Імена історичних діячів: Генріх I, Оттон II, Григорій VIII, Генріх IV, Фрідріх I Барбаросса, Фрідріх II, Іннокентій III, Олександр Невський.
Обладнання: настінна карта, історичні атласи, роздавальний матеріал, історичні тексти, ілюстрації.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційна частина уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
Учитель перевіряє домашнє завдання за допомогою методу «Історичне фехтування».
Одночасно декілька учнів можуть виконувати роботу за картками.
Картка 1
Співвіднесіть дати та події.
1) Звільнення Орлеана
а) 1358 р.
2) Жакерія
б) 1340 р.
3) Битва при Слейсі
в) 1429 р
Відповідь: 1 в; 2 а; 3 б.
Картка 2
Співвіднесіть дати та події.
1) Повстання Уота Тайлера
а) 1356 р.
2) Спалення Жанни д’Арк
б) 1381 р
3) Битва при Пуатьє
в) 1431 р.
Відповідь: 1 б; 2 в; 3 а.
Картка 3
Співвіднесіть терміни та поняття з їх визначеннями.
1) Дофін
а) селянське повстання у Франції
2) Станова монархі
б) нащадок французького престолу
3) Жакерія
в) монархія, за якої король скликав для вирішення найважливіших питань представників різних станів
Відповідь: 1 б; 2 в; 3 а.
Картка 4
Співвіднесіть терміни та поняття з їх визначеннями.
1) Централізована держава
а) ряд послідовно правлячих монархів з одного роду, що змінювали один одного за правом спорідненості і законами престолонаслідування
2) Династія
б) спалення на багатті
3) Автодафе
в) держава, в якій затверджується єдина влада короля, встановлюються єдині закони, єдині органи управління, вводяться єдині податки й постійна армія
Відповідь: 1 в; 2 а; 3 б.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Німецька держава утворилася у 919 р. Її король Оттон мріяв про відновлення імперії Карла Великого, про об’єднання всіх християнських народів Європи. Він завоював Рим. Папа проголосив його імператором. Нова імперія отримала назву Священної Римської імперії. Німецькі королі у Німеччині почувалися не дуже певно, тому вони не полишали сподівань зміцнити свій авторитет за рахунок Італії. У той час, коли імператори завойовували Італію, німецьке рицарство вирушило у хрестовий похід на Схід.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Учитель пропонує увазі учнів питання, які вони розглядатимуть на уроці. Учитель нагадує алгоритм роботи у групі: під час роботи учні мають право користуватися підручниками й додатковими матеріалами зі «Скрині підказок».
Учні утворюють експертні групи відповідно до запропонованих на уроці запитань.
• 1-а група. Утворення Священної Римської імперії. (Робота за текстом підручника)
• 2-а група. Італійські походи імператорів. (Робота з підручником та картою історичного атласа «Німеччина та Італія в ХІ-ХІІІ ст.»)
• 3-я група. Наступ на Схід. (Тексти 1, 2, 3 та карта історичного атласа «Німеччина та Італія в ХІ–ХІІІ ст.»)
• 4-а група. Німеччина у пізньому Середньовіччі. (Тексти 4, 5 та карта історичного атласа «Німеччина та Італія в ХІ-ХІІІ ст.»)
V. Узагальнення та систематизація знань
Презентації експертних груп
Під час перевірки засвоєння матеріалу вчитель може використовувати метод «Дерево знань», питання для якого готуються під час презентацій відповідей експертних груп.
VІ. Оцінювання знань учнів
Оцінка та самооцінка роботи в групах.
Самооцінювання
Прізвище, ім’я
Оцініть себе за кожним із визначених напрямів від 0 до 2 балів.
1. Ви брали активну участь у роботі групи.
2. Ви вносили вдалі пропозиції, які врахувала група.
3. Ви дали підтримку іншим членам групи, заохочували їх до роботи.
4. Ви висунули цілком нову ідею, що сподобалась іншим.
5. Ви вдало узагальнювали думки інших і просували роботу групи вперед.
6. Ви доповідали класу про результати групової роботи.
Оцінювання учнів учителем.
VІІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати текст відповідного параграфа.
2. Скласти розповіді від імені:
а) ганзейського купця, що подорожував країнами Північної Європи;
б) німецького імператора, що боровся з Папою Римським;