Мета : продовжити знайомити учнів із творчістю В. Симоненка; проаналізувати казку «Подорож у країну На-впаки», виявити її цілеспрямованість, значення у формуванні позитивних рис характеру школярів; розвивати культуру зв'язного мовлення, увагу, вміння самостійно характеризувати героїв твору, давати оцінку їхній поведінці та вчинкам; формувати естетичні смаки п'ятикласників; виховувати почуття пошани, поваги до творчості В. Симоненка; пізнавальний інтерес до наслідків власної праці; відповідальність за доручену справу.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет В. Симоненка, учнівські малюнки (карти-подорожі до країни Навпаки), текст твору;
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
Готовність учнів подорожувати у країну Навпаки.
II. Актуалізація опорних знань у формі бесіди за питаннями
• Яка казка називається літературною? Наведіть приклади.
• На які види поділяються народні казки за змістом?
• Чим народна казка відрізняється від літературної? А що їх єднає?
• Чому твори В. Симоненка полюбляють і цінують як дорослі, так і діти?
• Чим вам запам'яталася казка В. Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон»?
III. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
IV. Основний зміст уроку
Казка кличе нас у мандри, велить бути у житті сміливим і мудрим долати перешкоди й біди і не забувати доб-ра світового бо тільки цим і вимірюється наша людська сутність Валерій Шевчук
1. Вступне слово вчителя
Сьогодні ми продовжуємо подорожувати сторінками казок В. Симоненка. Цього разу ми потрапимо у країну Навпаки.
• Як розуміти особливість такої назви країни?
В. Симоненко дуже любив дітей, і саме їм він присвятив багато творів. Першим слухачем казок письменника був його син Лесик. Ось чому одного із героїв казки «Подорож у країну Навпаки» теж звали Лесиком. Син Ва-силя Андрійовича виріс, але зараз безліч нових слухачів із задоволенням сприймають ці захоплюючі, цікаві твори.
2. Аналіз твору В. Симоненка «Подорож у країну Навпаки»
2.1. Виразне вибіркове читання казки.
2.2. Тема: зображення країни-перевертня; Навпаки — заперечення бруду, розбійництва, невихованості, ле-дарства.
2.3. Ідея: заклик до дітей бути слухняними й охайними; культурними і дисциплінованими; поважати і любити батьків.
2.4. Жанр: фантастична казка-подорож у віршовій формі.
2.5. Особливість казки: протиставлення життєвих реалій і фантастичних пригод. -
2.6. Проблематика твору:
• взаємостосунки батьків і дітей;
• прекрасне (квіти) і потворне (Невмивака і його гвардія);
• безкорисність і вихованість;
• добро і зло.
2.7. Побудова казки.
Вступ: знайомство з хлопцями, які мають задоволення від того, що батьки контролюють їх і примушують виконувати необхідні обов'язки в сім'ї; четверо хлопців (Лесик, Толя й два Володі) потрапляють до країни Навпаки
за допомогою бороданя.
Основна частина: хлопці відчувають радість і задоволення від того, що потрапили до чарівної країни і в той же час терплять знущання і переслідування царя Невмиваки та його гвардії.
Кінцівка: Лесик, Толя й два Володі після серйозних випробувань виявляють бажання потрапити додому. Чарі-вник допомагає хлопцям.
2.8. Герої казки: Лесик, Толя й два Володі, Бородань; Великий Невмивака і його гвардія; квіти; Глід, Шипшина, Терен.
2.9. Опрацювання змісту казки у формі фронтального опитування:
• Які обов'язки мали хлопці в сім'ї? (Умиватися, розважати Тоню, поливати квіти)
• Хто і яким чином вирішив проблеми хлопчаків?
• Як охарактеризував чарівник місце, куди б хотіли потрапити четверо друзів?
• Опишіть перші враження хлопців від того, що вони потрапили у надзвичайну країну Навпаки.
• Чим ця країна відрізняється від інших?
• Які риси характеру притаманні царю Невмиваці? Що єднає його з Плаксієм?
• Чому хлопці не виявили бажання жити у царя Невмиваки, який їм запропонував умови цього життя?
• Які страшні випробування пережили четверо друзів, перебуваючи у країні Навпаки?
• Чому гвардійці Невмиваки не здогнали Лесика, Толю і двох Володь?
• Поясніть, через що рослини вирішили допомогти хлопцям.
• Яким чином і чому хлопці повернулися додому?
• Чому, на ваш погляд, хлопці категорично відмовилися потрапити ще раз до країни Навпаки?
• Скільки часу хлопці перебували у країні Навпаки?
• Яка доля очікувала хлопців, якщо б Невмивака знову їх спіймав?
• Про кого з рідних згадували Лесик, Толя і два Володі, коли їм погрожувала небезпека від переслідувань Не-вмиваки?
V. Підсумок уроку.
-Сподобався вам урок?
-Чому ви навчилися на сьогоднішньому уроці?
-Що ви зрозуміли, які висновки зробили для себе?
-Чи хотіли б ви потрапити у таку дивну країну?
VІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів.
VІІ. Домашнє завдання. Прочитати ст. 101-111