Головна » Зарубіжна література |
Мета. Закріпити знання учнів про літературну казку; формувати вміння складати простий план до характеристики головної героїні та добирати з тексту приклади до розкриття пунктів плану; розвивати творче мислення; удосконалювати навички характеристики літературного героя та вдумливого читання, аналізу твору; виховувати скромність, порядність, гідність; розвивати фантазію, уяву та здатність до власної творчості. Обладнання. Учнівські малюнки, ілюстрації, схеми, кросворд. Тип уроку. Урок розкриття образу. Казка – вигадка, проте, Щось тут, браття, не пусте! О.Пушкін Чини з людьми так, як ти хотів би, щоб вони чинили з тобою. Біблія Хід уроку І. Презентація теми, мети уроку. Робота з епіграфами. ІІ. Актуалізація опорних знань. Літературний диктант. Хто був першим в Європі автором літературних казок? Взаємоперевірка. Діти міняються зошитами і перевіряють один у одного. Вчитель. Діти, як ви думаєте, чому Попелюшку так назвали? Що означає її ім’я? Словникова робота. Попіл – легка пилоподібна сіра (рідко чорна або біла) маса, яка залишається після згорання чого-небудь. Попельня – місце для зсипки попелу. Попелище – місце, куди викидають попіл. Попелюх – казковий герой, який в молодості сидів на попелі, а потім здійснив ряд подвигів і став царем. Порівняйте переклад імені героїні іншими мовами: російська – Золушка (від зола – попіл); німецька – Ashepuppel – попільна лялька. Перевірка домашніх завдань. ІІІ. Робота над новою темою. Сьогодні ми разом із французьким казкарем Ш.Перро вирушаємо в подорож по сторінках казки «Попелюшка». Поетична хвилинка. Казок чимало є на світі Веселих і сумних. Питання полягає в тому, Чи можна жити нам без них.
Казка стукає у двері, Привітаємо її. І щоб там не говорили Ми впізнаємо її. Вікторина «Кому належать слова?» «А й справді, всі сміялися б, якби побачили на балу Чорногузку!» Впізнали героїв і казку? Чи цікаво вам було читати казку? Бесіда. Як жилося падчірці в рідному домі? Гарбуз сукня дрантя карета миші кучер ящірки коні щур лакеї Хто і як зустрів Попелюшку? А найголовніше, з’являється ще одна дійова особа. А про кого йдеться ви дізнаєтесь, розгадавши кросворд.
Хто допомагає Попелюшці потрапити на бал? - Яке слово ми читаємо у виділених клітинках? Автор – дійова особа, він не приховує свого ставлення до героїв, до того, що відбувається. - А в народній казці? Автор в оповідь не втручається. Літературна гра «Що відомо і що невідомо». Чи є в цій казці те, що нам невідомо? Учні об’єднуються у дві групи. Перша група називає, що відомо. Друга – що невідомо. Відомо Невідомо Попелюшка добра, працьовита. Ім’я героїні і т.д. З якої ноги був загублений черевичок. Скільки років було дівчинці. Як звали батька, мачуху та її дочок. Гра починається, кожна група висловлюється по черзі. Коли діти скажуть, що невідомо ім’я Попелюшки, то вчитель запропонує таке завдання. Асоціативна вправа. Підберіть Попелюшці ім’я, яке б відповідало її характеру, порівнявши її з квіткою або з якоюсь пташкою чи тваринкою. Свій вибір обґрунтуйте. ІV. Робота над характеристикою образу Попелюшки. Словникова робота. Характеристика (грецьке) – визначення характерних рис якого-небудь явища, предмета, людини. 2. Як ви думаєте, яка тема цього твору? (Перетворення бідної й непоказної, але працьовитої дівчини в чарівну принцесу – винагорода за працьовитість і шляхетність) 3. За що було винагороджено Попелюшку? Настав час схарактеризувати головну героїню за таким планом. 4. Скласти характеристику Попелюшки, добираючи приклади з казки. № з/п План Приклади з казки 1. Дитинство 2. Зовнішність 3. Ставлення до неї мачухи та сестер 4. Ставлення Попелюшки до рідних 5. Працьовитість 6. Інші риси характеру Попелюшки 7. Поведінка на балу 8. Чим Попелюшка сподобалась Принцу? 9. Чим Попелюшка подобається мені
5. Бесіда. А як Попелюшка почувається на балу? Може вона змінилася, вдягнувши красиву сукню? Виразне читання епізоду «Приміряння черевичка». Чи тільки завдяки черевичкові Попелюшка врешті-решт стала справжньою принцесою? Які найважливіші риси вдачі Попелюшки ми з вами знаємо? Створення «асоціативного куща».
V. Подумайте, якби вам випала нагода зробити подарунки, що саме ви подарували б Попелюшці, її сестрам, мачусі, батькові? Виберіть подарунки. Поясніть свій вибір. Віночок із ніжних квітів; дорогі коштовності; ласкаве слово; хоробрість; увагу; гарний одяг; пісня птахів; час для відпочинку; любов матері; ніжність. Ви познайомилися з героями казки Ш.Перро. Про кого з персонажів можна сказати, що в них гарячі серця, а про кого – серця, мов крига? У кожній казці є позитивні й негативні герої, або добрі та злі. Як сказав великий педагог К.Ушинський: «Все на світі ми пізнаємо не інакше як через порівняння». Спробуємо порівняти Попелюшку та її сестер, їхні риси характеру. Оскільки ми сказали, що у них холодні серця, то візьмемо «серця» синього кольору. У Попелюшки – гаряче, то «серця» червоного кольору. Учні об’єднуються в групи. Перша група пише на «серцях» риси характеру Попелюшки, друга – сестер та мачухи. Наклеюють на дошці. Працьовита Ліниві привітна заздрісні лагідна пихаті незлопам’ятна невиховані має добрий смак невдячні самозакохані егоїстичні
Підводимо підсумок. Попелюшка Краса зовнішня Краса духовна Справжня краса, гармонія
Сестри й мачуха Краса зовнішня Егоїзм, зло Потворність
Словникова робота. Гармонія (з грецької) – злагодженість, скріплення, цілісність; прекрасне у космосі, природі, людині; поєднує духовну і фізичну красу. А як же автор відноситься до своїх героїнь? (Попелюшку любить, захоплюється. Мачуху та сестер – не любить, засуджує)
VІ. Підсумки уроку. Гра «Мікрофон». Чим сподобалась казка?
VІІ. Д/з Допишіть кінець казки. Яке життя Попелюшки після одруження? Якою б справою могла займатися.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |