Змінювання прикметників за числами у сполученні з іменниками
Мета. Виробити вміння змінювати прикметники за числами. Удосконалювати вміння учнів ставити питання від іменника до прикметника. Розвивати вміння аналізувати, співставляти і робити висновки, виховувати любов до природи. Хід уроку І. Організація класу до уроку.
Встаньте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться ви до мене,
Посміхніться і до себе.
Привітайтесь: «Добрий день!»
Девіз нашого уроку буде такий:
Думати швидко
Виконувати чітко
Творчо працювати
Каліграфічно писати ІІ. Оголошення теми уроку
Закінчується чудова пора року. Спливають в календарі останні дні зими. До нас поспішає дівчинка-весна. Ось сьогодні на нашому уроці ми будемо відривати чарівні листочки календаря і продовжувати вивчати прикметник. ІІІ. Експрес-перевірка.
До нас на урок завітало сонечко разом зі своєю подругою хмаринкою. Вони підготували для вас завдання на веселих краплинках і хочуть перевірити ваші знання.
Питання:
1. Що називається іменником?( приклад)
2. Які іменники пишуться з великої літери, а які з маленької?
3. Як називаються іменники, що відповідають на питання хто?, а що відповідають на питання що?
4. Як змінюються іменники?
5. Іменник має роди. Назвіть їх?
6. Чим виступає в реченні іменник?
7. Що називається прикметником?( приклад)
8. З якою частиною мови зв 'язані прикметники в реченні? IV. Каліграфічна хвилинка. Фізкультхвилинка -пальчикова.
Кк ар нд календар
- Яка орфограма у слові календар?
- Як називаються слова, написання яких ми повинні запам'ятати?
- Дібрати і записати прикметники, що починаються з перших літер слова календар.
К — каліграфічний
А - активний
Л — лагідній
Е - енергійний
Н - надійний
Д— добрий
А - артистичний
Р - радісний
З великої хмари малий дощ буває.
- Прочитайте речення, яке записане на дошці. Яке це речення за метою висловлювання?(Розповідне).
- Що ще ви помітили?(Це прислів'я)
- Запишіть його каліграфічно у зошити.
- Підкресліть в реченні головні члени.
- Знайдіть в реченні прикметники.
- Зробіть, будь ласка, звуко - буквений аналіз слова буває.
- Розберіть іменники. (І варіант - дощ, II варіант -хмари)
Фізкультхвилинка для очей V. Підготовка до вивчення нового матеріалу. 1. Словниковий диктант. (малюнковий)
- Записати іменники разом з дібраними до них прикметниками. 2. Вибірковий диктант.
- Випишіть прикметники з вірша у стовпчик. Руки
Тепла і ніжна — в матусі рука.
Дужа й солона вона — в моряка.
В лікаря — чуйна. Шорстка — в хлібороба ...
Тільки ніяка рука — у нероби. (Л Савчук)
— З яким іменником зв'язані виписані прикметники? (Руки.)
— У якому числі вжито іменник руки? (В однині.)
— Поміркуйте! В якому числі вжиті прикметники, зв'язані з іменником руки? Доведіть. 3. Самостійна робота.
— Поставте ці прикметники у формі множини і запишіть через рисочку. Визначте закінчення утворених прикметників. Висновок. У множині всі прикметники мають закінчення -і. Фізкультхвилинка (Тупай, плескай, покрутись)
Село, весна, веселий, ховається, Мурчик, сказати,
зелений, м'ята, зимовий. VІ. Робота над новим матеріалом. 1. Колективне виконання вправи 100.
а) Списати сполучення іменників з прикметниками. Позначити закінчення прикметників.
б) Спостереження за змінюванням прикметників в однині і множині.
— Іменник може жити сам по собі, а от прикметник — боягуз. Він виходить на прогулянку лише з іменником, міцно тримаючись за три мотузки — рід, число, відмінок. Ось він, Прикметник - боягуз (Показати таблицю)
— Тому прикметник завжди стоїть у тому числі,
що й іменник, з яким він пов'язаний.
в) Ознайомлення з правилом (с. 44).
Фізкультхвилинка (Розстав прикметники по кошикам -множина, однина) 2. Списування з граматичним завданням (за вправою 101).
Списування сполучень іменників з прикметниками. Позначення закінчень прикметників. Визначення їх числа. 3. 3. Запишіть каліграфічно слова-відгадки, позначте їх число.
• Який журавель не літає? (Колодязний.)
• Яким гребенем не розчісуються? (Півнячим.)
• 3 якого посуду ніколи не їдять? (З порожнього.)
• Якого каміння немає в річці? (Сухого.)
• У яке відро не можна налити води? (У повне.) VIІ. Домашнє завдання. Вправа 102 VIIІ. Підсумок уроку. Релаксація.
Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»