Мета: учити учнів складати оповідання (казку); описувати чарівне явище природи – осінь, осіннє листячко; формувати практичні вміння застосовувати вивчені орфограми під час написання тексту; збагачувати словниковий запас, розвивати творчу уяву, спостережливість учнів, вміння висловлюваит свої думки, почуття; виховувати інтерес і любов до природи, бажання описати природні явища рідною мовою.
Обладнання: малюнки із зображенням пізньої осені, листячком,гілка з осіннім листячком,альбомні аркуші, різнокольорове осіннє листя, обкладинка дитячої книжки, таблиця “Структура тексту”, мультимедійна презентація
“ Осінні перетворення”, мікрофон, запис з класичною музикою.
Хід уроку
І ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
ІІ ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ.
Вчитель.
- Сьогодні на уроці ми будемо вчитися писати твір. Робота складна, але цікава. Наприкінці уроку вас чекає приємний сюрприз, що стане підсумком нашої роботи. ( Вчитель під музичний супровід загадує загадку та ходить по класу, потім, коли діти відгадують, дістає з портфеля учня листочок). Відгадайте, про що ми будемо писати твір:
Листопад, листопад…
Золотий метелик
Залетів в моє вікно,
Всівся на портфелик…
(Листочок)
Вчитель: - Правильно. Останній осінній листочок. Щоб ви хотіли почути від листочка? Чого чекаєте від уроку? Що саме ми будемо писати?
- Ви уявите себе казкарями, складете розповідь- казку, про пригоди осіннього листочка.
Я принесла гілочку з листочками, для того щоб ви уявили образ героя.
(Учитель звертає увагу дітей на гілочку, яка стоїть у вазі)
- Діти, погляньте які це листочки ?
Діти: - Жовті, червоні, різнокольорові …
Вчитель: - Подумайте чому?
(Діти: відповідають, роблять власні припущення)
ІІІ П ІДГОТОВЧА РОБОТА.
1. Перегляд презентації “Чому листя змінює колір? ”
( 12 слайдів з осінніми пейзажами, осіннім листячком з коментуванням та поясненням)
Вчитель: - Тепер ми з вами знаємо чому листочки змінюють колір.
2. Робота з ілюстраціями «Пізня осінь»
Вчитель: - Який настрій викликають пейзажі пізньої осені?
( Відповіді дітей)
- Якою буде ваша розповідь- казка за інтонацією:
- веселою;
- ліричною;
- сумною; ?
3. Робота над структурою тексту.
( Вчитель демонструє дітям таблицю у вигляді дерева)
Вчитель: - Нагадайте, з яких частин складається текст?
(Зачин, основна частина, кінцівка)
- У написанні казки є свій секрет. Пам'ятайте прислів'я:
«Казка вчить, як на світі жить?» А чого вчитиме наша казка?
(Добра, розуміння, повги, товаришування, взаємодопомоги.)
- Подумайте, з чого ви почнете свою казку?
( З заголовка, назви)
- Придумайте її назву.
( Пригоди осіннього листочка)
- Подумайте, з чого ви почнете свою казку, про що піде мова в основній частині й які повчальні слова стануть основою вашої казки.
4. Колективна робота з класом.
(Учні пропонують різні варіанта початку казки)
Гра «Колобок»
(Вчитель тримає в руках м'яку іграшку, Колобок. Пояснює завдання дітям)
Вчитель: - Діти, оскільки ми з вами будемо писати твір-казку, тодо нас завітав
казковий герой, Колобок. Він котився, котився та й докотився до
нашаго класу.
Зараз до кого докотиться Колобок, той і запропонує свій варіант
зачину казки.
Діти тримають Колобка за ручку та надають варіанти зачину.
(Одного разу; жив собі; Я – останній осінній листочок)
Словникова робота
Діти, який зараз місяць?
(Листопад)
Вчитель: Вітер зриває з дерев останні листочки. Ось і на нашому дереві залишилось кілька чарівних листків, а чарівних тому, що на них є слова, які нам будуть потрібні при написанні казки про пригоди осіннього листочка.
(Опрацювання слів і словосполучень, які можна використати під час написання твору)
ФІЗКУЛЬТ ХВИЛИНКА
(діти під мелодію показують осінній листопад)
Вітер листячко гойдав
Вітер листячко зривав
Вітер швидко рахував:
Червоний лист, зелений лист,
Зачепився і завис.
Вітер листячко кружляв
Та за парти розкидав.
5. ПОЕТИЧНА ХВИЛИНКА
Вчитель: - Послухайте, як описують осіннє листя, настрій цієї пори року класики української літератури.
(Заздалегідь підготовлені учні зачитують уривки для створення відповідної атмосфери)
1. Небеса прозорі, мов
глибінь ріки.
Падають, як зорі, з явора листки.
Д. Павличко
2. Осінь клени одягає
у багрянцеві плащі.
І калині, й горобині принесла дари осінні.
Н. Забіла
3. Тихо осінь ходить гаєм.
Ліс довкола аж горить.
Ясен листя осипає.
Дуб нахмурений стоїть.
Н. Приходько
4. …Шелестить
Пожовкле листя по діброві;
Гуляють хмари; сонце спить…
Т. Шевченко
ІV СКЛАДАННЯ ТВОРУ Й ОФОРМЛЕННЯ КНИЖКИ
1. Зразок твору
( Зачитують діти. Троє учнів. “Зачин”, “Основна частина”, “Кінцівка”)
2. Написання учнями твору
(Учні записують казку на альбомних аркушах під музичний супровід: “Вальс осінніх листочків”)
3. Створення книжки
(Вчитель збирає листочки)
Вчитель: - Зібрані листочки мені щось нагадують. Що в нас вийшло?
Діти: - Книжка.
Вчитель: - Це і є сюрприз, який стане підсумком нашої роботи.
Ви – автори чудових казок, а я – помічник, який допоможе створити книжку.
Але чого не вистачає нашій книжці?
Діти: - Обкладинки.
Вчитель: - Як би ви назвали цю збірку казок?
Діти: - “Осінні казки”
(Вчитель дістає обкладинку, складає книгу, зверху на обкладинці пише назву : “Осінні казки”)
V ПІДСУМОК УРОКУ
Гра “Кошик з листочками від Зайчика”
(Проводиться для гостей та учнів)
(Вчитель дістає кошик прикрашений осіннім листячком, в якому сидить Зайчик з морквою. Кошик накрито хусткою, з-під хустинки виглядають різнокольорові стрічки, на кінчиках яких написані запитання. Діти читають запитання, відповідають, якщо відповідь вірна – тягнуть за стрічку та дістають подарунок з кошика (іграшки, горіхи, цукерки)).
ЗАПИТАННЯ:
1. Скільки речень потрібно записати в основній частині? (5-6 речень)
2. Для чого нам потрібен абзац? (Щоб відокремити одну частину тексту від іншої)
3. Чому листочки восени стають різнокольоровими? (Бо їм не вистачає світла і “фарба”, яка є в листочках стає видимою)
4. Яку функцію на землі виконує “пухка різнокольорова ковдра з листочків”? (Під цією ковдрою зимують: комахи, рослини. Вона захищає їх від холоду)
5. Який секрет є при написанні казки? (Казка повинна мати повчальний характер. “Казка вчить, як на світі жить”.)
Вчитель: Діти, дякую вам за плідну роботу, творчість. Сподіваюсь, що в майбутньому, ви станете відомими дитячими письменниками та будете створювати чудові казочки! До побачення!