Головна » 7 клас » Малювання |
Мета: поглиблювати знання учнів про українські свята та традиції; продовжувати ознайомлювати з технікою створення сюжетної просторової композиції; закріплювати вміння свідомо обирати матеріали та інструменти для втілення свого задуму; продовжувати формувати в дітей уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати; розвивати творчу уяву, спостережливість, акуратність, увагу; виховувати в учнів зацікавленість творчою діяльністю в умовах практичної роботи; виховувати почуття прекрасного, любов та шанобливе ставлення до народних традицій та звичаїв. Обладнання: репродукції та фотографії картин, що зображують святкування Різдва, навчальні роботи з методичного фонду;зображення вертепів; матеріали для демонстрації послідовності й техніки виконання роботи. Матеріали та інструменти: для вертепу: коробка середніх розмірів, різнокольорові шматочки тканини (червоної, білої, блакитної, коричневої та ін.), маленька коробочка для ясел, пластилін, стеки, дощечка, голка, нитки, тасьма, блискітки, бісер, клей ПВА, ножиці, лінійка, простий олівець, пензель для клею, ємність дляводи, серветки для витирання рук і пензлів; для виготовлення ляльок: шматок тканини тілесного кольору 30 × 30 см, непрядена вовна або вата, шматок драпу або аналогічної тканини 15 × 40 см, пряжа для волосся, клаптики тканини для одягу. Основні поняття: «вертеп». Тип: комбінований урок. Хід уроку І. Організаційний момент ІІ . Актуалізація опорних знань і вмінь Запитання • Які свята називають традиційними? Народними? • Пригадайте, які ви знаєте традиційні українські свята. • Які обряди та традиції пов’язані з ними? ІII. Вивчення нового матеріалу Пояснення вчителя У кожному святі — чи то із церковного календаря, чи то державного — є своя неповторна родзинка, властива лише цьому святу. Так, на Пасху прийнято пекти паски, фарбувати яйця, на Новий Рік вбирати ялинку, а отневід’ємною традицією святкування Різдва Христова є різдвяні вертепи. (Учитель ознайомлює учнів з історією вертепу.) IV. Закріплення вивченого матеріалу Слово вчителя Вертепи бували різними, великими та маленькими, ляльки робили досить просто: вирізували із деревини, заготовки розфарбовували й одягали в одяг з кольорових клаптиків тканини. Вертепи носили по домах на святках. От як про це згадував Н. А. Польовий: «У Іркутську, де я народився і жив до 1811 року, не було тоді театру, не заводили благородних домашніх спектаклів. Театр замінювали для нас вертепи». Творче завдання Слово вчителя Учитель об’єднує клас у групи по четверо учнів у кожній, для цього навчальні столи зсуваються разом по два, пропонує виконати різдвяний вертеп, працюючи у групах. Пояснення до творчого завдання Для виготовлення вертепу вам знадобиться середніх розмірів коробка (або можна виділити місце на полиці чи столику, де він перебуватиме). Декорацію потрібно красиво задрапірувати, для цього добре підійде червона, святкова тканина — внутрішнє убрання, сіра або коричнева — для землі, підлоги. Посередині, трохи у глибині, поставимо ясла із Немовлям, зроблені з маленької коробочки зі шматочком вати усередині. Праворуч посадимо ляльку, що зображуватиме Марію, добре було б у червоному та блакитному. Ліворуч — Йосип в коричневому вбранні. Навкруг ясел декілька тварин, виготовлених із пластиліну: віслюк, вівці, бик. На передньому плані — пастухи в сірому убранні, в руках у них палиці. Драп скочуємо в короткий рулон і зшиваємо — це основа. Вона повинна бути стійкою. Посередині тілесного клаптика покладіть ватяну або вовняну кульку (можна використати маленький клубок). Оберніть його тканиною і обв’яжіть ниткою «шию». Розпряміть складки, аби обличчя було практично гладким, вишийте або намалюйте очі і рот, не забудьте про волосся. Поставте голову, що вийшла, на основу і прошийте навкруг «шиї», аби прикріпити одну частину до іншої. Трохи нижче за «шию» в тканину, що звисає, ушийте ще два клаптики вати. Це будуть руки. Тепер за допомогою одягу ви зможете зробити ляльку товстою, набивши ватою рукава і сорочку, або стрункою, використавши менше набивання. Голівку і тулуб ляльок для різдвяного вертепу можна зробити із солоного тіста, а потім розфарбувати їх кольоровими фарбами. Костюми — із кольорових клаптиків тканини. Для того щоб убрати ляльку, що зображує жіночий персонаж, можна обернути тулуб кольоровим шматком тканини, фіксуючи його на бретелях,— вийде сукня. Під сарафан одягається біла або сіра сорочка. Верх можна прикрасити тасьмою — цей варіант підійде для Діви Марії. Для ляльки- чоловіка добре підійде сорочка, підв’язана тасьмою, та жилет або накидка: сіра для «пастуха» і яскраво-червона — для «богатиря» або «короля». До речі, серед волхвів були царі, одягнені дуже навіть ошатно, тому стануть у пригоді шматочки парчі та золотої тасьми. Славнозвісну зірку волхвів зробимо із золотої фольги або з картону, пофарбованого золотою фарбою. Індивідуальна робота за творчим завданням V. Підбиття підсумків Коментар Наприкінці уроку учні мають давати визначення поняття «традиційні свята»; уміти аналізувати, порівнювати, спрощувати, узагальнювати природну форму; демонструвати творчу уяву, акуратність, увагу. VІ. Домашнє завдання Удома учні мають дібрати та вивчити вірші, що присвячені Новому року та Різдву; виготовити хатніх тварин для вертепу з кольорового пластиліну; за бажанням прикрасити фігурки вертепу деталями, виконавши їх фломастерами, кольоровим клеєм, намистинками тощо.
| |
Переглядів: 1074 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |