Головна » 6 клас » Всесвітня історія |
Мета: з’ясувати причини кризи влади та у господарстві Римської імперії; розвивати вміння працювати з підручником та історичними текстами, робити висновки відповідно до віку учнів. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Обладнання: підручник з історії Стародавнього світу, історичні тексти, історичні атласи, ілюстрації. ХІД УРОКУ І. Актуалізація знань Вчитель проводить аналіз тематичного оцінювання та закріплює вміння вирішувати хронологічні задачі. 1. Скільки років пройшло від заснування Рима до моменту, коли Цезар вимовив слова «І ти, Брут». Про яку подію йдеться? 2. Відомо, що перший імператор з династії Юліїв-Клавдієв посів престол у 14 років, а останній був убитий у 68 років. Скільки часу ця династія перебувала при владі? Скільки часу пройшло відтоді? 3. Скільки років пройшло від проголошення імператорської влади та закінчення правління династії Антоніанів? ІІ. Вивчення нового матеріалу 1. Занепад господарства Вчитель пропонує учням самостійно прочитати текст «Збитки від рабів» і прокоментувати текст, відповівши на питання. Те к с т « З б и т к и в і д р а б і в » — уривок з твору римського письменника Колумелли (I ст. н. е.) В окремих маєтках, куди власникові важко дістатися, всі категорії землі будуть у кращому стані, якщо її обробляють вільні колони, ніж раби. Особливо хлібні лани, які набагато менше, ніж виноградники й дерева, гинуть від господарювання колонів і більше терплять збитків від рабів. Раби здають на сторону биків, погано випасають худобу, не перевертають ретельно землю, набагато більше витрачають зерна, ніж вони його засівали, не доглядають посіви, щоб вони давали добрі сходи. Кількість зерна, зібраного для молотьби, вони щодня зменшують, оскільки самі крадуть та й від крадіїв не охороняють. Питання 1. Назвіть, яких збитків зазнавали власники землі від рабів, що працювали на його полі. 2. Кому пропонує Колумелла передати землю, щоб зменшити втрати. 3. Поясніть, чому раби погано працювали. У ч и т е л ь. Незважаючи на те, що праця рабів була непродуктивною, проте вона через свою дешевизну витісняла працю вільних землеробів і ремісників. Колони-орендарі розорялися та припиняли сплату боргів. Якщо земля переходила до нового господаря, то він отримував усе: рабів, інвентар та борги колонів. Людей, які втратили майно та роботу і жили на подачки держави, стали називати пролетарями (визначення записується у зошити). Життя римлян проходило під гаслом «Хліба та видовищ». Занепад господарства призвів до послаблення держави та влади імператорів. 2. Криза влади У ч и т е л ь. У III ст. за сімдесят років в Римі змінилося близько сорока імператорів. Деякі були при влади лише два-три місяці. Як характеризує цей факт стан імператорської влади в Римі? (Відповіді учнів.) Учитель пропонує учням самостійно прочитати текст у підручнику «Солдатські та сенаторські імператори» та відповісти на питання: • Чому імператором у цей час міг стати колишній раб і простий солдат або уродженець Африки? Вчитель додає інформацію про едикт, який прийняв Каракалла, згідно з яким жителі всіх провінцій отримували права громадян Рима. 3. Натиск варварів Самостійна робота з текстом підручника. Бесіда за питаннями 1. Кого римляни називали варварами? 2. Які племена варварів почали вторгнення на територію Римської імперії? 3. Яким чином імператор Адріан намагався завадити просуванню варварів до Англії? 4. Як би визначили військову стратегію тогочасного Рима? ІІІ. Закріплення знань Тест (кожна правильна відповідь оцінюється у 2 бали) 1. Оберіть правильну відповідь. Народи, мову яких не розуміли римляни, вони називали: а) варварами; б) германцями; в) венедами. 2. Назвіть людину, про яку йдеться у запропонованому уривку. Хитрий та спритний політик. Успішний полководець. Захопив імператорську владу завдяки своїм солдатам. Переслідував римську знать. Сенат повністю втратив своє значення за часів його правління. а) Каракалла; б) Макрін; в) Септімій Север. 3. Оберіть неправильну відповідь. Становище колонів характеризують: а) особиста свобода; б) недбале поводження зі знаряддями праці; в) оренда землі та знарядь праці; г) вони — власність землевласника. 4. Оцініть твердження. Прийом до римської армії варварів призвів до зміцнення імператорської влади. а) Так; б) ні. 5. Заповніть пропуски. У 217 р. … убив його начальник охорони Макрін, який захопив імператорську владу. Макрін марно намагався отримати підтримку … Характерним був той факт, що за походженням Макрін був ... (Каракаллу, сенату, колишнім рабом і простим солдатом). 6. Викресліть зайве. Починаючи з другої половини III ст. імператори Рима зі змінним успіхом воювали з варварськими племенами: а) готів; б) галлів; в) венедів; д) бургундців. ІV. Підбиття підсумків роботи. Оцінювання V. Домашнє завдання Опрацювати відповідний параграф підручника, усно відповісти на питання; на контурній карті відзначити межі імперії, Адріанів вал, напрями просування племен варварів.
| |
Переглядів: 634 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |