Головна » Молодші класи » Природознавство

Лікарські рослини в житті людини та їх застосування

Дубовик Інна Валентинівна вчитель – дефектолог Маріупольської спеціальної загальноосвітньої школи – інтернату № 37 Донецької обласної ради 
inna.dubovik2012 @yandex.ua 

Назва проекту: «Лікарські рослини в житті людини та їх застосування». 
Мета проекту: 
• сприяти формуванню у учнів життєвих навичок, що сприяють фізичному здоров’ю (навичок раціонального харчування) через засвоєння властивостей лікарських рослин рідного краю та їх застосування; 
• зацікавити учнів складною суспільною проблемою «Рослина і здоров’я». 
Завдання: 
 Сприяти формуванню у учнів знань про раціональне харчування на основі розширення знань про властивості лікарських рослин та їх практичне застосування; 
 Розкрити практичну цінність природи для людини; 
 Сприяти формуванню внутрішньої мотивації щодо вивчення теми «рослини лікарі»; 
 Виховувати бережливе, відповідальне ставлення до власного здоров’я; 
 Виховувати бережливе ставлення до природи; 
 Формувати навички роботи з різними джерелами інформації, обробки зібраних даних, оформлення результатів діяльності; 
 Стимулювати розвиток ініціативи, самостійності, прагнення самовдосконалення, толерантного ставлення до товаришів; 
 Сприяти розвитку розумових дій, а саме робити висновки; 
 Сприяти розвитку усного та писемного мовлення. 
 Удосконалювати навички роботи у мережі Інтернет, а саме пошуку веб - ресурсів за ключовими словами; 
 Вчити планувати презентацію і готувати для неї потрібні матеріали; 
 Удосконалювати навички роботи у Microsoft Office Power Point 2003. 
Навчальний предмет: «Природознавство» 7 клас. 
Ключове питання: 
 Як зберегти здоров’я? 
Тематичне питання: 
 «Зелений лікар» - хто він? 
Змістові питання: 
 Рослини – лікарі це користь чи шкода? 
 Як рослини - лікарі пов’язані з нашим життям? 
 Які вони рослини – лікарі? 
 Як я зможу зменшити ризик захворіти? 
 Чи може рослина вилікувати? 
 Чи є корисні лікарські рослини? 
 Як можна використовувати рослини – лікарі для здорового харчування? 
Кінцевий результат: 
 Засвоєння матеріалу: 
 Формування навичок роботи в групах, навичок роботи з додатковими джерелами інформації; 
 Учнівська презентація проекту; 
 Збірник «Зелена аптека Донеччини» Microsoft Office Power Point 2003 
Термін проведення: чотири тижня. 
Обладнання: доступ до мережі Інтернет, збірки лікарських рослин, рослинний гербарій, ілюстрації. 
Хід реалізації проекту. 
I. Ознайомлення з темою та метою проекту, прогнозованим результатом. 
II. Оцінювання власних спроможностей і інтересів. 
III. Формування груп, обрання керівника групи, отримання завдань та рекомендацій щодо їх виконання. Створення алгоритму – опису рослини. 
Група I. «Трави - лікарі». 
Учасники готують інформацію про лікарські трави, які поширені на Донеччині, їх властивості та застосування у харчуванні та лікуванні. 
Група II. «Кущі - лікарі». 
Учасники готують інформацію про кущі – лікарі, які поширені на Донеччині, їх властивості, застосування у харчуванні та лікуванні . 
Група III. «Дерева – лікарі». 
Учасники готують інформацію про дерева лікарі, які поширені на Донеччині, їх властивості, застосування у харчуванні та лікуванні . 
IV. Опрацювання літератури, робота в мережі Інтернет (з допомогою вихователя, бібліотекаря, вчителя, батьків). Робота в творчих групах. Накопичення матеріалу. 
V. Систематизація матеріалу. Створення «банку даних». Добір матеріалу для збірки «Зелена аптека Донеччини». 
VI. Оформлення результатів роботи. Робота над створенням збірки «Зелена аптека Донеччини». 
VII. Добір матеріалу та створення учнівських презентацій: 
1. «Трави – лікарі». 
2. «Кущі - лікарі». 
3. «Дерева – лікарі». 
VIII. Урок – презентація проекту (презентація творчих надбань, збірки «Зелена аптека Донеччини», дегустація страв). 
IX. Рефлексія. Оцінка вчителя. Самооцінювання: що вдалося зробити легко, зацікавило? Що було виконувати важко? 

Урок – презентація проекту.. 
Тема уроку: «Лікарські рослини в житті людини та їх застосування». 
Мета: 
 Сприяти формуванню уявлень про раціональне харчування на основі розширення знань про властивості лікарських рослин та їх практичне застосування; 
 Розкривати практичну цінність природи для людини; 
 Виховувати бережливе, відповідальне ставлення до власного здоров’я; 
 Виховувати бережливе ставлення до природи; 
 Формувати навички роботи з різними джерелами інформації, обробки зібраних даних, оформлення результатів діяльності; 
 Стимулювати розвиток ініціативи, самостійності, прагнення самовдосконалення, толерантного ставлення до товаришів; 
 Сприяти розвитку розумових дій, а саме робити висновки; 
 Сприяти розвитку усного та писемного мовлення. 
Освітні технології: проектна технологія, робота в групах, інформаційна технологія, інтерактивні вправи. 
Обладнання: інтерактивна дошка, учнівська презентація «Лікарські рослини», картки, гербарій «Лікарські трави», лікарські рослини в мішечках, колекція лікарських трав (аптечна), завдання. 
Хід уроку. 
I. Організаційний момент. 
1) Визначення психологічного стану класу . 
Кожному учню на початку уроку дається віяло- «кольороопис», де є сім кольорів. Колір - умовне позначення емоційного стану ( настрою учня): 
Червоний - радісний, захоплений; 
Жовтий - світлий, приємний; 
Зелений - спокійний, урівноважений; 
Синій - незадовільний, сумний; 
Фіолетовий - тривожний, напружений; 
Чорний- повний занепад, смутний; 
Білий - важко відповісти. 
Кожний учень на початку заняття піднімає колір на віялі, потім в кінці. вчитель, враховуючи емоційний стан класу, використовує відповідні форми і методи під час заняття. Якщо стан окремого учня чи всього класу не змінився до кінця заняття, необхідно провести індивідуальні бесіди чи звернутись до психолога . 
2) Нервово – психологічний настрій. 
Послухайте уважно послухайте прислів’я і назвіть слова, які на вашу думку можуть бути головними. 
• Рослина – землі краса. 
• Всі дерева і рослини дуже треба для людини. 
• Без здоров’я немає щастя. 
• Люди часто хворіють, бо берегтися не вміють. 
• Здоров’я найдорожчий скарб. 
- Так, дійсно, головними є слова: людина, здоров’я, рослина. 
- А як ці слова пов’язані між собою? ( Для здоров’я людини необхідні рослини.) 
Людина + рослина = здоров’я 
3) Актуалізація опорних знань. 
- За допомогою крес – кросворду знайди назви рослин. 
з в і р о б і й 
к у л ь б а б а 
б у з о к д у б 
г о р о б и н а 
ш и п ш и н а л 
ц и к о р і й и 
д е р е в і й п 
ч е б р е ц ь а 

Перевір себе. 
з в і р о б і й 
к у л ь б а б а 
б у з о к д у б 
г о р о б и н а 
ш и п ш и н а л 
ц и к о р і й и 
д е р е в і й п 
ч е б р е ц ь а 

4) Бесіда. 
Запитання: 
1. Які з названих рослин вам знайомі? 
2. Назвіть трави (дерева, кущі). 
3. Чи вживаєте (вживали) ви ці рослини? 
4. Коли саме ви вживаєте ці рослини? 

II. Основна частина. 
1) Повідомлення теми і мети уроку. Слово вчителя: 
За вікном лютує морозище, 
Сніг мете , кружляє день у день. 
Цілу ніч вітрисько в трубах свище, 
Навіває страху на людей. 
А у нас до класу тепле літо 
На годинку здалеку прийшло, 
Ароматні трави, кошик квітів 
Для знайомства щедро принесло. 
С . Коренюк 
Діти ! Зараз на вулиці зима , але нам пощастило побувати у ароматному світі лікарських трав. Найбільше їх достигає влітку, а потрапити в іншу пору року нам допоможе не машина часу, а ваші знання, які ви отримали працюючи над проектом «Лікарські рослини в житті людини та їх застосування». 
Лікарські рослини ще називають цілющими, чудодійними. Але чи вміємо ми користуватись їх силою, щоб робити дива зі своїм здоров'ям? За годину цьому навчитись неможливо. Але зазирнути до загадкового світу рослинних таємниць спробуємо. Допоможе це нам зробити подорож в «Країну лікарських рослин». 

2) Перша зупинка «Інформаційна». 
Подання творчими групами інформації про лікарські рослини. 
I. – група. 
Інформація про лікарські трави. Демонструється гербарій лікарських рослин, ілюстрації та малюнки лікарських рослин. 
Деревій 
Ця рослина має приємний, бальзамічний запах. Квіти запашні, на смак гіркі. поширений деревій повсюдно, росте на луках, полях, межах, уздовж доріг, на схилах, лісових галявинах, у чагарниках. 
Деревій – дуже популярний лікувальний засіб. Вважають, що рослина поліпшує травлення, спиняє кровотечу, сприяє правильному обмінові речовин. Його приймають всередину, вживають зовнішньо. 
Скажімо, трапилася прикрість – ви поранились у полі, у дворі. Тоді шукають деревій, беруть його листки (вони соковитіші за квіти), міцно розминають (за можливості чистими пальцями) і прикладають до рани. Після цього здебільшого рана загоюється за 3 – 5 днів без сліду нагноєння. Навіть рани від серпа, як на полі, в умовах далеко не санітарних, загоюється швидко. Ось чому цю чудову рослину у народі називають кровавником. 
Подорожник. 
До XIV ст. подорожник був поширений лише в Східній півкулі. За часів великих подорожей, коли мореплавці шукали нових земель, його випадково завезли в Америку, де він швидко поширився, і індійці почали називати цю рослину "слід білої людини”. 
Хтось руку подряпає, хтось ногу намуляє, хтось обпечеться, у когось чиряк вискочить – і цьому лиху можу зарадити. Якщо тебе вкусить бджола чи оса – хутенько зірви мого листочка, зімни його та приклади. Він всю отруту висмокче. Діти, а з вас хто мене знає? (Діти відповідають, що коли палець порізали, то батьки прикладали листочок до рани, помивши його спочатку, рана швидко загоювалась). 
Ромашка. 
На стрункій високій ніжці, у хустині - білосніжці, стою та всміхаюсь жовтим оком. Мене теж люблять люди. Мама твоя, коли купала тебе маленького, сипала у воду мій цвіт, не тільки тому, щоб вода приємно пахла, а щоб ти ріс сильним, бадьорим, рум’яним. Відвар з моїх квіточок використовують у разі простудних захворювань, кашлю, зубного болю, шлункових захворювань, нервового збудження, хвороб очей, полощуть горло, миють волосся. Я думаю, що у кожного з вас у домашній аптечці є коробочки з ромашкою, якщо ні – придбайте, не пожалкуєте. 
Кульбаба. 
Ромашка схожа на сонечко. Один поет писав про ромашку: 
«Отака росте кульбабка – 
Вся, мов кулька світляка, 
Кругла, кругла і пухнаста, 
Повна сонечком вона. 
Вітерець над нею віє, 
Лише в травах, як струмок. 
І стоїть кульбаба в лузі, 
Наче Терем-Теремок». 
В насінні ромашки накопичується масло, яке легко засвоюється вашим організмом, так що в їжу його добавляйте. Всі частини і листя і корені й квіточки використовуються для приготування лікарських пластирів, розтирок, а також при захворюваннях печінки. 



