Головна » Біологія |
Мета навчальна: розширити, поглибити і систематизувати знання учнів про будову органів дихання, встановити їх зв'язок із функціями, розкрити механізм формування голосу, показати значення газообміну у легенях і тканинах та роль дифузії у цих процесах; розвиваюча: розвивати логічне мислення, вміння робити висновки, порівнювати, виділяти головне; виховна: продовжувати формувати гігієнічні навички, здійснювати валеологічне виховання. Тип уроку: засвоєння нових знань. Методи: словесний, наочний, інтерактивний, робота в групах. Обладнання: таблиці, схеми. ХІД УРОКУ І. Організаційна частина. Перевіряємо поставу,налаштовуємось на роботу, створюємо позитивний настрій. ІІ. Актуалізація опорних знань. Головним скарбом життя є не землі, що ти їх завоював, Не багатства, що їх маєш у скринях… Головним скарбом життя є здоров'я, і щоб його зберегти, Потрібно багато що знати. Авіценна. На уроках анатомії і фізіології людини ми вивчаємо свій організм з метою збереження найціннішого багатства, даного людині, це - здоров'я. Які системи органів ми вже вивчили? Відповіді: опорно-рухову, кровоносну. ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Сьогодні ми продовжуємо досліджувати свій організм. Вдихніть якомога більше повітря та не дихайте. Простежте за секундною стрілкою скільки часу ви зможете не дихати (у середньому 40-60 с.) Проблема: чому без їжі людина може прожити 40 діб, без води – до трьох, а без повітря - щонайбільше лише шість хвилин? На сьогоднішньому уроці ми постараємось вирішити цю проблему дати відповідь на питання. Записуємо тему уроку:Дихальна система. Будова та функції органів дихання. Оскільки ця тема для вас не нова, то ми повинні чітко визначити, що нам відомо, а що нового ми хотіли б дізнатися. Учні самостійно заповнюють дві колонки таблиці на дошці. Пригадаємо, як відбувається процес дихання в різних видів живих організмів. Який вміст О? в атмосфері? – (21%) Чи завжди таким був склад атмосферного повітря? 600 млн. років тому кисню в атмосфері майже не було, тому живі організми одержували енергію анаеробним шляхом: молекули органічної речовини розщеплювались і окислювались без участі кисню. Але за такого способу окислення 90% енергії втрачалось. Тому в процесі еволюції зі збільшенням в атмосфері О? почав переважати кисневий тип дихання, який є основним для людини. Проте, на найперших стадіях розвитку зародок отримуї енергію завдяки анаеробному диханню. Повторимо з курсу 8 класу, як відбувалась еволюція дихальної системи у різних класів тварин. З цією метою клас об'єднався в групи: 1 група - найпростіші ( спеціальних органів немає, газообмін відбувається шляхом дифузії через оболонку клітини). 2 група – комахи ( трахеї, що мають вигляд трубок із розгалуженнями, пристосовані для використання О? з атмосфери). 3 група – риби (зябра, які складаються із зябрових дуг, пелюсток,тичинок. Тичинки – цідильний апарат, пелюстки – газообмін у воді. У дводишних риб є одна-дві легені). 4 група – земноводні (легені, пов'язані з навколишнім середовищем носовими ходами і ніздрями. У воді дихання відбувається за допомогою шкіри). 5 група – птахи (легеневе дихання, пов'язане із формуванням грудної клітки, яка піднімається і опускається за допомогою міжреберних м'язів. Під час польоту – повітряними мішками, при цьому об'єм грудної клітки не змінюється.Це – подвійне дихання). 6 група – ссавці (легені утворені сукупністю повітряних пухирців-альвеол, у зміні об'єму грудної клітки беруть участь міжреберні м'язи і діафрагма). Оскільки людина – представник класу ссавці, то, очевидно, будова її дихальної системи така ж. Що ж повинна знати людина, щоб зберегти органи дихання здоровими? Відповідь:їх будову, функції, місце розташування в організмі, суть процесів дихання. ІУ. Вивчення нового матеріалу. 1.Суть процесу дихання. В організмі людини і тварин запасів кисню немає, тому безперервне його надходження є життєвою необхідністю (головний мозок через 15-30 с. після припинення подачі кисню паралізується, а через 3-5 хв. гине). Чому? Діяльність будь-якої клітини, тканини пов'язана з витратами енергії. Джерелом її поповнення є розпад органічних сполук, який відбувається за участю кисню, тобто під час дихання. Рольова гра: уявіть собі, що ви молекули О?. який шлях ви проходите в організмі? Аналіз і розгляд схеми. Зовнішнє дихання Вентиляція легень (обмін повітря між зовнішнім середовищем та альвеолами легень Дифузія газів у легенях (обмін газів між альвеолами і кров'ю Транспорт газів кров'ю Дифузія газів у тканинах (обмін газів між кров'ю і тканинами у капілярах тканин Внутрішнє дихання ( поглинання О? клітинами і виділення СО?) 2. Будова органів дихання. Учні в групах самостійно опрацьовують матеріал підручника ( § 30 , с.85-87 ). Заповнюють таблицю: Представники груп виступають, демонструючи відповідний орган на таблиці. У. Закріплення вивченого матеріалу Метод «Прес» Позиція: «Я вважаю, що…» УІ. Домашнє завдання: вивчити §29, заповнити таблицю «Органи дихання», підготувати повідомлення «Чому птахи співають, але не розмовляють».
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |