Головна » 9 клас » Всесвітня історія |
Очікувані результати Після цього уроку учні зможуть: • встановлювати хронологічну послідовність подій; • аналізувати соціально-економічне та політичне становище Німеччини; • аналізувати внутрішню та зовнішню політику О. фон Бісмарка; • характеризувати реформи О. фон Бісмарка; • характеризувати діяльність СДПГ; • застосовувати та пояснювати терміни та поняття: «імперська конституція», «рейхстаг», «кайзер», «олігархія», «культуркампф», «соціальний реформізм», «Союз трьох імператорів», «СДПГ», «громадянське суспільство». Історичні діячі: О. фон Бісмарк, Вільгельм II. Основні події: • 18 січня 1871 р. — проголошення Німецької імперії; • 1873 р. — утворення «Союзу трьох імператорів»; • 1882 р. — утворення Троїстого союзу. • Сер. 80-х рр. ХІХ ст. — Г. Даймлер та К. Ф. Бенц розробили перший автомобіль з бензиновим двигуном. • 1887 р. — Г. Р. Герц довів існування радіохвиль. • 1895 р. — В.- К. відкрив рентгенівське випромінювання. • 1896–1897 рр. — Р. Дізель створив двигун внутрішнього згоряння. Обладнання: підручник, історичний атлас, додатковий матеріал. Тип уроку: комбінований. Хід уроку І. Актуалізація знань учнів Бесіда за запитаннями 1. Як ви вважаєте, яка з держав — Пруссія чи Франція — була зацікавлена у війні 1870–1871 рр.? Свою відповідь аргументуйте. 2. Як ви вважаєте, які демократичні реформи, проведені в роки Третьої республіки, найбільше вплинули на розвиток країни? 3. Поясніть причини економічного відставання Франції від Великобританії та США наприкінці XIX ст. 4. Назвіть основні напрями зовнішньої політики Франції в XIX ст. Який із них, на ваш погляд, на цей момент був пріоритетним. Чому? ІІ . Мотивація навчальної діяльності У ч и т е л ь. На карті Європи з’явилася нова держава — Німецька імперія. До складу Німецької імперії ввійшли 22 монархії, що зберегли автономію, і три вільні міста — Гамбург, Бремен і Любек. Перед Бісмарком та імператором Вільгельмом постала задача створити сильну державу, здатну зберегти свою територіальну цілісність і стати лідером континентальної Європи. ІІІ . Вивчення нового матеріалу Конституція Німеччини 1871 р. Метод «Мозковий штурм» Учні мають актуалізувати свої знання з історії Німеччини. Передбачувані відповіді учнів: • Пруссія починає боротьбу за об’єднання Німеччини; • війни з Данією та Австрією; • франко-прусська війна; • приєднання території, захоплення Ельзасу і Лотарінгії; • об’єднання Німеччини; • нова держава. Групова робота Учитель пропонує учням утворити групи, прочитати документ, відповісти на запитання та заповнити таблицю «Органи державної влади в Німеччині». Текст 1. Конституція Німеччини 1871 р. Хрестоматия по новой истории: Второй период: Пособие для учителя / Сост. П. И. Остриков и др. — М.: Просвещение, 1993. — С. 41–43. «1. Територія союзу складається з держав... (наводиться перелік 22 держав). <...> 3. Для всієї Німеччини існує загальне право громадянства, згідно з яким житель кожної союзної держави... повинен у кожній іншій союзній державі розглядатися як його природний мешканець. Щодо зарубіжних держав всі німці користуються рівним заступництвом з боку імперії. <...> 3) Визначення системи заходів, ваги і грошової системи; основні положення, що стосуються випуску паперових грошей, гарантованих рухомими і нерухомими цінностями... 7) Загальна охорона німецької торгівлі за кордоном, німецького мореплавання й морського флоту, консульське представництво імперії. 13) Загальне законодавство цивільного права та кримінального судочинства. 14) Армія та військовий флот імперії. 5. Імперське законодавство здійснюється союзною радою і рейхстагом. Згода більшості обох зборів необхідна для ухвалення й набуття чинності імперського закону... 11 . Президентство в союзі належить королю прусському, який носить титул німецького імператора. Імператор є представником імперії в міжнародно-правових відносинах, він від імені імперії оголошує війну й укладає мир, союзні та інші договори з іноземними державами, призначає і приймає послів. Для оголошення війни від імені імперії потрібна згода союзної ради, окрім випадків нападу на імперію або її узбережжя... 12. Імператору належить право відкривати, відстрочувати й закривати союзну раду і рейхстаг... 15. Головування в союзній раді і керівництво його роботою належить імперському канцлеру, який призначається імператором... 18. Імператор призначає посадовців імперії, примушує їх присягати імперії і видає в разі потреби розпорядження про їх звільнення... 20. Рейхстаг обирається шляхом загальних і прямих виборів і таємного голосування...»
Учитель пропонує учням на основі таблиці визначити форму правління Німеччини. О. Бісмарк: внутрішня і зовнішня політика У ч и т е л ь. Незважаючи на те, що Німеччину очолював імператор Вільгельм ІІ, країною протягом майже 20 років керував Отто фон Бісмарк. Учитель просить учнів пригадати принципи, якими керувався Бісмарк у своїй діяльності. Робота з таблицею Учитель пропонує учням самостійно прочитати відповідний текст параграфа і заповнити таблицю «Внутрішня і зовнішня політика О. Бісмарка».
Робітничий рух у Німеччині У ч и т е л ь. В умовах економічного зростання в Німеччині відбувається збільшення чисельності робітничого класу, зростає його організованість. У 1875 р. у Німеччині була утворена Соціал-демократична партія Німеччини. Робота з документом Учитель пропонує учням проаналізувати документ і відповісти на питання. Ерфуртська програма Соціал-демократичної партії Німеччини Хрестоматия по новой истории: Второй период: Пособие для учителя / Сост. П. И. Остриков и др. — М.: Просвещение, 1993. — С. 43–44. «Соціал-демократична партія Німеччини висуває в першу чергу такі вимоги: 1. Загальне, рівне, пряме активне і пасивне виборче право під час таємної подачі голосів для всіх громадян імперії, що досягли 20-річного віку, незалежно від статі, під час всіх виборів і голосування... 2. Пряме законодавство, здійснюване народом за допомогою права вносити і відкидати законопроекти... Обрання посадовців народом, їх цивільна і кримінальна відповідальність. Щорічне затвердження податків. 3. Загальна військова підготовка для несення військової служби всіма громадянами. Вирішення всіх міжнародних конфліктів у порядку третейського суду. 4. Скасування всіх законів, що обмежують або пригнічують вільне висловлювання думок і право союзів і зборів. 5. Скасування всіх законів, що обмежують права жінок у публічних і приватно-правових відносинах порівняно з чоловіком. 6. Оголошення релігії приватною справою. Припинення будь-яких витрат суспільних коштів на церковні і релігійні цілі. 7. Запровадження світської освіти. 8. Безкоштовність судочинства та юридичної допомоги. Здійснення судочинства обраними народом суддями. Скасування смертної страти. 9. Безкоштовна лікарська допомога, включаючи допомогу під час пологів і лікування. Безкоштовне поховання. 10. Прогресивний прибутковий і майновий податок. З метою захисту робітничого класу Соціал-демократична партія Німеччини висуває такі першочергові вимоги: 1. Чинне національне і міжнародне робітниче законодавство на таких підставах: а) встановлення нормального робочого дня тривалістю не більше восьми годин; б) заборона праці дітей віком молодше чотирнадцяти років; в) заборона нічних робіт, за винятком таких галузей промисловості, які вимагають нічної праці за характером самого виробництва, з технічних причин або на користь суспільного блага; г) безперервний відпочинок не менше тридцяти шести годин на тиждень для кожного робітника; д) заборона видачі заробітної платні товарами. 2. Імперська організація страхування робітників передати до рук держави за вирішальної участі робітників у керуванні нею». Запитання 1. Визначте політичні вимоги. 2. Визначте економічні вимоги. 3. Визначте соціальні вимоги. У ч и т е л ь. СДПГ відстоювала, перш за все, інтереси громадян, а не держави. Представники соціал-демократії вважали, що держава існує для забезпечення умов існування громадян. Вони прагнули створити громадянське суспільство, яке понад усе ставитиме вимоги дотримуватися закона. Саме тому на сучасному етапі ідеологія соціал-демократії набула поширення у світі. Так, наприклад, сьогодні в Україні діють Українська соціал-демократична та Соціал-демократична партія України (об’єднана). Але на той час уряд Німеччини вдався до репресивних заходів щодо соціал-демократів і прийняв проти них Винятковий закон. Закон проти суспільно небезпечних прагнень соціал-демократії (витяг) Хрестоматия по новой истории: Второй период: Пособие для учителя / Сост. П. И. Остриков и др. — М.: Просвещение, 1993. — С. 43–44. «§ 1. Союзи, які переслідують соціал-демократичні, соціалістичні або комуністичні цілі, спрямовані на повалення існуючого державного або суспільного порядку, забороняються. § 4. Влада, якій доручений нагляд, уповноважується: 1) бути присутньою на всіх зборах професійних союзів; 2) скликати загальні збори союзів і розпускати їх; 3) проглядати документацію і перевіряти касу союзів, вимагати відомості про їх зв’язки; 4) забороняти виконання рішень, що сприяють намаганням, передбаченим у § 1; 5) доручати виконання обов’язків членів правління або інших керівних органів союзів відповідним особам; 6) брати на себе зберігання каси і завідувати нею. § 7. Публічні збори просто неба і ходи вулицями і площами вимагають дозволу поліцейської влади. § 11 . Забороняються друкарські видання, мета яких — повалення державного або суспільного ладу». Запитання • Охарактеризуйте повноваження, які отримувала державна влада щодо робітничих організацій. У ч и т е л ь. Незважаючи на переслідування, соціалісти зберегли свою партію, їхній вплив продовжував зростати. ІV. Закріплення вивченого матеріалу Робота з таблицями Учитель пропонує учням проаналізувати таблиці й відповісти на запитання. Шевченко С. В. Новая история XIX век: 8 кл.: Контрольные и проверочные работы. — М.: АСТ, 2003. — С. Запитання 1. Визначте, як економічні зміни вплинули на соціальну структуру Німеччини. 2. Як ви вважаєте, з чим пов’язані ці зміни? 3. Отто фон Бісмарку, належать слова: «Якби у нас не було соціал-демократів, людей, які їх бояться, не існувало б навіть тих помірних успіхів у галузі соціальних реформ, яких ми досягли тепер». Про які успіхи говорить канцлер? V. Домашнє завдання 1. Прочитати відповідний параграф підручника. 2. Підготувати помилкові твердження.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 1017 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |