Головна » Біологія |
Мета уроку: сформувати в учнів поняття про квітку як репродуктивний орган рослини, розкрити біологічне значення її головних частин, виявити подібність у будові квіток різних рослин; удосконалювати вміння і навички виконання лабораторної роботи; розвивати зорову пам'ять та увагу при вивченні будови квітки на натуральних засобах наочності (на живій квітці), розвивати уміння працювати за підручником, за інструкцією, розвивати усне мовлення, комунікативні навички; виховувати уважність, спостережливість, допитливість. формувати відповідальне ставлення до навчальній діяльності Очікувані результати: учні мають знати поняття: квітка, квітконіжка, оцвітина, маточка, тичинка, двостатеві, одностатеві, нестатеві квітки, однодомні, дводомні рослини; учні повинні вміти розпізнавати частини квітки, розрізняти однодомні і дводомні рослини; учні мають пояснювати значення квітів у природі та в житті людини, необхідність берегти квіткові рослини. Обладнання: Обладнання: квіти (заспиртований роздатковий матеріал), гербарій, фотографії квіток, роздатковий матеріал (картки), підручник, комп’ютер, обладнання для демонстрації презентацій (презентація вчителя «Будова і різноманітність квіток» з 23 слайдів) Тип уроку: урок засвоєння нових знань. 1. Організаційний етап Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів 2.1. Робота з картками (індивідуально 4 учні, 4-5 хв.) 2.2.Робота з тестом (працюють на листочках) на встановлення відповідності (Слайд № 1) 4-5 хв Варіанти запитань: Розмножуються за допомогою кореневища Варіанти відповідей: А) регенерація Б) спори В) вегетативне розмноження Г) розмноження черешками. Д) осика, горобина, малина Е) ірис (півник), конвалія, пирій Є) щеплення Ж) суниця, полуниця З) топінамбур, орхідея, картопля И) прищепа І) лілія, тюльпан, часник (відповіді - взаємоперевірка. Правильна відповідь – 1 бал; 1е, 2з, 3а, 4в, 5ж, 6д, 7і, 8б, 9г, 10є 11и 2.3. «Мозковий штурм». — Уявіть, що в рослин зникли квіти? До яких наслідків це може призвести? 3. Мотивація навчальної діяльності. Зверніть увагу на вислови видатних людей про квіти (цитую) (Слайд №2). Часто ми вважаємо, що квіти – дар природи нам, людям. Але з’явилися вони значно раніше на Землі, ніж ми. Тож для чого і для кого вони потрібні – з’ясуємо разом! Повідомлення теми (Слайд № 3), формулювання разом з учнями завдань уроку (по завершенні обговорення (Слайд № 4) 4. Засвоєння нового матеріалу 1. Квітка – генеративний орган рослини. Будова квітки. (Розповідь, бесіда, складання опорних схем, запис у робочі зошити) Що ж таке квітка? (учень ( початкового рівня) отримує завдання – скласти речення із розрізаних смужок, зачитати визначення,всі учні записують термін у зошит. Квітка - видозмінений укорочений пагін, що служить для насіннєвого розмноження рослин. Квіткою зазвичай закінчується головний або бічний пагін. Як і будь-який пагін, квітка розвивається із бруньки. (Слайд 5) Квітка - репродуктивний орган покритонасінних рослин, що складається з укороченого стебла (вісь квітки), на якому розташовані покрив квітки (оцвітина), тичинки і маточки, що складаються з одного або декілька плодолистків. (Слайд 6) Покрив квітки - оцвітина - може бути розчленований на чашечку і віночок. Вісь квітки - називається квіткооложем. Квітколоже, розростаючись, приймає різну форму плоску, увігнуту, опуклу, напівкулясту, конусоподібну, подовжену, колоновидну. Квітколоже внизу переходить в квітконіжку, що сполучає квітку зі стеблом або квітконосом. Квітки, що не мають квітконіжки, називаються сидячими. На квітконіжці у багатьох рослин розташовуються два або один маленьких листочка – приквітки. Чашечка утворює зовнішній круг оцвітини, її листочки звичайно порівняно невеликих розмірів, зеленого кольору. Розрізняють роздільно- і зрослопелюсткову чашечку. Зазвичай вона виконує функцію захисту внутрішніх частин квітки до розкриття бутона. В деяких випадках чашечка опадає при розпусканні квітки, найчастіше вона зберігається і під час цвітіння. Нагадую, що