Додавання і віднімання круглих десятків. Розв’язування задач
Мета: познайомити учнів з дикими тваринами рідного краю взимку, способом їхнього життя і ознайомити із професіями працівників лісу; повторити додавання та віднімання круглих десятків; розвивати обчислювальні навички, пам’ять; вчити розв’язувати прості задачі; виховувати дбайливе ставлення до природи, любов до тварин.
Обладнання: стенди: «Молитва перед навчанням», фотоальбом «Тварини», клітка з кроликом, шкурки мисливських тварин, виставка дитячої літератури.
ХІД УРОКУ:
І Організація класу
Добрий день, мої любі розумники і розумниці! Я рада зустрічі з вами і, сподіваюся, у вас залишаться приємні спогади після закінчення нашого з вами уроку.
За давнім народним звичаєм добру справу починають з божого благословення.
Релаксаційна вправа
- Покажіть, дітки, як треба стати і поводитися під час молитви.
МОЛИТВА ПЕРЕД НАВЧАННЯМ
Милосердний господи, пошли нам благодать Духа Свого Святого, що подає нам розуму та зміцнює душевні сили наші, щоб ми, уважно переймаючи науку, виросли тобі, Творцеві нашому, на славу, батькам нашим на втіху, Батьківщині на користь.
Дітки, а як називається наша Батьківщина?
ІІ Повідомлення теми і мети уроку
1. Вступна бесіда
- Неповторна краса природи у нашому краї. Здавна він славиться сосновими борами, розкішними дібровами, білокорими березняками, а над чудовими озерами і річками схиляють свої довгі коси верби.
2. Відгадування загадок
- А зараз відгадайте загадки. Відповіді і будуть темою нашого уроку.
В літню днину у ярузі Червонясту шубу має,
Він реве, лама гілля, По гілках вона стрибає,
Ну, а взимку у барлогу, Хоч сама мала на зріст,
Міцно спить, мов немовля. Та великий має хвіст.
(Ведмідь) (Білка)
Майстер має добрий хист:
Він умить збудує міст
Без сокири й молотка
І без жодного гвіздка!
(Бобер)
Бобер – це найбільший гризун нашої природи. Цей річковий звір робить нори у берегах водойм і вхід у нору у воді. Їсть рослини, кору і гілочки дерев, які заготовляє, тобто відгризає і ховає під водою.
Отже, сьогодні на уроці ми помандруємо на гостину до матінки-природи і зокрема у царство тварин. Ви дізнаєтеся про зимуючих диких тварин наших лісів. Ознайомимося із професіями працівників лісу, будемо вчитися бережливо ставитися до природних багатств і удосконалювати обчислювальні навички додавання і віднімання круглих десятків.
Я бачу, що ви вже втомилися. Давайте відпочинемо.
3. Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, потягніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній,
І до сонця потягніться,
Веретеном покрутіться,
В різні боки нахиліться,
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте!
ІІІ Вивчення нового матеріалу
1. Підготовча розповідь
Прийшла до нас довгождана срібляста зимова казка.
Прийшла і заворожила гай: кожну сосну, берізку. Тихо у лісі, тільки поскрипує веселий морозець. Тварини лісові не бояться снігу і морозу. Одяглися у тепле хутро звірятка, у густий пушок пташки, і шукають собі їжу. Багато історій незабаром напишуть на снігу своїми лапками і хвостиками звірі і птахи.
Кожна звірина має свій почерк, та найкраще його знають і вміють читати мисливці.
2. Зустріч
- Сьогодні до вас, дітки, на урок я запросила людину, яка розповість про диких тварин, які проживають у наших лісах, і які є професії лісівників.
(Виступ гостя.)
3. Перевірка і сприймання навчального матеріалу
- То які тварини живуть у наших лісах? Які є професії лісників? Розповіді про яких тварин лісу ми ще не чули? А що ви про них знаєте? Вірші, казочки, загадки знаєте?
4. Бесіда з елементами розповіді про лисиць
Полюбляє і рослини:
Ягоди, плоди, насіння.
Взимку їй також не спиться.
А зовуть її … (лисиця).
Гостроносенька, хвостата ця тваринка рудувата.
Хутро в неї гарне, пишне, особливо хвіст розкішний!
На зайців вона полює, бідолашних нюхом чує!
Мишу й птаха може з’їсти, може і в курник залізти.
Доповнення вчителя.
Лисиця – це близька родичка вовка, всі вони із родини собачих. Хоча найбільше боїться лисиця саме собак. Основна її їжа – миші. Але полює й на птахів, дрібних звірів, їсть ягоди.
Лисиця має дуже важливе господарське значення, тому що живиться мишоподібними гризунами, які завдають великої шкоди сільському господарству.
Не раз спостерігали, як лисиця обдурює птахів. Ляже на бік, відкине хвоста, очі прижмурить і лежить, не ворушиться. Підлетить поцікавитися птах і потрапить лисиці у лапи.
Яких куцохвостих, довговухих тварин найбільше у наших лісах? (Зайців.)
А де проживають зайці, розкажуть нам учні.
1-й учень. 2-й учень.
В полі, в лісі проживають, Взимку від лисиць втікають,
А хаток своїх не мають. Їстоньки собі шукають,
Довговухі стрибунці. Обгризають верболіз,
Сірі й білі є зайці. Кору кленів і беріз.
3-й учень.
Зимня шубка в них густіша,
Навіть в сірого – світліша,
Зовсім біла в біляка –
Гарна тепла і м’яка.
Доповнення вчителя.
Два, три рази на рік зайчиха у траві народжує 3-8 зайченят. Годує їх молоком. Будь-яка зайчиха, зустрівши чужих зайченят, нагодує їх теж. Сплять зайці з відкритими очима.
5. Виставка художньої літератури для позакласного читання
- Зверніть увагу на виставку книг із нашої шкільної бібліотеки. Тут є і вірші, і казочки, і оповідання. А тема наступного уроку позакласного читання так і звучить «Казки, оповідання, вірші про тварин».
ІУ Контроль, корекція і закріплення знань
Зайчик пропонує вам порахувати, пригадати математику.
- Які числа називаються круглими? Порахуйте десятками до ста.
Як додаються десятки?
1. Самостійна робота учнів на картках
- Попрацюймо самостійно на картках. Обчисліть вирази, і ви дізнаєтеся, скільки років живуть звірі. Хто першим виконає завдання, має право відкрити ящик і показати, яких близьких родичів мають зайці-русаки.
Картка № 1
20-10= 80-60-10= 40+10-40=
Заєць живе 10 років.
Картка № 2
10+10= 70-40-10= 30+10-20=
Кабан живе 20 років.
Картка № 3
50-30= 30+10-20= 80+20-80=
Лось живе 20 років.
Картка № 4
50-40= 20+20-30= 20-10=
Козуля живе 10 років.
Картка № 5
40-20= 80-40-20= 60-50+10=
Лисиця живе 20 років.
2. Інформація для допитливих
- Ой, дітки, поки ви обчислювали вирази до нас прибігав зайчик і приніс ось цей конверт. Давайте прочитаємо, що в ньому. (Учень читає інформацію.)
Кролі – це свійські тварини, але у лісі живуть їхні близькі родичі: це заєць-русак, заєць-біляк і дикий кріль.
3. Фізкультхвилинка
4. Бесіда
- Чи знаєте ви, діти, яка найбільша тварина лісів нашої області? (Лосі.) чим живиться лось? Він має лопатоподібні роги, які раз на рік скидає, якраз взимку. А натомість виростають нові.
1-й учень.
В листяному лісі лосю
Влітку краще всіх жилося.
Горобина та вербичка,
Молода смачна осичка,
І трава, й чагарники.
Аж погладшали боки!
- Бачу, що ви любите тварин, багато знаєте про них. А що можете розповісти про вовків?
(Вовки – це хижі тварини. Вони живуть парами. У пошуках їжі вони долають сотні кілометрів, можуть не їсти кілька днів.)
5. Робота в парах
І знову поговоримо про природу мовою математики. Попрацюємо в парах. Розв’язавши задачі на картках, ви дізнаєтеся, яка вага тварин.
(Заєць-русак важить 10 кг, а козуля – на 20 кг більше. Скільки кілограмів важить козуля?)
Аналіз задачі.
6. Творча робота над задачею
Діти, змініть умову задачі так, щоб розв’язувалася вона двома діями.
У Підсумок уроку
Оцінку вашим знанням, дітки, вчинкам дасть матінка-природа не раз і не два. А сьогодні прийміть гостинці від лісових мешканців.
Автор: Тетяна Миколаївна