Головна » Молодші класи » Сценарії свят |
Свято Купала — одне з найпоетичніших народних свят — сягає своїм корінням у глибину віків. Під різними назвами його знають у багатьох європейських країнах. Припадає воно на середину літа, на період літнього сонцестояння. Свого часу християнська церква приурочила свято до дня Івана Хрестителя (24 червня), від якого воно запозичило свою нову назву («святого «Яна» у західних слов'ян, «сан-Джованні» в Італії, «сан-Хуан» в Іспанії і т. д.). Святкують Купала подекуди і на американському континенті, зокрема в Бразилії, куди його занесли європейці. Проте спільними для всіх народів є дохристиянське походження свята і його головні прикмети. Цього дня наші предки збирали трави і зілля, плели вінки з квітів, купалися та обливалися водою. Вважалося, що зілля, зібране в цей час, має цілющі властивості. Цікаво, що багатьом європейським народам відома легенда про дивовижний цвіт папороті, який буцімто розцвітає саме в купальську ніч, а хто його знайде, тому він приносить щастя. Ця легенда, як і саме свято Купала, підтверджує племінну спорідненість індоєвропейських народів. Невід'ємним атрибутом свята є. також вогнище. Відомо, що у Франції традиційне вогнище на свято сен-Жана з масовими розвагами довкола нього збереглося в окремих місцевостях і понині, а в прибалтійських та скандинавських країнах довкола вогнища на берегах озер та річок розважаються подекуди цілу ніч. Наприклад, у Латвії на свято Купала (тут воно зветься Ліго) городяни цілими сім'ями й групами виїжджають за межі міста — хто до родичів у село, а хто просто на береги річок та озер. Ставлять намети, розпалюють вогнища і відпочивають на лоні природи, славлячи її піснями й танцями. В Україні свято Купала також мало велике поширення в минулому, а подекуди ще й тепер зберігається у традиційних формах. Походження свята, як і самої назви, давно вже стерлося в людській пам'яті, а проте воно й досі полонить нас красою. Відзначають його 7 липня за новим стилем. Це час пишного буяння й розквіту природи, а разом з тим короткого перепочинку хлібороба перед початком жнив. Дівчата цього дня виходять на луки, збирають квіти, лікарські рослини. Зібравшись на березі річки чи ставка, плетуть вінки. А хлопці закопують посеред галявини деревце (вербу, вишню, сосну) — так звану купальницю. Дівчата прикрашають її вінками, квітами, різнобарвними стрічками, співаючи при цьому спеціально приурочені пісні, як-от: Ой на Івана, на Купала Там ластівочка купалася. На бережечку сушилася, Молода Ганнуся журилася; А ще ж рушничків не напряла, А вже Василька сподобала. А ще рушнички на верстаті, А вже Василько в її хаті. А хлопці ходили по дворах, збирали хмиз і всяке сміття, складали на віз і вивозили на околицю села до річки, де з настанням вечора розпалювали купальське вогнище. Коло того вогнища, як і коло деревця, влаштовували різні розваги, співи, ігри, до яких залучалася вся сільська молодь. А коли вогнище трохи пригасало, через нього стрибали — хто поодинці, хто парами. Колись вважалося, ніби вогонь очищає від усяких хвороб і злих духів, а тепер це стало просто розвагою. Ось таким було свято Купала. Проте в різних місцевостях воно мало й свої відмітні риси. Наприклад, на Черкащині та на Поділлі дівчата пополудні йшли збирати квіти та вишні на вінки. Вишнями та черешнями, сплетеними в грона, прикрашали купальське деревце. Маленьким дівчаткам вінки плели старші сестри та матері. На вінки брали барвінок, м'яту, руту, нагідки, настурції, сокирки, а подекуди приплітали ще й кропиву (щоб хлопці не знімали вінків із голови чи деревця). У вінки вплітали також вишні або черешні. Окремо виплітали вінки для пускання на воду. На просторій галявині вибирали місце, де закопували деревце, землю довкола посипали жовтим піском, устеляли квітами, купайлицю також прикрашали квітами, вінками та свічками з воску, які запалювали а настанням присмерку. Подекуди для маленьких дітей матері окремо ставили деревце в садку чи на подвір'ї і допомагали його заквітчувати. Таким чином діти вже змалку призвичаювалися до народного ' свята. Увечері дітвора ходила довкола деревця, вчилася співати й водити танки, а пізніше сходились і дорослі дівчата. Запаливши свічки, сідали кругом деревця й співали. Ой місяченьку, наш братчику, Із сестричками-зірочками, Світи свічечки проміннячком, Щоб не кресати креміннячком. Пізніше купайлицю несли до ставка або річки 5 пускали на воду, часом із запаленими свічками. При цьому співали: Ой купався Іван та п у воду впав. Купала на Йвана. А дівчата прибігали, його з води витягали. Купала на Йвана. В інших місцях купайлицю по закінченні свята розривали на шматки, а гілочки забирали додому й розкидали по городах, а ще в інших деревце спалювали, а попіл розносили й також розсіювали пв городах (щоб краще в'язалися огірки й капуста). Бувало, що купальське дерево топили в річці, а вже потім виловлювали і розривали на частини. Називали ж його в різних місцевостях також по-різному: «купайло», «купайлиця», «марина», «марена», «гільце». Отже, первісна обрядова функція деревця не зовсім зрозуміла, вона зазнала істотних видозмін. У наш час купальське деревце стало символом вічного життя та його буйного розквіту. До речі, в деяких місцевостях на Полтавщині «мареною» чи «мариною» називали ляльку, яку дівчата топили в' річці. Дослідники вбачають у цьому відгомін прадавнього звичаю жертвоприношення. Мабуть, не випадковим є й мотив утеплення в річці дівчини Маринки, що зустрічається в купальських піснях: Та й прийшлося річку брести, Річку брести, Дунай плисти. Купала на Йвана. Усі дівки перебрели, Молода Маринка утонула. Купала на Йвана. Пускання на воду вінків, що символізують дівочу цноту,— один з найпоетичніших звичаїв нашого народу* З ним пов'язані ворожіння та різні повір'я, як-от: до якого берега припливе вінок, туди дівка вийде заміж. А якщо вінок крутиться на місці, то цього року дівчина заміж не вийде. Найгірше ж, коли вінок потоне — це віщувало нещастя. Бувало, що дівчина пускала на воду два вінки — на себе й на милого, і загадувала: якщо вінки попливуть поряд, то бути в парі, а якщо ні, то буде розлука. А деякі дівчата заходили глибоко у воду й пірнали, щоб вінок з голови змила вода, а тоді дивилися, куди він попливе. На батьківщині Кобзаря, у с. Шевченковому (Кирилівці), дівчата обирали з-поміж себе двох «русалок», які вміли добре плавати. У довгих білих сорочках, з розпущеним волоссям і вінками на головах вони брали гільце і з ним пливли на середину ставка. Купайлицю залишали, а самі випливали на берег. Потім усі сходились до «русалок» і пускали вінки. А бувало, що гілочки з купайлиці забирали додому й ховали на піч під подушку: хто присниться, з тим дівчині випаде одружитися. На Житомирщині існував звичай розпалювати купальське вогнище за селом на перехресті доріг (це мало охороняти село від злих духів). Дівчата перекидали через нього вінки, які потім несли додому і клали на капусту та огірки. На Чернігівщині, поряд із деревцем, виготовляли з жердин та соломи опудало відьми або «коструба» (уособлення злих сил), яке носили по селу, а потім топили у ставку або спалювали на вогнищі. На Полтавщині ставили на горі край села жердини, запалювали на них мазниці або діжки з дьогтем (щоб було далеко видно). У багатьох місцевостях хлопці в купальську ніч запалювали обсмолені і обтикані соломою старі колеса і котили їх з гори в річку. Можна уявити, яке то було ефектне видовище. Дослідники народної культури, зокрема О. Потебня, слушно пов'язували купальські вогні з образом сонця — небесним вогнем, якому поклонялися наші предки, вогнем, який дає життя всій землі, допомагає людям вирощувати врожай, оберігає їх від злих темних сил, хвороб і смерті. А от на Гуцульщині свято Купала не мало великого поширення, хоч і було відоме здавна. Купальських пісень тут майже не співають. У день святого Йвана гуцули ходили в гори збирати різне зілля — для лікування та ворожіння. Потім несли його до церкви посвятити, прибирали ним церковний хрест. Зіллям обкладали хату і все обійстя для охорони від усякої нечисті. А ще ходили рано перед сходом сонця в поле і качалися по росі. Що це не був безглуздий забобон, доводить наука: виявляється, роса справді має цілющі антисептичні властивості і допомагає зцілюватися від різних хвороб, насамперед шкіряних. Якщо купальський обряд не зазнав великих змін у часі й просторі, то в піснях купальських вражає буйний розвій творчої фантазії народу: кожен регіон України витворив свої самобутні пісні та їх музично-текстові варіанти. Багато попрацювала на ниві збирання обрядового фольклору Леся Українка. Серед її записів налічується близько 50 купальських та петрівчаних пісень з колишніх Звягельського та Ковельського повітів, їй належить також етнографічна розвідка «Купала на Волині», в якій докладно описується цей самобутній звичай. Багато із записаних Лесею Українкою пісень і нині виконуються під час свята. До речі, на Волині та Поділлі купальські пісні зберігаються в народній пам'яті й тепер. Проте є місцевості, де свято Купала зникло ще на початку XX ст. Вчені пояснюють це, насамперед, ворожим ставленням до нього церкви та заборонами царських властей. Нападки служителів культу на цей прадавній звичай тривали протягом багатьох століть, незважаючи на підпорядкованість його церковному календареві. Про це свідчать численні документи, наприклад, Густинський літопис (XVI ст.): «Сему Купалу-бесу еще й доньше по некоих странах безумыи память совершают, наченше июня до жатвы и далей сицевым образом: с вечера собираются простая чадь обоего пола й соплетают себе венцы из ядомого зелия или корения й препоясавшеся былием возгнетают огнь; инде же по-ставляют зеленую ветвь й емшеся за руце около, обра-щаются окрест оного огня, поюще свои песни, преплетающе Купалом; потом через оный огонь прескакуют» (Полное собрание русских летописей.— Т. 2.— СПБ.— 1845). Про те, що в багатьох місцевостях свято Купайла забувалося через переслідування владою, з жалем писали дослідники ще в кінці минулого століття: «Величне слов'янське свято Купала з вечірніми багаттями, з обрядовим перескакуванням через вогонь, із качанням запаленого колеса в річку, з хороводами і піснями все більше і більше відходить у забуття» (Киевская старина,— 1890.—Кн. XXXI). І все ж цей прекрасний народний звичай повністю не зник — хай у поодиноких селах, та зберігся в основних рисах аж до нашого часу. Кругом Мариноньки ходили дівоньки. Стороною дощик іде, стороною... Та й на мою роженьку червоную... Цей славнозвісний купальський танок записано не так давно — у 50-х роках учасниками художньої самодіяльності Печеніжинського Будинку культури на Харків-щині. Від;тбді він незмінне входить до репертуару Державного Українського народного хору ім. Г. Верьовки, чаруючи своєю красою шанувальників народного мистецтва як в нашій країні, так і за її межами. А скільки ще таких перлин зберігає народна пам'ять, не кажучи вже про друковані джерела! Поетичний купальський звичай, з його яскравими атрибутами — плетенням вінків та гаданням на них, фантастичними русалками, що виходять на берег річки при світлі місяця, стрибання через вогонь, пісні, хороводи, ігрища — все це дуже вдячний матеріал для сценічного втілення. Тож природно, що його охоче використовують як професіональні, так і любительські хори, танцювальні ансамблі. Ми ж, глядачі, милуємося красою мистецтва і споглядаємо його, не замислюючись над тим, що це не казка, а саме життя нашого народу в минулому. І певно, вже змирилися з тим, що з творців культури перетворилися на споживачів. А якщо задуматися: чи справді в цьому ідеал і межа наших можливостей? А чи не можна зробити цю красу часткою нашого побуту? Адже її створили не поети, не композитори і не режисери, а сам народ, і на сцену вона перейшла з життя. То ж чи обов'язково малювати на сцені декорації з річкою та вербами, лаштувати хитромудрі «вогнища» з червоної матерії, лампочок та вентиляторів? А може, простіше було б вийти гуртом на берег річки чи ставка і влаштувати не імітацію свята, а справжнє живе свято з живими вінками, квітами, справжньою водою, вогнищем, піснями та хороводами? Ясна річ, до свята слід підготуватися, вивчити заздалегідь якусь частку з тих пісенних надбань, що їх створив народ. У простому двоголосному викладі купальські пісні й хороводи можна розучити будь-яким пересічним хором, головне, що тут потрібно,— це зацікавленість і творча ініціатива самих учасників. Саме так зробили учасники самодіяльності с. Де-леньків Тальнівського району на Черкащині: від старших людей вони перейняли цілу низку купальських пісень, вивчили їх і влаштували справжнє свято на лоні природи, почавши його поетичною купальською піснею «Ой вийди, вийди, молодице». Прикладом дбайливого ставлення до кращих народних звичаїв і вмілого поєднання їх із сучасністю може бути село Велика Рача Радомишльського району на Житомирщині. Головним організатором і «душею» фольклорних свят у цьому селі є вчителька Євгенія Федорівна Іовенко. Вже понад 20 років тут щороку влаштовується свято Купала. Починається воно біля клубу — довкола заквітчаного деревця дівчата водять купальські танки. А в цей час на конях із заквітчаними гривами хлопці їздять по селу і запрошують усіх на свято. Далі воно переноситься на стадіон. По дорозі біля хат учасників свята зустрічають старші жінки традиційними купальськими піснями. На стадіоні запалюють вогнище, влаштовують спортивні ігри та забави. А завершується свято увечері на ставку: молодь плаває на човнах, співає різних пісень, дівчата пускають вінки на воду... Старші ж люди також святкують, зібравшись групами по кутках села на подвір'ях. З 1984 р., після багаторічної перерви, свято Купала поновилося і в Києві, одночасно в кількох парках. Влаштовують його по-різному: і у вигляді театралізованих вистав, і у вигляді масових гулянь на народнопісенній основі, за участю всіх присутніх, як це має місце в Гідропарку. ...Зібравшись на березі річки, дівчата плетуть вінки. А з ними й старі жінки також — для своїх дітей та онуків. Ніби сама собою з уст зринає задумлива мелодія «Заплету віночок, заплету шовковий». Поступово коло співаків зростає, з різних районів міста на свято прибувають нові учасники — усі в народному одязі, з квітами, з вінками. Поступово збирається великий хор, який має підготовлений до свята репертуар. Пісні на диво оригінальні — їх не сплутаєш ні з якими іншими, як і саме свято. Особливо , вирізняється серед них «Купала на Йвана», вона сприймається як музична емблема всього свята. Та поряд із піснями в 4-голосній обробці, колектив має у своєму репертуарі і прості пісні та хороводи, призначені для масового вжитку. До них приєднуються всі охочі і на основі таких пісень утворюється могутній імпровізований хор. Але це не прийшло відразу само собою — протягом кількох років колектив поступово збагачував свій репертуар, розвивав підупалі традиції масового побутового співу, виховуючи водночас свого активного слухача. ...З'являються музики, починаються масові танці, ігри, хороводи. Тут і традиційна «Маринонька» з вінками довкола заквітчаного деревця, і жартівливі пісні-пересмішки хлопців та дівчат, і масовий «Кривий танець». Усе це не потребує якоїсь особливої майстерності і не розраховано на публіку, а, насамперед, задовольняє власні естетичні запити самих учасників свята. Доступність масових пісень і розваг спонукає усіх до вільного творчого самовияву. Надворі вже стемніло. Палає купальське вогнище. Хлопці й дівчата перестрибують через вогонь, а інші знову пішли в танок — у довгих білих сорочках, босі, підперезані вербовими галузками, на головах вінки і в руках також вінки із запаленими свічками. І деревце світиться привітними вогнями, ваблячи зір. Ніхто не розходиться, незважаючи на пізній час: усі чекають, коли по воді пускатимуть вінки із запаленими свічками, бо це справді дивовижно гарне видовище, особливо ж, коли воно озвучується такими піснями: «Ой плив віночок тихо за водою, серденько дівоче забрав із собою», А вогники все мерехтять на воді, немовби переносячи нас у казковий дивний світ. «Ой на Купала, на Йвава» — відлунює десь удалині... [ хай ніхто вже не вірить у старі прикмети й забобони, проте поезія народного свята хвилює нас і тепер, нагадуючи часом про далеке миле дитинство. А для того, щоб цю поезію відчути, зовсім не обов'язково готувати громіздкі сценарії з численними персонажами, включаючи фонограми з галасливими гучномовцями, влаштовувати тріскучі феєрверки та салюти, як подекуди практикується. І не варто кричати на цілий світ про пускання вінків, бо ж це справа інтимна, яка не потребує гучного афішування. Тим-то не слід зосереджувати в одному місці багато колективів і учасників — хай вони співають у різних місцях, так буде краще і для них і для слухачів. Коротко кажучи, головна увага має бути спрямована не на сервіс, який убиває творчу ініціативу, а на масове мистецьке самообслуговування. За своєю суттю свято Купала — це свято єднання з чистою незайманою природою. Воно має глибоке коріння в народному побуті і міцну естетичну основу. У тісному зв'язку з народними традиціями — запорука його життєвості і нев'янучої краси.
| |
Переглядів: 1017 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |