Головна » Біологія

Гуморальна регуляція. Принципи роботи ендокринної системи

Мета

 навчальна: розглянути особливості  гормональної  системи, познайомити учнів з її основними термінами і поняттями, сформувати поняття про ендокринну регуляцію фізіологічних функцій організму людини, розкрити значення ендокринної системи в підтриманні гомеостазу й адаптації організму, 

розвиваюча: розвивати вміння працювати з інформаційними джерелами та складати опорні конспекти,уміння порівнювати, робити узагальнюючі висновки, розвивати пам'ять, увагу, спостережливість, комунікативні здібності.

виховна: виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я..

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методи: словесні, наочні, частково-пошукові, проблемно-розвиваючі, робота в групах.

Обладнання й матеріали: таблиці «Вегетативна нервова система»,  «Залози внутрішньої секреції», розбірна модель головного мозку людини, роздаткові картки.

Базові поняття й терміни:гуморальна регуляція, гормони, залози внутрішньої секреції, ендокринологія, ендокринні захворювання, гіперфункція, гіпофункція.

Концепція уроку: Ознайомити учнів з поняттями «ендокринна регуляція» й «гормони» та основними принципами роботи ендокринної системи; розповісти про залози внутрішньої, змішаної та зовнішньої секреції; порівняти нервову й гуморальну регуляцію..

Хід уроку

I. Організаційний етап. Актуалізація опорних знань.

Перевіряємо поставу,налаштовуємось на роботу, створюємо позитивний настрій

Питання для бесіди

1.Які системи відповідають за регуляцію процесів в організмі?

2.Які відмінності між нервовою і гуморальною регуляцією?

3.Яке значення має саморегуляція фізіологічних процесів в організмі?

 4. Навіщо потрібно регулювати процеси, які відбуваються в організмі?

II.Мотивація навчальної діяльності.

Розповідь вчителя:Умови зовнішнього середовища постійно змінюються, впливаючи на обмін речовин.. Здоровий організм  має властивість при цьому швидко відновлювати рівновагу процесів обміну, зберігаючи постійність внутрішнього середовища.

  Уявіть собі, як складно: в трьох трилліонах  клітин нашого організму одночасно відбуваються безліч різноманітних біохімічних реакцій, а концентрація різноманітних речовин зберігається постійною. Порушення цього механізму саморегуляції  є причиною різних захворювань.

            Організм людини – саморегулююча система. Завдання саморегуляції є підтримка всіх хімічних, фізичних І біологічних показників роботи організму в певних межах. Стан організму під час якого всі параметри його функціювання залишаються відносно сталими, називається гомеостазом. На підтримку гомеостазу спрямована робота регуляторних системи організму

Обговоримо разом.

       У процесі  свого життя  людина змінюється, вона  росте і розвивається. Як ви вважаєте, яким чином забезпечується узгоджена робота всіх органів і систем, що призводить до потрібних змін?

     Французький фізіолог XIX сторіччя Клод Бернард (1813–1878) першим помітив, що всі вищі живі організми активно і постійно протидіють тому, щоб фактори зовнішнього середовища порушили ті умови, які необхідні для підтримки життєдіяльності організму.

III. Вивчення нового матеріалу

Оголошення теми і мети уроку.

Записуємо тему уроку:Принцип роботи ендокринної системи. Залози внутрішньої секреції.

            По закінченні уроку ви повинні називати залози внутрішньої секреції, місце розташування залоз  внутрішньої секреції  в організмі людини; характеризувати  гормони, принцип їх дії, вплав гормонів на процеси  обміну  і організмі; пояснювати порушення  гуморальної регуляції в організмі.

       Що ви вже знаєте про гуморальну регуляцію систем органів які ми вже вивчили?

(Пошукова робота в групах.)

1 група – гуморальна регуляція органів системи кровообігу.

(Прикладом гуморальної регуляції є дія гормону адреналіну, під впливом якого дрібні судини шкіри, органів травлення, нирок і легенів звужуються, а артеріоли головного мозку, серця, скелетних і м’язів розширюються.)

2 група - гуморальна регуляція роботи органів дихання

(Процес дихання регулюється нервовою системою і гуморальною. Гуморальний чинник – є кількість вуглекислого газу в крові, від якого залежить частота дихальних рухів і збудження центру дихання в ЦНС.)

3 група - гуморальна регуляція роботи органів шлунково-кишкового тракту.

(Залозисті клітини шлунку рефлекторно, від подразнень нервових закінчень шлунку, виділяють гормон гастрин. Гастрин з кров’ю по капілярах шлунку досягає його залозистих клітин. Під дією гастрину клітини збільшують виділення шлункового соку. Клітини дванадцятипалої кишки виділяють гормони секретин і холецистокинін, які активують процес роботи жовчного міхура і виділення жовчі.)

 Обговорення і оцінювання запропонованих  варіантів,  порівняння їх  розкриття з матеріалами у підручнику.

Проблемне питання.

Чому людина може жити з однією ниркою,легенею, без шлунку, але помре якщо видалити маленькі паращитовидні або надниркові залози?

Пам’ятаєте,  в казці зла мачуха на очах падчерці перетворюється у відьму – ніс загострився, очі вилізли з орбіт, лице і шия  набрякли, мачуха стала трястися. Чи можуть бути схожі перетворення в житті?

Чому можливі різні відхилення від нормального розвитку?

 Щоб пояснити дану проблему, нам потрібно нагадати способи регуляції систем організму людини.

 Це може бути регуляція через рідкі середовища організму і з допомогою нервових імпульсів.

Виникає запитання: Порушення діяльності якої із систем може привести до вище описаних відхилень?  До появи якісних змін, тобто зовнішніх.

Який же принцип дії нервової системи, нагадайте (рефлекторний)

  Дійсно, відхилення від норми в результаті порушень функцій нервової системи буде проявлятися, наприклад, в порушенні координації рухів, зміні поведінки людини.

            Порушення механізмів гуморальної регуляції відображається на протіканні процесів життєдіяльності: обмін речовин, ріст, розвиток

1.      Поняття про ендокринну регуляцію.

Розповідь учителя

  Ендокринна система — одна з найбільш складних і загадкових систем організму. Складних тому, що вона складається з безлічі залоз, кожна з яких може виробляти від одного до десятків різних гормонів, і регулює роботу величезного числа органів, серед них і самих ендокринних залоз. Усередині системи існує особлива ієрархія, що дозволяє точно контролювати її роботу. Загадковість ендокринної системи пов’язана зі складністю механізмів регуляції і складу гормонів. Роль багатьох гормонів досі нез’ясована. А про існування деяких ми тільки здогадуємося — визначити їхній склад поки неможливо. Саме тому ендокринологію — науку, що вивчає гормони та органи, які їх виробляють, вважають однією з найскладніших серед медичних спеціальностей та водночас найперспективнішою. Зрозумівши точне призначення і механізми роботи тих чи інших речовин, ми зможемо впливати на процеси, що протікають в нашому організмі. Адже завдяки гормонам ми з’являємося на світ, саме вони змінюють наше життя, впливаючи на настрій і характер. Сьогодні ми знаємо, що процеси старіння теж перебувають у віданні ендокринної системи.

 Ендокринна регуляція — церегуляціяфізіологічних процесів в організмі людини, що відбувається за участю гуморальних чинників, які переносяться кров’ю, лімфою та тканинною рідиною. Ендокринну регуляцію забезпечують залози внутрішньої секреції.

2.      Ендокринні залози.

 Розповідь учителя з елементами бесіди. Одночасно заповнюється таблиця

 Виконання  завдання у зошиті.

Залози внутрішньої секреції людини.

Залози утворюють ендокринну систему.

Складання опорного конспекту

Ознаки ендокринних залоз:

•    Не мають вивідних проток.

•    Свій секрет виводять безпосередньо в кровоносне русло.

•    Мають рясне кровопостачання, частіше декілька пар артерій.

•    Мають тривалий час до виявлення дії та швидкий розпад гормонів.

•    Не мають точного напрямку дії.

До залоз внутрішньої секреції належать: гіпофіз, епіфіз, щитоподібна, паращитовидні, вилочкова (тимус), надниркові залози.

Деякі залози називаються змішаними. У них виробляються не тільки гормони, а й продукти зовнішньої секреції. Це підшлункова та статеві залози.

•    Пригадайте, які залози належать до залоз зовнішньої секреції. (Печінка, слинні, потові, сальні залози.)

Складання опорної схеми

У чому ж полягає відмінність між залозами внутрішньої, зовнішньої та змішаної секреції?

Учні дають визначення у відмінностях.

 Гормони

Гормони — високо специфічні  біологічно активні речовини, що здійснюють свій вплив далеко від місця синтезу.

(Пошукова робота в групах з підручником)

Завдання для 1-ї групи: установіть основні властивості гормонів.

Завдання для 2-ї групи: загальні функції гормонів.

Завдання для 3-ї групи: залози організму людини, які відповідають за секрецію гормонів.

Завдання для 4-ї групи: виявити, які гормони синтезують залози внутрішньої секреції і наслідки порушення роботи залоз

Обговорення і оцінювання запропонованих  варіантів,  порівняння їх  розкриття питання у підручнику.

Розповідь учителя

Вплив різних гормонів на органи може бути як антагоністичним (протилежної спрямованості), так і синергічним (однакової спрямованості). Антагоністична дія — коли гормони діють протилежно (інсулін та глюкагон), а синергічна дія — коли два або більше гормонів виявляють однакову дію (тироксин і адреналін).

4.      Принципи роботи ендокринної системи.

Розповідь учителя

                       Загальний принцип роботи ендокринної системи полягає в гуморальній регуляції фізіологічних процесів і забезпеченні сталості внутрішнього середовища організму. Він ґрунтується на зворотному зв’язку дії гормонів.

                             (Пошукова робота з підручником)

                      У чому полягає принцип зворотного зв’язку в дії гормонів?

                       Обговорення і оцінювання запропонованих  варіантів,  порівняння їх  розкриття питання у підручнику.

5.Порушення діяльності ендокринних залоз

Складання опорної схеми

Запитання до учнів

      Які функції виконує ендокринна система в організмі людини?

(Учитель коригує та доповнює відповіді учнів.)

Складання опорного конспекту

Функції ендокринної системи та її значення для організму:

•    координує роботу всіх органів і систем організму;

•    бере участь у хімічних реакціях, що відбуваються в організмі;

•    відповідає за стабільність усіх процесів життєдіяльності організму в умовах зміни зовнішнього середовища;

•    спільно з імунною і нервовою системами регулює ріст людини, розвиток організму;

•    бере участь у регулюванні функціонування репродуктивної системи людини і його статевої диференціації;

•    є одним з генераторів енергії в організмі;

•    бере участь в утворенні емоційних реакцій людини і в його психічній поведінці.

Чому можливі різні відхилення від нормального розвитку організму?

Які ваші гіпотези?

(Слово учням…)

Ми виявили, що порушення в розвитку можуть бути пов’язані із порушенням діяльності самих залоз, і з порушенням вироблення гормонів (надлишком чи недостачею).

ІV. Узагальнення.

 Сьогодні ми виявили причини виникнення різних відхилень від нормального розвитку. Ця тема актуальна не тільки в шкільному курсі, а й на державному рівні. Причиною цього є збільшення кількості людей із ендокринними хворобами. Ви тепер будете знати, що багато із хвороб піддаються лікуванню - головне вчасно розпізнати хворобу і звернутися до спеціаліста. Будьте уважні до свого здоров’я і здоров’я своїх близьких

Термінологічна естафета

Один учень називає  термін вивчений на уроці, інший – пояснює його і пропонує новий термін наступному учневі і одночасно всі учні класу  працюють  з термінологічним словником.

Бесіда

У чому полягає різниця між  залозами внутрішньої, зовнішньої та змішаної секреції?

 Чим відрізняється механізм дії  гормонів від механізму дії  нервів?

V. Контроль знань

Тестовий самоконтроль знань

1.Що таке гормон?

а- суміш жирів і вуглеводів

б- біологічно активні речовини

в- розчини солей натрію і кальцію.

2.Знайдіть відповідність

VI. Підсумок уроку

Учитель аналізує роботу класу.
Рефлексія.

Що нового дізналися?

З якими новими термінами і поняттями ознайомилися?

Які питання хотіли б з’ясувати для себе?

VII. Домашнього завдання.

1. Вивчити відповідні параграфи підручника.

2. Підготувати повідомлення «Як впливає кількість йоду на фізіологічні процеси в організмі?»


Теги: Сугаль Н.А., ендокринна система
Навчальний предмет: Біологія
Переглядів/завантажень: 1457/281


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar