Головна » 8 клас » Географія |
Мета: дати учням знання про фізико-географічне районування території України, вивчити одиниці фізико-географічного районування; познайомити з картою фізико-географічного районування України та показати прийоми роботи з нею; з’ясувати прояви широтної зональності на території України; встановити необхідність упровадження зональних природоохоронних заходів; сприяти формуванню в учнів навичок мислення високого рівня та екологічної культури особистості учнів. Тип уроку: комбінований. Обладнання: фізична карта України, атлас України, ландшафтна карта України, карта фізико-географічного районування, схема відповідності одиниць ландшафтів одиницям фізико-географічного районування. Опорні та базові поняття: ландшафт, природні (фізико-географічні) регіони, фізико-географічне районування, фізико-географічна країна, фізико-географічна зона, фізико-географічна підзона, фізико-географічна провінція (край), зона мішаних хвойно-широколистих лісів, лісостепова зона, степова зона. Географічна номенклатура: Східноєвропейська рівнина, Українські Карпати, Кримські гори, Придніпровська низовина, Причорноморська низовина, Північнокримська низовина, Подільська височина, Придніпровська височина, Приазовська височина, Донецький кряж, Українське Полісся, Волинське Полісся, Житомирське Полісся, Київське Полісся, Чернігівське Полісся, Новгород-Сіверське Полісся. ХІД УРОКУ I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів Прийом «Інтелектуальна розминка» Закінчіть речення: Ландшафт — це… Ландшафтна карта — це Природний ландшафт — це… Антропогенний ландшафт — це… В межах території України розрізняють класи ландшафтів… В межах класів ландшафтів виділяються… Клас рівнинних східноєвропейських ландшафтів у межах території України поділяється на… Карпатські гірські лучно-лісові ландшафти поділяються на… IIІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності Учитель. У межах географічної оболонки сформувались різноманітні та неоднакові за розмірами природні (фізико-географічні) регіони, для кожного з яких характерне певне поєднання ландшафтів. Ці регіони досліджують комплексно та на цій основі складають карти фізико-географічного районування. IV. Вивчення нового матеріалу 1. Прийом «Словничок» Фізико-географічне районування — це виявлення порівняно однорідних за природними умовами регіонів, які відрізняються своєю ландшафтною структурою. Виділяють такі одиниці фізико-географічного районування: країна, зона, підзона, провінція, область. 2. Прийом «Творча лабораторія» За різними джерелами географічної інформації учні з’ясовують зміст понять: фізико-географічна країна, фізико-географічна зона, фізико-географічна підзона, фізико-географічна провінція, фізико-географічна області та роблять висновки про відповідність між одиницями фізико-географічного районування та одиницями класифікації ландшафтів. У результаті роботи учні повинні зробити певні висновки. Фізико-географічна країна відповідає одному класу ландшафтів. Вона визначається за впливом тектонічного та кліматичного чинників. Рівнинним країнам відповідає певний набір природних зон, а гірським країнам — висотних поясів. Фізико-географічна зона — це частина природної країни. На рівнинних територіях зони зберігають широтне або близьке до нього простягання та відповідають території поширення одного певного типу ландшафтів. Природні зони виділяють відповідно до змін показників забезпеченості теплом та вологою. Фізико-географічна провінція — це частина зони або підзони, що характеризується ступенем континентальності клімату та неоднорідністю поверхні. Фізико-географічна область — складова частина фізико-географічної провінції. Межі областей узгоджуються з тектонічними структурами, висотою над рівнем моря, ступенем розчленованості території. Фізико-географічний район — найменша одиниця районування, що виділяється на основі переважання одного виду ландшафту в певній місцевості. Прийом «Екскурсія» Один, або два учні, які виконують одну й ту ж роботу, на основі теоретичних знань про фізико-географічне районування та користуючись картою фізико-географічного районування України, аналізують особливості фізико-географічного районування території України. Приналежність рівнинної території України до південно-західної частини Східноєвропейської рівнинної фізико-географічної країни. Вона розташована в межах давньої докембрійської платформи, фундамент якої перекритий товщею мезозойських і кайнозойських відкладів, що залягають горизонтально. Ландшафтні зони на рівнинній частині території України змінюються з півночі на південь. Українські Карпати і Кримські гори є складчастими спорудами, що сформувались у результаті альпійського горотворення, для них характерна висотна поясність. Українські Карпати є частиною Альпійсько-Карпатської фізико-географічної країни, Кримські гори — частиною Кримсько-Кавказької фізико-географічної країни. У межах рівнинної частини України виділяють зону мішаних хвойно-широколистих лісів, лісостепову і степову зони. Природні умови цих зон зазнали значного антропогенного впливу. Степова зона, у свою чергу, поділяється на три підзони відповідно до підтипів ландшафтів: північностепову, середньостепову, та сухостепову. Фізико-географічні відмінності території лісостепової та степової зон, дозволяють виділити в їх межах провінції, що найбільш чітко представлені в межах височин та низовин (Придніпровська, Причорноморська, Північнокримська). В межах провінції Українського Полісся критерієм поділу території на області є різна тектонічна будова (Волинське, Житомирське, Київське, Чернігівське, Новгород-Сіверське та інші Полісся). V. Закріплення вивченого матеріалу Прийом «Зроби висновок» • З якою метою здійснюється фізико-географічне районування території? Думку обґрунтуйте. VI. Підсумки уроку Прийом «Мікрофон» • Поясніть суть фізико-географічного районування. • Назвіть одиниці фізико-географічного районування та їх критерії. • Назвіть фізико-географічні країни, в межах яких розташована територія України. • Користуючись картою фізико-географічного районування, проаналізуйте особливості фізико-географічного районування території України. • Охарактеризуйте основні закономірності зміни природних комплексів на території України з півночі на південь. Поясність їх зумовленість. VII. Домашнє завдання • Опрацюйте текст підручника. • Випереджальне домашнє завдання для групи учнів: за різними джерелами географічної інформації здійсніть пошук і впорядкування матеріалів про зону мішаних лісів.
| |
Переглядів: 811 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |