Головна » Зарубіжна література |
Мета: дати короткі відомості про життя і творчість Р. Бернса; розвивати навички виразного читання, вміння систематизувати вивчений матеріал, навички аналізу та виразного читання поетичних творів, виховувати в дітей справжні людські чесноти, відвертість у вираженні своїх думок. Обладнання: портрет Р. Бернса; тексти вірша «Чесна бідність» у перекладі М. Лукаша, виставка творів письменника. Людини ж праведної сан не дасться ні від кого. Р. Бернс, «Чесна бідність» ХІД УРОКУ
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ. Вітання. Вступне слово вчителя. 1. Яке значення має література в життя людини? Чи тільки заради розваги ми читаємо художні твори? 3. Чи можна об`єднати художні твори в певні розділи за тематикою, жанрами, часом, місцем написання? 4. Пригадайте, які розділи ми розглянули на уроках світової літератури?
Ми розпочинаємо вивчати розділ «Світ дитинства і моральні цінності в літературі»
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКІВ Цілі уроку: - ознайомитися із біографією та творчістю Р. Бернса; - розвивати навички виразного читання Завдання уроку: - виразно читати вірш; - аналізувати поетичний твір; - вміти визначати моральні якості людини
ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ. 1. Як ви розумієте слова «моральні правила»? 2.Із тлумачного словника ( учень) Мораль – сукупність правил і норм поведінки людей як у ставленні один до одного так і до суспільства, в якому вони живуть. - Які саме правила і норми поведінки слід вважати нормами моралі?
3.Творча лабораторія: з’єднайте прислів’я (учні на дошці діти з’єднують частини). 1.Маєш честь - ти людина, а без честі - тварина.
2.Краще чисте сумління, а ніж царське володіння.
3.Дерево пізнають по тому, що воно родить, а людину по тому, що вона робить.
4.Зневажиш сам себе, зневажить і світ тебе.
-Людиною з високими моральними якостями можна назвати Роберта Бернса, шотландського поета. -А що вам відомо про Шотландію? (учні показують на карті) 4. Екскурсія по Шотландії. (учень) Український Кобзар Тарас Шевченко назвав Роберта Бернса «поетом народним і великим». А заслужив він таку високу похвалу тому, що писав про найважливіше для кожного народу — про свободу, любов до батьківщини, людську гідність, що не залежить ні від матеріального стану, ні від походження. (перегляд відеоматеріалу) (перегляд відеоматеріалу біографії письменника та його музею )
-Якою, на вашу думку, людиною був Р. Бернс?
Складання асоціативного куща «Роберт Бернс» (на дошці: називають і пишуть)
Порядний, працелюбний, талановитий, з почуттям власної гідності
- Як слова епіграфа перегукуються з його власними рисами характеру? 5. Зараз ми будемо читати, познайомимося з поезією Р. Бернса «Чесна бідність», але як слід читати твір ми пригадаємо (роздаю пам’ятки з правилами читання, читають по черзі) Крапка вказує на завершеність думки і вимагає зниження голосу. Кома свідчить про те, що думка не завершена, що вона розгортається, продовжується, тому,кома фіксує коротку паузу і вимагає підвищення голосу. Тире означає пропуск у словесному відтворенні думки, а тому вимагає такої голосової фігури, яка неначе заповнює пропущене. Перед тире голос досить круто піднімається, а після нього різко падає. Створюється так званий мелодичний злам, який підкреслює думку. У поширеному розповідному реченні інтонація має свої, підйоми і спади. У питальних реченнях інтонація йде на підвищення голосу до слова, на яке припадає логічний наголос. Слова, що йдуть після нього, вимовляються майже на тому ж рівні. В окличних реченнях основні слова, здебільшого, виділяються підвищенням тону. Перелік вимагає поступового підвищення голосу на словах, які цей перелік складають. Темп переліку прискорюється.
6.Виразне читання вчителем та учнем вірша Р. Бернса «Чесна бідність» у перекладі М. Лукаша 7. Читання учнями уривків вірша (по черзі) 8. –Послухайте, як вірш звучить англійською мовою (читання уривку учнем) Song — For a' that and a' that Is there, for honest Poverty That hings his head, and a' that; The coward-slave, we pass him by, We dare be poor for a' that! For a' that, and a' that, Our toils obscure, and a' that, The rank is but the guinea's stamp, The Man's the gowd for a' that.— What though on hamely fare we dine, Wear hoddin grey, and a'that. Gie fools their silks, and knaves their wine, A Man's a Man for a' that. 9. Робота учнів в групах ( 2 групи по 2 питання). 1) Яка основна думка вірша? 2) Подумайте, матеріальні чи моральні цінності є ціннішими для поета? Свою відповідь підтвердить словами тексту. 3) Як розумна людина ставиться до багатства? (Вона сміється із нього, бо знає, що багатство минає, а розум; порядність залишаються.) 4) Які думки та почуття викликає у вас вірш Р. Бернса? 10. Творче завдання.( по групах) Користуючись текстом поезії «Чесна бідність» скласти «Кодекс честі» самого автора, відобразивши в ньому ті ідеали, яким він поклонявся. Кодекс честі Р. Бернса. 1) А будьмо чесними людьми й не біймося нікого. 2) Знання — Лиш карб, людина — скарб, Цінніший від усього. 3) Чесним бути в бідності — Найвище від усього. 4) Бундючиться вельможний лорд, Що сотні слуг у нього; Бо хто розумний чоловік, Сміється з того всього. 5) Шляхетний Дух, шляхетний ум Шляхетніш того всього. 6) Щоб ум і честь, де тільки єсть, Пробили скрізь дорогу.
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ Підсумкова бесіда. 1) Як, на вашу думку, чому поезія Р. Бернса популярна й нині? 2) Визначте тему вірша «Чесна бідність». 3) Які морально-етичні принципи сповідував автор? VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. 1. Виразно читати вірш. 2. Повторити поняття про антитезу. VII. Підсумок уроку. - Чи досягли ми цілей та мети уроку?
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |