Головна » 10 клас » Географія

Інтелектуально-розважальне шоу ГЕОГРАФІЄ, ПРОЩАВАЙ!

Мета: узагальнення знань зі шкільного курсу географії; надання учням можливості виявити кмітливість, винахідливість та творчу активність; формування цікавості до вивчення географії. 
Обладнання: географічні стіннівки, ікебани, настінні карти, глобус, малюнки з природничої тематики, портрети мандрівників, книжкова виставка, комп’ютер та проекційний апарат. 
Умови проведення шоу 
Участь беруть усі учні 11-х класів. 
Шоу проводиться у формі мультимедійної презентації. 
У геймі І («Тема») беруть участь усі учні. 
У геймі ІІ («Чайнворд») беруть участь п’ятеро учнів (ті, які набрали максимальну кількість балів у геймі І). 
У геймі ІІІ («Географічні чемпіони») беруть участь двоє учнів з максимальною кількістю балів за гейм ІІ. 
На обмірковування відповіді в геймах І і ІІ дається 30 с, у геймі ІІІ — 1 хвилина. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал. 
Учню, який отримав перемогу в геймі ІІІ, присвоюється звання «Найрозумніший географ». 
Учасникам роздаються аркуші формату А4, де є табличка для заповнення відповідей. 
Ведучою інтелектуально-розважального шоу є Географія. 
ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ 
В актовій залі гасне світло. У записі звучать голоси птахів, шум моря. На екрані: 
Ніщо так не розвиває розум людський, як географія. 
І. Кант 
5-й клас 
Фотографія екскурсійної поїздки в осінні Карпати — Яремче та Ворохту. 
6-й клас 
Фотографія екскурсії в Манявський скит Богородчанського району Івано-Франківської області. 
7-й клас 
Фотографія туристської мандрівки до унікальної гідрологічної пам’ятки Івано-Франківської області — «Шешорського водоспаду». 
8-й клас 
Фотографія уроку-аукціону «Ґрунти. Рослинний та тваринний світ України». 
Фотографії екскурсійної поїздки до державного історико-архітектурного заповідника «Хотинська фортеця» Чернівецької області та міста-легенди Кам’янець-Подільський Хмельницької області. 
Фотографія позакласного заходу «У пошуках Синього Птаха». 
9-й клас 
Фотографія інтегрованого уроку із зарубіжної літератури та географії «Загальна характеристика культури і літератури доби Відродження». 
Фрагмент відеозапису етнографічної гри «Полонинський гай». 
10-й клас 
Фотографія уроку — прес-конференції «Китай». 
Фотографія бінарного уроку-конференції з української літератури та географії «Українці в діаспорі». 
Фотографія екскурсійної поїздки в печери Тернопільщини. 
11-й клас 
Фотографія першого туру Всеукраїнської олімпіади з географії. 
Фотографія уроку — заочного круїзу «Велика Британія — союз Англії, Шотландії, Уельсу та Північної Ірландії». 
Звучить мелодія «Географічного вальсу». Поволі вмикається світло. Заходять хлопець і дівчина. 
Дівчина 
В цей день, наче в казці знов, 
Почнеться все спочатку. 
То хлопчик у клас зайшов, 
То сіло за пару дівчатко. 
Як швидко спливає час! 
Хлопець 
І школа все та ж і той клас, 
Лиш виросли ми із тобою… 
А вальс все звучить і звучить, 
У вічність, здається, летить, 
Узявши і нас із собою. 
Звуки мелодії посилюються. Виконується пісня «Географічний вальс». Заходять парами решта одинадцятикласників і танцюють. 
Географічний вальс 
Науку про Землю всі разом вивчали, 
Всі разом ходили в похід, 
Та флюгер завжди проти вітру тримали, 
Щоб серце не стало, як лід. 
Приспів: 
Ти нас спеленала, 
Ти завжди нам мила, 
Ти — гори, ліси і поля! 
Ти нас об’єднала, 
Ти нас подружила, 
Географіє рідна моя! 
Хоч деколи різні проблеми бувають 
І труднощі в нашім житті, 
Та компас і карта завжди помагають 
Не збитись із свого путі. 
Приспів. 
З’являється Географія. 
Географія. Я — Географія, наука, яка має давню історію. Майбутнє починається з минулого. Без подорожі під вітрилами не було б злетів до зірок… Навколишній світ нескінченний, він постійно змінюється. Сьогодні, любі друзі, під час проведення інтелектуально-розважального шоу «Географіє, прощавай!» ми перенесемося в уяві в цікаві куточки нашої країни і світу. І ви доведете, що недарма вивчали науку географію в школі і чогось таки навчилися. Кожен із вас повинен пам’ятати, що нема ніякої змоги набути певних і всебічних знань про якесь явище природи без знань багатьох, можливо навіть усіх наук. І тому перший гейм шоу присвячений міжпредметним зв’язкам географії. 
Участь беруть усі учні 11-х класів. Перед вами аркуші, де ви повинні заповнювати таблицю з відповідями. П’ятеро учнів, які наберуть максимальну кількість балів, змагатимуться в другому геймі. На обдумування — 30 секунд, правильна відповідь — 1 бал. 
Представлення журі. 
Увага на екран! 
Гейм І 
1. Географія та хімія 
Голос із-за сцени. Сучасна хімія багатолика і всюдисуща. Чим сокровенніша таємниця живої і неживої природи, тим більше потрібне для її відгадки втручання хімії. Вона виявляє свою могутність у пізнанні найбільш загадкових явищ природи — від процесів у живій клітині до перетворення речовин у глибинах Землі й океану, на інших планетах і в космосі (М. М. Жаворонков). 
Питання 
• Які хімічні елементи названі на честь частин світу? (Європій, Америцій) 
• Назва якого хімічного елемента походить від назви півострова? (Скандій — Скандинавський півострів) 
• Якщо до назви елемента додати дві букви в кінці слова, то отримаєте назву річки, що бере початок у Монголії і впадає в Байкал. (Селен — р. Селенга) 
• Замініть букву в назві благородного газу — і отримаєте назву річки і міста в республіці Чечня. (Аргон — Аргун) 
• Відкинувши одну букву з назви радіоактивного елемента, отримаєте назву острова в Малій курильській гряді. (Кюрій — Юрій) 
• Додайте до назви хімічного елемента назву музичної ноти — вийде назва міста у Франції. (Бор — ­Бордо) 
• Замініть першу букву в назві хімічного елемента і отримайте назву протоки між Європою і Азією. (Фосфор — Босфор) 
• Назва якого хімічного елемента містить у собі назву озера в Туреччині? (Ванадій — Ван) 
• Якщо переставити місцями дві перші букви в назві хімічного елемента, то вийде назва міста у Франції, розміщеного на річці Сена. (Уран — Руан) 
• Замініть закінчення «-ій» у назві хімічного елемента на «-а» та отримайте стару назву міста на річці Волга. (Самарій — Самара) 
2. Географія і література 
Голос із-за сцени. Ученому-поету легше спостерігати характерні риси картини природи, які він описує, не впадаючи в різний анахронізм явищ, які ніколи не можуть бути одночасними, як, наприклад, весняне цвітіння конвалії і дозрівання налитих хлібів; але геніальний поет, що є натуралістом, може дуже точно підмітити особливості природи у високохудожній формі (Є. Н. Павловський). 
Звучить запис звуків лісу. 
На сцені — учні-декламатори. 
Питання 
• Який географічний об’єкт згадується у вірші? 
1. Цей ліс живий. У нього добрі очі. 
Шумлять вітри у нього в голові. 
Старезні пні, кошлаті поторочі, 
Літопис тиші пишуть на траві. 
Дубовий Нестор дивиться крізь пальці 
На білі вальси радісних беріз, 
І сонний гриб в смарагдовій фуфайці 
Води напився і за день підріс. 
Малі озерця дивляться незлісно, 
Колишуть хмари втомлені громи. 
Поїдемо поговорити з лісом. 
А вже тоді я можу із людьми. 
Л. Костенко 
(Природна зона мішаних лісів) 
• 2. Не хочу жодних висновків робити, 
Та думаю, що треба на землі 
Хоч клаптики маленькі зберегти, 
Де міг би стрепет звить собі кубло 
І де б могла рости сріблиста тирса. 
Не тільки для ботаніки потрібні 
Та для зоологів такі кутки, 
А й для поетів… Що не всіх, звичайно, 
А деяких… Таких, скажім, як я. 
М. Рильський 
(Заповідник «Хомутівський степ») 
• 3. Дніпра нема, а є болотні тварі 
Та ще нестерпний сморід навкруги. 
Твої, Тарасе, правнуки погані 
Спаскудили дніпровські береги. 
А все робилось ніби для добра, 
А вийшло — ні добра, ані окраси … 
Нема, писав ти, «другого Дніпра…», 
Нема у нас і першого, Тарасе! 
О. Підсуха 
(Річка Дніпро) 
• 4. Де краплі крові — там горить тюльпан, 
де очі сині — шавлія поникла, 
І ковила, як вічності туман, ховає все, 
що в чорнім світі зникло. 
Застиг стрункий гребінчастий житняк, 
палає сонцем горицвіт весняний, 
І погляд у безсмертників закляк 
у пелюстках вій живої рани. 
С. Пальчевський 
(Степ) 
• 5. І вийшов Колумб на берег Америки вранці. 
Ступив на траву невідомої досі землі. 
І вийшли з вігвамів наївні стрункі індіанці, 
Вітали його і крутили на пальцях брилі. 
Жінки танцювали. Гримів над селищем бубон. 
На шиї пришельцям вдягали запахущі вінки. 
Такий був ласкавий чужинець з русявим чубом! 
Браслети дзвеніли. Всю ніч танцювали жінки. 
Ліна Костенко 
(Америка) 
• 6. Вона знаходиться під нами, 
І ходять там, напевно, вверх ногами, 
Там навпаки всі пори року, 
Там в жовтні розквітають гори, 
А в лютому палає літо 
І дощ не ллється, як з корита. 
Там протікають без води в пустелі ріки 
І називають жителі їх кріки. 
Там в заростях безкрилі птахи 
І риби лазять, як мурахи, 
Там райський птах і лірохвіст 
Красою звеселяють ліс. 
Там з торбинками звірі всі біжать 
І «плюшеві» ведмедики не п’ють. 
Там лупляться з яєць звірята 
І молоком годуються малята. 
Дерева лізуть там з кори, 
Ребром ростуть листочки від жари, 
Там стовбур — пляшка із водою, 
Як крона дерева — копиця із травою. 
М. Усова 
(Австралія — країна навпаки) 
Звучить запис гуркоту грому та зливи. 
• 7. Уривок із нарису І. Нечуя-Левицького 
В КАРПАТАХ 
Сонце дуже пекло. В повітрі піднялась якась важка кара, душна, гаряча, неначе в лазні… З-за верхів далеких гір вискочили хмари, білі, як срібло, жваві, ворушливі, мов живе срібло. Вони ворушились, наче живі, ширшали на всі боки. Слідом за ними висунулись чорні густі хмари. Десь далеко замиготіла блискавка, бліда, дрібненька, неначе хтось грався, перекидаючись по небі золотими м’ячиками. Сонце стало темніше, втратило половину блиску й якості свого світу. Гори почорніли… посипались рідкі краплі дощу, великі, як лісові горіхи, важкі, як розтоплене оливо, а потім одразу полив дощ, як з відра. Здавалось, ніби розверзлись небеса і звідтіль лилась ціла річка на землю. 
(Гроза, дощ) 
• 8. Гори мої високії, 
Не так і високі, 
Як хороші, хорошії 
Блакитні здалека… 
Т. Шевченко 
(Канівські гори) 
• 9. Боги Еллади 
Де тепер, як вірить астроному, 
Мертва куля крутиться в імлі, 
Там колись у повозі сяйному 
Геліос являвся синам землі. 
В горах ореади домували, 
Дерева були житлом дріад, 
Ріки сріблопінні шумували 
З урн од радісних наяд. 
Ф. Шиллер 
(Країна Греція) 
• 10. Вісла-річка гонить хвилі, 
А навкруг костелів — шпилі. 
Ранок дихає туманом, 
Шле нам подих свій духмяний. 
Але як красиво, тихо 
Відступає горе й лихо! 
А у подиху весни — тільки сни. 
(Місто Варшава) 
3. Географія та англійська мова 
Голос із-за сцени. Симпатія до природи, пошук її таємниці, прагнення до самовдосконалення — ось що людина буде творити виключно тому, що вона людина, що вона думає і мислить (В. Гюго). 
Питання 
 Що означають у перекладі з англійської географічні назви? 
 Острів Гренландія. («Зелена країна, земля». Від англ. green — «зелений», land — «країна», «земля») 
 Півострів Флоріда. («Квітучий». Від англ. flower — «квітка») 
 Острів Ньюфаундленд. («Заново заснована земля». Від англ. new — «новий», found — «засновувати», land — «земля») 
 Течія Гольфстрім. («Течія із затоки». Від англ. stream — «течія», gulf — «затока») 
 Місто Кембрідж. (Від англ. Grantebrydge — «поселення за мостом через річку Гранта») 
 Місто Джорджтаун. (Від англ. George (Джордж) — ім’я англійського короля, town — «місто»)
 Місто Ліверпуль. («Мулистий ставок». Від англ. liver — «мул», pool — «ставок») 
 Місто Оксфорд. («Бичачий брід». Від англ. ox — «бик», ford — «брід») 
 Велике Солене озеро. (Great Salt Lake — названо англійцем, що торгував поблизу нього хутром) 
 Місто Бріджтаун. (Від англ. bridge — «міст», town — «місто») 
4. Географія та математика 
Голос із-за сцени. …Навіть математика, найбільш благородна і абстрагована з усіх наук, як би вона високо не піднялась, теж своїм корінням іде в землю, на якій ми живемо… (Інфельд). 
Питання 
Визначте похил річки, якщо її довжина становить 50 км, висота витоку — 150 м, висота гирла — 100 м. (1 м/км) 
Обчисліть рівень безробіття в країні, якщо кількість трудових ресурсів становить 18 млн чол., а кількість офіційно зареєстрованих безробітних — 5,5 млн чол. (3 %) 
Обчисліть висоту одного з найбільших барханів Західної Сахари, якщо відомо, що крутість його підвітряного — схилу 30°, а довжина — 200 м. (100 м) 
Обчисліть, користуючись таблицею, показник природного приросту населення Кенії за рік. 
Рік Народжуваність на 1 тис. чол. Смертність на 1 тис. чол. Еміграція, 
тис. чол. Імміграція, 
тис. чол. Населення, млн чол. 
2001 28 14 40 5 31 
(+14) 
Обчисліть географічну довготу пункту, якщо його місцевий час випереджає місцевий час Лондона на 1 год. (15° сх. д.) 
Визначте масштаб плану, якщо ліс площею 20 га охоплює на ньому 20 см2. (1 : 10 000) 
Визначте, як зміниться рівень Світового океану, коли розтане крига завтовшки 3,5 м на площі 55 млн км2. (На 1,02 см) 
Обчисліть відносну вологість повітря, якщо абсолютна вологість становить 12 г/м3, а вологість насичення — 23,0 г/м3. (52 %) 
Обчисліть середню ширину басейну Амазонки, якщо його площа дорівнює 7,2 млн км2, а довжина — 6,5 тис. км. (1108 км) 
Визначте місцевий час у Нью-Йорку, якщо в Києві полудень. (5 год) 
Географія. Шановні учасники шоу! Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаймо, який він. 
Стежте за мною і повторюйте рухи! 
В Австралії піднявся вітер. 
(Тре долоні.) 
Починає крапати дощ. 
(Клацає пальцями.) 
Дощ посилюється. 
(Почергове плескання долонями по грудях.) 
Починається справжня злива. 
(Плескає по стегнах.) 
А ось град, справжня буря. 
(Тупотить ногами.) 
Але що це? Буря вщухає. 
(Плескає по стегнах.) 
Дощ стихає. 
(Плескає долонями по грудях.) 
Рідкі краплі падають на землю. 
(Клацає пальцями.) 
Тихий шелест вітру. 
(Потирає долоні.) 
Сонце! 
(Піднімає руки догори.) 
5. Географія та астрономія 
Голос із-за сцени. Він зупинив Сонце і зрушив Землю! (Напис на п’єдесталі пам’ятника Коперніку) 
Загадки 
1. Ядро у неї є і хвіст не заважає, 
А траєкторія постійна назавжди. 
Тоді яскравою буває, 
Коли до Сонця близько підлітає. 
(Комета) 
2. Що за явище ми бачили незвичайне: 
Мов дощ, із неба падають зірки, 
З одного місця в усі боки відлітають, 
Назвіть нам, що це, залюбки. 
(Метеоритний потік) 
3. Вони вночі нас виручають, і льотчика, і моряка, 
На честь тварин, героїв міфів назви мають. 
Доходить їхнє світло нам через віки. 
Їх в небі відшукаєш залюбки. 
Так, ви вгадали, це… 
(Зірки) 
4. На небі це сузір’я першим помічають, 
Й звуть його з давніх-давен Великий Віз. 
І справді, сім яскравих зірок з неба світить, 
Мов кухоль, хоч води напийсь. 
(Велика Ведмедиця) 
5. Якого поля не можна зорати, на якому полі не можна каміння полічити? (Небо, зірки) 
6. Без рук, без ніг, а тільки з рогами та ходить попід небесами. (Місяць) 
7. Сито звите, золотом покрито, 
Хто гляне, той заплаче. 
(Сонце) 
8. Блакитний намет увесь світ накрив. (Небо) 
9. Хто однаково всіх любить? 
Всіх однаково голубить? 
Кожен скоса тільки гляне, 
А обняти не дістане? 
(Сонце) 
10. Без дров, без вогню, а світить і гріє щодня. (Сонце) 
6. Географія та музика 
Голос із-за сцени. Мені здається, що все велике твориться на ранковій зорі, у чистому вранішньому повітрі. У ведах говориться: «На ранковій зорі просинається розум» (Г. Д. Торо). 
На сцені — вокальний ансамбль дівчаток, які ви конують фрагменти пісень. 
Питання 
Які географічні об’єкти чи природні явища згадуються в пісні, що пропонуються вашій увазі? 
1. «Заповіт». Слова Т. Шевченка, музика Г. Гладкого. 
(Річка Дніпро) 
2. Українська народна пісня «Їхав козак за Дунай». 
(Річка Дунай) 
3. Пісня «Опустився вечір». Слова П. Короля. 
(Природні явища) 
4. «Сонячна пісня». Слова М. Сингаївського. 
(Планета Земля) 
5. Пісня «Кличуть простори». Слова С. Грицюка. 
(Форми рельєфу) 
6. Пісня «Пливе туман долиною». Слова М. Сингаївського. 
(Туман) 
7. Пісня «Біла віхола». Слова С. Грицюка. 
(Віхола) 
8. Пісня «Києве мій». Слова Д. Луценка, музика І. Шамо. 
(Місто Київ) 
9. Пісня «Україно». Слова і музика Т. Петриненка. 
(Україна) 
10. «Над Коршевом сиві ранкові тумани». Слова І. Вій­тенка, музика М. Павлюка. 
(Село Коршів) 
7. Географія та історія 
Голос із-за сцени. Географія стосовно людини є не що інше, як історія в просторі, саме так, як і історія з географією в часі (Е. Реклю) 
Завдання 
Закінчити речення. 
Перші відомості про українські землі належать… (Геродоту і Страбону) 
Першим висловив здогад, що наша планета має форму кулі, ще в V ст. до н. е.— … (Піфагор) 
Уперше створив карту, яка нагадувала сучасну… (Ератосфен) 
Стародавні індійці зображали Землю у вигляді… (Напівсфери, слонів на черепасі) 
Задовго до Х. Колумба плавали до берегів Америки… (Вікінги) 
Морський шлях до Індії відкрив… (Васко да Ґама) 
Першим навколосвітню подорож здійснив… (Ф. Маґеллан) 
Норвежець Руаль Амудсен першим побував зі своєю експедицією на… (Південному полюсі Землі в 1911 році) 
Здійснив три навколосвітні подорожі, шість разів перетинав екватор, першим побував в Арктиці й Антарктиді, першим перетнув Південне полярне коло, додав до колонії Англії Нову Зеландію, а потім Австралію… (Джеймс Кук) 
Результатом навколосвітньої подорожі англійського вченого Чарльза Дарвіна, що взяв участь у п’ятирічній експедиції Британського адміралтейства, стали наукові праці, які вчинили революцію в… (Природознавстві щодо уявлень про виникнення світу і незмінність видів рослин і тварин) 
8. Географія та зоологія 
Голос із-за сцени. Ми з’єднані з усім живим в природі (А. Швейцер). 
Питання 
Тварина — «корабель пустелі». (Верблюд) 
Найбільша у світі людиноподібна мавпа. (Горила) 
Який ссавець живе у воді? (Кит) 
Отрута якої тварини вважається найбільш смертельною у світі? (Королівської кобри) 
На скільки метрів у довжину може стрибати кенгуру? (На 12–13 м) 
Який птах несе найбільші у світі яйця? (Страус) 
Найвища у світі тварина. (Жирафа) 
Яка тварина нашої місцевості вважається найкращим копачем? (Кріт) 
Де розміщені зуби в равлика? (На язиці) 
Яка тварина має синій колір крові? (Восьминіг) 
9. Географія та основи економіки 
Голос із-за сцени. Економіка не дає готових висновків, які одразу ж можна застосувати на практиці. Вона радше є методом, ніж доктриною, складом розуму, способом мислення, що допомагає тому, хто його опанував, робити правильні висновки (Д. М. Кейнс). 
Завдання 
Дати визначення поняттям. 
 Соціальна інфраструктура. 
 Зайняте населення. 
 Ресурс. 
 Підприємство. 
 Виробництво. 
 ВВП. 
 Торговельний баланс. 
 Спеціалізація. 
 Національний дохід. 
 Світове господарство. 
10. Географія та малювання 
Голос із-за сцени. Природа — такий же унікум, як і картини Рафаеля. Знищити легко, відновити неможливо (І. Бородін). 
Завдання 
На екрані — репродукції картин. Який географічний об’єкт зображено на картині? 
Мурашко Н. І. «Над Дніпром», 1880–1890 рр. (Річка Дніпро) 
Нєпрінцев Ю. М. «Відпочинок після бою», 1955 р. (Ліс) 
Васильєв Ф. А. «Морський луг», 1872 р. (Пасовище) 
Саврасов А. К. «Граки прилетіли», 1871 р. (Флора, фауна) 
Пєтров-Водкін К. С. «Ранній натюрморт», 1918 р. (Ранок) 
Шишкін І. І. «Дощ у дубовому лісі», 1891 р. (Опади, ліс) 
Шишкін І. І. «Серед долини рівної», 1883 р. (Рельєф) 
Шишкін І. І. «На півночі дикій», 1891 р. (Опади, флора) 
Шовкуненко О. О. «Повінь. Конча-Заспа», 1954 р. (Повінь) 
Шишко С. Ф. «Мирні поля», 1981 р. (Рівнини) 
Роботи здаються журі для перевірки. 
Перегляд фільму «Асканія-Нова». Оголошення результатів першого гейму. 
Гейм ІІ. Чайнворд 
1. Місто у Франції, у якому проводиться щорічний кінофестиваль. 
2. Країна, у якій знаходиться курорт «Золоті піски». 
3. Острівна держава Перської затоки. 
4. Країна трьох світових релігій. 
5. Країна, на території якої знаходиться найвища точка Землі. 
6. Велика держава, розміщена у двох частинах світу. 
7. Країна, що дістала свою назву від червоного дерева «паул-бразіл», яке росте в місцевих лісах. 
8. Карликова держава, відома випуском поштових марок. 
9. Карликова держава в Піренеях. 
10. Місто Великої Британії, у якому народився відомий ансамбль «Бітлз». 
11. Місто в Казахстані, де є музей Ф. Достоєвського. 
12. Країна, де на плато Ґіза здіймаються три найбільші піраміди. 
13. «Золоте місто» Італії. 
14. Країна, більша частина території якої розташована у межах Ефіопського нагір’я. 

(Відповіді на чайнворд див. у додатку.) 
Оголошення результатів гейму «Чайнворд». 
Географія. В третьому геймі — «Географічні чемпіони» — беруть участь двоє учнів. Ваше завдання: упродовж 1 хвилини назвати якнайбільшу кількість географічних чемпіонів. 
Слово журі. 
Оголошуються прізвище та ім’я учня, якому за найбільшу кількість набраних балів присвоюється звання «Найрозумніший географ». 
Ним став учень 11-Б класу Іван Михайлишин. 
Диво-наука географія… Хтозна, що ми без неї зараз робили б. Географія — це корінь великого дерева, гілки якого тягнуться високо в небо. Географія поєднує в собі багато різних наук, які й до тепер допомагають людині виживати. Якщо людина не знає географії, то їй немає чого виходити з хати. Та я сумніваюсь, що на світі є такі люди. Навіть маленька дитина, яка тільки-но навчилася говорити і розуміти, що навколо діється, може вважати, що знає географію. Чому? Якщо ти знаєш, де ти проживаєш (що дитина і чує часто від батьків), то це і є перший крок до географії. 
Є багато причин уважати, що географія — це найпотрібніша для виживання в цьому жорстокому світі наука. Чому? Це дуже просто. Якщо людина заблукала, то перше, що може її виручити, — це географія. Живим прикладом для нас є серіал «Загублені». Усі ми добре розуміємо, що знання орієнтації в тропічних умовах недостатньо, щоб пробратися до цивілізації. Дивлячись фільм, ми розуміємо, що якби ті люди хоч трохи знали географію, координати та вміли це використовувати, то знали б, де вони і скільки їм до народу людського, а так… Вийшов довгий і цікавий фільм. 
Географія — це взагалі цікава наука. З її допомогою можна багато чого дізнатися такого, про що вам не розповість ніяка інша наука. 
Збираючись відпочити десь за кордоном, ви маєте звертати увагу на все — клімат, умови, туристичні комплекси, історичні музеї… Тобто все, що вас цікавить. І тут як тут вам в пригоді стане географія. Все розкаже і покаже, і допоможе зробити вам вірний вибір. Та такий, щоб ви не потрапили в якусь гарячу точку (хіба що ви екстремал). 
Щодо географії майбутнього… Тут я можу фантазувати довго… Коли людина нарешті досягне точки максимуму, тобто почне досліджувати космос, то тоді географія дуже збагатиться. Та чи буде людина сама її складати, чи нам таку інформацію нададуть наші інопланетні друзі — я не знаю. Фактом є те, що це буде цікаво для кожного, адже людина завжди рветься до чогось нового, а це те саме і є. Та чи зможе людина вчити таку географію? Чи не забагато цього на одну маленьку людину? Можливо, і так. А може, людина і сама піде в еволюції вперед… Я не знаю. 
ПРОЩАННЯ З ГЕОГРАФІЄЮ 
Географія — наука всім відома, 
Про клімат, про ґрунти вона розкаже, 
Де Тітікака — також вам покаже, 
Про найвищі гори і їх діток, 
Ліси, степи, лани і море квіток, 
Про всіх країн і їх сусідів, 
Кордони і транспорт усіх видів. 
Ми всім класом з перших днів 
Цей предмет полюбили — 
І від тоді день і ніч географію учили. 
Читали книги, малювали 
Течії й затоки. Уроків ми не сачкували, 
Атлас під подушку клали — 
Острови нам сняться й зараз, 
Шум морів і чайок галас. 
Усе ми знаєм, де розташовані річки, протоки, 
Острови, озера і моря: 
Невідомого для нас нема! 
І ми росли, училися, мужніли, 
І що Земля плоска, 
В кінці 9 класу зрозуміли! 
В 11 класі зараз ми 
І пам’ятаємо ті дні, 
Ті чарівні уроки, 
Як географію учили ми, 
Столиці всіх країн Європи: 
Венесуела — Каракас, це я пам’ятаю, 
Нідерланди — Амстердам, і це я добре знаю. 
І взагалі, якщо би постаратись, 
Карту я намалювала б, 
Можете не сумніватись: 
Завдяки вчительці своїй 
Я про Сахару знаю 
І кожної річки в Африці цілій 
Довжину і назву пам’ятаю. 
Одним словом: предмет цей дійсно диво! 
О, географіє! Що б без тебе я робила? 
І весь мій клас скучатиме без тебе, 
Бо кращої у світі не знайти, 
А нам того й не треба. 
Ми не забудемо тебе ніколи, 
Навіть коли підемо з школи. 
Серця ти наші полонила, 
Душу й розум підкорила. 
Тож прощатися з тобою 
Буде важко нам усім. 
Та знання, що ми набули, 
Пригодяться в світі цім! 
Вікторія Мельничук, учениця 11-Б класу 
Географія. У давньому Китаї колись жив дуже розумний, але пихатий мандарин (знатний вельможа). Весь день його складався з приміряння багатого вбрання та розмов з підданими про свій розум… Так минали дні за днями, роки за роками… Аж пройшов країною поголос, що неподалік від кордону з’явився мудрець, розумніший за всіх на світі. Дійшов той поголос і до нашого мандарина. Дуже розлютився він: хто може називати якогось там ченця найрозумнішою людиною у світі!? Але виду він не подавав, а запросив мудреця до себе в палац. Сам же задумав обдурити ченця: «Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках — живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе — я роздушу метелика, а якщо мертве — я випущу його…». І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібралося багато людей, усім хотілося послухати словесний поєдинок найрозумніших людей у світі. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав на ченця. Аж ось двері відчинилися і до зали ввійшов невеликий худорлявий чоловік. Він підійшов до мандарина, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь-яке його запитання. І тоді, зло всміхаючись, мандарин проказав: «Скажи-но мені, що я тримаю в руках — живе чи мертве?». Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: «Усе у твоїх руках!». Збентежений мандарин випустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями. 
Отже, шановні учні, лише від вас залежить майбутнє: чи буде ваша взаємодія з природою та людьми живою, яскравою, плідною чи навпаки. 
На екрані вислів 
Подумай про час — про все, що було. 
Подумай про день сьогоднішній і віки, 
що прийдуть за ним. 
Уолт Уїтмен


Переглядів: 670 | Теги: географія

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar