Головна » Зарубіжна література |
Мета: ознайомити учнів із світом дитинства Чарлза Діккенса; підготувати до сприйняття й розуміння змісту повісті; розвивати пізнавальні здібності дітей; виховувати неприйняття байдужості та жорстокості, викликати бажання робити добро. Обладнання: портрет Ч.Діккенса, текст повісті, виставка творів письменника, дитячі ілюстрації до твору Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі».
Милосердя, співчуття – ось на що мав би я спрямувати свою діяльність. Ч.Діккенс
Хід уроку
І Організаційний момент.
ІІ Оголошення теми та мети уроку, їх мотивація.
Учитель. Сьогодні ми познайомимося з видатним, надзвичайно цікавим англійським письменником ХІХ століття Чарлзом Діккенсом, побуваємо в Англії часів Діккенса, зазирнемо до контори Скруджа та відсвяткуємо Різдво разом з родиною Кретчитів. Ця мандрівка триватиме кілька уроків поспіль.
ІІІ Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.Слово вчителя.
Учитель. Зараз ми з’ясуємо: Хто такий Чарльз Діккенс?
«Усі дорослі були спочатку дітьми, тільки мало хто з них про пам’ятає», - писав відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері. Чарльз Діккенс не забував своє дитинство ніколи. І хоча воно було невеселим, письменник стверджував, що дитинство – прекрасне. Розкажуть нам про життя і творчість письменника Літературознавець і сам Чарлз Діккенс.
2. Повідомлення учнів.
Літературознавець. На початку ХІХ століття у Портсмуті жила родина Діккенсів. Джон Діккенс був чиновником морської скарбниці, тож не міг похвалитися ні багатством, ні знатним родом. Спочатку родина жила в достатку. Чоловік мав веселу вдачу, любив театр, але був легковажний. Він позичав гроші, однак не повертав їх. Елізабет Діккенс була домогосподаркою і намагалася дати раду всім дітям. А їх у родині було восьмеро. Тож материнської ласки й уваги не завжди вистачало на всіх.
Чарлз Діккенс. Я народився 7 лютого 1812 року в Портсмуті, англійському портовому місті. Батько мій у справах служби був змушений час від часу змінювати місце проживання. Освіту я почав у священика в Чатемі, а продовжив у лондонській школі. Навчання моє тривало недовго. Через те, що мій батько був незаможним, мені рано довелося розпочати самостійне життя.
Літературознавець. Навчаючись ще в Чатемській школі, хлопець захоплювався читанням книжок, мріяв та фантазував, уявляючи себе то Робінзоном Крузо, то Томом Джонсом. 1823-го року родина переїхала до Лондона. Батько через борги потрапив до боргової в’язниці, куди згодом перебралася вся родина. Про навчання годі було й думати, і 12-тирічний Чарльз пішов працювати на фабрику вакси. Працюючи на фабриці, Хлопець дав собі слово «вибитися в люди».Та перед тим, як він став усесвітньовідомим, йому довелося працювати на різних посадах.
Чарлз Діккенс. Знайомство з життям я почав у конторі юриста і, треба сказати, служба здалася мені марудною. Через два роки я залишив це місце й протягом деякого часу продовжував здобувати освіту сам у Бібліотеці Британського музею, де посилено читав. Тоді я став вивчати стенографію, бажаючи випробувати свої сили на ниві репортерства. Я добре владнав цю справу і мене запросили працювати до часопису «Дзеркало парламенту».Потім я став співробітником «Ранкової хроніки», де працював до появи перших випусків «Піквікського клубу». Мушу визнати, що в «Ранковій хроніці» мене вважали одним з найкращих завдяки легкості пера.
Літературознавець. Діккенс «вибився в люди», став відомим, популярним, улюбленим письменником усієї Англії. Він купив собі будинок у Лондоні на Дауті – стріт. Саме тут Діккенс створив багато чудових творів. Слава та популярність не змінили письменника. Він залишився добрим і чуйним, уважним і щедрим. Як у дитинстві, вірив у дива. Саме через це його твори мають щасливий кінець.
3. Вікторина.
Учитель. Під час вивчення «Різдвяної пісні у прозі» ви помітите, що духовний досвід дитинства письменника яскраво освітив героїв твору. Та перш, ніж звернутися до твору, доведіть, що ви уважно слухали повідомлення.
Хто такий Чарлз Діккенс?
4.Виставка творів Ч.Діккенса.
Учитель. Перед вами виставка книг, які написав Ч.Діккенс.Звичайно, ця виставка – не повний звіт про творчість письменника. Тут лише найвідоміші твори: «Пригоди Олівера Твіста» - розповідь про бідного хлопчика – сироту і його життя у великому місті; «Домбі і син» - роман про те, як слід розуміти батьківський обов’язок і як по-справжньому любити своїх дітей; «Різдвяна пісня у прозі», яку ми почнемо зараз вивчати, - повість про доброту і чуйність людини.
5. Повідомлення учня.
Учитель. Інформацію про історію задуму та створення твору підготував учень – дослідник творчості Ч.Діккенса.
Дослідник. У 40-ві роки ХІХ століття Діккенс видав дві різдвяні повісті: «Різдвяна пісня у прозі» та «Дзвони» (усього їх близько двох десятків).Виникнення цих повістей має свою історію. Якось 1843 року Діккенс отримав лист від економіста Сміта, який був членом урядової комісії з питань дитячої праці. Він розкрив Діккенсу страшні факти про жахливі умови праці робітників і, зокрема, факти про експлуатацію дітей на промислових підприємствах.(Чарльз Діккенс знав про це з власного досвіду). Діккенс хотів написати памфлет, проте передумав і пояснив це так: «Не лякайтеся, якщо я скажу, що з того часу, коли я Вам писав востаннє, виникли такі обставини, котрі змушують мене відкласти до кінця року появу обіцяної Вам брошури. Я не можу пояснити, що це за обставини, але будьте певні, що коли Ви дізнаєтеся, у чому річ, чим я був зайнятий, де і як, - Ви погодитеся з тим, що молот опустився з силою в двадцять разів, - та що там у двадцять, у двадцять тисяч разів більшою, ніж та, яку я міг застосувати, коли б виконав свій перший задум».
Учитель. Цим молотом стала повість «Різдвяна пісня у прозі».
6. Словникова робота.
? Слухаючи уривок з листа Ч.Діккенса Смітові, ви почули нове слово «памфлет».Що ж воно означає?
Памфлет – твір публіцистичного характеру, що викриває чи засуджує певні суспільні вади, закликає до вирішення їх.
Повість – середній за обсягом прозовий твір про важливий період із життя героя. Пісня – це віршований ліричний твір, що складається зі строф (ритмічно завершених частин твору).
7. Бесіда з учнями.
? У чому ж полягає особливість композиції «Різдвяної пісні у прозі»?
? Чому автор назвав повість «Різдвяною піснею у прозі»? (Можливо, тому, що саме на Різдво з героєм сталася якась важлива подія. Характер персонажа змінився.)
? А чому «пісня у прозі»? (Різдво – це день народження Сина Божого. Це – свято, гідне оспівування, тому що воно об’єднує людей. А про такі речі краще співати, ніж говорити. У житті Скруджа немає жодної мрії, нічого доброго – лише сіра буденна проза. Можливо, саме тому, що на Різдво життя героя чудесно змінилося, ніби проза стала піснею, автор так назвав повість. Пісня передає найкращі, найпотаємніші, найвищі почуття людини.)
? Як побудовано твір? (Твір складається з п’яти частин, розділів, які автор називає строфами.)
? Як ви вважаєте, чому автор називає розділи строфами? Чи пов’язано це з назвою твору? (Так, те що розділи названі строфами, пов’язано з назвою твору. Пісня – це віршований ліричний твір, що складається із строф.)
? Як ви думаєте, чому Діккенс вважав, що його різдвяна повість матиме більшу силу і вплив, ніж викривальний памфлет? (Під час Різдва всі мріють про щастя й радість;усі вірять у дива й готові здійснювати їх самі. Діккенс був упевнений, що його повість змусить побачити біди інших людей і допомогти їм.)
8. Робота з текстом твору.
Учитель. Різдвяні свята особливі. А різдвяні твори схожі на казку:у них відбуваються фантастичні подорожі, чарівні перевтілення. У своїй повісті Ч.Діккенс прославляє всезагальну любов, всепрощення, терпимість, примирення та співчуття. Діккенс – веселий і дотепний оповідач, утім, коли мовиться про зло, неправду, нещирість, він перетворюється на гнівного сатирика. Письменник не спостерігач, він на боці простих людей, бідняків, які не втратили здатності веселитися й співчувати.
(Виразне вибіркове читання першої строфи повісті «Різдвяна пісня в прозі»)
Бесіда за прочитаним. Де відбуваються події?
Учитель. Марлеєва тінь не тільки налякала Скруджа, але дала йому можливість стати на шлях змін. У нього є ще шанс урятувати душу від вічних страждань, повернутися до християнських цінностей.
9. Розгляд і коментар дитячих малюнків.
10. Народознавча хвилинка.
Учитель. Скоро ми всі будемо святкувати Різдво. Розкажіть про це свято, як його святкують у ваших родинах?
(Розповіді учнів.)
IV Підсумок уроку. Оцінювання.
Ми розглянули І строфу твору Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі». ? Як у ній відобразилося дитинства письменника? Різдво – найкраще свято для Діккенса. Окрім того автор змалював нелегке життя простих людей, за яким спостерігав ще в дитинстві. Давайте повернемося до епіграфа уроку. ? Чи згодні ви з тим, що вся діяльність Ч. Діккенса спрямована на милосердя та співчуття? ? А що для вас означає слово «милосердя»? Я бажаю вам завжди робити добро. Згадуйте про нього, творіть його не тільки у свята, а й кожного дня. І тоді ваші душі будуть прекрасними.
V Домашнє завдання.
Прочитати ІІ, ІІІ, IV строфи «Різдвяної пісні у прозі»; дати усну характеристику образу Скруджа.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |