Головна » 7 клас » Українська література |
Мета: розкрити алегоричний зміст вірша В. Симоненка «Перехожий», з’ясувати художні особливості поезії, її ідейно-тематичне спрямування; розвивати вміння грамотно висловлювати власні роздуми про сенс людського буття, робити висновки, узагальнення, брати участь у дискусії; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття поваги, любові до людини, суспільства; прищеплювати інтерес до результатів власної праці. Тип уроку: засвоєння нових знань. Обладнання: портрет В. Симоненка, Л. Костенко; книжкова виставка поетичних творів письменника, фотоматеріали А. Ткаченка про В. Симоненка, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки), тлумачний словник. Хід уроку І. Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань Вікторина «Пізнай твір В. Симоненка» Хто сказав, що все уже відкрито? Нащо ми народжені тоді? («Гей, нові Колумби й Магеллани...») Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу, Виростуть з тобою приспані тривоги. («Лебеді материнства») Інші ходитимуть люди, Інші кохатимуть люди — Добрі, ласкаві й злі. («Ти знаєш, що ти — людина?») І якщо впадеш ти на чужому полі, Прийдуть з України верби і тополі... («Лебеді материнства») Хто сміявсь — вони хапали І нагайками шмагали, Так що в царстві тому скрізь Вистачало плачу й сліз... («Цар Плаксій та Лоскотон») Я почув про ваше горе. Є чудна одна земля — Кожен робить там, що схоче... Я відправлю всіх туда. («Подорож у країну Навпаки») І жити спішити треба, Кохати спішити треба — Гляди ж не проспи! («Ти занєш, що ти — людина?») А якщо відкрию вже відкрите,— Друзі! Ви підкажете мені... («Гей, нові Колумби і Магеллани») Розізлився Невмивака, Що зірвалася атака, І звелів поставить, клятий, Круг поляни вартових. («Подорож у країну Навпаки») Сам же він живе й понині, Дітям носить щирий сміх В розмальованій торбині, В пальцях лагідних своїх. («Цар Плаксій та Лоскотон») Можна вибрать друга і по духу брата, Та не можна рідну матір вибирати. («Лебеді материнства») А він знову йшов. І дивився прямо, І знову Натхненно творив ходу! («Перехожий») Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал. ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу Його твори, сповнені любові до народу, до його багатостраждальної історії, вчать добру і милосердю... захоплюють щирістю і мужністю, ліризмом і ніжністю. О. Гончар Поезія — це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі. Л. Костенко 1. Пояснення слова «перехожий» (Тлумачний словник) Перехожий, -а, -е. 1. Який іде, переходить з одного місця в інше, перебуває де-небудь під час переходу чи подорожування. // Який, переходячи з місця на місце, просить милостиню, або йде на богомілля. 2. У значенні ім. перехожий, -жого, ч.; перехожі, -жої; ж. Людина, що, переходячи повз когось, через щось, іде куди-небудь у якому-небудь напрямку. 2. Ідейно-художній аналіз поезії В. Симоненка «Перехожий» 2.1. Виразне читання вірша. 2.2. Історія написання твору. Поезія присвячена Л. Костенко. Вперше вірш був надрукований із присвятою в газеті «Літературна Україна» від 26 лютого 1963 року. 2.3. Тема: зображення різного ставлення людей до перехожого (індивідуальність), який, ідучи, раптово спіткнувся. 2.4. Ідея: уславлення співчуття, розуміння горя іншого; засудження жорстокості, ненависті, заздрості, зла. 2.5. Основна думка: в суспільстві завжди є люди, які співчувають чужому горю або, навпаки, насолоджуються, злорадствують тоді, коли хтось раптово спіткнувся, з кимося трапилось лихо. 2.6. Проблематика: · сенс людського буття; · патріотизм; · власна гідність і самодостатність. 2.7. Особливості назви твору. Алегоричність образу перехожого. В образі «перехожего» уособлено ідеал людини, що цілеспрямовано простує до мети, викликаючи захоплення, а часом і заздрість та єхидство, надто ж коли «спіткнеться» на очах натовпу. Симоненків ліричний герой — земний, він ходить між людьми, і, незважаючи на те що його «натхненної ходи» ніхто не бачить (помічають лише тоді, коли «спіткнувся чоловік»), він і далі творить її в ім’я майбутнього, в ім’я руху і поступу. 2.8. Художні засоби в поезії. Риторичні оклики: «Як він ішов!» «З шаленою радістю на виду!» «З гімном вулканним без музики й слів!» «Натхненно творив ходу!» Риторичні запитання: «Що там?» Метафори: «струменіла дорога», «далеч... текла», «співали ноги», «тиша музику берегла»; «планети грядуть на орбиті». Епітети: «жадібні очі», «шалена радість, щастя», «сміхом гарячим», «полускана земля», «співчувати убого», «чужа біда». Повтори: «Як він ішов!», «З шаленою...», «І ніхто...» 2.9. Обговорення змісту поезії. Бесіда за питаннями. · Що вам відомо про Л. Костенко? Назвіть її твори. Чим вони запам’яталися, чим вразили вас? · Яку людину, на ваш погляд, шанують у суспільстві? · Дайте визначення гімну. Хто був автором гімну України? Як було створено хвалебну пісню? · Опишіть ходу ліричного героя. Що письменник намагався в ній підкреслити? · Чому оточуючі не помічали перехожого аж доти, поки він не спіткнувся? · Як ви можете стисло охарактеризувати героя поезії? Чим він відрізнявся від інших людей? · Чи приємно контактувати з такою людиною, як перехожий? Відповідь обґрунтуйте. · Про що свідчить ставлення суспільства до ліричного героя? Як воно реагує на лихо людини? · Чому перехожий незважаючи ні на що продовжує ходу? · Як ви ставитеся до чужого горя? Чому необхідно бути милосердним? · Для чого в поезії тричі повторюється рядок «Як він ішов»? 2.10. Складіть інформаційне ґроно, характеризуючи ліричного героя твору В. Симоненка «Перехожий». V. Закріплення вивченого матеріалу 1. Проведення тестового опитування 1. Коли ліричний герой йшов, то дорога: а) палала; б) струменіла; в) ставала широкою. 2. Які відчуття охоплювали перехожого під час власної ходи? Він був: а) надто впевненим у своїх діях; б) схвильований і розсіяний; в) зачарований світом. 3. Поезія В. Симоненка «Перехожий» присвячена: а) Б. Олійнику; б) О. Гончару; в) Л. Костенко. 4. Під час подорожі ліричний герой: а) спіткнувся; б) зустрівся з друзями; в) дав жебракові милостиню. 5. За що люди докоряли перехожому? Бо він: а) не дивився під ноги, коли йшов; б) ні з ким не вітався; в) голосно розмовляв на вулиці. 6. Люди з натовпу «пограли словами», наче у: а) баскетбол; б) футбол; в) хокей. 7. Яка риса характеру не притаманна ліричному герою твору? а) Цілеспрямованість; б) впевненість у собі; в) надмірність. 8. Ноги у подорожуючого: а) почервоніли; б) боліли; в) співали. 9. Ліричний герой в результаті сприйняття ним оточуючого світу був: а) збентежений; б) схвильований; в) зачарований. 10. Гімн у творі названо: а) хвалебним; б) вулканним; в) реактивним. 11. Подорожуючий власну ходу творив: а) натхненно; б) творчо; в) з великою піднесеністю. 12. Коли спіткнувся перехожий, то окремі люди з натовпу йому: а) порадили звернутись до медичної установи; б) співчували; в) надали першу медичну допомогу. Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал. 2. Робота на картках Картка № 1 1. Охарактеризуйте натовп, який відобразив у своїй поезії В. Симоненко. Висловіть власну думку стосовно ставлення сучасного суспільства до окремої людини. 2. Чому, на вашу думку, В. Симоненко присвятив поезію «Перехожий» Л. Костенко? Що єднає поетесу і перехожого? Свої думки обґрунтуйте. 3. Якими були очі у ліричного героя на початку твору? а) В пилюці; б) веселими; в) жадібними. Картка № 2 1. Дослідіть, як люди ставляться до перехожого, коли той спіткнувся? Чим це зумовлено? Відповідаючи, посилайтеся на зміст твору. 2. Як сам поет ставиться до перехожого? Поміркуйте, перехожий — це В. Симоненко? 3. Що сказали люди, коли побачили перехожого, який спіткнувся? а) «Молодий чоловік, Вам допомогти?»; б) «Треба дивитись ото під ноги»; в) «Нічого було ворон рахувати». Картка № 3 1. Доведіть, посилаючись на текст твору і власний досвід, що суспільство по-різному ставиться до поведінки, вчинків тієї чи іншої людини. 2. Чи траплялася з вами ситуація, подібна до героя твору? Надайте власну оцінку їй. 3. Рядок поезії, який тричі повторюється: а) «Натхненно творив ходу!»; б) «Струменіла дорога...»; в) «Як він ішов!» VІ. Підсумок уроку VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності VІІІ. Домашнє завдання Підготувати міні-повідомлення про життєвий і творчий шлях А. Малишка; творче завдання: заповніть графи таблиці (додається) іменами героїв художніх творів, які вам відомі, зазначаючи автора і назву твору.
| |
Переглядів: 615 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |