Мета: повторити уже відомі дітям правила мовного етикету; познайомити з правилами поведінки під час суперечки, дискусії; розвивати діалогічне мовлення учнів, збагачувати активний словник учнів, розвивати критичне мислення; виховувати уважне, чуйне, ввічливе ставлення до співрозмовника.
Обладнання: відеосюжети ( уривок з м/ф «Дванадцять місяців», кіножурнал «Єралаш»№72),
пісня Кота Леопольда, оповідання І. Носова «Справжній Дід Мороз», роздруковане оповідання С. Іванова «Суперечка про ввічливість», анаграми, схеми суперечок, «Поради Кота Леопольда».
Епіграф: «В спорі перемагає не той, хто гарячкує, а той, хто думає!»
Хід заняття
1. – Як ви розумієте це прислів’я?
– Чому перемагає той, хто думає?
2. Повідомлення теми.
– Сьогодні ми поговоримо про основні правила етикету в ситуації суперечки. Іншими словами, ми будемо вчитися сперечатися, дискутувати.
3. Бесіда.
– Як ви розумієте значення слів «суперечка», «дискусія»? (Обговорення якогось питання, де кожен відстоює свою думку.)
– В чому полягає різниця між суперечкою та дискусією.
(Суперечка – спір, який виникає при обговорення або вирішення проблеми. Може характеризуватися гострою боротьбою ворожих сил.
Дискусія – це форма колективного обговорення, мета якого виявити істину через зіставлення різних поглядів.)
– Як ви думаєте, навіщо люди сперечаються, дискутують? Можливо, для того, щоб посваритися?
– Чим відрізняється сварка від суперечки або дискусії? (Сварка – стан взаємної ворожої незлагоди, лайка.)
4. Слухання уривка з оповідання І. Носова «Справжній Дід Мороз».
5. Обговорення.
– Про що сперечалися діти?
– Чи вміють ці діти сперечатися, дискутувати?
– Яких помилок вони припустилися під час суперечки?
6. Читання оповідання С.Іванова «Суперечка про ввічливість»
– Зараз ми потрапимо ще в один клас і дізнаємося, яка суперечка виникла в ньому.
Учні мовчки читають оповідання.
СУПЕРЕЧКА ПРО ВВІЧЛИВІСТЬ
Після обіду у нас буда розмова про ввічливість.
– От, наприклад, якщо я сиджу в автобусі, – закричала Ліза Петрова, – а входить бабуся. Я їй одразу місцем поступаюся!
– Це кожен дурень знає! – закричав Юрко Титаренко. – А ще треба сказати: «Сідайте, будь ласка!». Зрозуміла, вороно?
– Ти що, з привітом? – закричав Дмитрик Ковальов. – Треба сказати цій бабусі: «Будьте ласкаві, сідайте, будь ласка!». Зрозуміло? А так вона і не захоче сідати на твоє дурне місце!
– Та поки ти будеш говорити свої довгі козлині слова, бабуся, можливо, взагалі вилізе з автобуса!
– Не турбуйся! Бабуся не так вже швидко й стрибає. Сам скаче, а на інших звалює.
Сперечалися-сперечалися… І без кінця у розмові «пробігали» то віслюк, то козел, то ворона, то баран.
С. Іванов
7. Обговорення.
– Про що була дискусія в класі?
– Чи можна цих дітей назвати ввічливими?
– На що більше схожа їхня розмова: на суперечку чи на сварку? Чому?
– Говорять, що в суперечці народжується істина. Чи може народитися істина в такий суперечці?
– Чим, на вашу думку, закінчилася ця історія?
8. Перегляд уривку з м/ф «Дванадцять місяців».
– А зараз подивіться, чим може закінчитися суперечка, якщо ображати одне одного.
9. Продовження бесіди.
– Ввічлива людина під час суперечки, дискусії не скривдить, не образить іншого. Щоб висловити свою точку зору і при цьому не скривдити співрозмовника, уживають спеціальні слова і мовні звороти.
(На дошці написані мовні звороти.)
– Прочитайте звороти, звороти, записані на дошці. Які, на вашу думку, ввічлива людина може використати під час дискусії?
Я думаю, що ти маєш рацію (не маєш рації)…
Ти несеш нісенітницю…
Мені здається, що ти помиляєшся…
Що ти верзеш?..
Я згодний (не згодний) з тобою…
Ти що, з привітом?...
Вибач, я не можу з тобою погодитися…
Поміркуймо разом…
– Коли ввічлива людина сперечається, щось доводить, вона нерідко вживає слова «я думаю», «мені здається», «на мою думку». Чому?
– Так, щоб висловити свою точку зору, не нав’язуючи її співрозмовнику, не кривдячи його.
– Яким тоном звертаються одне до одного під час суперечки?
– Треба обов’язково вміти стримувати свої емоції. Особливо, негативні!
10. Гра. Відгадування анаграм.
– Відгадайте зашифровану емоцію.
НІВГ (ГНІВ)
– Спробуйте зобразити її мімікою. Поверніться одне до одного.
– Відгадайте ще одну емоцію.
ГАВАЗНЕ (ЗНЕВАГА)
– Який би вираз обличчя ви зробили, показуючи зневагу до співрозмовника?
– А тепер покажіть, з яким виразом облич ви будете сперечатися?
11. Обговорення моделей конфліктної та конструктивної суперечок.
– Отже, ми вже з‘ясували, що суперечка може бути або конфліктною, або конструктивною. Від чого це залежить?
а) розглядання моделі конфліктної суперечки.
– Роздивіться зображених чоловічків. Зверніть увагу на їхню міміку, жести. Як можна назвати таку суперечку?
– Так, мета цих чоловічків – не пошук істини, бо в них у кожного своя істина, а ствердження власної позиції за будь-яку ціну.
– У що може перетворитися така суперечка?
– Чому це може статися? (тому що сперечальники не дотримуються культури ведення суперечки. Недаремно вона розташована на схемі у них під ногами.)
– Як ви гадаєте, чи залишаться друзями люди, які так сперечаються? Ні, тому що вони зневажають одне одного, ображають.)
– А чи досягнуть вони істини, мети суперечки? (Ні, тому що вони не шукають істину, не слухають і не намагаються зрозуміти одне одного.)
– Що може їм допомогти? (Культура суперечки.)
б) розглядання моделі конструктивної суперечки.
– Чи досягнули ці чоловічки мети суперечки? (Так, бо крокують разом, обличчя добрі, взялися за руки, знайшли істину.)
– А як ви думаєте, що їм допомогло? (Культура суперечки.)
– Чи залишилися вони друзями?
12. Робота в парах.
– А тепер спробуйте ви залишити друзями дітей з оповідання «Суперечка про ввічливість». Прочитайте ще раз це оповідання і, працюючи в парах, внесіть необхідні виправлення в розмову дітей так, щоб їхня суперечка стала дійсно ввічливою.
Слухання відповідей.
13. Перегляд відео сюжету «Подарунок».
– Перегляньте відео сюжет. Визначте, суперечка це, чи сварка?
– Що стало причиною сварки?
– Що говорили герої сюжету? Як звучали їхні голоси?
– Які несловесні засоби використовували співрозмовники?
– Ввічливо себе так вести?
– А виграв хтось у цій ситуації?
– Як ви думаєте, що буде відчувати дівчинка. Яка отримає у подарунок цю ляльку?
14. Інсценізація уривку.
– Уявіть, що ви входите до класу у момент сварки між хлопцями. Які аргументи ви приведете, щоб примирити їх?
Повторний перегляд фрагменту.
– Отож, як ви заспокоїте сперечальників? Що скажете?
– Ми прослухаємо кількох бажаючих і оберемо того, кому вдасться примирити хлопців найкраще.
Виступи дітей.
– Кому вдалося примирити найкраще?
– Хто привів вагоміші аргументи?
– Хто говорив з доречною інтонацією?
– Чия мова була більш виразнішою?
15. Висновок.
– Ви переконалися, що для розв’язання мовленнєвої задачі (у даному разі – примирення сперечальників), необхідно добирати вагомі докази та аргументи. Дотримуватися відповідного тону та інтонації.
16. Групова робота.
– А тепер кожен з вас спробує показати своє вміння ввічливо, доброзичливо вести суперечку.
– Об’єднайтеся, будь ласка, в групи. Кожна група отримує завдання розв’язати суперечливу ситуацію і впродовж 4-5хвилин добирає і записує докази та аргументи, які ви могли б навести, відстоюючи свою думку.
(Додаток 1)
– Оберіть представника групи, якій буде презентувати вашу роботу. Використовуючи всі свої знання щодо правил ведення дискусії. Суперечки, подумайте, як повинен звучати ваш голос, який тон доречніше, які жести можуть допомогти у вирішення питання.
17. Підсумок.
– Ви сьогодні переконалися, що обговорення суперечних питань і з однолітками, із дорослими буде успішним і не перетвориться на сварку лише тоді, коли співрозмовники будуть дотримуватися певних правил поведінки (перш за все – мовного етикету): приводити вагомі докази, з гідністю визнавати правоту супротивника, вибачатися, якщо неправі.
18. Поради Кота Леопольда.
(Звучить пісня Кота Леопольда)
– І на згадку по нашу сьогоднішню розмову усім вам відомий Кіт Леопольд, який дуже любить мир, спокій, дружбу, надіслав такі поради:…
(Додаток 2)
– Пам’ятайте їх і використовуйте у своєму житті!
Додаток 1
1. Ви разом з другом виконали якесь завдання, але вчитель поставив йому оцінку вище. Ви вважаєте, що це несправедливо. Які докази ви приведете у розмові з вчителем?
2. З батьківських зборів мам прийшла засмучена: у вас гірша за всіх успішність. Переконайте маму, що це не так.
3. Бабуся намагається напоїти вас кип’яченим молоком, яке ви терпіти не можете (особливо з пінками). Що ви скажете бабусі?
4. Батьки вимагають від вас, щоб ви гуляли тільки на подвір’ї біля свого будинку: так їм спокійніше. Ви вважаєте цю вимогу несправедливою. Як ви переконаєте батьків?
5. Ваш друг не виконав домашнього завдання й попросив вас дати йому списати. Ви рахуєте, що цього ні в якому разі робити не можна. Які аргументи ви наведете на захист своєї позиції?
Додаток 2
ПОРАДИ КОТА ЛЕОПОЛЬДА
1. Подумай, чи варта уваги причина сварки. (Чому ви посварилися? Чи варто було через це сваритися?)
2. Запитай у своєї совісті про свою провину.
(А може, я винний у сварці?)
3. Якщо ти винний, попроси вибачення.
4. Якщо винен інший, вибач йому і забудь, що сталось.
Намагайся надалі поступатися, щоб уникати сварки