Кропива. 
Кропива – хоч і сорна рослина, але має цілющі властивості. Від неї людям велика користь. Ранньою весною з кропиви можуть готувати борщі, салати, бо там багато вітамінів, і втому як рукою зніме, бо покращується обмін речовин. Кропиву молодою дають домашнім тваринам, щоб не хворіли, і рибу від псування можу зберегти. Листя виділяє фітонциди – речовини, що вбивають бактерії. Кропива вживається при захворюваннях шлунку й нирок. А якщо з’явилися прищики, не хвилюйтеся: 1 ст. ложка мого соку 2 – 3 рази на добу і все буде гаразд. 
Полин. 
Не дарма говорять, гіркий, як полин. А ти зірви кілька листків і приклади собі до коліна, якщо вдарився і біль притихне. Полин не лише біль вгамовує, а й ще мух, комарів відганяє. Птахи кладуть листя в гнізда, щоб їм не докучали комахи, а люди розвішують пучки моїх стебел у хатах. Ви зараз подумали: Як це люди терплять отой противний полинів дух? Але він зовсім не противний. Є навіть казки про запах полину. Жив-був у далекі час хан якогось степового племені. Потрапив він у чужу країну і прижився там. Забув свій край. А як умовляли його степовики повернутися додому. Байдужий був хан до тих умовлянь. Тоді прислали йому з рідних країв гілочку полину. Понюхав він, і вже нічого не могло втримати його на чужині. Ось він який, полин. 
II. - група. 
Інформація про кущі лікарі. 
Бузина. 
Бузина чорна це багатолітня листопадна рослина, крупний чагарник або невелике дерево заввишки до 10 м. У традиційній медицині лікарське дерево бузина чорна застосовують як потогінний і протизапальний засіб при хронічних захворюваннях легенів і суглобів. Всі органи рослини бузина чорна мають всіляке вживання. Солодкувато-кислі плоди використовують для приготування мусу, мармеладу, желе, компоту, оцту; пелюстки — для приготування варення. Плоди запікають в тесті, використовують як приправу до супів. Фарбувальні речовини плодів йдуть для забарвлення шовку в оливковий колір, деревина — на різні вироби, шевські цвяхи. Бузина чорна відноситься до медоносних рослин. 
Малина. 
Малина звичайна це напівчагарник заввишки до 150 см з багатолітнім кореневищем. У традиційній медицині плоди малини звичайною застосовують при простудних захворюваннях, знесиленні, як потогінний засіб. 
Використовують малину звичайну як сурогат чаю (верхівки гілок з квітками і недозрілими плодами) — «малиновий чай». Широко використовують плоди в їжу в свіжому і переробленому вигляді. Годуються рослиною малина звичайна ведмеді і рябчики. Є малина звичайна медоносом. Мед з малини не поступається липовому. 
Плоди малини використовували з давніх часів. Перші плантації на півчагарника малина звичайна на Русі закладені Юрієм Долгоруким. 

Шипшина. 
Шипшина це листопадний чагарник, рідше дворічна трав'яниста рослина висотою до 2 м. вітаміну С (аскорбінової кислоти) шипшина займає перше місце серед рослин, багатих цим вітаміном. Настій плодів підвищує опірність організму, тонізує, ослабляє розвиток атеросклерозу, укріплює стінки кровоносних судин, володіє жовчогінною дією. 
З плодів шипшини готують екстракти, настойки, сиропи, цукерки, пігулки, порошки і ін. Плоди шипшини широко використовуються в харчовій промисловості і у виноробстві. 
Калина. 
Невисокий (до 3 м) гіллястий чагарник, виростає в сирих листяних лісах і чагарниках, по лугах і берегах річок. Плоди калини вживаються як заспокійливий засіб при неврозах, гіпертонії, судинних спазмах. 
У народній медицині плоди калини застосовують при лікуванні атеросклерозу, гіпертонії, простудних захворювань. Відвар кольорів калини використовується як відхаркувальний і потогінний засіб. Екстракт кори калини знаходить вживання в медицині як кровоспинний засіб при маткових кровотечах 
Смородина. 
Смородина чорна це листопадний чагарник заввишки до 2 м з розвиненою поверхневою. Плоди чорної смородини у вигляді настою застосовують як полівітамінний засіб для профілактики і лікування авітамінозів. Вживають смородину чорну в свіжому вигляді, для здобуття киселів, соків, морсу, варення, желе, джему, повидла, начинки для цукерок. По кількості вітаміну С (аскорбінова кислота) чорна смородина займає 1-е місце після шипшини. 

III. - Група. 
Інформація про дерева – лікарі. 
Верба. 
У народній медицині застосовується кора верб. Кора верби в народі застосовується в більшості випадків як в'язкий, кровоспинний, сечогінний засіб що дезінфікує. Відвар кори верби застосовується при хворобах шлунку, дизентерії. Порошком з вербової кори посипають рани, що кровоточать. Пил такого порошку втягують у ніс, коли йде з носа кров, і лягають на постіль без подушки під голову. У видужуючих послу важкої хвороби й тривалого лежання в постелі людей роблять приблизно 20нхвилинні ножні ванни в міцному відварі вербової кори. 
Липа. 
Липа серцеподібна це листопадне дерево заввишки до 28 м із струнким стволом. У традиційній медицині застосовуються квітки при простудних захворюваннях, ревматизмі, судомах, наявності піску в сечі. 
Дьоготь з липи використовується для лікування захворювань шкіри, порошок плодів — як кровоспинний засіб. Липа — прекрасний медонос: з одного дерева бджолина сім'я за період цвітіння може зібрати до 50 кг меду. 
Обліпиха. 
Обліпиха це невелике дерево заввишки до 9 м з поверхневою кореневою системою і сильно гіллястим стволом і гілками. Збір плодів починають при досягненні ними жовтого забарвлення, коли вони ще не роздавлюються при зборі. Збирати їх слід лише в суху погоду. Широко застосовують масло при опіках, пролежнях, променевих ураженнях шкіри. Плоди в свіжому вигляді використовують в харчовій промисловості для здобуття полівітамінних соків, напоїв. Листя може знайти вживання при дубленні шкір. 
Горобина звичайна. 
Горобина звичайна це листопадне дерево заввишки до 20 м. Використовують в рослини горобина звичайна зрілі плоди. Настій плодів або чай застосовують як профілактичний і лікувальний засіб при авітамінозах (цинзі). Плоди рослини горобина звичайна входять до складу вітамінних зборів. Сухі плоди і сік показані при високому тиску. 


Дуб. 
Усім відоме дерево, дуже довговічне. Уживається в народі кора молодих гілок, що насамперед як сильно в'яже й зміцнювальне кровоносні посудини засіб. При сильнім потінні ніг користуються ваннами з відварів дубової кори (50,0 - 100,0 г на 1 л води). Відвар кори зуба використовується при поносах і дизентерії. Наприкінці літа на листах дуба з'являються викликувані комахами кулясті нарости - "орішки" - галли. З них готовлять відвар для примочок на опаренні або обпалені місця тіла. 
3) Зупинка « Галявина загадок». 
Вчитель: 
Ростемо у лісі, у лузі – в природі. 
Коли захворієш, ми станемо в пригоді 
(лікарські рослини) 
Ще до винайдення штучних хімічних ліків люди хворіли і лікувалися . Перших лікарів називали знахарями , відунами , відьмами від слів „ знати ” і „ відати ”, тому що вони багато знали про цілющі властивості кожної рослини , відали секретами зцілення і могли приготувати ліки з висушених трав та корінців . Рослин – цілительок поважали, їхні назви передавалися від старших до молодших, з покоління у покоління . Давайте перевіримо , чи знаєте ви, про кого піде мова у наступних загадках. Вам треба відгадати їх і назвати слова, які допомогли вам упізнати лікарську рослину. 


Що то за рослина, 
Що звіра вбиває? 
(Звіробій) 
Сонечко в траві зійшло 
Усміхнулось, розцвіло. 
Потім стало біле-біле 
І за вітром полетіло. 
(Кульбаба) 
Стоїть при дорозі 
На одній нозі. 
Хто її зрушить, 
Плакати мусить. 
(Кропива) 

Хоч трава дуже гірка, 
З неї користь неабияка. 
(Полин) 
Виросли на лузі 
Сестрички маленькі. 
Очки золоті, 
А віки – біленькі. 
(Ромашка) 
Кучерявий кущ на кручі 
Має пазурі дряпучі. 
Хто по квіти потовпиться, 
За того він ухопиться. 
Як дряпоне: «Ані руш!» 
Угадайте що за кущ? 
(Шипшина) 
Ці малюки пузаті, 
Солодкі, конопаті. 
Знана всім городино чорна …… 
(смородина) 

Смачна і соковита, 
Рясна і плодовита, 
На колір мов калина, 
Впізнали це? 
(Малина) 
У траві росту, у лісі, 
У вінку зеленолистім, 
У червоному намисті. 
Видивляється у воду 
На свою червону вроду. 
(Калина) 
Викупана в сонечку, 
Стоїть собі донечка. 
Бджоли сонячний медок 
Дістають з її квіток. 
(Л и п а) 
Літом – ой яка гірка, 
А в мороз солодка дуже, 
Як ця зветься ягідка, 
Здогадайся милий друже! 
(Горобина) 
Живе один батько і тисячі синів має, 
Всім шапки справляє, 
А собі не має. 
(Дуб) 
За хатиною в садочку 
У зеленому віночку, 
У червоному намисті 
Дівчинонька чепуриться. 
І збігаються всі діти, 
Щоб на неї поглядіти. 
За намисто кожен – смик, 
Та й укине на язик. 
(Калина) 

4) Зупинка «Легендарна». 
Вчитель: Соки цілющих рослин так дивували людей своїми чудодійними властивостями , що вони наділяли їх людськими якостями або приписували їм неіснуючі можливості . 
Кожна група представляє лікарську рослину з елементами драматизації. 
I. – група 
Легенда про ромашку. 
У бідної жінки захворів син. Грошей на ліки в неї не було і вона ходила по степу і збирала всі рослини, які хто порадить. 
Одного разу вона зустріла бабусю, яка несла в руках пучок білих пахучих квітів. Почувши про горе матері, бабуся простягла ій квіти: "Зроби з них відвар і напої синочка ”. "А як же звуться ці квіти?” - запитала жінка. "Як вилікується синок, то й назвеш їх ім'ям свого сина ”. 
Хлопчика звали Романом, тож мати, напуваючи його відваром, промовляла: "Пий, синочку, ромашку і будеш здоровим!”. 

II . – група 
Легенда про шипшину. 
Жила в далекій станиці бідна дівчина-козачка. Єдиним її багатством була надзвичайна краса. Полюбила вона молодого козака, на нещастя, теж бідного. Присягнулися молоді люди у вірній любові один одному, але вже нависла над ними біда. 
Примітив красиву дівчину станичний отаман і став переслідувати її, а молодому козакові прийшла пора йти на військову службу. Ненавистю відповідала красуня на усі домагання отамана, але це не зупинило лиходія і в одну з темних ночей його слуги викрали дівчину з рідної домівки. Довго тримав він її в темниці, але в день весілля вдалося їй убігти в найближчий ліс. Згадалися їй щасливі зустрічі з коханим, не витримала вона сердечних мук і позбавила себе життя. А на місці її загибелі виріс пишний кущ з ніжно-рожевими запашними квітами. 
Побачив одного разу отаман красивий кущ, хотів зламати квітучу гілку, але усі вони миттєво покрилися колючими шпильками. 
А восени на цих гілках з'явилися яскраво-червоні, схожі на краплі крові плоди. Добрі люди збирають ці плоди, п'ють з них чай, і цей чай повертає їм бадьорість і здоров'я. 

III. - група 
Легенда про вербу. 
Жила в древні часи в Литві жінка. Звали її Блінда. Не була вона особливою красунею або розумницею, в дівчатах нічим не виділялася в рідному селі. Та і поводилася скромно. Від усіх подруг відрізняло її те, що після заміжжя вона напрочуд легко народжувала дітей - красивих, здорових. Багато дітей було у Блінди, для неї дитя народити - що яблучко з'їсти, так само легко і приємно. Шанували за це Блінду, адже головне завдання жінки - це народження дітей. До того дійшла її слава, що позаздрила їй сама Мати Сира Земля. 
Одного разу Блінда ненавмисно зайшла в болото, а Земля міцно схопила її за ноги і перетворила на вербу. 
Тому у верби така велика життєва сила: увіткни її прутик в землю - і він виросте в ціле дерево. 
5) Зупинка «Ігрова». 
Гра «Броунівський рух» . Пошукова робота в групах. Діти опрацьовують текст науково – популярної статті. Відповідають на запропоновані запитання. Групи виступають перед класом. 
Книга М. А. Носаль, Ш. М. Носаль «Лікарські рослини в природі» , книга перша, «Полісся», Житомир 1991, стор5, 6. 
I. - група. 
Завдання: прочитати текст «Збирання лікарських рослин». Відповісти на запитання: 
1. В який час збирають лікарські рослини? 
2. Коли збирають корені, плоди, квітки? 
3. Які правила збору кори? Коли заготовляють кору? 
II. – група. 
Завдання : прочитати текст «Сушіння лікарських рослин». Відповісти на запитання: 
1. Як правильно висушити бруньки,? 
2. Як правильно висушити кору? 
3. Як правильно висушити квітки, ягоди? 
III. – група. 
Завдання: прочитати текс «Зберігання лікарських рослин». Відповісти на запитання: 
1. Чому насіння обов’язково підсушують? 
2. Як правильно зберігати лікарські рослини? 
3. Чому в сирому стані зібрані лікарські рослини швидко псуються? 
Гра «Так – ні» (робота в групах). Кожна група отримує перелік запитань. Відповіді заносить в табличку. 
так 

ні 
Запитання. 

1. Збирати траву з коренями. 
2. Залишати траву (сировину) в тарі на ніч. 
3. Збирати надземні частини в суху погоду. 
4. Кожного року збирати лікарські рослини на одній території. 
5. Бруньки збирають рано навесні, коли набрякли, але не лопнули. 
6. Листя має бути чистим, непошкодженим, зеленим. 
7. Насіння не підсушують на повітрі. 
8. Можна сушити квітки, листя на сонці. 
9. Частину квіток залишати на рослині. 
10. Траву треба щільно прижимати у тарі. 
11. Люди зберігають на постійних протягах у мішечках. 
12. Листя збирають в дощову погоду, щоб були чистіші. 

(Групи обмінюються листочками, ставлять оцінки. 
Можна (Так) Не можна (Ні) 
3, 5, 6, 9, 11 1, 2, 4, 7, 8, 10, 12) 
Гра «Чарівний мішечок». 
У мішечках знаходяться лікарські рослини. За зовнішнім виглядом, запахом потрібно впізнати і назвати рослину. 
6) Зупинка «Практична». 
Учні кожної групи демонструють приготовлені страви з лікарських рослин, діляться рецептами приготування, розказують про користь і особливості вживання. Дегустація. 
I. - група. 
Напар з квітів ромашки. Вживання. Цілющі властивості. 
II. – група. 
Варення з малини, смородини. 
III. – група. 
Відвар кори дуба (для зовнішнього застосування). 
III. Заключна частина. 
• Навчальна рефлексія. 
Вчитель: А тепер я хочу щоб кожен з вас висловився, починаючи із слів 
Рослини лікарі корисні тому, що.….. 
Мене зацікавило ….. 
Я зможу зменшити ризик захворіти, якщо …… 
Мені знадобиться у житті… 
• Підсумки уроку. 
На згадку ми хочемо зробити вам маленькі подаруночки. Це мішечки з лікарськими травами. Покладіть собі під подушку, щоб у вас був гарний спокійний сон. 

Тут суцвіття диких трав, 
На Купала їх збирав. 
Із кущів – листки, коріння, 
А з дерев – бруньки, насіння. 
Ціла, бачите, аптека, 
Для здоров'ячка безпека 
( роздати мішечки з лікарськими травами) 

Додатки. 
Додаток № 1. 
Лист самооцінки учня в колективній роботі групи. 

Прізвище, ім’я учня __________________________________________ 

Я працював відмінно. 

Я працював добре. 

Можу краще, бо не старався. 

Я підбирав малюнки і фотографії до презентації. 
Я підготував доповідь по темі. 
Я написав реферат і зробив малюнок. 
Я навчився готувати напари, відвари з лікарських рослин, готувати прості страви. 
Я вчусь розмовляти повільно і зрозуміло, щоб мене зрозуміли товаришів. 
Я уважно слухаю своїх товаришів. 
Я відповів на запитання проекту. 

Додаток № 2. 

Лист оцінки учасників групи № 1 (№2, №3). 

Параметри. Педагог. Учні. Підсумок. 
Розв’язування крес – кросворду. 
Зупинка «Інформаційна». 
Якість і зміст рефератів, малюнків. 
Зупинка «Легендарна». 

Зупинка « Галявина загадок». 

1) Зупинка «Ігрова». 
Гра «Броунівський рух» 
Гра «Так – ні». 
Гра «Чарівний мішечок». 
Зупинка «Практична». 
Вміння слухати і поважати один одного в групі.. 
Відповіді на запитання.


Переглядів: 687 | Теги: Лікарські рослини, Дубовик І.В.

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar