Головна » Молодші класи » Виховні заходи |
Тема: Познайомити учнів з поняттям « конфлікт», « конфліктна ситуація », « інцидент»; дати дітям можливість самостійно аналізувати типові життєві ситуації, роз´яснити правила попередження конфліктів та виходу з них; розвивати вміння етичного самопізнання, самооцінки та самоаналізу; виховувати вміння жити в колективі та чути один одного.
Обладнання : вірш Марії Пригари „ Тихенька дівчинка“ , музичний кліп „ Зачем мы ходим в школу“(на російській мові ), мультфільм „ Конфлікт на мосту“, аркуші па- перу для тестування, вислови про культуру спілкування.
Завдання групам: змоделювати у парах або групах конфліктні ситуації дорослі – діти, чоловік – жінка, підліток старшого віку – підліток молодшого віку.
Хід виховної години:
І. Організація класу. Музичний кліп. ІІ. 1. На дошці висить плакат зі словом Конфлікт Що, на вашу думку,означає це слово? Які асоціації воно викликає? Передбачувані відповіді: - сварка; - бійка; - ворожнеча; - протистояння двох людей; - боротьба. 2. Розповідь вчителя. Конфлікт – це зіткнення протилежних інтересів, поглядів,прагнень; серйозна роз- біжність ,гостра суперечка, що приводить до протистояння або боротьби. Для виникнення конфлікту необхідний ряд чинників: наявність проблеми (супе- речності),конфліктної ситуації, учасників конфлікту та інциденту.
Конфліктна ситуація – це ситуація прихованого або явного протиборства сторін. 3. Бесіда - Чому на вашу думку виникають конфлікти? - Що стає їх причиною? Передбачувані відповіді ?
- Між ким виникають конфлікти ? 3. Складання асоціативного куща.
4. Слухання вірша Марії Пригари . Тихенька дівчинка
Чого це так на мене сердяться в школі? Тож не чіпаю нікого ніколи. Ні з ким не сварюся, сиджу собі тихо, А з цього виходить одне тільки лихо!
Оце я сказала – така в мене звичка – Що в Галі, як мишачий хвостик, косичка. Що в Каті спідничка – неначе з рогожі, Та ще й черевики на човники схожі.
Що в Тані волосся нечесане досі, Що очі Мар´янки маленькі та косі, Що в зошиті Лесі самі тільки плями: Напевне,бруднющими пише руками.
Я ж правду кажу їм. І що тут такого? Та я ж не чіпаю ніколи нікого. Сиджу собі тихо і в школі,і вдома, І чом вони сердяться всі, невідомо ?
- Чому усі в класі сердяться на дівчинку? 5. Обговорення ситуацій. Ситуація 1 На дворі жилого мікрорайону був збудований баскетбольний майданчик, який влітку міг використовуватись для гри в теніс та волейбол, а взимку – для гри в хокей. Коли з часом обладнання стало непридатним, цей майданчик використовувався хлоп- цями як футбольне поле, і весь двір ганяв тут м´яча. Але одного разу баскетбол знову став дуже популярним, і половина хлопців двору, зібравши гроші, відновила баскет - больні щити. Саме тоді виник конфлікт: двір поділився на « футболістів » і « баскет- болістів » - два ворожих табори.
нечу хлопців?
Ситуація 2 Брати Мишко і Петрик посварилися за книжку . Мишко хотів її читати тоді, коли й Петрик. - Як можна було братикам уникнути сварки ? Ситуація 3 Прийшов Кирило Кожум´яка до змія, а той йому й каже: - А що Кирило? Прийшов битися чи миритися ? - Де вже миритися? Битися з тобою, з іродом проклятим. От і почали вони битися – аж земля гуде. - Чому Кирило погодився битися із змієм? - Як можна було уникнути сварки? 6. Робота в групах Діти розігрують конфліктні ситуації. (Сценки ) Дорослі – діти. Чоловік – жінка. Підліток старшого віку – підліток молодшого віку. Обговорення сценок. - Хто першим затіяв конфлікт? - Яка була у відповідь реакція іншої сторони? - Як розпалювалися пристрасті? - Чи робив хто – небудь спробу примирення? - Чи була у героїв інсценувань можливість уникнути конфлікту? - Що для цього їм треба було зробити? Передбачувані відповіді: - вислухати іншу сторону; - говорити спокійно; - не нервувати; - знайти компроміс; - просто вибачитися. 7. Мультфільм « Конфлікт на мосту » (Обговорення мультфільму) 8. Розповідь вчителя. Є певні фрази, які можуть спровокувати конфліктну ситуацію. Наприклад: - ти як завжди ( запізнився, розбив щось тощо ); - скільки можна казати, що (неможна брати мої речі, ти повинен винести сміття тощо ); - до яких пір ти будеш ( дивитися телевізор, голосно вмикати музику тощо ). Таких висловів багато і кожен з вас, напевно, може пригадати їх. Не варто почи-нати розмову з таких фраз. Бо таким чином ви узагальнюєте поведінку людини, роби- те співрозмовника в очах оточуючих або її власних невдахою, принижуєте гідність. Краще ,роблячи зауваження, дати людині зрозуміти, що ви ставитесь до неї з повагою, але деякі моменти її поведінки не зовсім вас влаштовують. Наприклад: - « Я знаю,як тобі подобається ця музика, але не міг би ти одягнути наушники, або вимкнути магнітофон ». - « Постарайся більше не запізнюватися, бо в мене мало вільного часу ». 9. Інформація . Довідкове бюро. ( Розказують учні ) Правила попередження конфліктів: • не приховуйте доброго відношення до людей, не скупіться на похвалу товаришам; • не розмовляйте відразу з напруженою,збудженою людиною; • постарайтеся подивитися на проблему очима опонента, « встати на його місце»; • вмійте примусити себе мовчати, коли вас зачіпають в дрібній сварці, будьте вище за дріб´язкові суперечки; • перш ніж сказати про неприємне, постарайтеся створити доброзичливу атмосферу, відзначте заслуги людини,його вдалі вчинки; • те, що справжні чоловіки вирішують суперечки бійкою – міф, тільки сильна і впев- нена в собі людина здатна вийти із конфлікту без сутички. 10. Тестування на визначення поведінки в конфліктній ситуації. Умови тестування. Прочитайте і вирішіть, чи властива Вам та або інша поведінка і проставте бали: часто – 3, в деяких випадках – 2, рідко – 1. Як Ви звичайно поводитеся в конфліктній ситуації, під час сварки?
1. Погрожую і бʹюся. 2. Прагну прийняти точку зору супротивника, враховую її, як свою власну. 3. Шукаю компроміси. 4. Припускаю, що не прав, навіть якщо не можу повірити в це остаточно. 5. Уникаю супротивника. 6. Бажаю за будь – яку ціну добитися своїх цілей. 7. Намагаюся зʹясувати, з чим я згоден, з чим – категорично не згоден. 8. Йду на компроміс. 9. Капітулюю. 10. Змінюю тему. 11. Нию та скаржуся, поки не добʹюся свого. 12. Намагаюся знайти причину конфлікту, зрозуміти, з чого все почалося. 13. Трішки поступаюся і підштовхую тим самим до поступок іншу сторону. 14. Пропоную мир. 15. Намагаюся все обернути на жарт. Обробка результатів
Перед Вами декілька колонок ,кожна з них відображає свій стиль рішення конфліктів. Впишіть набрані бали у ті чарунки , де проставлений порядковий номер питання та підрахуйте бали по колонках. Колонка з найвищим балом і визначає Ваш стиль вирішення конфлікту.
Колонка « А » відповідає « жорстокому » типу рішення конфліктів. Ви до останнього стоїте на своєму, захищаючи свою позицію, в якій, на вашу думку, немає і не може бути вад і помилок. Тип людини, яка завжди права. Колонка « В » - стиль « примирення » . Ви дотримуєтеся позиції, що завжди можна домовитися, « дві голови краще, ніж одна ». Під час суперечки ви намагаєтеся запро- понувати альтернативу, шукаєте рішення, які задовольняють обидві сторони. Колонка « С » - « компромісний » , відразу згодні на компроміс. Колонка « Д » - « м ʹ який » стиль. Свого супротивника Ви вражаєте добротою, з готовністю встаєте на точку зору супротивника, відмовляючись від своєї. Колонка « Е » - « уникання » , Ваше кредо - « вчасно піти ». Ви прагнете не загост- рювати ситуацію, не доводите конфлікт до відкритого зіткнення.
- Тестування допоможе Вам правильно поводитися у конфліктних ситуаціях. 11. Гра. У кожного учня аркуш білого паперу. Подумайте і запишіть одне слово –прикмет- ник, який, на вашу думку, характеризує конфліктну особу ( підписувати аркуш не потрібно ). Листочки прикріпити до дошки таким чином, щоб усі учні могли бачити результат. Передбачувані відповіді: - агресивний; - дратівливий; - нервовий; - неспокійний; - неприємний. 12. Поради психолога. Вчитель. Саме дратівливі люди найчастіше стають учасниками конфлікту. Щоб уникнути конфлікту, намагайтеся діяти так, як порадить вам психолог. Як подолати гнів • Відчувши наближення злості, заплющить очі і полічіть до 10. • Відчуваючи наближення гніву, подивіться на годинник та відкладіть спалах гніву на 15 хвилин. Так можна навчитися контролювати себе. • Придумайте фрази, які могли б послабити ваш гнів. Наприклад: « Не треба кричати, мене і так всі добре чують »; « Йому теж боляче. Не варто підсилювати чужий біль ». • Будь який конфлікт не потрібно підтримувати. Головний девіз – не реагувати! 13. Пригадайте мирилки. Не дивися Так сердито, Дуже хочу Я дружити. Ось мізинчик, Мізинець, Сварки нашої Кінець!
Ти не ворог, я – не ворог. Нам сваритись - просто сором. Помирились, помирились, Щоб ніколи не сварились! 14. Вчитель --Учні нашого класу розробили правила чемності для хлопчиків і дівчаток . Поради у стенд, який висить у класі.
ІІ. Підсумок виховної години. Вчитель. Людські відносини настільки багатогранні, що часто одна і та ж людина може в один і той же день виступати в ролі скандаліста, пригнічуючи індивідуальність та гідність іншого, і сам стати жертвою. Важливо усвідомлювати і аналізувати свої вчинки при спілкуванні з іншими, щоб вчасно зупинити конфліктну людину або зупинитися самому.
| ||||||||||||||||||||||
Переглядів: 1670 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |