчальна: розглянути особливості гормональної системи, познайомити учнів з її основними термінами і поняттями, сформувати поняття про ендокринну регуляцію фізіологічних функцій організму людини, розкрити значення ендокринної системи в підтриманні гомеостазу й адаптації організму, розвиваюча: розвивати вміння працювати з інформаційними джерелами та складати опорні конспекти,уміння порівнювати, робити узагальнюючі висновки, розвивати пам'ять, увагу, спостережливість, комунікативні здібності. виховна: виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я.. Тип уроку: засвоєння нових знань. Методи: словесні, наочні, частково-пошукові, проблемно-розвиваючі, робота в групах. Обладнання й матеріали: таблиці «Вегетативна нервова система», «Залози внутрішньої секреції», розбірна модель головного мозку людини, роздаткові картки. Базові поняття й терміни:гуморальна регуляція, гормони, залози внутрішньої секреції, ендокринологія, ендокринні захворювання, гіперфункція, гіпофункція. Концепція уроку: Ознайомити учнів з поняттями «ендокринна регуляція» й «гормони» та основними принципами роботи ендокринної системи; розповісти про залози внутрішньої, змішаної та зовнішньої секреції; порівняти нервову й гуморальну регуляцію.. Хід уроку I. Організаційний етап. Актуалізація опорних знань. Перевіряємо поставу,налаштовуємось на роботу, створюємо позитивний настрій Питання для бесіди 1.Які системи відповідають за регуляцію процесів в організмі? 2.Які відмінності між нервовою і гуморальною регуляцією? 3.Яке значення має саморегуляція фізіологічних процесів в організмі? 4. Навіщо потрібно регулювати процеси, які відбуваються в організмі? II.Мотивація навчальної діяльності. Розповідь вчителя:Умови зовнішнього середовища постійно змінюються, впливаючи на обмін речовин.. Здоровий організм має властивість при цьому швидко відновлювати рівновагу процесів обміну, зберігаючи постійність внутрішнього середовища. Уявіть собі, як складно: в трьох трилліонах клітин нашого організму одночасно відбуваються безліч різноманітних біохімічних реакцій, а концентрація різноманітних речовин зберігається постійною. Порушення цього механізму саморегуляції є причиною різних захворювань. Організм людини – саморегулююча система. Завдання саморегуляції є підтримка всіх хімічних, фізичних І біологічних показників роботи організму в певних межах. Стан організму під час якого всі параметри його функціювання залишаються відносно сталими, називається гомеостазом. На підтримку гомеостазу спрямована робота регуляторних системи організму Обговоримо разом. У процесі свого життя людина змінюється, вона росте і розвивається. Як ви вважаєте, яким чином забезпечується узгоджена робота всіх органів і систем, що призводить до потрібних змін? Французький фізіолог XIX сторіччя Клод Бернард (1813–1878) першим помітив, що всі вищі живі організми активно і постійно протидіють тому, щоб фактори зовнішнього середовища порушили ті умови, які необхідні для підтримки життєдіяльності організму. III. Вивчення нового матеріалу Оголошення теми і мети уроку. Записуємо тему уроку:Принцип роботи ендокринної системи. Залози внутрішньої секреції. По закінченні уроку ви повинні називати залози внутрішньої секреції, місце розташування залоз внутрішньої секреції в організмі людини; характеризувати гормони, принцип їх дії, вплав гормонів на процеси обміну і організмі; пояснювати порушення гуморальної регуляції в організмі. Що ви вже знаєте про гуморальну регуляцію систем органів які ми вже вивчили? (Пошукова робота в групах.) 1 група – гуморальна регуляція органів системи кровообігу. (Прикладом гуморальної регуляції є дія гормону адреналіну, під впливом якого дрібні судини шкіри, органів травлення, нирок і легенів звужуються, а артеріоли головного мозку, серця, скелетних і м’язів розширюються.) 2 група - гуморальна регуляція роботи органів дихання (Процес дихання регулюється нервовою системою і гуморальною. Гуморальний чинник – є кількість вуглекислого газу в крові, від якого залежить частота дихальних рухів і збудження центру дихання в ЦНС.) 3 група - гуморальна регуляція роботи органів шлунково-кишкового тракту. (Залозисті клітини шлунку рефлекторно, від подразнень нервових закінчень шлунку, виділяють гормон гастрин. Гастрин з кров’ю по капілярах шлунку досягає його залозистих клітин. Під дією гастрину клітини збільшують виділення шлункового соку. Клітини дванадцятипалої кишки виділяють гормони секретин і холецистокинін, які активують процес роботи жовчного міхура і виділення жовчі.) Обговорення і оцінювання запропонованих варіантів, порівняння їх розкриття з матеріалами у підручнику. Проблемне питання. Чому людина може жити з однією ниркою,легенею, без шлунку, але помре якщо видалити маленькі паращитовидні або надниркові залози? Пам’ятаєте, в казці зла мачуха на очах падчерці перетворюється у відьму – ніс загострився, очі вилізли з орбіт, лице і шия набрякли, мачуха стала трястися. Чи можуть бути схожі перетворення в житті? Чому можливі різні відхилення від нормального розвитку? Щоб пояснити дану проблему, нам потрібно нагадати способи регуляції систем організму людини. Це може бути регуляція через рідкі середовища організму і з допомогою нервових імпульсів. Виникає запитання: Порушення діяльності якої із систем може привести до вище описаних відхилень? До появи якісних змін, тобто зовнішніх. Який же принцип дії нервової системи, нагадайте (рефлекторний) Дійсно, відхилення від норми в результаті порушень функцій нервової системи буде проявлятися, наприклад, в порушенні координації рухів, зміні поведінки людини. Порушення механізмів гуморальної регуляції відображається на протіканні процесів життєдіяльності: обмін речовин, ріст, розвиток 1. Поняття про ендокринну регуляцію. Розповідь учителя Ендокринна система — одна з найбільш складних і загадкових систем організму. Складних тому, що вона складається з безлічі залоз, кожна з яких може виробляти від одного до десятків різних гормонів, і регулює роботу величезного числа органів, серед них і самих ендокринних залоз. Усередині системи існує особлива ієрархія, що дозволяє точно контролювати її роботу. Загадковість ендокринної системи пов’язана зі складністю механізмів регуляції і складу гормонів. Роль багатьох гормонів досі нез’ясована. А про існування деяких ми тільки здогадуємося — визначити їхній склад поки неможливо. Саме тому ендокринологію — науку, що вивчає гормони та органи, які їх виробляють, вважають однією з найскладніших серед медичних спеціальностей та водночас найперспективнішою. Зрозумівши точне призначення і механізми роботи тих чи інших речовин, ми зможемо впливати на процеси, що протікають в нашому організмі. Адже завдяки гормонам ми з’являємося на світ, саме вони змінюють наше життя, впливаючи на настрій і характер. Сьогодні ми знаємо, що процеси старіння теж перебувають у віданні ендокринної системи. Ендокринна регуляція — церегуляціяфізіологічних процесів в організмі людини, що відбувається за участю гуморальних чинників, які переносяться кров’ю, лімфою та тканинною рідиною. Ендокринну регуляцію забезпечують залози внутрішньої секреції. 2. Ендокринні залози. Розповідь учителя з елементами бесіди. Одночасно заповнюється таблиця Виконання завдання у зошиті. Залози внутрішньої секреції людини. Залози утворюють ендокринну систему. Складання опорного конспекту Ознаки ендокринних залоз: • Не мають вивідних проток. • Свій секрет виводять безпосередньо в кровоносне русло. • Мають рясне кровопостачання, частіше декілька пар артерій. • Мають тривалий час до виявлення дії та швидкий розпад гормонів. • Не мають точного напрямку дії. До залоз внутрішньої секреції належать: гіпофіз, епіфіз, щитоподібна, паращитовидні, вилочкова (тимус), надниркові залози. Деякі залози називаються змішаними. У них виробляються не тільки гормони, а й продукти зовнішньої секреції. Це підшлункова та статеві залози. • Пригадайте, які залози належать до залоз зовнішньої секреції. (Печінка, слинні, потові, сальні залози.) Складання опорної схеми У чому ж полягає відмінність між залозами внутрішньої, зовнішньої та змішаної секреції? Учні дають визначення у відмінностях. Гормони Гормони — високо специфічні біологічно активні речовини, що здійснюють свій вплив далеко від місця синтезу. (Пошукова робота в групах з підручником) Завдання для 1-ї групи: установіть основні властивості гормонів. Завдання для 2-ї групи: загальні функції гормонів. Завдання для 3-ї групи: залози організму людини, які відповідають за секрецію гормонів. Завдання для 4-ї групи: виявити, які гормони синтезують залози внутрішньої секреції і наслідки порушення роботи залоз Обговорення і оцінювання запропонованих варіантів, порівняння їх розкриття питання у підручнику. Розповідь учителя Вплив різних гормонів на органи може бути як антагоністичним (протилежної спрямованості), так і синергічним (однакової спрямованості). Антагоністична дія — коли гормони діють протилежно (інсулін та глюкагон), а синергічна дія — коли два або більше гормонів виявляють однакову дію (тироксин і адреналін). 4. Принципи роботи ендокринної системи. Розповідь учителя Загальний принцип роботи ендокринної системи полягає в гуморальній регуляції фізіологічних процесів і забезпеченні сталості внутрішнього середовища організму. Він ґрунтується на зворотному зв’язку дії гормонів. (Пошукова робота з підручником) У чому полягає принцип зворотного зв’язку в дії гормонів? Обговорення і оцінювання запропонованих варіантів, порівняння їх розкриття питання у підручнику. 5.Порушення діяльності ендокринних залоз Складання опорної схеми Запитання до учнів Які функції виконує ендокринна система в організмі людини? (Учитель коригує та доповнює відповіді учнів.) Складання опорного конспекту Функції ендокринної системи та її значення для організму: • координує роботу всіх органів і систем організму; • бере участь у хімічних реакціях, що відбуваються в організмі; • відповідає за стабільність усіх процесів життєдіяльності організму в умовах зміни зовнішнього середовища; • спільно з імунною і нервовою системами регулює ріст людини, розвиток організму; • бере участь у регулюванні функціонування репродуктивної системи людини і його статевої диференціації; • є одним з генераторів енергії в організмі; • бере участь в утворенні емоційних реакцій людини і в його психічній поведінці. Чому можливі різні відхилення від нормального розвитку організму? Які ваші гіпотези? (Слово учням…) Ми виявили, що порушення в розвитку можуть бути пов’язані із порушенням діяльності самих залоз, і з порушенням вироблення гормонів (надлишком чи недостачею). ІV. Узагальнення. Сьогодні ми виявили причини виникнення різних відхилень від нормального розвитку. Ця тема актуальна не тільки в шкільному курсі, а й на державному рівні. Причиною цього є збільшення кількості людей із ендокринними хворобами. Ви тепер будете знати, що багато із хвороб піддаються лікуванню - головне вчасно розпізнати хворобу і звернутися до спеціаліста. Будьте уважні до свого здоров’я і здоров’я своїх близьких Термінологічна естафета Один учень називає термін вивчений на уроці, інший – пояснює його і пропонує новий термін наступному учневі і одночасно всі учні класу працюють з термінологічним словником. Бесіда У чому полягає різниця між залозами внутрішньої, зовнішньої та змішаної секреції? Чим відрізняється механізм дії гормонів від механізму дії нервів? V. Контроль знань Тестовий самоконтроль знань 1.Що таке гормон? а- суміш жирів і вуглеводів б- біологічно активні речовини в- розчини солей натрію і кальцію. 2.Знайдіть відповідність VI. Підсумок уроку Учитель аналізує роботу класу. Що нового дізналися? З якими новими термінами і поняттями ознайомилися? Які питання хотіли б з’ясувати для себе? VII. Домашнього завдання. 1. Вивчити відповідні параграфи підручника. 2. Підготувати повідомлення «Як впливає кількість йоду на фізіологічні процеси в організмі?»
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |