Мета: повторити вивчене про прикметник, його граматичні ознаки (рід, число, відмінок); формувати вміння й навички правильного вживання голосних у відмінкових закінченнях прикметників; розвивати культуру усного й писемного мовлення, естетичні почуття, смак до точного та влучного слова, збагачувати словниковий запас учнів.
Тип уроку: урок повторення вивченого.
Обладнання: підручник, таблиця
Хід уроку
І. Організаційний момент ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Робота біля дошки.
Записати речення, підкреслити в них іменники. Визначити рід, число, відмінок кожного з іменників. Вказати іменники-власні назви.
На святе Благовіщення сонце радісно вставало. (А.Казка.) У небесах сузір’я Лева нам світить на Чумацький шлях. (Д.Чередниченко.) Наш Київ Золоті розкрилює ворота. (М.Рильський.) Де Почайна шуміла, лиш струмок між горбами тулиться. (Л.Забашта.)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
ІV. Повторення ключових питань.
*Бесіда.
• Яка частина мови називається прикметником?
• Яка роль прикметників у мовленні?
• Як змінюються прикметники?
• Від чого залежить рід, число, відмінок прикметників у словосполученнях рідний край, рідному місту, рідною землею?
V. Виконання вправ на повторення.
* Робота біля дошки.
Записати речення, визначити в них прикметники. З’ясувати рід, число та відмінок кожного прикметника.
В орача руки чорні, зате хліб білий. Білі руки чужу роботу люблять. Мак чорний, та смачний, а редька біла, та гірка. Солодка морква, та в сусідовому городі. У доброго господаря і соломинка не пропаде. Материна хата краща чужої палати. Від поганого коріння не жди доброго насіння. І на здоровій яблуні гнилі яблука бувають. До сухої криниці не йдуть пити водиці.
* Робота з підручником.
Виконання вправи 26 (усно).
Виконання вправи 27 (письмово).
Навчальний диктант.
Підкреслити прикметники, визначити рід, число, відмінок кожного. Виділити відмінкові закінчення прикметників.
Для нашої сонячної землі жовтий і синій кольори є і були найбільш підхожі. Це розумів простий народ. Тому він вимальовував свої хати в синє та жовте. Поєднання цих двох кольорів цілком відповідає народному смаку.
Рідну природу українці бачили саме в жовтій і блакитній барвах. Бачили золоте поле, синє небо, синє море й ріки з жовтими очеретами й рудими скелями, сині гори. (За К. Широцьким; 60 сл.)
V. Підбиття підсумків уроку.
VІ. Домашнє завдання. Вправа 29.