частини квітки розташовані навколо тичинок і маточки називають оцвітиною. (Слайд 7) Внутрішні листочки - це пелюстки, складові віночка. Зовнішні листочки - чашолистки - утворюють чашечку. Оцвітина, що складається, з чашечки і віночка називається подвійною. Оцвітина, яка не поділяється на віночок і чашечку, а всі листочки квітки більш-менш однакові - проста. На дошці роблю запис О 3+3, Ч 5, Ч( 5 ) Пояснюю, що це початок запису формули квітки. О - проста оцвітина, Ч – позначають чашечку, цифрою кількість чашолистків, якщо зрослі – в дужках. (Слайд 8) Віночок - внутрішня частина оцвітини, відрізняється від чашечки яскравим забарвленням і більшими розмірами. Колір пелюсток обумовлений наявністю хромопластів. Розрізняють роздільно- й зрослопелюсткові віночки. ( У записі формули формули додаю – В5, В(5) ( у літературі також застосовують позначення П(Пелюстки) ) Перший складається з окремих пелюсток. В зрослопелюсткових віночках розрізняють трубку і відгин, що має певну кількість зубців або лопатей віночка. А які ж головні частини квітки? (робота зі схемою на дошці – відкриваємо назви – Тичинка і Маточка) Показую на таблиці на прикладі Дурману. (Слайд 9) Тичинка - частина квітки, що представляє собою своєрідну спеціалізовану структуру, яка утворює мікроспори і пилок. Складається з тичинкової нитки, за допомогою якої вона прикріплена до квітколожа, і пиляка, що містить пилок. Число тичинок в квітці є систематичною ознакою. Сукупність тичинок в квітці називають андроцеєм. Т 2+4 Т ∞ ( Слайд 10) У центрі міститься маточка — жіноча частина квітки. Маточка утворює видозмінені листочки — плодолистики. П – плодолистки Наприклад у Магнолії - П∞ ( також використовують позначення Маточка - М (5) М ∞)) Яку будову має маточка? Яка її функція? (Пошукова робота учнів з підручником § 17, ст. 74-76) Так, маточка складається із приймочки, стовпчика і зав’язі схему на дошці, Зав'язь - нижня частина маточки, в якій знаходяться насіннєві зачатки. (робота на дошці – відкриваємо таблички на схемі «Головні частини квітки»,запис у зошит) Перевіримо, що ми знаємо ( зміна видку діяльності – робота з конструктором «Збери квітку» (автор С.Г.Середенко), учні розташовують частини квітки, що вже вивчили та дає їм назви 2-3 хв). 2. Різноманітність квіток ( розповідь вчителя, робота з підручником, складання схем) (Слайд 11) Квітки бувають симетричні і несиметричні. Існують квітки, що не мають оцвітини, їх називають голими. Симетричні (актиноморфні) - якщо через віночок можна провести багато осей симетрії. (запис терміна у зошит) Несиметричні (зигоморфні) - якщо можна провести тільки одну вісь симетрії. (запис терміна у зошит) (Слайд 12 Квітки бувають двостатеві і роздільностатеві Більшість рослин мають квіти, в яких є як тичинки, так і маточки. Це двостатеві квітки. (Слайд 13) Але у деяких рослин одні квітки мають тільки маточки - маточкові квітки, а інші - тільки тичинки - тичинкові квітки. Такі квітки називають роздільностатевими (одностатевими – чоловічими та жіночими). (Слайд 14) У деяких рослин у квітках немає ні тичинок, ні маточок – це нестатеві квітки. (Слайд 15) Рослини, на яких розвиваються як маточкові, так і тичинкові квітки називаються однодомними. У дводомних рослин - тичинкові квітки на одній рослині, а маточкові - на іншій. Існують види, у яких на одній рослині можна виявити двостатеві і одностатеві квітки. Це так звані багатошлюбні (полігамні) рослини. (Слайд 16) До складу квітки входять особливі залози — нектарники, що утворюють цукристу рідину — нектар. Його збирають комахи-запильники, які переносять пилок з однієї квітки на іншу. Пилок, що утворюється в пиляках, зазвичай недовговічний. Наприклад, у ячменю і кукурудзи пилок зберігає життєздатність не більше двох днів, у цитрусових — 4–6 днів, у жита — 12 годин. Цветок всю ночь готовил мёд, Пчелу-сластёну в гости ждёт, Бери, мол, но как другу, Мне окажи услугу: Пыльцу мучную эту Перенеси соседу… Пчела несёт её, и вот – Цветок увял и зреет плод. Так саме тоді відбувається запилення і запліднення, але про таємниці цього явища ми поговоримо на наступних уроках. (Слайд 17) – перевіримо, що знаємо «Так чи ні». ( робота на листочках із самоперевіркою ) Учням необхідно позначити пропоновані твердження позначками «+» — так або «–» — ні. 1) Квітка — це генеративний орган рослини. 2) Квітка забезпечує нестатеве розмноження. 3) Тонке стебло, на якому тримається квітка,— це квітколоже. 4) Оцвітина в рослини буває проста і подвійна. 5) Чашолистики не можуть захищати квітку від пошкодження, особливо в стані бутона. 6) У центрі квітки розташована маточка. 7) Маточка і тичинки — головні частини квітки. 8) Форма квітколожа може бути лише видовженою, пласкою. 9) На квітколожі розташовані такі частини квітки: чашолистики, пелюстки, маточки, тичинки. 10) У вишні, сливи, шипшини квітки мають просту оцвітину. 11) Кожна тичинка має тичинкову нитку, що закінчується пиляком. 12) У шипшини, яблуні квітки двостатеві. Взаємоперевірка (Обводимо колом відповіді, що співпадають) 3. Роль квітки в природі та в житті людини (бесіда, повідомлення учнів) (Слайд 18,19) 5. Узагальнення і закріплення знань. Лабораторна робота №9 «Будова і різноманітність квіток. (Слайд 20 –звучить притишено музика) 1.Інструктаж з техніки безпеки (нагадую за карткою) 2. Виконання лабораторної роботи (згідно з інструкційною карткою) за завданнями у зошиті для лабораторних робіт (Котік Т.С.) ст.12-13 Лабораторна робота № 9 Тема. Будова і різноманітність квіток. Мета: вивчити будову квітки, навчитися визначати частини квітки; ознайомитися із різноманітністю квіток Обладнання і матеріали: живі (заспиртовані) квіти, квітки кімнатних рослин, фото квіток, гербарні колекції квіткових рослин, препарувальна голка, скальпель, лупа Інструктивна картка 1. Розгляньте запропоновану квітку. Знайдіть її частини - квітконіжку, квітколоже, оцвітину, тичинки, маточку та позначте їх на малюнку Розгляньте запропоновані квітки та визначте, які з них мають подвійну оцвітину, а які просту. У яких квіток віночок вільнопелюстковий, а в яких зрослопелюстковий. Зробіть відповідні підписи під малюнками За результатами роботи запишіть висновок: Квітка – це ______________________________ 6. Підбиття підсумків уроку (Слайд 21) «Закінчи речення» 1) Вкорочений, видозмінений і обмежений у рості пагін, який пристосований до статевого розмноження рослин, називається … (квіткою). 2) Головними частинами квітки є … (маточка і тичинки). 3) Захищає внутрішні частини квітки від несприятливих умов … (оцвітина). 4) Оцвітина, утворена тільки віночком, називається … (простою). 5) Оцвітина, утворена віночком і чашечкою, називається … (подвійною). 6) Жіноча частина квітки називається … (маточкою). 7) Маточка складається з таких частин … (зав’язь, стовпчик, приймочка). 8) Чоловіча частина квітки називається … (тичинкою). 9) Тичинка складається з … (тичинкової нитки і пиляка). 10) За наявністю тичинок і маточки у квітках їх поділяють на … (одностатеві, двостатеві, нестатеві). «Мікрофон» - Діти кажуть, що вони дізналися на уроці. Що було цікавого. Міркують про те, де знадобляться такі знання (розуміння будова квіток, вміння малювати квіти...). Я коротко перераховую всі нові терміни з опорою на малюнки-схеми на дошці. Відзначаю, що цей матеріал потрібен для того, щоб зрозуміти, звідки з'являються плоди у рослин. На завершення уроку пропоную дітям зірвати пелюстку в ромашці, на якій написано побажання для них. Зачитую сенкан. ( слайд 22) 7. Домашнє завдання (слайд 23) Завдання для всього класу: опрацювати §17, зап.1-6 (ІІ-ІІІ рівні) Індивідуальні та творчі завдання: скласти сенкан та загадки (власні, можна римовані) на тему “Квітка”; підготувати повідомлення про незвичайні суцвіття Джерела інформації, використані при підготовці до уроку: Безручкова С.В. Біологія. 7 клас: Плани-конспекти уроків на друкованій основі / С.В.Безручкова. – Х.:Вид-во «Ранок»,2012.- 144с. – (Серія «Конструктор уроку) ( завдання «Закінчи речення»)
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |