Головна » Зарубіжна література |
Мета уроку: познайомити учнів з особистістю шведської дитячої письменниці Астрід Ліндгрен, зацікавити її творчістю; допомогти осягнути своєрідний зміст казки "Пеппі Довгапанчоха”; формувати читацьку компетентність, розвивати мовлення: вміння аргументовано висловлювати власні думки, давати повну відповідь на запитання, навички виразного читання, логічне мислення, увагу, пам'ять, творчі здібності, формувати ціннісне ставлення учнів до людей та до себе: інтерес до читання, доброзичливість, людяність, безкорисливість, дружелюбність, почуття гумору, активну життєву позицію. Обладнання: мультимедійна презентація, виставка творів А. Ліндгрен, портрет А.Ліндгрен, фотоматеріали, картки з цитатним матеріалом, картки «Кола Венна», мапа Європи, запис пісні у виконанні Д.Котелянець «Я Пеппі Довгапанчоха», запис національної шведської музики. Тип уроку: урок позакласного читання
Хочеш бути щасливим - будь ним! Козьма Прутков Щасливий той, хто вважає себе щасливим. Генрі Філдінг
Хід уроку
І. Актуалізація суб’єктного досвіду. Створення емоційного настрою. Мотивація навчальної діяльності. Вчитель - Що таке щастя? - Від чого воно залежить? - Якого кольору щастя?(рожевого, сонячного, веселкового). Уявіть, що ми з вами в чудесному саду, в якому цвітуть ароматні квіти найнеймовірніших кольорів і відтінків, а навколо пурхають різнобарвні пташки і зачаровують нас своїм виглядом і співом. А разом з нами наші найкращі друзі, усміхнені, веселі. Хіба не приваблива картина? Хіба не відчули ви мить щастя? Отже, що потрібно людині, щоб бути щасливою? Так, треба мати творчу уяву, яка рятує від буденності. А ще кажуть: «З ким поведешся, від того й наберешся». Сьогодні ми спробуємо подружитися з дуже щасливою дівчинкою, мрійницею і фантазеркою, яка навчатиме бути щасливими нас. Родом ця дівчинка зі Швеції. Отже, мандруємо до Швеції в пошуках таємниць щасливого дитинства. ІІ. Цілевизначення і планування Запишемо тему уроку, епіграф. Чому, на вашу думку, я обрала саме такий епіграф уроку? Запишіть до зошитів також ваші очікування від уроку. Речення розпочніть словами: «Сьогодні на уроці я хочу…» (заслухати повідомлення учнів, які готувалися до уроку, погратися, провести бесіду, попрацювати в групах тощо). ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу. Вчитель Розпочнемо нашу мандрівку до Швеції. Про цю країну нам розкаже етнограф, людина, яка досліджує особливості народів, їхню культуру, побут. Повідомлення учня про Швецію(Демонстрація мапи Європи, краєвидів Швеції, її визначних місць, під супровід шведської народної музики) Якщо ти поглянеш на карту світу, то на північному заході, майже біля самого північного полюсу, побачиш великого лахматого собаку. Це Скандинавський півострів. На ньому розташовані дві найпівнічніші країни Європи – Норвегія і Швеція. Лахматим цей півострів виглядає на карті тому, що береги його дуже нерівні: тут велика кількість вузьких заток…, скелястих півостровків.... Швеція займає «черево» півострова і його велетенську «передню лапу». Ось на цій-от «лапі» знаходиться столиця Швеції – Стокгольм. Місто розташоване на берегах протоки, яка з’єднує озеро з морем, на 14 островах, пов’язаних між собою мостами. Можна сказати, що місто на третину складається з води, на третину - з зеленого простору, на третину з будівель. Тут разюче чисте повітря. У 2010 р. Стокгольм став першою офіційною Зеленою столицею Європи. Шведи дуже стримані, делікатні, сором'язливі люди, поважають закони. У Швеції святкують Великдень, фарбують яйця у всі кольори веселки і прикрашають житла фігурками курей і кроликів. Святкують Різдво. У Святвечір діти відкривають подарунки, які їм принесли Санта Клаус і його помічники, і вся сім’я збирається за різдвяним столом разом. Є у шведів Травневе Свято (1 травня) – свято праці і миру, яке супроводжується парадами і суботниками.
Вчитель. Відкрию вам секрет: кожен швед мріє про малесенький дерев'яний будиночок, пофарбований в червоний колір, в лісовій місцевості, неподалік спокійного озера, щоб відчувати єдність з природою, слухати шелестіння листя й щебетання птахів, рибалити, купатися, їздити на велосипеді. В давні часи навіть бідні родини фарбували будиночки в червоний колір, бо вважали, що так вони мають солідніший вигляд. Саме у такому червоному сільському будиночку з’явилася на світ шведська письменниця Астрід Лідгрен, літературна мама Пеппі, адже саме вона написала повість-казку «Пеппі Довгапанчоха». Про письменницю нам розкаже її «біограф».
Повідомлення біографа Астрід Ліндґрен народилася 1907 року на хуторі Нес біля містечка Вімерб'ю в старовинному червоному будинку, оточеному яблуневим садом. Дівчинка виростала в сім'ї, де панували злагода й любов і між батьками, і між дітьми, - а в Астрід було дві сестри й брат. Дітей змалку привчали до праці, але й давали їм час на гру і на розваги, тому дитинство письменниці було дуже щасливим. Юна Астрід мала веселу вдачу, багату уяву, хист до жартів і до цікавих оповідей, - усі ці риси вона успадкувала від батька. Вона ніколи не розлучалась з книгами, читала все підряд! А ще краще за всіх писала шкільні твори. Згодом Астрід Ліндгрен вийшла заміж і оселилась у Стокгольмі, у будинку на вулиці Давлаган, де мешкала більше 60 років. Свою першу книжку Астрід написала в 37 років. Всього письменниця створила понад 40 книг. Але великий успіх принесла письменниці її друга книга, написана у 1944 році. Це «Пеппі Довгапанчоха». Книжка перекладена понад шістдесятьма мовами світу, серед них і українською. Українською мовою її переклала Ольга Сенюк.
Вчитель. Пані Ользі(єдиній із українських письменників!) навіть випало щастя побачитися з Астрід Ліндгрен навесні 1993 року. Зустріч перетворилась на щиру двогодинну розмову двох приятельок. Насамкінець зворушена Астрід Ліндгрен подарувала перекладачці свій портет з автографом і пообіцяла до наступної зустрічі вивчити українську мову, проте, на жаль, зустрітися знову не вдалося. Астрід Лідгрен прожила довге життя – 94 роки. Померла вона 28 лютого 2002 року. Не завжди все виходило в неї так, як би хотілося. Однак вона ніколи не втрачала оптимізму, завжди була веселою і життєрадісною, і … щасливою. А тепер дізнаємося про історію написання повісті «Пеппі Довгапанчоха».
Повідомлення учня про історію написання повісті
Коли маленькій Карін, доньці Астрід Ліндгрен, було сім років, вона тяжко захворіла і лежала в ліжку кілька довгих місяців… Щовечора мама розповіла їй якісь історії. Якось, коли Астрід Ліндгрен уже не знала, про щоб їй ще розповісти, Карін попросила розказати про Пеппі Довгупанчоху. Як згадує сама письменниця, вона тоді, "не спитала, хто це, і почала вигадувати дивовижні пригоди, які б відповідали незвичайному імені дівчинки”. Отак народилися ці історії, а згодом, наче й забулися. Та якось узимку письменниця … зламала ногу! Щоб якось розрадитись, вона почала пригадувати й записувати пригоди Пеппі, розказані доньці. Потім передрукувала їх і подарувала Карін на день народження, а один примірник надіслала до видавництва. Та невдовзі рукопис повернувся з відмовою. Проте вона через рік надіслала рукопис в інше видавництво, де пригоди Пеппі Довгапанчоха і побачили світ, одразу ж отримавши першу премію на конкурсі книг для дітей.
Бесіда - Чи сподобався вам твір про Пеппі Довгапанчоха? - Що вас найбільше вразило у ньому? - В яких епізодах вам би хотілося опинитися на місці Пеппі? - Чи можна стверджувати, що Пеппі – щаслива дівчинка? Що ж її робить щасливою?(У неї оптимістична життєва позиція. Вона прикрашує своє життя власними вигадками). - Скажіть, діти, а чи не нагадує Пеппі Довгапанчоха вам когось із героїв інших літературних творів, вивчених у 5 класі? Кого саме?(Тома Сойєра, Полліанну ). - А хотіли б ви поспілкуватися з Пеппі в реальному житті? - Що ж, у вас така можливість є сьогодні. Треба лише трошки додати уяви. Уявіть, що до нас завітала Пеппі. Про що б ви її запитали? Запитання мають бути не дуже складними, адже ж Пеппі не ходить до школи, щоб знати про все на світі. Проте на нудні запитання Пеппі не відповідатиме.
Перевірка д/з. Рольова гра з елементами інсценізації. Інтерв’ю з Пеппі Довгапанчоха за запитаннями учнів, які вони підготували вдома. (Учениця мала випереджальне завдання: підготуватися до виконання ролі Пеппі Довгапанчоха, виготовити костюм) (Можливі запитання: - Пеппі, у тебе стількибагато грошей, чому ж ти не купиш собі нову сукенку? - А чому ти не відлупцювала хлопців, які насміхалися з твого рудого волосся? - Як Томмі і Аніці вдалося умовити тебе сходити до школи на один день? - Навіщо ти підклала речі, які знайшли Томмі й Аніка, коли ви гралися в пошуковців? - Чому ти так багато вигадуєш? - Ким ти хочеш стати у майбутньому?) Взаємооцінювання результатів роботи. - Пеппі, чиї запитання були найцікавішими? - Діти, чи добре наша Пеппі впоралась зі своєю роллю? Щоб ви їй порадили для вдосконалення акторської майстерності. Самостійна робота. Вправа «Знайди помилку». - А зараз ми перевіримо, чи були ви досить уважними, коли читали повість. Адже в художньому творі кожне слово важливе. Кожен з вас вибере собі картку, на якій записана цитата з тексту. Але у ній є неточності. Ваше завдання: знайти помилки. Хто впорається першим, зможе допомогти іншим. (Приклади карток: КАРТКА №1 Ось який вона мала вигляд: морквяного кольору волосся, цупко заплетене в дві кіски, що стирчали, мов палички, ніс з горбинкою, весь поцяткований ластовинням, великий рот із білими маленькими зубами. А вбрана вона була просто-таки химерно. Пеппі купила сукенку у відомого модельєра. Сукенка мала бути блакитною, та блакитної матерії не вистачило, тому Пеппі в кількох місцях подоточувала зелені клапті. На довгі, худі ноги вона понатягала довгі панчохи - одну руду, другу синю, а коричневі черевики були рівно вдвічі довші за її ступні. Ці черевики мама купила дівчинці на виріст у Південній Америці, і ніяких інших черевиків вона не хотіла носити ( 7 помилок) КАРТКА №2 Вона підняла його вгору своїми тоненькими руками, понесла до яблуні, що росла неподалік, і перевісила через гілляку. Потім узяла другого хлопця й закинула на будинок, третього посадила на стовпець хвіртки, четвертого зв’язала, і він гепнув на грядку з квітками, а останнього розбишаку відлупцювала. Пеппі, Томмі, Аніка й Віллє мовчки дивилися на хлопців, що аж поніміли з подиву(5 помилок) КАРТКА №3 Після сніданку Пеппі запросила їх до вітальні. Там було повно різних меблів та маленький комод з кількома шухлядами. Пеппі повідчиняла шухляди й почала показувати Томмі й Аніці свої скарби. Там були яєчка рідкісних птахів, незвичайні мушлі й камінці, гарні різьблені коробочки, чудові срібні фігурки тварин, разки перлин і багато інших речей, що їх Пеппі з батьком накупували, поки їздили по світі. Пеппі дала своїм новим друзям подарунки на згадку. Томмі одержав пістолет, оздобленим перламутром, а Аніка - різьблену коробочку. В коробочці було намисто із зелених камінців(5 помилок). Картка №4 Блюм, звичайно, вмів грати на роялі. І він заграв на цілий будинок. Пан Нільсон прокинувся й сів на ліжку, здивовано спостерігаючи, як Пеппі співає з Шибайголовою Карлсоном. А вона співала так завзято, наче від цієї пісні залежало її життя. Нарешті Блюм сказав, що більше не хоче грати, бо у нього болить живіт. А Шибайголова Карлсон, який цілий день був у дорозі, додав, що в нього болить голова. - Любі мої, ще хоч трішечки! - попросила Пеппі й знов заспівала. Шибайголова Карлсон і Блюм мусили змиритися. Нарешті о другій годині ночі Пеппі сказала: - Я б могла танцювати до четверга! Але ви, певне, стомлені й голодні( 8 помилок)
Вибірковий диктант з наступною взаємоперевіркою
- Молодці, ви добре знаєте зміст твору про Пеппі. А тепер спробуємо охарактеризувати Пеппі. Виберіть ті риси, які властиві дівчинці:
Дивна, оригінальна, безстрашна, освічена, спокійна, самотня, фантазерка, серйозна, вигадниця, чемна, вразлива, забудькувата, надзвичайна, забіяка, жадібна, пихата, силачка, мрійлива, щедра, відважна, сором’язлива, начитана, кмітлива, сумна, жартівниця, бунтівлива, груба, самостійна, жорстока, енергійна, чуйна.
Робота в парах за варіантами «Кола Венна» - Скажіть, діти, а чи не нагадує Пеппі Довгапанчоха вам когось із героїв інших літературних творів, вивчених у 5 класі? Кого саме?(Тома Сойєра, Полліанну). Пропоную виконати порівняльну характеристику персонажів, заповнивши «Кола Венна» «Том Сойєр та Пеппі Довгапанчоха», або ж «Полліанна і Пеппі Довгапанчоха». Хто бажає, може скласти сенкан «Пеппі», використовуючи словесний матеріал вибіркового диктанту(Діти обирають вид роботи самостійно) Презентація результатів роботи
Сенкани Пеппі. Сильна, розумна. Допомагає, дарує, захищає. Вміє цікаво проводити час. Мрійниця.
Пеппі. Самотня, мрійлива. Вигадує, шукає, вірить. Робить щасливими інших людей. Справжня подруга.
[Овал: Не ходить до школи Живе сама Безкорислива Неграмотно пише Має цілу торбу грошей] [Овал: Вчиться в школі Вівідує недільну школу Живе з тіткою Поллі та її дітьми Підприємливий, ніколи не забуває про власну користь Мав олов’яну медаль за грамотність Начитаний Знайшов скарб] [Овал: Сироти Приблизно одного віку Кміливі Допитливі Мужні Не завжди говорять правду Благородні Оптимісти Мрійники Ризикують життям заради інших]
Робота над теоретичним матеріалом. Метод «Прес». Робота в парах - Як ви вважаєте, до якого жанру слід віднести твір «Пеппі Довгапанчоха»? Чому? (Казка, повість). Ви маєте довести сказане за допомогою методу «Прес». Перша пара, доводить, що «Пеппі Довгапанчоха» - казка, друга пара, що цей твір – повість. (Можливі відповіді: Ми вважаємо, що «Пеппі Довгапанчоха» - казка. Тому що це вигадана оповідь, в ній є фантастичні події. Наприклад, насправді такої дівчинки не існувало ніколи, діти не можуть бути такими сильними, щоб піднімати коня, не можуть жити без дорослих. Отже, цей твір – казка.
Ми вважаємо, що «Пеппі Довгапанчоха» - повість. Оскільки це середній за обсягом твір, в якому змальовано низку подій із життя головного героя й детально зображено пов’язаних з ним другорядних персонажів. Наприклад, у творі зображено багато пригод, які відбулися з Пеппі та її друзями Томмі й Анікою. Отже, «Пеппі Довгапанчоха» - повість).
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап Бесіда - То скажіть, діти, які таємниці щасливого дитинства відкрила вам Пеппі Довгапанчоха?(треба бути оптимістами, бути веселими і життєрадісними, вміти знаходити приємне в повсякденному житті, в навколишній дійсності, мати бурхливу фантазію, бути щирими і безкорисливими, дружелюбними, вірити в те, що життя прекрасне, любити життя і людей). - Як ви гадаєте, чи всі діти, якби опинилися на місці Пеппі, були б щасливими? Чому? То яка ж головна таємниця щасливого дитинства? - Поясніть епіграф уроку. Чи могла б бути автором цих слів Пеппі Довгапанчоха? - Чи сподобався вам урок? Що найбільше запам’яталося? Який вид роботи був найцікавішим? Що було найважчим? Самооцінка та взаємооцінювання.
Слово вчителя. Я думаю, діти, що всі ви отримали задоволення від знайомства з Пеппі і полюбили чудернацьку дівчинку. Як ви гадаєте, чи випадково Астрід Лідрен створила її саме такою? Кого, на вашу думку, можна вважати її літературним прототипом? Звичайно, саму Астрід Лідгрен, адже вона була такою ж енергійною, як Пеппі, ніколи не нудьгувала, всіх навколо робила щасливими. До речі, вона навіть у літньому віці лазила по деревах, як Пеппі(демонстрація фото). Астрід Ліндгрен дуже шанують і на батьківщині, й у всьому світі. Ще за життя їй спорудили аж три пам’ятники! Незвичайний подарунок отримала Астрід Ліндгрен в 1997 році в день свого 90-річного ювілею – 350 дерев, що їх посадили 350 депутатів шведського парламенту. В тому ж році письменниця отримала «зіркову прописку». На її честь названо одну із малих планет в Сонячній системі. Її двічі (як більш нікого!) відзначили міжнародною Золотою медаллю імені Г.К.Андерсена. До того ж жоднісінького письменника світу не перекладено аж вісімдесятьма мовами! За її творами знято більше 40 фільмів, телесеріалів, мультфільмів, театральних вистав та мюзиклів. А. Ліндгрен не тільки писала для дітей, а й була активною в суспільно-політичному житті країни. Завдяки їй вперше у світі прийняли закон, що забороняв тілесні покарання та інші види насильства з боку батьків по відношенню до дітей. Завдяки її виступам в пресі щодо жорстокого поводження з тваринами був прийнятий закон про захист тварин, який отримав назву «Закон Ліндгрен». Астрід Ліндгрен навіть проголошено жінкою ХХ століття. Але найкращий пам’ятник письменниці — це інтерес дітей усього світу до її творів. У нашій шкільній бібліотеці теж є книги А.Ліндгрен, і ви можете їх прочитати. Я взяла деякі з них для нашої виставки. Пропоную ознайомитись з експонатами виставки і послухати пісню «Я Пеппі Довгапанчоха» у виконанні Дарини Котелянець.
V. Домашнє завдання. До наступного уроку позакласного читання прочитати 1-2 твори з циклу «Аліса» К.Буличова, вміти переказувати. Література 1. Бітківська Г.В., Тригуб І.А. та ін.Зарубіжна література: календарне планування та розробки уроків. 5клас 12-річної школи. – К.: Грамота, 2005. – С.161-165. 2. Ісаєва О.У гостину до справжньої чарівниці…// Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. - 2004. - №12. – С.38-40. 3. А.Ліндгрен. Пеппі Довгапанчоха. Малий і Карлсон, що живе на даху. - К.: Веселка, 1990. - С.15-102.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |